Μαγικό λινάρι

Εκπαιδευτικά θέματα και άλλα…

Ακρόπολη

Δεκ 202018

Παρουσίαση slideshare

Δείτε το στο slideshare.net
από κάτω από: Αρχαία Ελλάδα | με ετικέτα ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ακρόπολη    

Ο Ναός της Δήμητρας (Αρχαιολογικός χώρος Γύρουλα Σαγκρίου)

Δεκ 202018

αρχείο λήψης

Η μικρή, εύφορη αυτή κοιλάδα υπήρξε ανέκαθεν ένας από τους ζωτικούς χώρους κατοίκησης του νησιού. Στους αρχαίους χρόνους αναπτύχθηκε στην κορυφή αυτού του λόφου ένα σημαντικό ιερό όπου λατρεύτηκαν θεότητες της ευφορίας της γης.

Περί το 530 π.Χ. κτίσθηκε μαρμάρινος ναός που αποτελεί ορόσημο για την ανάπτυξη της κλασικής αρχιτεκτονικής.
Το ιερό ερευνήθηκε από την Αρχαιολογική Εταιρεία και μελετήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πολυτεχνείο του Μονάχου. Ο ναός αναστηλώθηκε με πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Αθηνών και χρηματοδότηση του Υπουργείου Αιγαίου (1994-2000).
Η διαμόρφωση του χώρου και το μουσείο έγιναν με το ίδιο πρόγραμμα και με τη συμβολή του Υπουργείου Πολιτισμού. Η συνύπαρξη των ερειπίων του αρχαϊκού ναού και της βασιλικής απαιτούσε μια ισορροπημένη επέμβαση στο χώρο, που θα σεβόταν όλες τις ιστορικές φάσεις. Η αναστηλωτική πρόταση απέβλεπε στην ανάδειξη των πιο χαρακτηριστικών στοιχείων κάθε ιστορικής φάσης του μνημείου.
Στην κοιλάδα αυτή ζούσε κατά την αρχαιότητα ένας αγροτικός πληθυσμός διεσπαρμένος σε μικρές εγκαταστάσεις. Στον λόφο αναπτύχθηκε τον 8ο π.Χ. αιώνα μια λατρεία χθονίων θεοτήτων (του κλασικού ζεύγους Δήμητρας και Κόρης), που είχε να εξασφαλίζει την ευφορία της γης. Το θρησκευτικό αυτό κέντρο και η λατρεία του αποτελούσαν τον βασικό θεσμό που ένωνε σε κοινωνικό και πολιτικό σώμα τους διεσπαρμένους στους αγρούς αγρότες.
Στην αρχή η λατρεία ασκήθηκε στο ύπαιθρο, πάνω σε συνδυασμό φυσικών και τεχνιτών επιπέδων, όπου ανοίγονταν στη γη λάκκοι προσφορών και στήνονταν πρόχειρα φράκτες ή καλύβες. Αφιερώματα στον Απόλλωνα από την πρώιμη εποχή μαρτυρούν πιθανότατα διάθεση σύνδεσης των αγροτών με τον κατεξοχήν ιωνικό θεό της Δήλου κατά την περίοδο ένταξής τους στο κοινωνικό σύστημα της διαμορφούμενης τότε ιωνικής πόλης – κράτους της Νάξου.
Περί το 530 π.Χ., την εποχή της τυραννίδας του Λύγδαμι, η οποία επικράτησε μετά από εξέγερση του αγροτικού πληθυσμού, η περιοχή γνώρισε ιδιαίτερη ακμή και στο θρησκευτικό της κέντρο κτίσθηκε ένας ολομάρμαρος ναός. Ήταν ένα περίπου τετράγωνο οικοδόμημα, με πέντε κίονες στην πρόσοψη ανάμεσα σε παραστάδες. Ο ρυθμός του ήταν ιωνικός, αλλά με ηθελημένα συνοπτικότερες μορφές (έλλειψη κρηπίδας, αράβδωτοι κίονες, αδρή επιφάνεια τοίχων).
Από τον πρόναο εισερχόταν κανείς με δύο επιβλητικά θυρώματα στον σηκό, που είχε μεγαλύτερο πλάτος από το βάθος του. Η στέγη του, με δοκάρια και κεραμίδια μαρμάρινα, ήταν δικλινής και στηριζόταν σε μια εγκάρσια προς τον άξονα του ναού κιονοστοιχία. Επειδή δεν υπήρχε οροφή, με μια μοναδικά τολμηρή λύση, οι κίονες έφθαναν σε διαφορετικό ύψος ο καθένας, ανάλογα με την κλίση της στέγης.

Το οικοδόμημα αυτό είναι εξαιρετικής σημασίας για την ιστορία της αρχιτεκτονικής:

  • Έχει κτισθεί όλο από μάρμαρο και τα μέλη του σώθηκαν ικανοποιητικά. Έτσι παρέχει μοναδικά στοιχεία για τη γνώση των πρωίμων σταδίων της νησιωτικής ιωνικής και γενικότερα της κλασικής αρχιτεκτονικής.
  • Δείχνει τον χρόνο και τον τόπο γένεσης βασικών στοιχείων της τελειότητας που χαρακτηρίζει τα κλασικά κτίρια (οροφή στον πρόναο, θυρώματα, καμπυλώσεις, αύξηση του μικρού εσωτερικού χώρου του σηκού με την κατάργηση της οροφής).

Κατά τους πρώιμους χριστιανικούς χρόνους ο αρχαίος ναός μετατράπηκε σε εκκλησία. Ο πρόναος έγινε πλευρικός νάρθηκας, η είσοδος ανοίχτηκε δυτικά, στον σηκό δημιουργήθηκαν με διπλή κιονοστοιχία τρία κλίτη και το οικοδόμημα επεκτάθηκε προς τα νότια και ανατολικά. Στα νότια προστέθηκαν χώροι γύρω από μια αυλή και νοτιότερα άλλοι στους οποίους διατηρούνται λείψανα εγκαταστάσεων παραγωγής κεραμικών, κρασιού και λαδιού. Τα συγκροτήματα αυτά λειτούργησαν από τον 6ο μέχρι τον8ο μ.Χ. αιώνα.

από κάτω από: Η Ιστορία του τόπου μου | με ετικέτα , , ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ο Ναός της Δήμητρας (Αρχαιολογικός χώρος Γύρουλα Σαγκρίου)    

Ένα μοναδικό μνημείο της ανθρώπινης ιστορίας

Δεκ 202018

Σήμερα, η Google  αφιερώνει το Doodle της στην ανακάλυψη του Σπηλαίου Σωβέ, καθώς συμπληρώνονται ακριβώς 26 χρόνια από τη μέρα ανακάλυψής του στη Γαλλία. Εντάσσεται  στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας κληρονομιάς της Unesco, καθώς στα τοιχώματά του αναπαρίστανται πάνω από χίλια σχέδια που καταμαρτυρούν τη μοναδικότητά του, αν σκεφτούμε ότι φιλοτεχνήθηκαν πριν από 36.000 χρόνια καταδεικνύοντας τις μοναδικές καλλιτεχνικές ικανότητες του ανθρώπου της παλαιοληθικής εποχής.

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ένα μοναδικό μνημείο της ανθρώπινης ιστορίας    

Ευγένιος Τριβιζάς: Ένα δέντρο μια φορά

Δεκ 202018

Μια εξαιρετικά σύγχρονη παραλλαγή του γνωστού χριστουγεννιάτικου παραμυθιού του Άντερσεν “Το κοριτσάκι με τα σπίρτα” από το μεγάλο μας παραμυθά Ευγένιο Τριβιζά, ο οποίος μέσα από τη συγκινητική και ατμοσφαιρική ιστορία του μας μεταφέρει μηνύματα που δυστυχώς είναι πολύ επίκαιρα στην εποχή μας!

