Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Η τεχνολογία στην εκπαίδευση έχει χαρακτηριστεί ωφέλιμη αλλά και
αρνητική όσο αφορά την απόκτηση γνώσεων των μαθητών. Στο χώρο της
προσχολικής εκπαίδευσης, οι απόψεις διίστανται για τη στάση που πρέπει να
κρατήσουν οι παιδαγωγοί απέναντι στη χρήση των ψηφιακών και
διαδικτυακών εφαρμογών στο νηπιαγωγείο και στην ποσότητα και ποιότητα
της ψηφιακής γνώσης που χρειάζονται τα παιδιά να κατέχουν τελειώνοντας το
νηπιαγωγείο.                                                                                                                                             Το νέο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών για το νηπιαγωγείο (βλ. ΔΕΠΠΣΑΠΣ, 2003:4310) υποστηρίζει την ένταξη των ψηφιακών εφαρμογών στις
καθημερινές δράσεις, με σκοπό «να εξοικειωθούν τα παιδιά με απλές βασικές
λειτουργίες του υπολογιστή και να έλθουν σε μια πρώτη επαφή με διάφορες
χρήσεις του». Ωστόσο, ο τρόπος που θα αξιοποιηθεί αυτή η πρακτική, χρήζει
μεγάλης σημασίας στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών και αυτό έχει
αποτελέσει πηγή μεγάλων προβληματισμών στο χώρο της επιστημονικής
κοινότητας. Ερευνητές όπως οι Hertzog & Klein (2005) υποστηρίζουν πως η
τεχνολογία όταν χρησιμοποιείται σωστά έχει την ικανότητα να συνεισφέρει
ευεργετικά στη μάθηση των παιδιών. Αντιθέτως, ερευνητές όπως οι Cordes &
Miller (2000) τονίζουν πως δεν υπάρχουν αξιόπιστα εμπειρικά δεδομένα που να
τεκμηριώνουν την παιδαγωγική αξία των ψηφιακών και διαδικτυακών
εφαρμογών στην προσχολική αγωγή, περιγράφοντας επίσης αρκετές
βλαβερές συνέπειες στην υγεία και στη μάθηση των παιδιών.                                             Κατά γενική παραδοχή η  τεχνολογία μέσα από διδακτικές μεθοδολογίες, οι
οποίες συνδέονται με τις ανάλογες παιδαγωγικές θεωρίες μάθησης, έχει τη
δυνατότητα να συμβάλει ευεργετικά στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μικρών
παιδιών. Το ζητούμενο λοιπόν είναι να αξιοποιήσουμε ως παιδαγωγοί τις
ψηφιακές και διαδικτυακές εφαρμογές στην εκπαίδευση μέσα σε μια
ατμόσφαιρα συνεργασίας και επικοινωνίας των παιδιών, καθοδηγώντας
διακριτικά τις τεχνολογικές τους δράσεις, έτσι ώστε να μπορούν παίζουν τα
παιδιά με ασφάλεια και να κερδίζουν χρήσιμη ψηφιακή και τεχνολογική γνώση.
Ένα σύγχρονο νηπιαγωγείο στα χέρια της σύγχρονης τεχνολογικής κοινωνίας
μας έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει την τεχνολογία ευεργετικά για την
ενίσχυση των μαθησιακών ικανοτήτων των αυριανών πολιτών μας.

Ο ΧΕΙΜΩΝΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ

Παροιμίες για την εποχή του Χειμώνα…
H γούνα δε φοβάται το Χειμώνα.
Αν δε μαλώσουν δυο καιροί, δε βρέχει.
Γουρούνια παλεύουν, βροχή θα ‘χουμε.
Ήλιος και βροχή, παντρεύονται οι φτωχοί.
Ήλιος και βροχή, του Θεού η ευχή.
Ήλιος και χιόνι, παντρεύονται οι αρχόντοι.
Ήρθε το καλοκαιράκι, στρίβει ο γέρος το μουστάκι,
μα όταν έρθει ο χειμώνας, πάει ο γέρος βλαστημώντας.
Θρέψε λύκο το χειμώνα, να σε φάει το καλοκαίρι. (Οι αχάριστοι βλάπτουν τους ευεργέτες τους) .
Κάνει κρύο κάνει τσίφι, για το δόλιο το κοτσύφι.
Μπρος πίσω τα Χριστούγεννα
μπαίνει βαρύς Χειμώνα.
Ο χειμώνας αν δεν πιάσει κι ο χιονιάς αν δεν πλακώσει,
ούτε λάδι ούτε σιτάρι ούτε ανθούς η γη θα δώσει.
Ο Χειμώνας κι αν χιονίσει
στα σπαρτά καρπό θα ρίξει.
(ή τα σπαρτά θα ωφελήσει)
Όμορφος Χειμώνας, Καλοκαίρι χωρίς νερό.
Όταν θα φύγει ο κόρακας το χιόνι θα μας κλείσει
και η γιαγιά στο τζάκι μας, τη ρόκα θα γεμίσει.
Το σύννεφο φέρνει βροχή.
Του ήλιου κύκλος άνεμος
του φεγγαριού Χειμώνας.
Του κακού καιρού τα νέφη,
Το ’να πάει και τ’ άλλο στρέφει.
Του κακού καιρού τα νέφη, άλλα πάνω κι άλλα κάτω.
Του κακού καιρού τα νέφη, όταν φανούνε βρέχει.
Του Χειμώνα σου τις προμήθειες
κοίταξέ τες κι αν χιονίσει καλά,
κι αν δε χιονίσει πάλι καλά.
Χειμώνα πολυέξοδε, φαγά και λιγοδούλη.

Χιόνια που δε λιώνουν κι άλλα περιμένουν.

Καλώς ήρθες Χειμώνα!

Έρχομαι μέσα από έρημους ασφαλτόδρομους.
Έλα, έλα κοριτσάκι!
Μυρίζω φασουλάδα, πορτοκάλι και τραγανιστό τσουρέκι.
Έλα, έλα αγοράκι φόρεσε το σκούφο σου, βάλε τα μάλλινα γάντια σου,
άνοιξε το στόμα σου, να ξεδιψάσεις με το χιόνι,
γέμισε τις τσέπες σου σταφίδες, καρύδια και ξεραμένα σύκα.
Τάισε με ψίχουλα τα πεινασμένα σπουργίτια.
Έρχομαι μέσα από τις παγωμένες λίμνες και τα ποτάμια,
τα γυμνά κλαδιά και το μολυβένιο ουρανό…
Άσ’ το μόνο του στη γωνιά του το πατίνι,
κάνε το φίλο σου να δακρύσει με μια φέτα μανταρίνι.
Τι κάνει η γιαγιά σου; Πλέκει ακόμη στο περβάζι;
Για κοίτα πως μελάνιασε η μύτη σου…
την πάγωσε τ’ αγιάζι…
Έλα, έλα αγοράκι. Έλα, έλα κοριτσάκι…
Δεν μ’ ακούς; Είμαι ο Χειμώνας!
Μάρω Λοΐζου

Το τραγούδι του χειμώνα

Α α α αρχίζει παγωνιά

Α α α αρχίζει παγωνιά

Πάει ο ήλιος έχει φύγει και το κρύο μας τυλίγει

Α α α αρχίζει παγωνιά

 

Ε ε ε χειμώνα παγερέ

Ε ε ε χειμώνα παγερέ

Ξύλα ανάβουμε το τζάκι και ζεσταίνουν το σπιτάκι

Ε ε ε χειμώνα παγερέ

 

Ι ι  ι    βοριάδες τσουχτεροί

Ι ι  ι    βοριάδες τσουχτεροί πόρτες,

παραθύρια κλείστε τους ανέμους έξω αφήστε

Ι  ι  ι    βοριάδες τσουχτεροί

 

Ο ο ο ζεστά που θα ντυθώ

Ο ο ο ζεστά που θα ντυθώ

εξώ στην αυλή θα τρέξω και χιονόμπαλες θα παίξω

Ο ο ο ζεστά που θα ντυθώ

 

Ου ου ου το κρύο πάει παντού

Ου ου ου το κρύο πάει παντού

τα χεράκια ξηλιασμένα και τα πόδια παγωμένα

Ου ου ου το κρύο πάει παντού

Ο ΧΩΡΟΣ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ

Ο χώρος του νηπιαγωγείου
Εσωτερικός χώρος:
Σε κάθε τάξη είναι απαραίτητο να υπάρχει δυνατότητα:
ατομικής εργασίας,
εργασίας σε μικρές ομάδες, αλλά &
συγκέντρωσης & εργασίας όλων των παιδιών με
τον εκπαιδευτικό.                                                                                                                                   Οι γωνιές προσφέρονται για εκπαιδευτικούς σχεδιασμούς, ενοποιούν τη μάθηση και επιτρέπουν την ανάπτυξη ενός προγράμματος που ενισχύει τις ανάγκες των παιδιών για κίνηση, έκφραση , δημιουργία , αυτονομία, μάθηση κ.α. Ο χώρος είναι ένα μέρος με εκπαιδευτικό περιεχόμενο που σημαίνει ότι πρέπει να περιλαμβάνει εκπαιδευτικά μηνύματα και να περιέχει ερεθίσματα για την απόκτηση αμοιβαίων εμπειριών και εποικοδομητικής μάθησης.                                                                                                                  Ο εσωτερικός χώρος κάθε νηπιαγωγείου είναι διαμορφωμένος σε επιμέρους χώρους
(περιοχές διαφορετικών ενδιαφερόντων που σχετίζονται με μαθησιακές περιοχές) που
ονομάζονται γωνιές.
Κάθε γωνιά είναι εξοπλισμένη & με κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό.                         Υπάρχουν γωνιές που λειτουργούν από την αρχή ως το τέλος της χρονιάς & άλλες που
οργανώνονται ανάλογα με τις ανάγκες τωv προγραμμάτων που εφαρμόζονται.
Οι γωνιές χρησιμοποιούνται από τα παιδιά τόσο στη διάρκεια των ελεύθερων
δραστηριοτήτων όσο και στη διάρκεια του οργανωμένου προγράμματος.                               Ο αριθμός των γωνιών που λειτουργούν σταθερά σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, καθώς και ο συνολικός αριθμός των γωνιών που λειτουργούν ταυτόχρονα συνδέονται με το μέγεθος της αίθουσας, τις προτεραιότητες που θέτει ο εκπαιδευτικός και το ενδιαφέρον που εκδηλώνουν τα παιδιά για αυτές. Στις γωνιές που λειτουργούν σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς περιλαμβάνονται:

  • η γωνιά της συζήτησης
  • η γωνιά του οικοδομικού υλικού
  • η γωνιά των εικαστικών
  • η γωνιά της βιβλιοθήκης.                                                                                                                 Ο εκπαιδευτικός ζητά τη συνεργασία των παιδιών για να διαμορφώσουν κι άλλες γωνιές όπως:
  • γωνιά μαθηματικών
  • γωνιά δραματικής τέχνης
  • γωνιά ιατρείου
  • γωνιά εμπορικού κέντρου
  • γωνιά παρατήρησης και εξερεύνησης
  • γωνιά εφευρέσεων
  • γωνιά τεχνολογίας
  • γωνιά φυσικών επιστημών
  • γωνιά κουκλόσπιτου
  • γωνιά μουσικής κ.α.                                                                                                                        Η καλή οργάνωση του χώρου καθορίζει σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία όλων των δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται στο νηπιαγωγείο, τον βαθμό ανάπτυξης των δεξιοτήτων και ικανοτήτων των παιδιών και τη μορφή των εμπειριών που αυτά θα αποκτήσουν.

 

Πλεονεκτήματα διά ζώσης εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο

 

Κοινωνικοποίηση 

Η δια ζώσης διδασκαλία προϋποθέτει την φυσική παρουσία στη σχολική μονάδα των κατ’ εξοχήν εμπλεκομένων στην εκπαίδευση, των διδασκόντων (εκπαιδευτικών) και των διδασκομένων (μαθητών).                                                         Τα σημαντικότερα πλεονεκτήματα της διά ζώσης εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο είναι τα εξής:                                                                                                           -Αλληλεπίδραση μεταξύ νηπιαγωγού και νηπίου                                                               -Αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ τους και μεταξύ των μαθητών                                   -Ανατροφοδότηση  της μάθησης                                                                                             -Δομημένο πρόγραμμα που εκτελείται σε συγκεκριμένο χρόνο και τόπο                -Δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των εκπαιδευόμενων                         -Καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων του ατόμου άρα καλύπτει και την
ανάγκη κοινωνικοποίησης.

Μετάβαση στο padlet.com