Φυσικές επιστήμες στο νηπιαγωγείο-Νερό:Πηγή Ζωής

Basic RGB

Μελέτη Περιβάλλοντος στο Νηπιαγωγείο: Διερευνώντας το φυσικό περιβάλλον.

Ο ρόλος του νηπιαγωγείου στο πλαίσιο της Μελέτης Περιβάλλοντος είναι να υποστηρίξει και να ενθαρρύνει τα  παιδιά  στην προσπάθεια  τους να κατανοήσουν τον κόσμο, αξιοποιώντας τη φυσική τους περιέργεια, τις αυθόρμητες διερευνήσεις τους και τις εμπειρίες που έχουν ήδη αποκτήσει. Προϋπόθεση για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος είναι η διαμόρφωση ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που προσφέρεται για πειραματισμούς, ανακαλύψεις, διερευνήσεις, που ενθαρρύνει την έκφραση του λόγου και της σκέψης και ευνοεί την αλληλεπίδραση, τη συνεργατικότητα και τη δημιουργικότητα, προωθώντας ταυτόχρονα την ανάπτυξη της αυτονομίας.

Μέσα από την ανάπτυξη θεματικών προσεγγίσεων και σχεδίων εργασίας τα παιδιά προτρέπονται  να ενεργοποιήσουν τη σκέψη τους και να επιστρατεύσουν τις αισθήσεις τους προκειμένου να εκπληρώσουν μαθησιακές επιδιώξεις που έχουν σχέση με το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον. Αντικείμενο μελέτης αποτελούν όλα όσα υπάρχουν γύρω τους: ο άνθρωπος και τα δημιουργήματα του, οι κοινωνικές δομές και σχέσεις, τα ζώα, τα φυτά, οι τόποι, τα φυσικά  φαινόμενα και οι καταστάσεις. Ειδικά μέσα από τη διερεύνηση του φυσικού περιβάλλοντος καλλιεργούνται δεξιότητες που προωθούν τον επιστημονικό εγγραμματισμό και προάγουν την ανάπτυξη του επιστημονικού τρόπου σκέψης και εργασίας. Τέτοιες  δεξιότητες είναι η παρατήρηση, η διατύπωση ερωτημάτων, η διατύπωση προβλέψεων, η διατύπωση λειτουργικών ορισμών και η εξαγωγή συμπερασμάτων.  

Παράδειγμα Οργάνωσης φακέλου διδασκαλίας για το νερό:

Νερό: Πηγή Ζωής

Τι είναι το νηπιαγωγείο;

Τι είναι λοιπόν το νηπιαγωγείο; Αναλύοντας τον όρο θα μπορούσαμε να πούμε ότι  το νηπιαγωγείο προσφέρει αγωγή στα νήπια. Ένας άλλος τυπικός ορισμός θα ήταν ο εξής: είναι η πρώτη βαθμίδα εκπαίδευσης για τα παιδιά από τεσσάρων έως έξι ετών. Ωστόσο, τίποτα από τα παραπάνω δεν περιγράφει  με ακρίβεια αυτό που  με απλά λόγια αποτυπώνει ο συγγραφέας Robert Fulghum : “Όσα πραγματικά πρέπει να ξέρω για το πώς να ζω, τι να κάνω και πώς να είμαι, τα έμαθα στο νηπιαγωγείο. Η σοφία δεν βρίσκεται στην κορυφή του σχολικού βουνού, αλλά εκεί, στα λοφάκια από άμμο, στο νηπιαγωγείο.”