από κάτω από: Παιδική Λογοτεχνία | με ετικέτα , ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ευγένιος Τριβιζάς: Ένα δέντρο μια φορά    

Απόψεις εκπαιδευτικών και μαθητών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Δεκ 202018

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση

Μια περιληπτική παρουσίαση σε άρθρο της έρευνας επιστημόνων του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου για τις απόψεις εκπαιδευτικών και μαθητών του Ν. Κορινθίας αναφορικά με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.

 

από κάτω από: Περιβαλλοντική Εκπαίδευση | με ετικέτα , ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Απόψεις εκπαιδευτικών και μαθητών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση    

Ασφάλεια στο Διαδίκτυο

Μαρ 20174

Το διαδίκτυο είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, όμως η ορθή του χρήση είναι απαραίτητη ώστε να προστατευθούμε από διάφορους κινδύνους που παραμονεύουν. Ακολουθούν μερικές συμβουλές που πρέπει πάντα να έχουμε κατά νου για την ασφαλή περιήγησή μας:

1.Δεν δίνουμε ποτέ τα προσωπικά μας στοιχεία, ούτε αποκαλύπτουμε σε άλλους χρήστες του διαδικτύου πληροφορίες που αφορούν τους φίλους μας, την οικογένειά μας ή το σχολείο μας.

2.Αποφεύγουμε να δημοσιεύουμε πληροφορίες που δεν θέλουμε να κοινοποιηθούν ή που μπορεί αργότερα να επιθυμούμε να αφαιρέσουμε.

3.Δεν αποκαλύπτουμε ποτέ τους κωδικούς πρόσβασης που χρησιμοποιούμε.

4.Αναπτύσσουμε κριτική διάθεση σε ό,τι διαβάζουμε στο Διαδίκτυο. Δεν εμπιστευόμαστε αμέσως ό,τι δούμε στο Internet.
5.Εγκαθιστούμε αντι-ιικά προγράμματα, firewalls και email φίλτρα ώστε να μειωθεί η διακίνηση κακόβουλων μηνυμάτων.

6.Μελετάμε τους όρους χρήσης σε κάθε διαδικτυακό τόπο που επισκεπτόμαστε εφόσον πρόκειται να δημοσιεύσουμε προσωπικές πληροφορίες στον τόπο αυτό.

7.Μιλάμε στους γονείς μας για τα όσα βλέπουμε και ζούμε στο Internet.

8.Δεν επιχειρούμε συναλλαγές μέσω διαδικτύου για την αγορά προϊόντων και δεν δίνουμε στοιχεία που αφορούν πιστωτικές μας κάρτες.

9.Δεν απαντάμε σε ηλεκτρονικά μηνύματα που μας κάνουν να αισθανθούμε «άβολα». Σε περίπτωση που λάβουμε ένα τέτοιο μήνυμα, δεν διστάζουμε να το πούμε στους γονείς μας ή σε κάποιο πρόσωπο που εμπιστευόμαστε.

10.Διατηρούμε τη βασική μας διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μυστική. Την χρησιμοποιούμε μόνο με ανθρώπους που γνωρίζουμε και εμπιστευόμαστε.

11.Αν αισθανθούμε άβολα την ώρα που συνομιλούμε μέσω chatroom διακόπτουμε αμέσως τη συνομιλία.
12.Αποφεύγουμε να στείλουμε τη φωτογραφία μας και τα προσωπικά στοιχεία μας μέσω διαδικτύου σε άγνωστο.
13.Σκεφτόμαστε πολύ καλά πριν αποφασίσουμε να συναντηθούμε με κάποιο άτομο που γνωρίσαμε στο διαδίκτυο. Ζητάμε την άποψη των γονιών μας σχετικά με αυτό το θέμα.
14.Ελέγχουμε κάθε δισκέτας/cd με το antivirus πριν το ανοίξουμε και τηρούμε αντίγραφα ασφαλείας όλων των αρχείων μας σε cd ή δισκέτα.

