Feed
Άρθρα
Σχόλια

 

ΧΑΤΖΗΦΩΤΗ ΑΝΘΗ

ΚΕΡΤΙΚΙΔΟΥ ΕΙΡΗΝΗ

ΣΑΒΒΙΔΟΥ ΧΑΡΑ

 

ΜΕΣΟΔΙΑΣΤΗΜΑ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣ     

ΟΜΑΔΑ 1                 ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: 2

 

Στο επιμορφωτικό υλικό της 2ης Συνεδρίας αναφέρονται τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της ενσωμάτωσης της αναζήτησης πληροφοριών στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία.

  • Κατά τη γνώμη σας ποια από τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της ενσωμάτωσης της αναζήτησης πληροφοριών στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία έχουν τη δυνατότητα να την επηρεάσουν με ουσιαστικό τρόπο;
  • Θα υιοθετούσατε την αναζήτηση πληροφοριών στην τάξη σας; Με ποιους στόχους και προϋποθέσεις;

Αναρτήστε, σε αρχείο κειμένου.

 

         Λογισμικά και περιβάλλοντα που λειτουργούν ως απλές πηγές πληροφόρησης  στην κατηγορία των συστημάτων πληροφόρησης και διδασκαλίας αλλά μπορούν να ενταχθούν και στην κατηγορία των συστημάτων αναζήτησης της πληροφορίας:

Είναι το ίδιο το Διαδίκτυο, το οποίο μπορεί να θεωρηθεί ως μια πηγή πληροφοριών.

Ωστόσο υφίστανται και ειδικότερες άλλες πηγές πληροφόρησης είτε στο Διαδίκτυο οργα-νωμένες με μορφή:

«εγκυκλοπαίδειας», λεξικών, ευρετηρίων, «θησαυρών» (με πλέον γνωστή τη Wikipedia, https://www.wikipedia.org), βάσεων δεδομένων (για παράδειγμα, https://eric.ed.gov), ψηφιακών βιβλιοθηκών, εξειδικευμένων πυλών (π.χ. Η Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα) ή ακόμη και με τη μορφή θεματικών ή εξειδικευμένων ιστοχώρων (για παράδειγμα: http://www.aace.org και https://www.iste.org).

Υπάρχει ένας πολύ σημαντικός αριθμός σχετικών πηγών πληροφοριών και πληροφόρησης στην ελληνική γλώσσα (στην Ελλάδα και την Κύπρο).

Παρόμοιες είναι και οι online υπηρεσίες συστηματικής ή περιστασιακής αποδελτίωσης (εκπαιδευτικών) νέων (π.χ.: http://site.apo.gr/).

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

α) Κατά τη γνώμη μας  από τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της ενσωμάτωσης της αναζήτησης πληροφοριών στη διδακτική-μαθησιακή διαδικασία έχουν τη δυνατότητα να την επηρεάσουν με ουσιαστικό τρόπο τα παρακάτω;

 

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ:

 

  • Το Μεγάλο πλήθος πληροφοριών (που περιλαμβάνουν μεγάλο μέρος απόMedia).
  • Οι μαθητές γίνονται μικροί «εξερευνητές πληροφοριών» λόγω της εύκολης πρόσβασης σε δεδομένα.
  • Οι μηχανές αναζήτησης είναι εύκολες, γρήγορες, αποτελεσματικές στη χρήση τους.
  • Δυνατότητα μαθητών να μοιραστούν τη δουλειά τους με άλλους
  • Εποικοδομιστική και κοινωνικοπολιτισμική προσέγγιση μάθησης, επιτρέποντας παράλληλα τη δημιουργική έκφραση και την αλλεπίδραση των μαθητών.

 

 

 

 

 

2

 

ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ:

 

  • Υπερφόρτωση πληροφορίας
  • Μη αξιόπιστες πληροφορίες (σεξιστικά, ρατσιστικά, αντικοινωνικά μηνύματα)
  • Αναποτελεσματική εκπαίδευση στη χρήση μηχανών αναζήτησης
  • Θέμα πνευματικών δικαιωμάτων
  • Άκριτη χρήση των πληροφοριών από μαθητές (copy-paste)

 

 

 ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

 β) Θα υιοθετούσατε την αναζήτηση πληροφοριών στην τάξη σας; Με ποιους στόχους και προϋποθέσεις;

 

Θα υιοθετούσαμε στην τάξη την αναζήτηση πληροφοριών, γιατί από την μία πλευρά υποστηρίζει και ενισχύει το διδακτικό έργο (ως σύγχρονο εποπτικό εργαλείο), ενώ από την άλλη πλευρά υποστηρίζει και ενισχύει το μαθησιακό έργο έχοντας συνήθως (εργαλειακή μορφή ), ενισχύοντας τις γνωστικές δεξιότητες των μαθητών υψηλού επιπέδου, και αφορά όλα γενικώς τα γνωστικά αντικείμενα και όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

 

Τέτοιου τύπου γνώσεις και δεξιότητες αφορούν τουλάχιστον στους ακόλουθους τομείς:

 

  • την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων
  • την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης
  • την ικανότητα διερεύνησης και αναζήτησης πληροφοριών σε ένα

ευρύ φάσμα δεδομένων,

  • την ανάπτυξη δεξιοτήτων λήψης απόφασης,
  • τη δυνατότητα αναδιοργάνωσης των υπαρχουσών γνώσεων,
  • τη δυνατότητα μοντελοποίησης φαινομένων και καταστάσεων των

πραγματικού κόσμου,

  • την ικανότητα συνεργασίας και από κοινού προσέγγισης και

επίλυσης προβλημάτων,

  • τη διεπιστημονική προσέγγιση της γνώσης,
  • την ικανότητα γνωστικής επίγνωσης,
  • την ανάπτυξη δεξιοτήτων μεταφοράς γνώσεων από ένα πλαίσιο σε

ένα άλλο,

  • την ικανότητα μάθησης για τους τρόπους με τους οποίους

μαθαίνουμε (μεταγνώση).

 

΄Ενας άλλος λόγος που θα  υιοθετούσαμε την αναζήτηση πληροφοριών στην μαθησιακή διαδικασία είναι ότι  θεωρείται σύστημα ανοιχτού τύπου, από το οποίο απορρέουν κυρίως  εποικοδομιστικές και κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις μάθησης, επιτρέποντας παράλληλα τη δημιουργική έκφραση και την αλλεπίδραση των μαθητών.

 

 

3

Η συμμετοχή των μαθητών σε μια δραστηριότητα της τάξης, μπορεί να είναι ατομική ή ομαδοσυνεργατική  στο πλαίσιο μιας κοινότητας μάθησης. (Συνεργασία μεταξύ μαθητών και μαθητών – καθηγητή).

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ  – ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ:

 

α)Ικανότητα αναζήτησης μέσα από μηχανές αναζήτησης, θεματικούς καταλόγους, εργαλεία

μετα-αναζήτησης.

β)Ικανότητα χρήσης βασικών τεχνικών και μεθόδων για αποτελεσματική αναζήτηση

πληροφοριών στο διαδίκτυο.

 

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ:

 

  • ΜΗΧΑΝΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ: (Google, Yahoo, Lycos)

 

  • ΘΕΜΑΤΙΚΟΙ ΚΑΤΑΛΟΓΟΙ: (Yahoo, in.gr)

 

 

  • ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΜΕΤΑ–ΑΝΑΖΗΤΗΣΗΣ: (metacrawler, webcrawler )

 

  • ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ:
  • Προσδιορισμός της πληροφορίας με τα ερωτήματα: ποιος, τι, πως, πότε, γιατί
  • Οι κεντρικές λέξεις «κλειδιά» να είναι ουσιαστικά
  • Να ανταποκρίνονται στο αντικείμενο αναζήτησης (π.χ. ζώο -> 237.000, αρκούδα -> 149.000, πολική αρκούδα -> 11.900)
  • Χρήση συνώνυμων
  • Χρήση φράσεων (π.χ. η αναζήτηση εν τούτο νίκα δίνει 9.880 ενώ αναζήτηση με την  

 ακριβή φράση δίνει 509)

  • Αναζήτηση με βάση Boolean τελεστές (AND, NOT, OR)
  • Μέχρι 6 – 8 λέξεις κλειδιά
  • Χρήση φίλτρων (com, org, edu, mil, gov, pdf, doc, …)
  • Προσοχή στην ορθογραφία

 

 

 

 

ΚΕΡΤΙΚΙΔΟΥ ΕΡΙΦΥΛΗ

ΧΑΤΖΗΦΩΤΗ ΑΝΘΗ

 

ΜΑΘΗΜΑ: ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ

ΤΙΤΛΟΣ ΩΡΙΑΙΑΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ: ΕΙΔΗ ΑΝΕΡΓΙΑΣ

ΤΑΞΗ: Γ ΤΑΞΗ ΕΠΑΛ

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:  ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ Γ ΤΑΞΗ Ε.Λ. ΛΙΑΝΟΣ Θ., ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ Α.,
        ΧΑΤΖΗΑΝΔΡΕΟΥ Α., ΟΕΔΒ ΑΘΗΝΑ 2012

 

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ (10΄)

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΕΘΟΔΟΙ ΜΕΣΑ
Εξηγούμε τα 4 είδη της ανεργίας με παραδείγματα για κάθε ένα από τα είδη της ανεργίας. Διάλεξη και

συζήτηση με τους μαθητές

Πίνακας, Μαρκαδόρος, υπολογιστής

 

 

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Τίτλος Μαθήματος:            Αρχές Οικονομικής Θεωρίας

Τίτλος Ωριαίας Ενότητας:  Είδη Ανεργίας

Όνομα Μαθητή:_________________________              Ημερομηνία__________

 

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Ερώτηση 1.  Η εποχιακή ανεργία είναι μικρής σχετικά διάρκειας;     Σωστό (Σ)       Λάθος (Λ)

Ερώτηση 2. Η διαρθρωτική ανεργία οφείλεται σε αναντιστοιχία προσόντων και κενών θέσεων .    Σωστό (Σ)                  Λάθος (Λ)

Ερώτηση 3.  Η ανεργία τριβής  είναι η  κεϋνσιανή  ανεργία;        Σωστό (Σ)               Λάθος (Λ)

 

 

 

 

 

ΑΝΑΘΕΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Δημιουργούνται τέσσερεις  ομάδες μαθητών και αναζητούν στο διαδίκτυο επιπλέον πληροφορίες.

 

1ο ) Να βρείτε άρθρα σχετικά με την ανεργία στη χώρα μας κατά την τελευταία δεκαετία αλλά και παλιότερα. Να κάνετε συγκρίσεις και να αναφέρετε αν υπάρχουν ομοιότητες ή διαφορές πριν και μετά την κρίση.

 

2ο ) Να βρείτε πληροφορίες σχετικά με την ανεργία στους νέους και στις γυναίκες. Στη συνέχεια να ορίσετε σε ποία είδη ανεργίας ανήκουν.

 

3ο)  Να βρείτε πληροφορίες σχετικά με την ανεργία σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Να κάνετε συγκρίσεις με την χώρα μας και να αναφέρετε ποιά είδη ανεργίας συναντάμε και με τι ποσοστά.

 

4ο) Να αναζητήσετε σχέσεις του τουρισμού και της ανεργίας στην χώρα μας και να αναφέρετε ποιό είδος ανεργίας αφορά.

 

5o) Να αναζητήσετε σχέσεις της αγροτικής ανάπτυξης και της ανεργίας στη χώρα μας και να αναφέρετε ποιό είδος ανεργίας αφορά.

 

Οι πηγές που μπορείτε να ανατρέξετε είναι η Βικιπαίδεια και  το Google.  

 

Οι ερωτήσεις έχουν στόχο να διακρίνουν οι μαθητές τα είδη ανεργίας και να αντιληφθούν ότι το φαινόμενο της ανεργίας είναι αρκετά περίπλοκο.

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=nvW01bQNWvU

 

 

To βίντεο αναφέρεται στο μάθημα ¨Αρχές Οικονομικής Θεωρίας¨ στο πρώτο κεφάλαιο, ενότητα 7: Οι παραγωγικές δυνατότητες της οικονομίας (Συντελεστές Παραγωγής και Καμπύλη Παραγωγικών Δυνατοτήτων).

Πρόκειται για ένα πολύ σύντομο βίντεο το οποίο όμως καταγράφει με απόλυτη ακρίβεια και σαφήνεια το μάθημα. θα σημείωνα μάλιστα, ότι πέντε (5) σελίδες του βιβλίου αποτυπώνονται σε λιγότερο από τέσσερα (4) λεπτά!!!!

Ο συνδυασμός της ευχάριστης χαλαρωτικής μουσικής με τις εναλλαγές χρωμάτων, εικόνων, διαγραμμάτων δίνει την ευκαιρία για μια άλλη διάσταση διδακτικής πρακτικής.  Οι μαθητές θα διασκεδάσουν αλλά και θα ¨ακούσουν¨ με ένα διαφορετικό τρόπο την παράδοση του μαθήματος.

Πιστεύω ότι θα θυμούνται πολύ περισσότερα πράγματα μέσα από τα χρωματιστά διαγράμματα και σχεδιαγράμματα σε σχέση με την παραδοσιακή ¨παράδοση¨ μαθήματος.

Mεσοδιάστημα: Συνεδρία 3 & 4

Εισαγωγή στα Λογισμικά Παρουσίασης, στους Διαδραστικούς Πίνακες και τα Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία

ΟΜΑΔΑ 1

Δραστηριότητα 1

Οι επιμορφούμενοι καλούνται να δημιουργήσουν μια διδακτική παρέμβαση για τη διδα- σκαλία συγκεκριμένης ενότητας του μαθήματος του καθενός, με την αξιοποίηση του δια- δραστικού πίνακα χρησιμοποιώντας το διαδίκτυο ή κάποια από τα εργαλεία του διαδρα- στικού πίνακα. Οι επιμορφούμενοι καλούνται να δημιουργήσουν παρουσίαση για συγκε- κριμένο θέμα σχετικά με την αξιοποίηση του ψηφιακού περιεχομένου των εμπλουτισμέ- νων βιβλίων.

Οι επιμορφούμενοι μπορούν, για παράδειγμα, να επιλέξουν το αρχείο ggb που εμπλουτίζει το κεφάλαιο των ακροτάτων http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGL-B133/708/4691,21216/ (το πρώτο μικροπείραμα μετά τον ορισμό του μεγίστου συνάρτησης, άμεση πρόσβαση: http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/5302) ή το αρχείο Χελωνόκοσμου που αναφέρεται στη μελέτη της συνάρτησης f(x)=αx2 στη διεύθυνση http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSGLA100/490/3186,12923/ (τελευταίο δόμημα της παραγράφου, άμεση πρόσβαση:

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/5181).Το αρχείο έχει προσαρμοστεί στη Χελωνόσφαιρα.

Αντίστοιχα μπορούν να επιλέξουν και οι ειδικότητες της Πληροφορικής, της Οικονομίας και της Διοίκησης. Οι ειδικότητες μπορούν να επιλέξουν το δόμημα που θεωρούν ότι είναι περισσότερο κοντά στο γνωστικό τους αντικείμενο και να δημιουργήσουν ένα αρχείο pptx για τη διδακτική αξιοποίησή του.

Γράψτε την άποψή σας για την προστιθέμενη αξία της παραπάνω προσέγγισης (προσοχή σύντομες απαντήσεις, το πολύ 200 λέξεις) και μαζί με το σχέδιο της διδακτικής παρέμβασης την οποία θα έχετε αποθηκεύσει σε μορφή pptx (το πολύ 10 διαφάνειες), αναρτήστε τα στον χώρο που προορίζεται για την ανάρτηση εργασιών με ονόματα αρχείων: «S3_O1_drast_1a_eponymo_onoma» και «S3_O1_drast_1b_eponymo_onoma» αντί- στοιχα. Ο επιμορφωτής θα επιλέξει δύο από αυτές τις οποίες θα παρουσιάσουν οι αντί- στοιχοι επιμορφούμενοι κατά την επόμενη συνεδρία στην ολομέλεια.

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:

Η διδακτική παρέμβαση  έγινε στο μάθημα Σύγχρονες Εργασίες Γραφείου στην Ενότητα του 5ου Κεφαλαίου «Επεξεργαστής Κειμένου» που διδάσκεται στο ΕΠΑΛ στον Τομέα Διοίκησης και Οικονομίας στην Ειδικότητα Υπαλλήλων Διοίκησης και Οικονομικών Υπηρεσιών στη Γ΄ τάξη.

2

Δημιουργήσαμε μία παρουσίαση στην τάξη  για την παραπάνω ενότητα αξιοποιώντας ψηφιακό περιεχόμενο από  το διαδραστικό βιβλίο «Πληροφορική και Νέες Τεχνολογίες» του Γυμνασίου.

Στο αρχείο αυτό γίνεται άμεση πρόσβαση από την διεύθυνση του διαδικτύου http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/5302).

Διεύθυνση Αρχείου: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/749

«Αντιγραφή και Μετακίνηση στην επεξεργασία κειμένου».

Η παρουσίαση του μαθήματος  στην τάξη προβάλλεται μέσω Η/Υ με την χρήση λογισμικού MS power point, και τη χρήση βιντεοπροβολέα.  Το μάθημα προβάλλεται σε διαδραστικό πίνακα  και οι μαθητές μαθαίνουν  την επεξεργασία κειμένου χρησιμοποιώντας το διαδίκτυο και τα εργαλεία  του διαδραστικού πίνακα.

Η άποψή μας για την προστιθέμενη αξία της παραπάνω προσέγγισης του μαθήματος  με (Λογισμικό MS power point, Διαδραστικός πίνακα,  με χρήση διαδικτύου και εργαλείων διαδραστικού πίνακα), είναι ότι:

μπορούν να αποτελέσουν ισχυρά μέσα (“εργαλεία”) διδασκαλίας και μάθησης και να χρησιμοποιηθούν με πολλούς και ποικίλους τρόπους για την επίτευξη εκπαιδευτικών στόχων. Αν και η συνήθης χρήση τους συνίσταται στην παρουσίαση πληροφοριών από τον/την εκπαιδευτικό στους μαθητές, η ευελιξία τους δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης δραστηριοτήτων που αφορούν όλη την τάξη, “πρακτικής και εκγύμνασης” (drill and practice) αλλά και περισσότερο εποικοδομιστικών και συνεργατικών δραστηριοτήτων ανάμεσα σε ομάδες μαθητών για την ενίσχυση της δημιουργικότητας τους, αλλά και την ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικού (ο οποίος έχει κυρίως διευκολυντικό ή υποστηρικτικό ρόλο) και μαθητών και μεταξύ των μαθητών.

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων