Επαναληπτικές ερωτήσεις ιστορίας (4) Γ1, Γ2

Κεφάλαιο Δεύτερο

Ενότητα 5

1. Ποια ήταν η οικονομική δραστηριότητα πολλών Ελλήνων κατά τον 18ο αι. Ποια διεθνής συνθήκη τους διευκόλυνε και με ποιο τρόπο;

2. Ποια τα νέα οικονομικά κέντρα της Μεσογείου;

3. Ποια η στάση της Εκκλησίας προς τη διάδοση των διαφωτιστικών ιδεών;

4. Ποιες κοινωνικές τάξεις εντοπίζεις στον ελληνισμό του 18ου αι; Ποια τα χαρακτηριστικά της καθεμιάς;

5. Ποια κινήματα οργανώθηκαν κατά της οθωμανικής κυριαρχίας κατά τον 18ο αι;

6. Νεοελληνικός Διαφωτισμός: Ορισμός/ ιδεολογικά κέντρα/ βασικοί εκπρόσωποι.

7. Ποια η θέση των Διαφωτιστών για το περιεχόμενο της εκπαίδευσης και τη γλώσσα που πρέπει να χρησιμοποιείται κατά τη διδακτική πράξη;

8. Ποιες ιδέες του Ρήγα σου φαίνονται πρωτοποριακές για την εποχή του;

9. Ποιος ήταν ο βασικός άξονας της ιδεολογίας του Αδαμάντιου Κοραή;

10. Σύμφωνα με τον αλληγορικό πίνακα 3 στη σελ. 25 ποιες είναι οι τρεις μορφές που απεικονίζονται; Ποια είναι η κεντρική γυναικεία μορφή; Περιγράψτε την και εξηγήστε γιατί παρουσιάζεται με αυτά τα ρούχα και σε αυτή τη στάση. Προσπαθήστε να εξηγήσετε γιατί επιλέγεται το συγκεκριμένο «σκηνικό» πίσω και γύρω από τις βασικές μορφές. Συνδυάστε την αιτιολόγησή σας με τις βασικές ιδέες του Διαφωτισμού.

Ενότητα 7

1. Πότε και πού ιδρύθηκε η Φιλική Εταιρεία; Ποιοι οι ιδρυτές της;

2. Γιατί ήταν δύσκολο να οργανωθεί η δράση της Φιλικής Εταιρείας;

3. Πώς ήταν οργανωμένη η Φιλική Εταιρεία; Ποιος ο αρχηγός της;

4. Γιατί επιλέχθηκε η περιοχή των παραδουνάβιων ηγεμονιών για την κήρυξη της ελληνικής επανάστασης;

5. Γιατί τελικά απέτυχε η επανάσταση στις παραδουνάβιες ηγεμονίες;

6. Με ποια ιστορική αφορμή εκφωνήθηκε η συγκεκριμένη προκήρυξη στη σελίδα 29; Ποια τα επιχειρήματα του Υψηλάντη και με ποιο σκοπό εκφράζονται; Ποιο από αυτά θεωρείς πειστικότερο και γιατί;

Ενότητα 8

1. Ποιες συνθήκες ευνοούσαν την εδραίωση της ελληνικής επανάστασης στο νότιο ελλαδικό χώρο;

2. Ποιοι οι πρωταγωνιστές της ελληνικής επανάστασης; (Ονομαστικά)

3. Επιλέξτε μια μεγάλη νίκη της ελληνικής επανάστασης και μία μεγάλη ήττα. Εξηγήστε τις συνθήκες υπό τις οποίες συντελέστηκε η καθεμιά.

Ενότητα 9

1. Πώς και πότε πρωτοεκδηλώθηκαν εντάσεις και διαμάχες μεταξύ των Ελλήνων κατά την περίοδο της ελληνικής επανάστασης; Για ποιους λόγους εκδηλώθηκαν;

2. Α Εθνοσυνέλευση: Πότε, πού έγινε και ποιες ρυθμίσεις θεσπίστηκαν;

3. Β Εθνοσυνέλευση: Πότε, πού έγινε και ποιες ρυθμίσεις θεσπίστηκαν;

4. Γ Εθνοσυνέλευση: Πότε, πού έγινε και ποιες ρυθμίσεις θεσπίστηκαν;

Ενότητα 10

1. Πότε μεταστράφηκε η εξωτερική πολιτική των Ευρωπαίων σε σχέση με τη ελληνική επανάσταση; Γιατί νομίζετε ότι άλλαξε η πολιτική αυτή;

2. Ποιες οι διπλωματικές ενέργειες των Ευρωπαίων μετά το 1826 για το βαθμό της αυτονομίας ή ανεξαρτησίας του μελλοντικού ελληνικού κράτος;

3. Πρωτόκολλο Ανεξαρτησίας: Πότε υπογράφτηκε και τι προέβλεπε;

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Επαναληπτικές ερωτήσεις ιστορίας (4) Γ1, Γ2

γλώσσα Γ3

Επανάληψη στις δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις
Ασκήσεις
Α. Στις παρακάτω περιόδους να αναγνωριστούν οι δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις (ειδικές, βουλητικές, πλάγιες ερωτηματικές) που υπάρχουν

και να προσδιοριστεί ο συντακτικός ρόλος της καθεμιάς.

1. Δε φοβάται μήπως τιμωρηθεί.

2. Έψαχνε απεγνωσμένα να βρει ένα φαρμακείο.

3. Γνωρίζουμε όλοι ότι σε μερικά χρόνια θα υπάρξει σοβαρό ενεργειακό πρόβλημα πάνω στη γη.

4. Οι γιατροί επισημαίνουν κυρίως αυτό, ότι το κάπνισμα είναι η πρώτη αιτία των

παθήσεων της καρδιάς.

5. Ρώτησε με έμφαση αν το γράμμα έφτασε στον προορισμό του.

6. Είναι σίγουρο ότι κέρδισες το λαχείο;

7. Προθυμοποιήθηκε να μας δείξει την πόλη.

8. Ένα είναι βέβαιο, ότι εσύ δε φταις.

8. Πρόσεξε μήπως έχεις κάνει λάθος.

9. Μία μόνο αγωνία μου έκοβε τα γόνατα, μήπως με προλάβουν οι εχθροί.

10. Είμαι βέβαιος πως θα τα καταφέρεις.

Β. Να αντικαταστήσετε με δευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις τα αντικείμενα των ρημάτων στα παρακάτω παραδείγματα, κάνοντας και οποιαδήποτε άλλη απαραίτητη μεταβολή.

1. Αναγνωρίζω το σφάλμα μου.

2. Εύχομαι τη γρήγορη ανάρρωση σου.

3. Κανένας δεν ήξερε το όνομα του χωριού.

4. Ο επιτηρητής ανακοίνωσε τη λήξη του χρόνου.

5. Φοβάται την αρρώστια και τρέμει το θάνατο.

http://users.sch.gr/panosloupasis/glwssa_g_gym_onomatikes.pdf

Στο τέλος να συγκρίνετε τις προτάσεις πριν και μετά την αλλαγή ως προς το ύφος τους

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο γλώσσα Γ3

Επαναληπτικές ερωτήσεις ιστορίας (3) Γ1, Γ2

Ερωτήσεις ιστορίας
Κεφάλαιο Πρώτο
Ενότητα 1
1. Ποιες αλλαγές έγιναν στην αγροτική οικονομία και στο εμπόριο κατά τον 17ο-18ο αι. στον ευρωπαϊκό χώρο;
2. Ποιες κοινωνικές μεταβολές συντελούνταν εξαιτίας της βιομηχανικής επανάστασης;
3. Ποια η πολιτική κατάσταση στην Ευρώπη; Υπόκειται σε μεταβολές;
4. Ποιες επιστημονικές εξελίξεις οδήγησαν στην απελευθέρωση από τις προλήψεις του παρελθόντος; Ποιο επιστήμονες τις εισήγαγαν;
5. Ορισμός του Διαφωτισμού. Τόπος και χρόνος εκδήλωσής του. Κύριοι εκφραστές του.
6. Συμπληρώστε το όνομα του φιλοσόφου που εισήγαγε καθεμιά από τις παρακάτω πολιτικές έννοιες και προσπαθήστε σύντομα να τις προσδιορίσετε:
Α. φυσικά δικαιώματα
Β. κοινωνικό συμβόλαιο
Γ. Γενική βούληση
Δ. διάκριση των εξουσιών
7. Αφού διαβάσετε το παρακάτω κείμενο και εντοπίσετε το περιεχόμενο των τριών εξουσιών όπως αναφέρεται στο κείμενο, προβληματιστείτε για την αναγκαιότητα διαχωρισμού των τριών αυτών εξουσιών σε μια ευνομούμενη πολιτεία.
Yπάρχουν σε κάθε κράτος τρία είδη εξουσίας: η νομοθετική, η εκτελεστική που εξαρτάται από το δίκαιο των εθνών (εκτελεστική εξουσία), και η εκτελεστική που εξαρτάται από το αστικό δίκαιο (δικαστική εξουσία). […] Δεν υπάρχει ελευθερία όταν συμπίπτουν στο ίδιο πρόσωπο ή στο ίδιο διοικητικό σώμα, η νομοθετική με την εκτελεστική δύναμη […]. Δεν υπάρχει, επίσης, ελευθερία αν η δικαστική δύναμη δεν είναι χωρισμένη από τη νομοθετική και την εκτελεστική. […] Όλα θα ήταν χαμένα αν ο ίδιος άνθρωπος ή το ίδιο σώμα […], ασκούσε τις τρεις αυτές εξουσίες.
Το πνεύμα των νόμων (1748).
Πηγή: Γ.Δ. Ζιούτος, Μοντεσκιέ, Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα 1993, σ. 333-334.

8. Ποια η θέση των διαφωτιστών για: α) τη θρησκεία, β) την εκπαίδευση γ) την οικονομία.

Ενότητα 2
1. Ποιες διαφοροποιήσεις μπορείς να εντοπίσεις μεταξύ των αποικιών του Βορρά και του Νότου στη Βόρεια Αμερική;
2. Ποιοι ασκούσαν την πολιτική εξουσία στις αποικίες αυτές; Το θεωρείς δίκαιο;
3. Ποιες ήταν οι βασικές αιτίες που οδήγησαν στο ξέσπασμα της Αμερικανικής Επανάστασης και ποια θεωρείς ότι είναι η βασική αφορμή;
4. Ποια είναι τα αντίπαλα στρατόπεδα κατά τη διάρκεια της Αμερικανικής Επανάστασης, ποιοι είναι οι νικητές; Με ποιο τρόπο κατάφεραν να νικήσουν;
5. Αφού διαβάσετε το παρακάτω απόσπασμα εξηγήστε α) από ποιο κείμενο προέρχεται και τι ξέρετε για τη συγγραφή του και β) ποιες διαφωτιστικές επιρροές μπορείτε να εντοπίσετε; Καταγράψτε τις σύντομα.
6. Τι είδους κράτος είναι το νέο κράτος στη Βόρεια Αμερική; Πώς διοικείται;
Ενότητα 3
1. Ποια ήταν η κοινωνική διαστρωμάτωση στη Γαλλία του 18ου αι. Ποιες αντιφάσεις εντοπίζεις και ποια πιστεύεις ότι είναι η σχέση τους με την επικείμενη επανάσταση;
2. Ποια ήταν η στάση του Λουδοβίκου ΙΣΤ στο αίτημα των αντιπροσώπων της τρίτης τάξης για μεταρρυθμίσεις; Ήταν ενιαία; Με βάση ποιες προτεραιότητες δρούσε; Πώς την κρίνεις;
3. Ανάφερε συνοπτικά τρεις επαναστατικές ενέργειες του γαλλικού λαού εναντίον της βασιλικής εξουσίας κατά την πρώτη φάση της Γαλλικής Επανάστασης.
4. Πότε ψηφίστηκε το πρώτο Σύνταγμα στη Γαλλία, ποιο πολίτευμα προέβλεπε και ποια ήταν τα βασικά του άρθρα σε σχέση με τη διοίκηση του κράτους;
5. Στη δεύτερη φάση της Γαλλικής Επανάστασης ποιο πολίτευμα θεσπίστηκε και ποια ήταν η κατάληξη του βασιλιά και της βασίλισσας;
6. Ποια είναι η περίοδος της τρομοκρατίας αι ποια κατάσταση επέβαλε στη Γαλλική κοινωνία;
Ενότητα 4
1. Μετά τη λήξη της Επανάστασης ποιος απέκτησε τη μεγαλύτερη εξουσία και με ποιο τρόπο;
2. Ποιες μεταρρυθμίσεις εφαρμόστηκαν στο εσωτερικό της Γαλλίας;
3. Με βάση την κατάληξη της Γαλλικής Επανάστασης, θεωρείτε ότι ήταν μια πετυχημένη επανάσταση ή όχι; Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
4. Συνέδριο της Βιέννης: Πού και πότε συγκλήθηκε; Ποιοι οι στόχοι του; Ποια νέα περίοδο εγκαινιάζει στον ευρωπαϊκό χώρο;

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Επαναληπτικές ερωτήσεις ιστορίας (3) Γ1, Γ2

Κείμενα Γ Γυμνασίου

Με αφετηρία τρία ποιήματα από το σχολικό βιβλίο που το καθένα ανήκει σε διαφορετική εποχή και σε διαφορετικό καλλιτεχνικό κίνημα, θα κάνουμε ένα μικρό αφιέρωμα στη θεματική της αγάπης!!
Αφού διαβάσετε τα εξής ποιήματα από το σχολικό σας βιβλίο:
1. Μαρία, Πολυδούρη, Γιατί μ΄αγάπησες
2. Αντρέας Εμπειρίκος, Τριαντάφυλλα στο παράθυρο
3. Κική Δημουλά, Τα πάθη της βροχής

στη συνέχεια προετοιμάστε τις ακόλουθες ασκήσεις:
Α. Ποια κοινά στοιχεία έχουν τα ποιήματα 1 και 3 ως προς τη θεματική του έρωτα
Β. Ποιες διαφορές εντοπίζετε ως προς τους αφηγηματικούς τρόπους που χρησιμοποιούνται στα ποιήματα 1 και 3;
Β. Για αγάπη μιλά και το κείμενο του Εμπειρίκου. Σε τι διαφέρει όμως η αγάπη αυτή από τα συναισθήματα που εκφράζονται στα δύο άλλα ποιήματα;
Θα τις συζητήσουμε στο επόμενο on line μάθημα των κειμένων.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Κείμενα Γ Γυμνασίου

Επαναληπτικές ερωτήσεις ιστορίας (2) Γ1, Γ2

Συνεχίζουμε την επανάληψη, για να φρεσκάρουμε τις γνώσεις μας και την ιστορική μας μνήμη, Το Γ1 είναι άξιο για να προετοιμάσει όλες τος ερωτήσεις, ενώ το Γ2, αν και άξιο κι αυτό, μπορεί να τις προετοιμάσει όλες εκτός από την ενότητα 22.
Ενότητα 18
1. Ποιο είναι το πολίτευμα που θεσπίστηκε στην Ελλάδα μετά τη δολοφονία του Καποδίστρια; Ποιος ο ηγέτης και πώς έγινε δεκτός από τον ελληνικό λαό;
2. Εξέγερση 3ης Σεπτεμβρίου 1843: Αιτίες- Πρωτεργάτες- Κατάληξη
3. Με βάση τον παρακάτω πίνακα εντοπίστε ποιες ηγετικές φυσιογνωμίες της εξέγερση απεικονίζονται και με ποιο τρόπο; Πόσοι πολίτες και ποιων κοινωνικών τάξεων φαίνεται ότι συμμετείχαν στην εξέγερση; Για ποιους λόγους ξέρετε ότι συμμετετείχαν;

. Χ. Μάρτενς, Η νύχτα της 3ης Σεπτεμβρίου 1843
. Ο Καλλέργης έφιππος στο κέντρο˙ στο παράθυρο διακρίνεται ο Όθωνας. Τον πίνακα μπορείτε να τον βρείτε στο βιβλίο σας στην αντίστοιχη ενότητα.

Ενότητα 19
1. Το πρώτο ελληνικό σύνταγμα ποιο πολίτευμα θέσπισε και πως όρισε την άσκηση των τριών εξουσιών;
2. Το πολίτευμα λειτουργούσε απρόσκοπτα και δημοκρατικά; Αιτιολόγησε τη γνώμη σου.
3. Ποιο είναι το περιεχόμενο των όρων: Μεγάλη Ιδέα/ Αλυτρωτισμός.
4. Με βάση το κείμενο: Ποια είναι η αποστολή της Ελλάδας; Το κείμενο αναφέρεται ξεκάθαρα ή συγκαλυμμένα στην εδαφική επέκταση; Μπορείτε να εντοπίσετε τα σχετικά χωρία;
Ο Ιωάννης Κωλέττης για τη Μεγάλη Ιδέα
Διά την γεωγραφικήν της θέσιν η Ελλάς είναι το κέντρον της Ευρώπης˙ ισταμένη και έχουσα, εκ μεν δεξιών την Ανατολήν, εξ αριστερών δε την Δύσιν, προώρισται, ώστε διά μεν της πτώσεως αυτής να φωτίση την Δύσιν, διά δε της αναγεννήσεως την Ανατολήν. Το μεν πρώτον εξεπλήρωσαν οι προπάτορες ημών, το δε δεύτερον είναι εις ημάς ανατεθειμένον˙ εν τω πνεύματι του όρκου τούτου και της μεγάλης ταύτης ιδέας είδον πάντοτε τους πληρεξουσίους του έθνους να συνέρχωνται διά να αποφασίσωσιν ουχί πλέον περί της τύχης της Ελλάδος, αλλά της ελληνικής φυλής. Πόσον επεθύμουν να ήτο[ν] παρόντες σήμερον Γερμανοί, Ζαΐμαι, Κολοκοτρώναι, οι άλλοτε της Εθνικής Συνελεύσεως πληρεξούσιοι, και αυτοί οι δραξάμενοι τα όπλα επί τω γενικώ τούτω σκοπώ, διά να συνομολογήσωσι μετ’ εμού πόσον εμακρύνθημεν της μεγάλης εκείνης της πατρίδος ιδέας, την οποίαν εις αυτό του Ρήγα το τραγούδι είδομεν κατά πρώτον εκπεφρασμένην. Εν ενί πνεύματι τότε ηνωμένοι, όσοι είχομεν το επώνυμον Έλληνες, εκερδίσαμεν μέρος του όλου σκοπού.
Ι. Κωλέττης, Λόγος στην Εθνοσυνέλευση, 14 Ιανουαρίου 1844.
Πηγή: Κ.Θ. Δημαράς, Ελληνικός Ρωμαντισμός, Ερμής, Αθήνα 1982, σ. 405-406.

Ενότητα 20
1. Πότε και πώς προσαρτίστηκαν τα Επτάνησα στο ελληνικό κράτος;
2. Σύνταγμα του 1864: Ποιο πολίτευμα θέσπισε και πώς ασκούνταν οι τρεις εξουσίες;
3. Ο κοινοβουλευτισμός λειτουργούσε ομαλά την περίοδο βασιλείας του Γεώργιου του Α; Αιτιολογήστε την άποψή σας.
4. Δώστε το περιεχόμενο των όρων: Αρχή της Δεδηλωμένης/ Κοινοβουλευτισμός.
5. Ποιο το μεταρρυθμιστικό έργο του Χαρίλαου Τρικούπη; Ποιο το οικονομικό κόστος των φιλόδοξων σχεδίων του;
6. Ποιες οι συνέπειες της ήττας του 1897 για το ελληνικό κράτος και τον ελληνικό λαό;

Ενότητα 21
1. Από το 1821 ως το 1905 πόσες και ποιες επαναστάσεις έγιναν στην Κρήτη εναντίον των Τούρκων; (απαρίθμηση)

Ενότητα 22
1. Ποια έθνη στα Βαλκάνια είχαν αλληλοσυγκρουόμενες επιδιώξεις;
2. Τι προέβλεπε η συνθήκη του Βερολίνου;
3. Μακεδονικό Ζήτημα: Ορισμός/ Πτυχές του/ Εκπρόσωποι/Θέση της επίσημης Ελλάδας
4. Κίνημα των Νεότουρκων. Από ποιου αποτελείται; Ποια η συμβολή του στη λήξη του μακεδονικού ζητήματος;

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Επαναληπτικές ερωτήσεις ιστορίας (2) Γ1, Γ2

Α1 Νεοελληνική γλώσσα: περί τέχνης

Τέχνη είναι και το θέατρο με το οποίο ασχοληθήκαμε και ο κινηματογράφος που τόσο αγαπάτε αλλά και η ζωγραφική. Ας προσπαθήσουμε να αφεθούμε στη μαγεία της!!

Αφού παρατηρήστε τους πίνακες 1. Η γυναίκα που κλαίει» του Πικάσο και 2. Το πορτραίτο της μικρής Ειρήνης (The Portrait of Mademoiselle Irène Cahen d’Anvers) του Πιερ Ωγκύστ Ρενουάρ

Και αφού διαβάσετε τα παρακάτω σύντομα σχόλια για τον καθένα πίνακα:

1. «Η γυναίκα που κλαίει» είναι ένα από τα εξαιρετικά έργα τέχνης του Πάμπλο Πικάσο. Σύμφωνα με τους ειδικούς, η συγκεκριμένη μορφή αποτελεί σπουδή για την Γκερνίκα, το εμβληµατικό έργο του ισπανού ζωγράφου που φιλοτεχνήθηκε το 1937. Ως µοντέλο για την απόδοση της συγκεκριµένης µορφή, η οποία εκφράζει τον πόνο και τη θλίψη των θυµάτων του βοµβαρδισµού της πόλης Γκερνίκα κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εµφυλίου , ο Πικάσο χρησιµοποίησε τη µούσα του, την σουρεαλίστρια φωτογράφο Ντόρα Μάαρ, η οποία μάλιστα ήταν και η μόνη που είχε το δικαίωμα να φωτογραφίσει τα διαδοχικά στάδια της Γκερνίκα, ενώ ο Πικάσο την ζωγράφιζε.

Πληροφορίες από το https://dromospoihshs.home.blog/2019/09/21/afieroma-picasso-weeping-woman-dora-maar1/

2. H Ειρήνη που απεικονίζεται στο πορτρέτο γεννήθηκε το 1872 και έζησε στο Παρίσι, μέχρι που παντρεύτηκε. Ο πατέρας της, ένας πλούσιος τραπεζίτης, ο Louis Raphael Cahen d’Anvers ανέθεσε στον Ρενουάρ τρία πορτρέτα το 1880, ένα για κάθε μία από τις κόρες του. Στην ηλικία των 19, η Ειρήνη παντρεύτηκε Moïse de Camondo. Ο Moïse, ήταν γόνος μίας οικογένειας Εβραίων τραπεζιτών από την Οθωμανική αυτοκρατορία. Κατά τη διάρκεια του γάμου τους, το πορτραίτο της Ειρήνης, ήταν σε ένα από τα ξενοδοχεία του. Απέκτησε με τον σύζυγό της δύο παιδιά (Nissim και Béatrice), αλλά μετά από πέντε χρόνια γάμου, στράφηκε στον καθολικισμό, εγκαταλείποντας τον σύζυγό και τα παιδιά της. Παντρεύτηκε ξανά κι έγινε κοντέσα, ενώ το πορτρέτο επεστράφη στην μητέρα της, και δόθηκε αργότερα στην κόρη της, Béatrice, κάποια στιγμή μεταξύ 1910 και 1933.

Πληροφορίες από το https://www.writersgang.com/2016/06/03/%CF%84%CE%BF-%CF%80%CE%BF%CF%81%CF%84%CF%81%CE%B1%CE%AF%CF%84%CE%BF-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CF%81%CE%AE%CF%82-%CE%B5%CE%B9%CF%81%CE%AE%CE%BD%CE%B7%CF%82/

απαντήστε στα εξής:

1. Περιγράψτε κάθε πίνακα σε μία παράγραφο τον καθένα (να χρησιμοποιήσετε επίθετα και τη δομή περιγραφής, όπως την έχουμε αναλύσει στη φυσική τάξη.

2. Ποια κοινά στοιχεία εντοπίζετε στους δύο πίνακες;

3. Ποιες διαφορές;

4. Πώς μπορούμε μέσω μιας ζωγραφιάς να αντιληφθούμε την εποχή κατά την οποία φιλοτεχνήθηκε και ίσως και κάποια ιστορικά γεγονότα που σχετίζονται με τη ζωγραφιά;

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Α1 Νεοελληνική γλώσσα: περί τέχνης

κοινωνική και πολιτική αγωγή Γ3

Θα ξεκινήσουμε με ασύγχρονο τρόπο το μάθημα της κοινωνικής και πολιτικής αγωγής και την επόμενη εβδομάδα θα έχετε έτοιμες τις απαντήσεις, για να τις ελέγξουμε και να τις εξηγήσουμε, αν τυχόν υπάρχουν απορίες. Θεωρώ ότι, αν και οι απαντήσεις (οι περισσότερες) βρίσκονται διάσπαρτες στο σχολικό βιβλίο, καλύτερο είναι να περιηγηθείτε στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Βουλής.

Με βάση την επίσημη ιστοσελίδα της Ελληνικής Βουλής
αφού περιηγηθείτε στο Σύνταγμα
απαντήστε:
1. Ποιο είναι το πρώτο άρθρο του Συντάγματος;
2. Μπορείτε να εξηγήσετε καθεμιά από τις τρεις προτάσεις;

Αφού περιηγηθείτε στη Συνταγματική ιστορία
Απαντήστε:
1. Πότε ψηφίστηκε το πρώτο σύνταγμα της Ελλάδας;
2. Πότε θεσπίστηκε στην Ελλάδα η Βασιλευομένη Δημοκρατία;
3. Πότε θεσπίστηκε στην Ελλάδα η Αβασίλευτη Δημοκρατία;
4. Τι σημαίνει αναθεώρηση συντάγματος (Η απάντηση αυτή είναι η μόνη που δε βρίσκεται στην ιστοσελίδα. Ελάχιστη αναφορά γίνεται και στο σχολικό σας βιβλίο σελ 70-71) ;
5. Πόσες αναθεωρήσεις έχουν γίνει στο ισχύον σύνταγμα και πότε έγινε η καθεμιά;

Αφού περιηγηθείτε στο Θεσμός
Απαντήστε:
1. Τι είναι η Βουλή;
2. Κάθε πόσα χρόνια αλλάζουν τα μέλη που την αποτελούν;
3. Ποιες οι αρμοδιότητές της (σε σχεδιάγραμμα)

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο κοινωνική και πολιτική αγωγή Γ3

Ιστορία Γ1, Γ2

Καλά μου παιδιά. Σας ετοίμασα μερικές επαναληπτικές ασκήσεις αρχής γενομένης το τρίτο κεφάλαιο από τη 12 ενότητα και εξής. Προς το παρόν αναρτώ μόνο 4 ενότητες και μετά την Κυριακή του Θωμά θα ακολουθήσουν κι άλλες. Οι ερωτήσεις καλό είναι να προετοιμαστούν με δικές σας προσωπικές σημειώσεις και υπογραμμίσεις στο βιβλίο και να τις απαντήσουμε μαζί στο πρώτο ψηφιακό μάθημα που θα κάνουμε μετά την Κυριακή του Θωμά. Πρόγραμμα θα σας σταλεί μέχρι τότε από το σχολείο.

Ενότητα 12

1. Πότε και πού ξεκίνησε η εκβιομηχάνιση της Ευρώπης; Ποια τα βασικά της γνωρίσματα;

2. Ποιοι νέοι βιομηχανικοί κλάδοι εξελίχθηκαν;

3. Ποιες τεχνολογικές καινοτομίες άλλαξαν τη ζωή των πολιτών. Ποια από αυτές θεωρείς εσύ σημαντικότερη και γιατί;

4. Δώστε τον ορισμό των εξής όρων: οικονομικός φιλελευθερισμός/ καπιταλισμός

5. Ποιες αλλαγές σύμφωνα με το παρακάτω κείμενο επήλθαν στην αγορά προϊόντων; Τι επιπτώσεις είχαν στο επίπεδο ζωής των πολιτών;

Οι απαρχές διαμόρφωσης της μαζικής αγοράς

[Κατά την περίοδο 1875-1914] με την αύξηση του πληθυσμού, του εξαστισμού και των πραγματικών εισοδημάτων, η μαζική αγορά, που ίσαμε τότε περιοριζόταν λίγο-πολύ στα […] βασικά είδη επιβίωσης, άρχισε να επιβάλλει την κυριαρχία της στις βιομηχανίες παραγωγής καταναλωτικών αγαθών. Μακροπρόθεσμα αυτή η εξέλιξη ήταν πιο σημαντική από την αξιοσημείωτη αύξηση στην κατανάλωση των πλούσιων […]. Επανάσταση στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν έφερε η Ρολς Ρόις αλλά το μοντέλο Τ της Φορντ.

E.J. Hobsbawm, Η εποχή των αυτοκρατοριών, 1875-1914, α‘ ανατύπωση, μτφρ. Κ. Σκλαβενίτη, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2002, σ. 90.

Ενότητα 13

1. Δώστε τον ορισμό των λέξεων ή φράσεων: σοσιαλισμός, μαρξισμός, γυναικεία χειραφέτηση.

2. Ποιοι μετασχηματισμοί παρατηρούνται στην κοινωνία κατά την περίοδο της Βιομηχανικής Επανάστασης;

3. Με ποιους τρόπους προσπαθούσαν οι εργάτες να διεκδικήσουν καλύτερες συνθήκες εργασίας;

Ενότητα 15

1. Δώστε τον ορισμό του ιμπεριαλισμού.

2. Ποιες αιτίες οδήγησαν στην αποικιοκρατική εξάπλωση των εκβιομηχανισμένων χωρών της Ευρώπης;

3. Ποιοι ήταν οι πρωτοπόροι της αποικιοκρατίας; Παρουσίασε κάθε ομάδα με λίγα λόγια.

4. Ποιες ήταν οι μέθοδοι αποικιοκρατικής εξάπλωσης;

5. Ποια ευρωπαϊκή χώρα διέθετε τις περισσότερες αποικίες; Ποιας ηπείρου τα εδάφη αποτελούσαν σε μεγάλο βαθμό αποικίες;

6. Ποια τα αποτελέσματα του αποικισμού

· Για τις αποικίες

· Για τις αποικιοκρατικές χώρες και τους λαούς τους;

Ενότητα 17

1. Ποιες αλλαγές θέσπισε ο Καποδίστριας στον τρόπο άσκησης της εξουσίας;

2. Ο Καποδίστριας έφερε σε ισχύ μια σειρά μεταρρυθμίσεων. Σε ποιους τομείς (απλή αναφορά). Με ποιον τομέα ασχολήθηκε πρωταρχικά και γιατί;

3. Ποιες οικονομικές δραστηριότητες θεώρησε βασικές για την οικονομία της χώρας; Μπορείς να σκεφτείς γιατί;

4. Ποιον επαγγελματικό προσανατολισμό φαίνεται ότι προώθησε μέσω των σχολείων που ίδρυσε; Μπορείς να σκεφτείς γιατί;

5. Ποιες οι διπλωματικές ενέργειες του Καποδίστρια για τη διεύρυνση των ελληνικών συνόρων και την επίτευξη της ελληνικής ανεξαρτησίας;

6. Παρόλο που ο Καποδίστριας ήταν ένας ικανότατος κυβερνήτης δέχτηκε δριμεία κριτική. Ποιοι άσκησαν αντιπολίτευση εναντίον του και για ποιους λόγους;

7. Με βάση τις παρακάτω πηγές εντοπίστε: ποια η άποψη του καθενός ιστορικού προσώπου για τον Καποδίστρια; Βρείτε λέξεις ή φράσεις (4) που αποδεικνύουν ποια είναι η οπτική του καθενός. Γιατί πιστεύετε υπάρχει τόση μεγάλη διαφορά;

α. Η άποψη του Ιωάννη Κωλέττη, αρχηγού του γαλλικού κόμματος

Απομάκρυνε [ενν. ο Καποδίστριας] από τα πράγματα όλους τους αρχηγούς των Ελλήνων, όλους τους επιρροή έχοντας και όλους τους πεπαιδευμένους […], κατεπάτησεν […] τα ψηφίσματα της εν Άργει Εθνοσυνελεύσεως, καταφρόνησε τα δίκαια του πολίτου, κατέτρεξε την ελευθεροτυπία, σύστησε και διοργάνωσε δικαστήρια καθ’ όλην την έκτασιν εξηρτημένα από την θέλησίν του˙ εμψύχωσε την κακοήθεια, την επιβουλήν, την προδοσία.

Πηγή: Β. Κρεμμυδάς, Ο πολιτικός Ιωάννης Κωλέττης, Τυπωθήτω, Αθήνα 2000, σ. 165.

β. Η άποψη του Εΰνάρδου, φιλέλληνα συνεργάτη του Καποδίστρια

Ο ενάρετος ανήρ […] όστις εθυσίασε το παν διά την πατρίδα του, απέθανε θύμα ιδιαιτέρας εκδικήσεως […]. Οι Έλληνες πάσης φατρίας θέλουν γνωρίσει αργότερα την αμέτρητον ζημίαν, την οποίαν υπέφερον, θέλουν ιδεί εντός ολίγου, ότι δεν υπάρχει άνθρωπος ικανός ν’ αναπληρώση την έλλειψιν του Κόμητος Καποδίστρια, και όταν εξετάσουν όλα όσα έπραξε διά την πατρίδα του, θέλουν τον αναγνωρίσει ως τον αγαθώτερον άνθρωπον.

Πηγή: Ιστορία του ελληνικού έθνους, Εκδοτική Αθηνών, τόμ. ΙΒ΄, σ. 562.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιστορία Γ1, Γ2

Γλώσσα Α1

Γεια σας καλά μου παιδιά. Ασκήσεις επανάληψης με καινούριο κείμενο, αλλά με ύλη που έχουμε ήδη διαχειριστεί. Θα προετοιμάσετε μέχρι την Κυριακή του Θωμά και θα μου στείλετε μέχρι τότε τις απαντήσεις στα ερωτήματα 1,3,4,5,6. Τη Δευτέρα 27/4/ 2020 θα σας τις επιστρέψω με μαρκαρισμένα τα λάθη, όχι όμως διορθωμένα, για να ψάξετε εσείς τη σωστή απάντηση μέχρι το επόμενο μάθημα. Επομένως, πρέπει να μου τα στείλετε σε αρχεία word.
Τις ερωτήσεις 2 και 7, αν θέλετε ετοιμάστε τις, αλλά θα μου τις στείλετε μετά το πρώτο μάθημα μετά το Πάσχα.

Επιλέγω το θέατρο! Αλλά γιατί;
«Όλος ο κόσμος είναι μια σκηνή», είπε o William Shakespeare. Κι αυτό είναι αλήθεια, αφού καθένας από εμάς γίνεται καθημερινά πρωταγωνιστής ή αναλαμβάνει να παίξει δεύτερους και τρίτους ρόλους ή μένει ένας απλός κομπάρσος, χωρίς να επηρεάζει καθόλου τις εξελίξεις στο «Θέατρο της Ζωής».
Όταν μιλάμε για θέατρο, με την κυριολεκτική έννοια του όρου, αναφερόμαστε στην καλλιτεχνική δημιουργία, στο ανέβασμα μιας παράστασης από ένα θεατρικό θίασο, στη στιγμή που ένα έργο παίρνει σάρκα και οστά επί σκηνής και ξεδιπλώνει μπροστά στα μάτια του ανυπόμονου θεατή ένα καινούριο μικρόκοσμο, στην ενσάρκωση των ρόλων, στην παρουσίαση των σκηνικών και των κοστουμιών, στη μουσική πλαισίωση της παράστασης, στον χειρισμό του φωτισμού της σκηνής.
Το θέατρο είναι ζωή, είναι ενέργεια, προϋποθέτει πάθος! Μας κρατά σε εγρήγορση, μας προβληματίζει ως θεατές, οξύνει την κρίση μας. Οτιδήποτε διαδραματίζεται μπροστά στα μάτια μας, είναι αληθινό. Αν κατορθώσουν οι ηθοποιοί να δημιουργήσουν την κατάλληλη ατμόσφαιρα, τότε η επικοινωνία με το κοινό γίνεται αυτόματα, χωρίς την βοήθεια των λέξεων.
Επιλέγω το θέατρο, γιατί εκεί μπορώ να δω πιο εύκολα την «αλήθεια» των ηθοποιών. Η συναλλαγή μεταξύ ηθοποιού και θεατή δεν μπορεί παρά μόνο να είναι απολύτως ειλικρινής. Πάνω στη σκηνή ο ηθοποιός δεν μπορεί να κρύψει τις αδυναμίες του όπως συμβαίνει στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση. Βρίσκεται εντελώς εκτεθειμένος στο κοινό, το οποίο ανάλογα με το τι εισπράττει, θα ευχαριστηθεί, θα δυσαρεστηθεί ή θα παραμείνει αδιάφορο απέναντι στο θέαμα. Εκεί είναι και η πρόκληση.
Το θέατρο είναι μαγεία! Ιδιαίτερα όταν η παράσταση είναι προσεγμένη μέχρι την τελευταία της λεπτομέρεια και οι ηθοποιοί δίνουν όλο τους το «είναι», επιχειρώντας να μας μεταφέρουν σ’ άλλες εποχές, σε μακρινούς τόπους, τότε συντελείται ένα μικρό θαύμα. Μπορούμε να το γευτούμε ανά πάσα στιγμή αποφασίζοντας ανάλογα με την διάθεσή μας τι είδους έργο θα δούμε. Δράμα ή κωμωδία, σάτιρα ή ρομαντική ιστορία, χοροθέατρο, devised theatre, stand-up comedy και κάθε είδους performance μπορεί να προκαλέσει χιλιάδες συγκινήσεις και συναισθήματα.
Όταν βλέπω μια παράσταση που μου αρέσει από το ξεκίνημά της κιόλας, ξεχνώ προβλήματα και υποχρεώσεις κι αφήνομαι να παρασυρθώ στα άγνωστα μονοπάτια που με οδηγεί. Ταυτίζομαι με τους χαρακτήρες ή συγκρούομαι μαζί τους, αγωνιώ, θυμώνω, αισθάνομαι οίκτο, συγκινούμαι… Σωρεία συναισθημάτων παρελαύνουν κατά τη διάρκειά της. Η φαντασία πλάθει λογής-λογής εικόνες. Αν η μεταφορά του έργου, μέσω της παράστασης, καταφέρει ν’ αγγίξει την καρδιά, η όμορφη εμπειρία αυτή συνεχίζει να «δουλεύει» μέσα μου για πολλές μέρες, μπορεί ακόμα και χρόνια μετά να την μνημονεύω.
Αγαπώ το θέατρο, σημαίνει ενδιαφέρομαι για όλες τις μορφές του (εγχώρια και παγκόσμια δραματουργία). Αν επιλέγουμε μόνο κλασικά ή μόνο σύγχρονα έργα, είναι σαν να φοράμε παρωπίδες. Κάθε έργο περιέχει διαχρονικά θέματα, αφού ασχολείται με την ανθρώπινη συμπεριφορά και αφορά κάθε εν δυνάμει θεατή, όσα χρόνια κι αν περάσουν. Από μέσα του ξεπηδούν ιδεολογίες, ανασταίνονται ανθρώπινα πλάσματα! Η σπουδαία κληρονομιά των αρχαίων τραγικών (Αισχύλος -Σοφοκλής – Ευριπίδης) και ο Αριστοφάνης με τις κωμωδίες δεν αφήνουν κανένα ασυγκίνητο.
Ας θεατριστούμε λοιπόν. Το ενδιαφέρον είναι πως η επαφή με το θεατρικό γίγνεσθαι μπορεί να έχει πολλές μορφές. Αν επιλέξουμε τον ρόλο του θεατή μιας παράστασης, διατηρούμε μια απόσταση από τα δρώμενα. Πράγμα που μπορεί να διαφοροποιηθεί, αν βρεθούμε σε μια interactive παράσταση, που εξελίσσεται με την ενεργή συμμετοχή του κοινού, το οποίο κάθε φορά ενδέχεται να κατευθύνει διαφορετικά την ροή και την ένταση του έργου, χωρίς όμως ν’ αλλάζει η βασική ιστορία. Σαν ένα θέατρο μέσα στο θέατρο, όπου ηθοποιοί και θεατές συνεργάζονται. Σε περίπτωση που κάποιος επιθυμεί μια πιο ενεργή συμμετοχή στη διαδικασία του θεάτρου, υπάρχει και το θεατρικό παιχνίδι. Είναι ένας τρόπος να βιώσουμε το θέατρο και πρακτικά, χωρίς απαραίτητα ν’ ακολουθήσουμε το επάγγελμα του ηθοποιού. Με ασκήσεις που ενεργοποιούν την δύναμη του συναισθήματος, αντλώντας τρόπους έκφρασης από τις βιωματικές μας εμπειρίες και τη φαντασία, μπορούμε να προσεγγίσουμε ένα χαρακτήρα, να «δεθούμε» μαζί του, να εξερευνήσουμε νέους τρόπους αντίδρασής μας σε δεδομένες καταστάσεις, αυτή τη φορά ως «άλλοι» άνθρωποι!
Ζούμε σε μια εποχή που η τεχνολογία και η αυτοματοποίηση τείνουν να εκμηδενίσουν τον ανθρώπινο παράγοντα. Εντούτοις το θέατρο παραμένει ένα βασικό πολιτιστικό μέσο που υποστηρίζει την ανθρώπινη επαφή, διότι δεν δύναται να λειτουργήσει χωρίς ηθοποιούς και χωρίς θεατές, χωρίς δηλαδή ζωντανές ανθρώπινες υπάρξεις. Αν όλοι οι προαναφερόμενοι λόγοι δεν σας έπεισαν, αγαπήστε το θέατρο τουλάχιστον για την προτεραιότητα που δίνει στον άνθρωπο. Και αφεθείτε στον μαγικό του κόσμο…
Από την Ντίμη Θεοδωράκη
Από το https://fermouart.gr/2018/07/02/epilego-to-theatro/

1. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του θεάτρου σύμφωνα με το κείμενο; (ετοιμάστε μία λίστα σε μορφή σχεδιαγράμματος)
2. Ποιο από τα παραπάνω επιχειρήματα θεωρείς ότι είναι πιο κοντά στη δική σου εντύπωση για το θέατρο; Αιτιολόγησε την απάντηση με μία παράγραφο 60-80 λέξεων.
3. Κι αυτό είναι αλήθεια / Το θέατρο είναι ζωή, είναι ενέργεια/ Το θέατρο είναι μαγεία!/ Ταυτίζομαι με τους χαρακτήρες/ Κάθε έργο περιέχει διαχρονικά θέματα
Στις παραπάνω προτάσεις να κάνετε αναλυτική σύνταξη. Στη συνέχεια να βρείτε το είδος κάθε πρότασης (απλή/ επαυξημένη/ ελλειπτική)
4. Μετατρέψτε τα παρακάτω ρήματα διατηρώντας το ίδιο πρόσωπο και φωνή σε ρήματα παρατατικού και αορίστου:

αναλαμβάνει
επηρεάζει
αναφερόμαστε
διαδραματίζεται
συντελείται
εξελίσσεται
ενεργοποιούν
ζούμε

5. Τα ρήματα του κειμένου βρίσκονται τα περισσότερα σε παροντικούς χρόνους. Μπορείς να εξηγήσεις γιατί η αρθρογράφος κάνει αυτή την επιλογή;
6. Να κλιθούν στον ενικό και πληθυντικό τα : ανυπόμονος θεατής/ εγχώρια δραματουργία
7. Με βάση το κείμενο γράφεις ένα άρθρο στη σχολική σου εφημερίδα με θέμα: Επιλέγω τον κινηματογράφο ! Αλλά γιατί; Μπορείς να δανειστείς και κάποια επιχειρήματα από το κείμενο που προηγήθηκε, αρκεί να προσαρμόζονται και να εφαρμόζονται στην περίπτωση του κινηματογράφου (200- 220 λέξεις)

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γλώσσα Α1

Κείμενα Γ Γυμνασίου

Στους χαλεπούς καιρούς που διανύουμε η προώθηση της φιλαναγνωσίας μπορεί να μας ανοίξει παράθυρα προσωπικής ελευθερίας και αναστοχασμού. Ετοιμάστε μία κριτική 200-250 λέξεων για το βιβλίο της προσωπικής σας επιλογής. Μπορεί να είναι ηλεκτρονικό, ακουστικό, έντυπο.

Η βασική δομή της κριτικής μπορεί να είναι η εξής:

Α παράγραφος: Παρουσίαση βιβλίου/ συγγραφέα/ υπόθεσης

Β-Γ παράγραφοι: Κριτική για τους ήρωες/ για τον τόπο και το χρόνο που εκτυλίσσεται η ιστορία / για την πλοκή της και την τελική έκβαση/ για το ύφος της γραφής και τη γλώσσα

Δ παράγραφος: Συμπέρασμα

Καλή διασκέδαση!!

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Κείμενα Γ Γυμνασίου