 

από κάτω από: Διαδίκτυο | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ασφάλεια στο Διαδίκτυο    

Εθισμός στο διαδίκτυο και στα διαδικτυακά παιχνίδια

Φεβ 201727

Το διαδίκτυο είναι η επανάσταση της εποχής μας. Μας εισάγει σ’ έναν «μαγικό» κόσμο απίστευτων δυνατοτήτων για ενημέρωση, επικοινωνία, ψυχαγωγία και αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο που διευκολύνει τη ζωή μας. Παρόλα αυτά η μη συνετή χρήση του εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους. Ένας από αυτούς είναι ο εθισμός.

Ολοένα και περισσότερες είναι οι περιπτώσεις ανθρώπων, ενηλίκων και ανηλίκων, που ασχολούνται με το διαδίκτυο σε τόσο μεγάλο βαθμό ώστε τελικά να επηρεάζεται αρνητικά τόσο η λειτουργικότητά τους, όσο και η σωματική και ψυχική τους υγεία.

Ένα φαινόμενο που αναδύεται στις μέρες μας από αυτήν την κατάχρηση είναι ο εθισμός στα διαδικτυακά παιχνίδια (online games) με αποτέλεσμα οι νέοι να αφιερώνουν πολύ χρόνο μπροστά από την οθόνη του υπολογιστή.

Αυτό δημιουργεί πολλά προβλήματα όπως επιθετικότητα, εθισμό και κοινωνική απομόνωση. Αρνητικές επιπτώσεις  του εθισμού εμφανίζονται πλέον και σε τομείς όπως η οικογένεια, η εκπαίδευση και το επάγγελμα. Έρευνες έχουν δείξει ότι μπορεί κάποιος να εμφανίσει εθισμό για δύο λόγους: επειδή είναι ντροπαλός ή δεν θέλει να επικοινωνεί με τους άλλους. Επιπλέον δεν μπορεί να ικανοποιήσει κοινωνικές και συναισθηματικές ανάγκες του  και για το λόγο αυτό στρέφεται στα διαδικτυακά παιχνίδια και τελικά εθίζεται σε αυτά .

Μεγάλο ρόλο παίζει και η ψυχολογία του παίκτη γιατί στα διαδικτυακά παιχνίδια δημιουργεί ένα νεο χαρακτήρα και εισέρχεται σε έναν καινούργιο κόσμο. Του δίνεται η δυνατότητα έτσι να αλληλεπιδράσει με άτομα που δεν γνωρίζει και να δημιουργήσει μια νέα προσωπικότητα και χαρακτήρα. Εθισμένοι κυρίως είναι οι έφηβοι και τα παιδιά.

Μερικά από τα σημάδια εθισμού είναι να θέλει κανείς να περνά όλο και περισσότερο χρόνο μπροστά στον υπολογιστή, να παραμελεί τους φίλους, την οικογένειά του και τις υποχρεώσεις του για να ασχοληθεί με το διαδίκτυο και πολλές φορές να ξενυχτά για να μένει συνδεδεμένος. Επίσης  το άτομο που έχει εθιστεί αισθάνεται ευφορία όση ώρα βρίσκεται στον υπολογιστή ενώ σε αντίθετη περίπτωση νιώθει θλιμμένος, κενός ή οξύθυμος. Αντιδρά με θυμό όταν κάποιος τον διακόπτει από την διαδικτυακή του ενασχόληση, λέει ψέματα για το πόσες ώρες περνά στο διαδίκτυο και ενώ έχει πει ότι θα μειώσει τον χρόνο που ασχολείται με αυτό δεν καταφέρνει να το κάνει πράξη.
Η παθολογική ενασχόληση με το διαδίκτυο προκαλεί και μια σειρά άλλων προβλημάτων όπως αλλαγή των συνηθειών ύπνου, μυοσκελετικές παθήσεις, ξηροφθαλμία, μειωμένη αθλητική δραστηριότητα, παραμέληση της προσωπικής υγιεινής.  Παράλληλα έχει βρεθεί ότι σχετίζεται με την κατάθλιψη, χωρίς όμως να έχει αποδειχθεί αν ο εθισμός προκαλεί την κατάθλιψη ή αν οι άνθρωποι που πάσχουν από κατάθλιψη είναι πιο επιρρεπείς στον εθισμό. Το πρόβλημα πάντως είναι συχνότερο στα αγόρια και σε άτομα που είναι πιο εσωστρεφή, με χαμηλή αυτοεκτίμηση.
Δυστυχώς στη χώρα μας μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει αρκετές έρευνες πάνω στο θέμα αυτό. Όσες έχουν γίνει αφορούν εφήβους και φοιτητές και αναφέρουν ποσοστά εξάρτησης που αγγίζουν το 8,2% και το 7,2% αντίστοιχα. Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι τα ποσοστά αυτά είναι υψηλότερα από τα ποσοστά άλλων χωρών, όπως π.χ. της Νορβηγίας, στις οποίες το ποσοστό δικτύωσης του γενικού πληθυσμού στο διαδίκτυο είναι πολύ μεγαλύτερο.

Αυτό πιθανώς οφείλεται στο γεγονός ότι στις χώρες αυτές η γνωριμία με το διαδίκτυο έγινε στο πλαίσιο μιας συντονισμένης μαθησιακής διαδικασίας μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας, μέσα από το οποίο τα παιδιά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν σωστά τα διαδίκτυο, γνωρίζοντας τους κινδύνους που εγκυμονεί η κατάχρηση. Αντίθετα στη χώρα μας η ενασχόληση με το διαδίκτυο βασιζόταν στην ατομική ενασχόληση του κάθε χρήστη με αποτέλεσμα να είναι πιο εύκολο ο χρήστης να πέσει θύμα του εθισμού.
Το μεγάλο εμπόδιο για τους γονείς ως προς το να ελέγξουν και να οριοθετήσουν την ενασχόληση των παιδιών τους με το διαδίκτυο είναι το «τεχνολογικό» χάσμα γενεών που υπάρχει, αφού πολλοί από τους γονείς είναι «ψηφιακά αναλφάβητοι» και δεν γνωρίζουν πώς να προστατεύσουν τα παιδιά τους.

Παρόλα αυτά υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να κάνουν όπως: οριοθέτηση ως προς τον αριθμό των ωρών που ασχολείται το παιδί τους με τον υπολογιστή (όχι πάνω από δυο ώρες την ημέρα σύμφωνα με την Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία), ο υπολογιστής να τοποθετείται σε κοινόχρηστο χώρο (σαλόνι) ώστε να μην απομονώνεται το παιδί και να υπάρχει έλεγχος, να χρησιμοποιούνται ειδικά φίλτρα από τους γονείς ώστε να μην υπάρχει πρόσβαση σε ακατάλληλες ιστοσελίδες (με πορνογραφικό υλικό, βία κ.τ.λ.), ενασχόληση και ενημέρωση των γονέων για θέματα διαδικτύου, να συζητάνε με τα παιδιά τους για τις διαδικτυακές τους δραστηριότητες όπως θα έκαναν και για οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα.
Σε καμία περίπτωση όμως οι γονείς δεν θα πρέπει να δαιμονοποιήσουν το διαδίκτυο και να απαγορεύσουν στα παιδιά τους να ασχολούνται με αυτό. Αντίθετα θα πρέπει να τα εκπαιδεύσουν για το πώς να το χρησιμοποιούν σωστά. Όπως ανέφερε και  σε μια συνέντευξή της η καθηγήτρια πληροφορικής κ. Ασλανίδου «δεν απαγορεύουμε στα παιδιά να περάσουν το πεζοδρόμιο, απλώς τα μαθαίνουμε πώς να περνούν με ασφάλεια».

 

από κάτω από: Διαδίκτυο | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Εθισμός στο διαδίκτυο και στα διαδικτυακά παιχνίδια    


Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων