Νέα

5 Φεβρουαρίου, 2009

2011…

  • 40 εκατ. ευρώ θα χορηγηθούν σε περισσότερους από 400 νέους ερευνητές που ξεκινούν την πρώτη τους πλήρη απασχόληση στην έρευνα σε ευρωπαϊκά ερευνητικά ιδρύματα το 2011, μέσω του προγράμματος Ανθρωποι (Δράσεις Marie Curie) του 7ου Προγράμματος Πλαίσιο για την Έρευνα της ΕΕ. Περισσότερα: http://www.ekt.gr/content/display?ses_mode=rnd&ses_lang=el&prnbr=82454
  • Τα Βυζαντινά Μνημεία της Αττικής στο Διαδίκτυο

Ένας νέος δικτυακός τόπος που υλοποιήθηκε από το Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών (ΙΒΕ) του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (ΕΙΕ) μας ξεναγεί στα σημαντικότερα μνημεία της Αττικής από την εποχή των Βυζαντινών χρόνων, αποτελώντας έναυσμα και οδηγό μας για επιτόπου επισκέψεις. Το site “Βυζαντινά Μνημεία Αττικής” (http://www.eie.gr/byzantineattica) περιλαμβάνει πληροφορίες και φωτογραφίες.

  • ΔΒΜ 2011 ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΒΟΛΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ: ΕΓΚΑΡΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ. Η προώθηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) στη μάθηση είναι μία από τις τέσσερις βασικές δραστηριότητες που περιλαμβάνει το εγκάρσιο πρόγραμμα στον τομέα της Δια Βίου Μάθησης (ΔΒΜ), με την υποστήριξη ενεργειών για την χρήση των εργαλείων των ΤΠΕ για τη βελτίωση των μαθησιακών περιβαλλόντων και των μαθησιακών εμπειριών. Τα ανωτέρω περιλαμβάνουν θέματα όπως είναι η χρήση των προσομοιώσεων, η εκμάθηση με παρατήρηση, η επιστροφή στο σχολείο των μαθητών που εγκαταλείπουν πρόωρα τη σχολική εκπαίδευση, η δυνατότητα για μάθηση έξω από το σχολικό περιβάλλον και η γεφύρωση του «ψηφιακού διαχωρισμού». Η προθεσμία για την υποβολή προτάσεων λήγει στις 31 Μαρτίου 2011.  http://eacea.ec.europa.eu/llp/funding/2011/call_lifelong_learning_2011.php

ΔΕΥΤΕΡΟ ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ E-LEARNING 2011, 15-16 Μαρτίου 2011 (online). Οι πιο γνωστοί ειδικοί σε θέματα e-learning θα παρουσιάσουν τις τελευταίες εξελίξεις και τις πιο πρόσφατες θεωρίες σε αυτόν τον τομέα. Μη χάσετε την ευκαιρία να ακούσετε τι λένε οι παγκοσμίου φήμης ειδήμονες. Χάρη στις πρόσφατες εξελίξεις στον τομέα της e-learning, οι τεχνολογίες και οι τεχνικές χρησιμοποιούνται από τους πιο σημαντικούς ιστοχώρους με εκπαιδευτικό περιεχόμενο online.

2010…

  • http://www.ekt.gr/metrics/ Eλληνικές επιστημονικές δημοσιεύσεις 1993-2008Βιβλιομετρική ανάλυση ελληνικών δημοσιεύσεων σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά
  • Εδώ είναι το τελικό αποτέλεσμα δύο ετών εργασίας, από την επεξεργασία του υλικού κατάρτισης και την εξαγωγή των πειραμάτων και, την ανάλυσή τους. Οι «Κατευθυντήριες γραμμές για το μοντέλο διδασκαλίας FICTUP” (“Πώς να προωθήσει τη χρήση των ΤΠΕ στην τάξη») είναι το τελικό αποτέλεσμα του έργου FICTUP: http://fictup.inpl-nancy.fr/images/8/80/FICTUP_Guidelines_final.pdf
  • Προκήρυξη για την ενίσχυση μεταδιδακτόρων ερευνητών:

http://www.ekt.gr/content/display?ses_mode=rnd&ses_lang=el&prnbr=81599


  • Δαμάζοντας τον αχανή κόσμο της ψηφιακής πληροφορίας:

http://www.ekt.gr/content/display?ses_mode=rnd&ses_lang=el&prnbr=78207

Δεκέμβριος 2009..

Βασικές ικανότητες για έναν κόσμο που αλλάζει:

http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/joint10/com640_el.pdf


Απρίλιος 2009..

tec music 4-5.2009 Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος του γνωστού περιοδικού ‘Μουσική και Τεχνολογία’. Στη μόνιμη στήλη του ‘Η διδασκαλία της μουσικής με τη χρήση των νέων τεχνολογιών’ αναπτύσσω το θέμα: ‘Internet και μουσική εκπαίδευση. Το internet (γ’ μέρος)’. Στις σελίδες του θα βρει κανείς ότι νεότερο αφορά τη μουσική τεχνολογία και βιομηχανία, εξοπλισμό κ.ά. Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει το άρθρο του κ. Νίκου Ξαντά ‘Ρυθμίζοντας τα Windows Vista για μουσική’, τόσο από πλευράς τεχνογνωσίας και ενημέρωσης μετάβασης από Windows XP σε Vista, όσο και για τις γενικότερες τοποθετήσεις που αναπτύσσονται. Αναζητήστε το στα περίπτερα και χώρους διανομής τύπου. Μάρτιος 2009.. Αναβάλεται η προγραμματισμένη μουσική συναυλία του ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΡΜΟΝΙΟΥ – ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ‘ΜΙΝΟΡΕ’ για τεχνικούς λόγους. Θα πραγματοποιηθεί την προσεχή χρονική περίοδο.

Φεβρουάριος 2009..

Κ.Ντινόπουλος-Εκδόσεις Καστανιώτη (1.2009)Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη το νέο μου βιβλίο με θέμα: ‘ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ: Μουσική διδασκαλία με νέες τεχνολογίες – Εισαγωγή στην ελληνική παραδοσιακή μουσική’  (Κάντε κλικ στη φωτο για περισσότερες πληροφορίες).

________________

2.2009 & 3.2009Κυκλοφόρησε το νέο τεύχος του γνωστού περιοδικού ‘Μουσική και Τεχνολογία’. Στη μόνιμη στήλη του ‘Η διδασκαλία της μουσικής με τη χρήση των νέων τεχνολογιών’ αναπτύσσω το θέμα: ‘Internet και μουσική εκπαίδευση. Το internet (β’ μέρος)’. Στις σελίδες του θα βρει κανείς ότι νεότερο αφορά τη μουσική τεχνολογία και βιομηχανία, εξοπλισμό κ.ά. Αναζητήστετο στα περίπτερα και χώρους διανομής τύπου.

________________

Το μάθημα Υποχρεωτικής Επιλογής του ΤΕΦΑΑ ΑΠΘ ΄Μουσική-Ρυθμολογία’ του εαρινού εξαμήνου, θα διεξάγεται κάθε Τρίτη 14:00-15:30 στο Κ/τζόγλειο στάδιο αίθ.6. Αμέσως μετά θα ακολουθεί η πρόβα του μουσικοφωνητικού συνόλου του τμήματος.

________________

Οι φοιτητές/τριες της ειδικότητας των Ελληνικών Παραδοσιακών Χορών του ΤΕΦΑΑ ΑΠΘ, στο πλαίσιο του μαθήματος ‘Μουσική’ και ‘Μουσική-Ρυθμολογία’, μπορούν να παραλάβουν το μουσικό εκπαιδευτικό λογισμικό ‘Μουσικός Κόσμος’ (εκδ. Καστανιώτη), από το  β/ο Μάρκου (ΑΓΓΕΛΑΚΗ 39 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ  ΤΗΛ: 2310-271055).

Ιανουάριος 2009..

Το blog/kdinopoulos βρίσκεται σε μορφή ανάπτυξης. Σε όλες τις κεντρικές του σελίδες, θα προστεθεί σχετικό υλικό τους δύο επόμενους μήνες. Υλικό το οποίο θα εμπλουτίζεται συστηματικά.


ΤΕΦΑΑ

3 Φεβρουαρίου, 2009

12.200612.200612.200612.200612.200612.200612.20063.2007

Διδακτική προσέγγιση

Η διδακτική προσέγγιση (ή, η διδακτική φιλοσοφία), είναι μία από τις δυνάμεις οι οποίες διαμορφώνουν τη διδασκαλία της μουσικής με τη χρήση των νέων τεχνολογιών.

Στις φωτογραφίες δειγματικά απεικονίζεται ένα σχετικά εμπλουτισμένο μαθησιακό περιβάλλον μάθησης με Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), με σύγχρονα ηλεκτρονικά μουσικά όργανα (music keyboards).

Η διδασκαλία διενεργήθηκε σε εκπαιδευτικούς χώρους του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Α.Π.Θ. κατά το Α εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2006-2007 και αφορούσε φοιτητές/τριες της ειδικότητας των Ελληνικών Παραδοσιακών Χορών, στο πλαίσιο του μαθήματος Μουσική-Ρυθμολογία.

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων χρησιμοποιήθηκε τεχνολογικός εξοπλισμός όπως, Laptop computer, περιφερειακά υπολογιστών, music keyboards, αλλά και πολυμεσικό εκπαιδευτικό λογισμικό μουσικής και ειδικότερα ελληνικής παραδοσιακής μουσικής (DVDROM).

Τα στοιχεία καταθέτονται ώστε να αποτελέσουν μεταξύ άλλων, πρόσθετο προβληματισμό αλλά και έρευνα, σχετικά με τη διδασκαλία της μουσικής με τη χρήση των νέων τεχνολογιών, σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

ΚΝ


Έρευνα

3 Φεβρουαρίου, 2009

Έρευνα-Διδακτορική Διατριβή σχετικά με τη ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ                                                                                                                                                                                        Συνοπτική παρουσίαση Έρευνας-ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΙΒΗΣ του Ντινόπουλου Κωνσταντίνου (2007). Εκπονήθηκε στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου (Τριμελής συμβουλευτική επιτροπή: Σέργη Λένια (επιβλέπουσα), Γιαννέλος Δημήτριος, Θέμελης Δημήτριος)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Το θέμα το οποίο διερευνήθηκε είναι: Η διδασκαλία της μουσικής σε παιδιά ηλικίας 8 έως 10 χρόνων με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών και η επίδραση της στις στάσεις τους σχετικά με την Ελληνική Μουσική Παράδοση.                                                                                                                                                                               Ένας από τους βασικούς σκοπούς της έρευνας ήταν να αναδείξει τη χρησιμότητα των νέων τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών, στη μουσική εκπαιδευτική διαδικασία. Ήταν να αναδείξει τα οφέλη που απορρέουν από αυτή τη διαδικασία διδασκαλίας-μάθησης με τη χρήση των νέων τεχνολογιών. Ήταν να δώσει το έναυσμα στους νέους εκπαιδευτικούς μουσικής της Ελλάδας, κυρίως της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, να εντάξουν τις νέες τεχνολογίες στο ημερήσιο πρόγραμμά τους. Δίνοντάς τους όλα εκείνα τα στοιχεία που θα καταστήσουν δυνατή αυτή την εκπαιδευτική διαδικασία. Ξεκινώντας από την οργάνωση του σχολικού εργαστηρίου πληροφορικής, το ρόλο τους μέσα σε ένα τεχνολογικά εμπλουτισμένο μαθησιακό περιβάλλον και τον τρόπο που θα διαχειριστούν τη διδακτέα ύλη μέσα από αυτόνομα και δικτυωμένα πολυμεσικά περιβάλλοντα. Η δημιουργία ενός ?πλαισίου-προγράμματος κατάρτισης των μελλοντικών εκπαιδευτικών μουσικής κατά τη φοίτηση τους στα Α.Ε.Ι., σχετικά με τη διδασκαλία της μουσικής με τη χρήση των νέων τεχνολογιών?, που αναπτύσσεται σε ένα βαθμό στις προτάσεις της διατριβής, ήρθε ως επακόλουθο όλων αυτών.                                                                                                                                       

Για την εφαρμογή της έρευνας εκτός των άλλων, απαιτήθηκε:

§     Τεχνολογικός εξοπλισμός (υπολογιστικός & δικτυακός) συγκεκριμένων προδιαγραφών, ο οποίος έπρεπε να υφίσταται στη σχολική μονάδα που θα λάμβανε μέρος στην έρευνα (σχήμα 1 & εικόνα 1). Στον όλο εξοπλισμό προσαρμόστηκε και πρόσθετος (keyboard music, laptop computer κ.ά.), παρέχοντας μεγαλύτερες δυνατότητες για ευελιξία, μουσική έκφραση και δημιουργικότητα.   §     Μουσικό εκπαιδευτικό λογισμικό (DVDROM) σχετικά με το θέμα ?Ελληνική Παραδοσιακή Μουσική? (θεματολογία: στοιχεία και είδη ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, βυζαντινή μουσική κ.ά.). Όπως, και μουσικό ψηφιακό περιεχόμενο μέσω internet (θεματολογία: στοιχεία μουσικής θεωρίας, ασκήσεις φωνής-solfege, midi κ.ά., φιλοξενείται στην εκπαιδευτική πύλη του ΥπΕΠΘ στον ιστοχώρο: http://www2.e-yliko.gr/htmls/epimorf/music/default.html ). Πολυμεσικά περιβάλλοντα, συνδυάζοντας κείμενο, μουσική σημειογραφία, ψηφιακό ήχο και εικόνα, γραφικά, video, midi, ενισχύοντας τη σχέση μεταξύ της ακουστικής και οπτικής αναπαράστασης της μουσικής, δηλαδή, να βλέπει κανείς π.χ. ένα μουσικό διάστημα, μια μελωδία, ένα ρυθμό ενώ παράλληλα τον ακούει. Δημιουργία αναγκαία του ερευνητή λόγω απουσίας ανάλογου ψηφιακού υλικού.                                                                                                                                                                          Συνεπώς, μέσα από το ?μουσικό σύστημα? και ειδικότερα του υλικού και λογισμικού μέρους που συντονίστηκε και δημιουργήθηκε, οι μαθητές, μεταξύ άλλων ? με βάση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων (σενάρια-μαθήματα) που δημιουργήθηκαν, και την καθοδήγηση του ερευνητή μέσα από ένα νέο εκπαιδευτικό ρόλο σε ένα τεχνολογικά εμπλουτισμένο μαθησιακό περιβάλλον ? είχαν τη δυνατότητα να διδάσκονται-ανακαλύπτουν τη μουσική, να πειραματίζονται και να εξερευνούν, να εκφράζονται και να δημιουργούν μουσική σε σχέση και με τα μέσα μουσικής έκφρασης (σώμα, φωνή, μουσικά όργανα) κ.ά.                                                                                                                                                                       Το πειραματικό πρόγραμμα της έρευνας διενεργήθηκε σε μία σχολική μονάδα της Αττικής, σε δύο τάξεις του δημοτικού σχολείου (Γ? και Δ?), οι οποίες αποτελούνταν από μαθητές ηλικίας 8 έως 10 χρόνων, συνολικός αριθμός μαθητών Ν=41, με μουσική διδασκαλία δύο ώρες την εβδομάδα για κάθε τάξη από τον ερευνητή. Εφαρμόστηκε η ?Διερευνητική-Περιγραφική? στρατηγική (Νατουραλιστική στρατηγική). Η έρευνα διερευνούσε και αξιολογούσε το γνωσιολογικό, το συναισθηματικό και τον ψυχοκινητικό τομέα των μαθητών.                                                                                                                                                               Τα αποτελέσματα του πειραματικού προγράμματος που προέκυψαν από τη στατιστική ανάλυση των δεδομένων, ήταν θετικά, σε όλους τους τομείς της διερεύνησης. Αποτελέσματα τα οποία οδηγούν στο συμπέρασμα της χρησιμότητας των νέων τεχνολογιών της πληροφορικής και των επικοινωνιών στη μουσική εκπαιδευτική διαδικασία, με σημαντικά οφέλη (αναβάθμιση διαδικασίας μάθησης της μουσικής, εκσυγχρονισμός προσφερόμενης γνώσης, αύξηση της μουσικής δημιουργικότητας και ικανότητας των μαθητών κ.ά.).   


Πολιτισμός

4 Δεκεμβρίου, 2008

Προσεγγίζοντας την ελληνική παραδοσιακή μουσική                                                                                               Με τον όρο ?Ελληνική Παραδοσιακή Μουσική?, εννοούμε: (α) Το Δημοτικό Τραγούδι, (β) Τη Βυζαντινή Μουσική, (γ) Την  Αρχαία Ελληνική Μουσική, εκ των οποίων η αρχαία ελληνική μουσική δεν αποτελεί πλέον ζώσα μουσική, στην οποία όμως έχει τις ρίζες της η βυζαντινή μουσική και το δημοτικό τραγούδι.                                                                                                        Το Δημοτικό Τραγούδι, έχει δημιουργηθεί από το λαό. Το κείμενο και η μουσική του έχουν γεννηθεί ταυτόχρονα:  ?Βασικό στοιχείο στο δημοτικό μας τραγούδι είναι η στενή σχέση ανάμεσα στην ποίηση και τη μουσική. Το δημοτικό τραγούδι αποτελεί αδιάσπαστη ενότητα λόγου και μουσικής, η οποία προκύπτει από τον τρόπο δημιουργίας του. Αντίθετα από το έντεχνο τραγούδι, όπου συνήθως έτοιμος ποιητικός λόγος μελοποιείται από το συνθέτη, στο δημοτικό τραγούδι μουσική και κείμενο γεννιούνται ταυτόχρονα. Ο λαός φτιάχνει τους στίχους του τραγουδιστά?. (Θέμελης 1972, σ. 66).  Η Βυζαντινή Μουσική, σε αντίθεση με το δημοτικό τραγούδι που έχει δημιουργηθεί από το λαό, είναι δημιουργία συγκεκριμένων μελοποιών (ονομάζονται και μελωδοί ή υμνωδοί). Η μουσική αυτή περιλαμβάνει τα ιερά άσματα (μέλη) της Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (Μαργαζιώτη 1958, σ.11). Στο ξεκίνημα της, αντλεί θεωρητικές βάσεις από την Αρχαία Ελληνική Μουσική, ενώ πλάθει το χαρακτήρα της στο πέρασμα του χρόνου, φτάνει σ? εμάς, μέσα από τη γραπτή και προφορική παράδοση των αιώνων (ο.π.).  Η Βυζαντινή Μουσική είναι αυστηρά φωνητικό είδος μουσικής, ενώ η δημοτική μουσική που οι ρίζες της ανάγονται στην ελληνική αρχαιότητα, μπορεί να είναι φωνητική, με ή χωρίς συνοδεία παραδοσιακών μουσικών οργάνων, ή καθαρά οργανική, η οποία αποτέλεσε στα χρόνια της μακροχρόνιας δουλείας, την κύρια μουσικοποιητική έκφραση της τότε κοινωνίας (Μαυροειδής 1992, σ. 5).  Η δημοτική μουσική ειδικότερα (ο.π.), χρησιμοποιείται στις διάφορες εκδηλώσεις της ζωής, στη χαρά και στη λύπη. Ο ρόλος της είναι τελετουργικός, γι΄ αυτό δεν αντιμετωπίζεται μόνο ως τέχνη, όπως η δυτική μουσική, π.χ. η κλασική, η Pop κ.ά. Επενδύει τα διάφορα γεγονότα της ζωής των ανθρώπων από τη γέννηση έως το τέλος και για κάθε περίπτωση υπάρχουν ανάλογα μουσικά κομμάτια, όπως, Νανουρίσματα, Τραγούδια του Γάμου, Μοιρολόγια, Θρησκευτικά ? Λατρευτικά τραγούδια κ.ά.  Έχοντας ως βάση αρχαιοελληνικούς τρόπους και βυζαντινούς ήχους ? απουσιάζοντας το στοιχείο της δυτικής αρμονίας ? το Δημοτικό Τραγούδι, με την τεράστια ποικιλία ρυθμών και μελωδιών και η Βυζαντινή Μουσική, αποτελούν τη μουσική των προγόνων μας η οποία έχει παραδοθεί σε μας, είναι στοιχείο του χθες που εξακολουθεί να ζει και σήμερα.    ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ   Θέμελης, Δ. (1972). Μουσικοποιητική δομή στο δημοτικό τραγούδι. Αθήνα. Ανάτυπο εκ της ?Λαογραφίας?, τ. ΚΗ.   Μαργαζιώτη, Ι. (1958). Θεωρητικό βυζαντινής εκκλησιαστικής μουσικής. Αθήνα: Πρόσφ. έκδ. Φ. Νάκας.     Μαυροειδής, Μ. (1992). Εισαγωγή στην ελληνική παραδοσιακή μουσική. Αθήνα: Ι.Ε.Μ.Α.     _________________________Απόσπασμα ανάπτυξης από: Ντινόπουλος, Κ. (2007). Η διδασκαλία της μουσικής των παιδιών ηλικίας 8 έως 10 χρόνων με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών και η επίδραση της στις στάσεις τους σχετικά με την Ελληνική Μουσική Παράδοση. Διδακτορική διατριβή. Κέρκυρα: Τμήμα Μουσικών Σπουδών ? Ιόνιο Πανεπιστήμιο.  


ΜΟΥΣΙΚΗ & ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ

4 Δεκεμβρίου, 2008

 

Ο ιστοχώρος αυτός αποτελεί ενδεικτική ανακοίνωση στοιχείων σχετικά με τη μουσική και τις νέες τεχνολογίες στην εκπαιδευτική διαδικασία.Η παρουσίαση της μεθόδου διδασκαλίας της μουσικής με τη χρήση των νέων Τεχνολογιών της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ), που υποστήριξα με τη διδακτορική μου διατριβή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, το έτος 2007 – θέμα το οποίο διερευνήθηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας – αποτέλεσε αρχική αφορμή και για αυτή τη δημιουργία. Όπως επίσης και η συνεργασία μου με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και το Τ.Ε.Φ.Α.Α. – Τομέας Ανθρωπιστικών Σπουδών.Στόχος, μεταξύ άλλων, η αξιοποίηση των στοιχείων αυτών από την εκπαιδευτική κοινότητα και γενικότερα, αλλά και η δικτυακή πρόσβαση των φοιτητών/τριών σε μέρος του διδακτικού υλικού, ως προέκταση της διδασκαλίας μου με χρήση ψηφιακών πολυμέσων. Όπως επίσης, συμπληρωματικά, ο πειραματισμός και η εξερεύνηση και η περαιτέρω ανάπτυξη των στοιχείων αυτών, αναδεικνύοντας μεταξύ άλλων, τη χρησιμότητα των νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία διδασκαλίας-μάθησης της μουσικής, σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

 
Κώστας Ντινόπουλος, PhD
Μουσικολόγος – καθηγητής μουσικής – συνθέτης
Διδάκτορας Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου  Διδάσκων στο ΤΕΦΑΑ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσ/κηςWeb Site: https://blogs.sch.gr/kdinopoulos e-Mail: kdinopoulos@yahoo.grTel.: 30 210 93 70 660 *************************************

 


Στοιχεία Θεωρίας της Μουσικής κ.ά.

24 Νοεμβρίου, 2008

Τα δεδομένα φιλοξενούνται στη Δικτυακή Εκπαιδευτική Πύλη του ΥΠΔΜΘ, στον παρακάτω ιστότοπο:

http://www2.e-yliko.gr/htmls/epimorf/music/default.html

Η ψηφιακή μορφή του ιστότοπου γράφτηκε και σχεδιάστηκε από τον Κώστα Ντινόπουλο και προγραμματίστηκε από τον κ. Βαγγέλη Μυλωνά και την εταιρία του DAEDALUS INF (http://www.daedalus.gr), το έτος 2003.

Τα δεδομένα ανοίγουν αποκλειστικά με χρήση του Windows Internet Explorer.


ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ_ΛΟΓΙΣΜΙΚΟ

24 Νοεμβρίου, 2008

Μουσικό εκπαιδευτικό λογισμικό:

http://www.kastaniotis.com/book/960-03-3888-4

Το μουσικό εκπαιδευτικό λογισμικό ‘ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ/MUSIC WORLD’ αποτελεί πλέον Βασικό Διδακτικό Υλικό για τη διδασκαλία της μουσικής με τη χρήση των νέων τεχνολογιών και στο δημόσιο σχολείο. Ύστερα από διακήρυξη διεθνούς ανοιχτού διαγωνισμού του Υπουργείου Παιδείας (ΥπΕΠΘ) και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, στελεχώνει τις σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας, αποτελώντας αφετηρία σε μουσικό εκπαιδευτικό λογισμικό για τη διδασκαλία της μουσικής.

Το λογισμικό συνοδεύεται από δύο βιβλία (βιβλίο δασκάλου και μαθητή) με μουσικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες, μέσα από τις οποίες διαφαίνεται ο τρόπος διδασκαλίας της μουσικής με χρήση νέων τεχνολογιών.   

Ο παρακάτω ιστοχώρος υποστηρίζει το όλο έργο, έχοντας πρόσβαση κανείς σε όλες τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες:  http://www.intracom-schools.gr/dimotiko/odigos_egkatastasis/mousikos_kosmos_g_st.htm

?


Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ

24 Νοεμβρίου, 2008

Εισαγωγή

Από την αρχαιότητα ήταν γνωστή σε όλους η καθοριστική σημασία της μουσικής προς τον άνθρωπο και ειδικότερα η συμβολή της στην διαμόρφωση της προσωπικότητας του. Λόγος για τον οποίο η διδασκαλία της ήταν απαραίτητη από μικρή ηλικία.Ερωτήματα όπως ?Θα μπορούσατε να φανταστείτε τη ζωή σας χωρίς μουσική;? τέθηκαν από πολύ παλιά, μια που η μουσική συνοδεύει τον άνθρωπο στις διάφορες εκδηλώσεις της ζωής του, κοινωνικές και μη. Στις μέρες μας ερωτήματα όπως το παραπάνω επιμηκύνονται, παίρνοντας μια άλλη διάσταση, τεράστια, ασύλληπτη για το πριν: ?Θα μπορούσατε να φανταστείτε τη μουσική χωρίς την τεχνολογία; ή, έξω από τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών;?        Το ερώτημα και μόνο από την σύσταση του, γεννά μια τεράστια χρονική απόσταση, ένα τεράστιο μήκος το οποίο διανύθηκε από τον άνθρωπο, φτάνοντας από το πριν στο σήμερα. Από τη μουσική των περασμένων αιώνων στην μουσική του σήμερα, από τη μουσική επαφή του χθες στη μουσική τεχνολογία του τώρα, από τη μουσική αγωγή του σήμερα στη μουσική αγωγή του αύριο.   Παρατηρώντας την εξελικτική πορεία της δυτικής μουσικής, βλέπουμε ότι σε όλα τα στάδια της, η τεχνολογία ήταν αυτή που συμμετείχε ενεργά, ενισχύοντας την δημιουργικότητα των συνθετών, όπως με την δημιουργία μουσικών οργάνων, με την τελειοποίηση τους κ.ά.Συνοπτικά, από την μονοφωνική μουσική της αρχαιότητας και του Μεσαίωνα, περάσαμε στις αρχές της πολυφωνίας και στο στυλ Baroque ? στο στυλ Rococo της Γαλλικής αντίστοιχης περιόδου, φτάνοντας στο αποκορύφωμα της Κλασικής Περιόδου του 18ου αιώνα, από το Ρομαντισμό στις αρχές του 19ου αιώνα ? συνειδητοποιώντας παράλληλα την παραδοσιακή μουσική κληρονομιά του κάθε λαού-εθνική μουσική, έως τον 20ό αιώνα με μουσικά ρεύματα όπως η ατονική μουσική, η jazz, η ηλεκτρονική μουσική κ.ά., αλλά και η μουσική pop, η ελαφρά μουσική, αλλά και η αναβίωση της παραδοσιακής μουσικής κ.ά.. Στις μέρες μας η τεχνολογία, ή ορθότερα, οι Νέες Τεχνολογίες είναι αυτές οι οποίες μεταβάλουν τον κόσμο μας με ραγδαίους ρυθμούς, δημιουργώντας μία νέα σύνθεση πραγμάτων, μία νέα φιλοσοφία και κουλτούρα με νέους κώδικες επικοινωνίας. Οι Νέες Τεχνολογίες δημιουργούν ένα νέο πολιτισμό, ηλεκτρονικό και μπορεί να έχουν εφαρμογή σε όλες τις επιστήμες, στις τέχνες και οπωσδήποτε και στη μουσική. Η στρατηγική εφαρμογής των νέων τεχνολογιών, αποτελεί ένα άλλο τμήμα-κομμάτι επακόλουθο της γενικότερης αλλαγής που αυτές επιφέρουν.   Η εκπαίδευση και η στρατηγική μας για την παιδεία, είναι αυτή η οποία πρέπει να βρίσκεται στο επίκεντρο αυτών των αλλαγών, να αφουγκράζεται και να αξιοποιεί όλες τις δυνατότητες που οι Νέες Τεχνολογίες προσφέρουν, να οδηγεί και να διαμορφώνει πλαίσιο εφαρμογής, εκσυγχρονίζοντας την προσφερόμενη γνώση και αναβαθμίζοντας την διαδικασία μάθησης μέσω αυτών, θέμα το οποίο θα μας απασχολήσει από την πλευρά της μουσικής, απαντώντας σε ερωτήματα όπως: Τι είναι οι νέες τεχνολογίες; Με ποιο τρόπο μπορεί να έχουν εφαρμογή στην μουσική εκπαιδευτική διαδικασία; Υπάρχει υποδομή στις σχολικές μονάδες για αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη μουσική; Μπορούμε να έχουμε ένα ?μουσικό σύστημα? στο σχολικό μας εργαστήριο; Μουσικές ψηφιακές κατασκευές στο σχολικό περιβάλλον; κ.ά. Έννοιες όπως, μεταξύ άλλων, ψηφιακός αναλφαβητισμός, ψηφιακό χάσμα, θα κάνουν πολύ σύντομα αισθητή την παρουσία τους. Το γνωστικό αντικείμενο της μουσικής, πρέπει να αποτελέσει άλλο ένα κίνητρο αντιμετώπισης τους.

 
Νέες τεχνολογίες και μουσική

Οι νέες τεχνολογίες αποτελούν πλέον μέρος του κόσμου μας.  Περιβάλλουν τη ζωή μας, μεταβάλλοντας ριζικά ότι γνωρίζαμε μέχρι χθες. Παρατηρώντας την αλλαγή αυτή, κατανοούμε τη θέση που βρισκόμαστε ή τη θέση της κοινωνίας μας γενικότερα προς αυτές. Γνωρίζουμε την απόσταση που πρέπει να διανύσουμε για να τις προσεγγίσουμε και να τις αξιοποιήσουμε ή, την απόσταση που έχουμε διανύσει ως άτομα και ως κοινωνία προσεγγίζοντας και αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες. Μα τι είναι οι νέες τεχνολογίες; Η απάντηση του ερωτήματος μας οδηγεί στην πληροφορική και στις τηλεπικοινωνίες, είναι οι τεχνολογίες εκείνες που βασίζονται στις εφαρμογές των ηλεκτρονικών υπολογιστών και στις προηγμένες υπηρεσίες των τηλεπικοινωνιών. Είναι οι νέες Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Είναι οι τεχνολογίες εκείνες που μπορεί να αξιοποιηθούν σε κάθε επιστήμη, στις τέχνες, στη μουσική. Είναι οι τεχνολογίες εκείνες που μπορεί να γίνουν φιλικές  προς το χρήστη και προσβάσιμες από όλες τις ομάδες του πληθυσμού αμβλύνοντας τις ανισότητες.  Για να κατανοήσουμε περισσότερο την σημασία τους και τη δυναμική τους, ανατρέχοντας στο παρελθόν παρατηρούμε τη δύναμη της τυπογραφίας και των εφαρμογών της, η οποία αποτέλεσε ουσιαστικά την απαρχή του διαφωτισμού στον κόσμο. Το τυπωμένο κείμενο αποτέλεσε νέο και ισχυρό μέσο ενημέρωσης, ακόμα και κινητοποίησης πολιτών. Πόσοι όμως θα μπορούσαν να διαβάσουν αυτό; Γνωρίζανε όλοι οι πολίτες γραφή και ανάγνωση; Η εργατική τάξη είχε την δυνατότητα πρόσβασης στο νέο μέσο και κατά συνέπεια στη γνώση αυξάνοντας την παραγωγικότητα; Εδώ έχει τις ρίζες του το κίνημα της εκπαίδευσης ενηλίκων. Κάπως έτσι συμβαίνει και στις μέρες μας, με την είσοδο των νέων τεχνολογιών. Έχουμε αποκτήσει καταρχήν, βασικές δεξιότητες χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή; Γνωρίζουμε να ελισσόμαστε στον παγκόσμιο ιστό (internet); Μπορούμε τους παραπάνω στόχους-ερωτήματα  να τους πετύχουμε μέσα από τα γνωστικά αντικείμενα του σχολικού προγράμματος;  Αν μεταπηδήσουμε στο πεδίο της μουσικής, τα πράγματα γίνονται πιο πολύπλοκα. Από πάντα ο μουσικός στοχασμός ήταν στα χέρια ή στη σκέψη ορθότερα, των λίγων. Η μουσική, από την εκκλησία μεταφέρεται στις αυλές των ηγεμόνων και σιγά ? σιγά αποκτά τον κοσμικό της ρόλο. Τι είναι μουσική; Θα μπορούσε να πει κανείς, μια γλώσσα, που μπορούμε να γράψουμε, να διαβάσουμε, να ακούσουμε. Σίγουρα, είναι απείρως περισσότερα, η μουσική εκτός από τέχνη, είναι και επιστήμη. Πόσοι όμως γνωρίζουν ή γνωρίζανε πριν από μερικά χρόνια στη χώρα μας, για παράδειγμα, γραφή και ανάγνωση της μουσικής; Πόσοι σπουδάζανε την επιστήμη της μουσικής; Η έρευνα απέδειξε λίγοι! Κι όμως υπάρχουν τόσοι πολλοί άνθρωποι που θέλουν να γνωρίσουν τη μουσική.  Μόλις πριν από δύο δεκαετίες σχεδόν στη χώρα μας, η μουσική αρχίζει να βγαίνει από τη βιτρίνα που ήταν ως είδος πολυτελείας. Στις μέρες μας μαθητές φοιτούν σε μουσικά εκπαιδευτήρια για να την γνωρίσουν με ?ορθό? τρόπο, καθηγητές μουσικής επανδρώνουν τα σχολειά μας και η μουσική αγωγή περιβάλλεται από τα προγράμματα σπουδών που καταρτίζει η πολιτεία. Νέες βιβλιοθήκες ιδρύονται και οι υπάρχουσες σε κάθε σχολείο μεγαλώνουν, δαπανώντας ένα χρηματικό ποσό για την απόκτηση νέων βιβλίων προς επιθυμία μελέτης από τους μαθητές. Όμως αυτό είναι αρκετό; Όχι. Η τεχνολογία μας πρόλαβε! Ίσως μερικά από τα παραπάνω να είναι μη λειτουργικά. Από την προφορική διδασκαλία, περάσαμε στο βιβλίο και από το βιβλίο, στα πολυμέσα και τις νέες τεχνολογίες. Πόσους μαθητές προσέξατε να μελετούν κατά το σχολικό διάλειμμα ένα βιβλίο; Σίγουρα όχι πολλούς, θα έχετε προσέξει όμως αρκετούς να προσπαθούν να αντιληφθούν τη δομή και τη λειτουργία ενός ηλεκτρονικού παιχνιδιού. Ακόμη και παιδιά με αρκετά μικρή ηλικία μαγεύονται από το μέσο και αναζητούν πρόσβαση σε αυτό, έστω κι αν είναι ένα απλό ηλεκτρονικό παιχνίδι που χωρά σε μια τσέπη ή, αναδιπλώνεται με πλούσιους χρωματισμούς, με μουσική κ.ά., στην οθόνη ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή. Η σημασία του φαινομένου είναι βαρύνουσα.  Έρευνες έχουν δείξει ότι διαβάζοντας κανείς ένα κείμενο, ο βαθμός αντίληψης αυτού ανέρχεται σε ένα α? ποσοστό, όταν το κείμενο συνοδεύεται και από ήχο, το ποσοστό αυτό αυξάνει κ.ο.κ. Για να μελετήσουμε π.χ. ένα μουσικό διάστημα ή μια μουσική κλίμακα, μέχρι πρότινος περιοριζόμασταν στην οπτική επαφή ή στην καλύτερη περίπτωση το ακούγαμε κιόλας ? αν ήμασταν τυχεροί να υπάρχει ο δάσκαλος της μουσικής δίπλα μας, για να το εκτελέσει σε κάποιο μουσικό όργανο. Αν βρισκόμασταν δε, σε ένα παραδοσιακό-δημόσιο σχολείο, θα ήμασταν ευχαριστημένοι διπλά, αν είχαμε και το μουσικό όργανο για να το ακούσουμε, έτσι ώστε να το αντιληφθούμε πληρέστερα ? μια που τα μουσικά όργανα του σχολείου περιορίζονται κυρίως σε κρουστά όργανα τάξης (για οικονομικούς λόγους, για έλλειψη εκπαιδευτικών και υποβίβαση κατά κάποιο τρόπο, του ρόλου αυτών, του αντικειμένου κ.ά.). Μα η μουσική εκτός των άλλων, θεωρείται η βασίλισσα των καλών τεχνών, ηχεί σε όλες τις στιγμές και περιπτώσεις, είναι πολιτισμός που αντικατοπτρίζει την κοινωνία στην οποία ανθεί.  Τα πολυμέσα και οι νέες τεχνολογίες αλλάζουν όλα τα παραπάνω. Ο χώρος καταρρίπτεται ή διευρύνεται. Το τείχος που περιορίζει την πρόσβαση σε πληροφορίες και δεδομένα πέφτει. Ο ρόλος του δασκάλου αλλάζει, δεν μπορεί πλέον να είναι ο παντογνώστης.Το κείμενο είναι το λιγότερο που μπορεί να έχει πρόσβαση κανείς. Τα πολυμέσα και ειδικότερα τα ?ψηφιακά πολυμέσα? (ελεγχόμενη από υπολογιστή ολοκλήρωση κειμένου, γραφικών, ακίνητης και κινούμενης εικόνας, animation, ήχου κτλ), μας επιτρέπουν να προσεγγίσουμε ένα θέμα από πολλές πλευρές όπως, ψηφιακό ήχο και εικόνα, video, γραφικά, midi κ.ά.. Τα πολυμέσα και οι νέες τεχνολογίες εκτινάσσουν την δημιουργικότητα στα ύψη και αναβαθμίζουν την διαδικασία μάθησης της μουσικής, η οποία περνάει πλέον σε άλλες διαστάσεις μέσα από τα βασικά της στοιχεία: το ρυθμό, τη μελωδία, την αρμονία. Διαδικασία η οποία μπορεί να μεταβάλει θετικά το μουσικό τοπίο της χώρας μέσα στα επόμενα χρόνια.    Κώστας Ντινόπουλος Μουσικολόγος, καθηγητής μουσικής, συνθέτης.Διδάκτορας Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου.Διδάσκων στο ΤΕΦΑΑ του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης  e-Mail: kdinopoulos@yahoo.grΗ πρώτη δημοσίευση των παραπάνω έγινε στο περιοδικό ?Τεχνολογία & Μουσική?(2005, τεύχη 169,170).