ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ ΙΟΡΔΑΝΗΣ

Άλλος ένας ιστότοπος

Βίος και Πολιτεία του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου  

Δεκ 202217
Μέγας Βασίλειος
           Ο Άγιος Βασίλειος, γεννημένος το 330μ.Χ. στη Νεοκαισάρεια του Πόντου από γονείς ευγενείς με δυνατό χριστιανικό φρόνημα, έμελλε να γίνει Μέγας πνευματικός διδάσκαλος και κορυφαίος θεολόγος και Πατέρας της Εκκλησίας, αφού η χριστιανική του ανατροφή και η πνευματική του πορεία τον οδήγησαν στην Θεία θεωρεία του Αγίου Ευαγγελίου, και στην αυστηρή ασκητική ζωή, παράλληλα με το ποιμαντικό, παιδαγωγικό και φιλανθρωπικό του έργο.                                                                                                                                                                                                                                                Ο πατέρας του Βασίλειος ήταν καθηγητής ρητορικής στη Νεοκαισάρεια και η μητέρα του Εμμέλεια απόγονος οικογένειας Ρωμαίων αξιωματούχων. Στην οικογένεια εκτός από το Βασίλειο υπήρχαν άλλα οκτώ παιδιά. Μεταξύ αυτών, ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης, ο Όσιος Ναυκράτιος ασκητής και θαυματουργός, η Οσία Μακρίνα και ο Άγιος Πέτρος, Επίσκοπος Σεβαστείας.
          Τα πρώτα γράμματα, τού τα δίδαξε ο πατέρας του. Συνέχισε τις σπουδές του στην Καισαρεία της Καππαδοκίας, στην Κωνσταντινούπολη και στην Αθήνα. Εκεί σπούδασε γεωμετρία, αστρονομία, φιλοσοφία, ιατρική, ρητορική και γραμματική. Οι σπουδές του διήρκησαν τεσσεράμισι χρόνια. Η ασκητική του ζωή ξεκίνησε ήδη από τα χρόνια όπου φοιτούσε στην Αθήνα. Ο σοφός δάσκαλος του Εύβουλος εντυπωσιασμένος από την αυστηρή νηστεία, του Άγίου, και μετά την παραίνεση του, λέγεται ότι έγινε Χριστιανός.
          Συμφοιτητές του ήταν και δύο νέοι που έμελλε να διαδραματίσουν σπουδαίο ρόλο στην ιστορία. Ο ένας, φωτεινό ο Άγιος και Μέγας Πατέρας της Εκκλησίας ο Θεολόγος Γρηγόριος και ο άλλος μελανό στον αντίποδα, προδότης του Ιησού, ειδωλολάτρης και διώκτης των Χριστιανών, ο Ιουλιανός ο Παραβάτης. Κατά την διάρκεια αυτών των ετών, ο Άγιος Βασίλειος και ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος ανέπτυξαν μεγάλη και ισχυρή φιλία. Ταυτόχρονα με τις σπουδές τους, είχαν  ιεραποστολική δράση. Διοργάνωναν  χριστιανικές συγκεντρώσεις, στις οποίες ανέλυαν θρησκευτικά ζητήματα. Ίδρυσαν επίσης και τον πρώτο φοιτητικό χριστιανικό σύλλογο.
Επέστρεψε στην Καισαρεία το καλοκαίρι του 356μ.Χ. και συνεχίζοντας την παράδοση του πατέρα του, έγινε καθηγητής της ρητορικής. Το 358 μ.Χ. επηρεασμένος από το θάνατο του αδερφού του μοναχού Ναυκρατίου, καθώς και με την παρότρυνση της αδερφής του Μακρίνας, βαπτίζεται Χριστιανός, και αποφασίζει να αφιερώσει τον εαυτό του στην ασκητική πολιτεία. Αποσύρθηκε λοιπόν σε ένα κτήμα της οικογενείας του στον Πόντο. Χαρακτηριστικό της μεγαλοψυχίας του είναι, ότι μετά την βάπτιση του δώρισε στους φτωχούς και στην εκκλησία το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του. Το φθινόπωρο του ίδιου έτους ξεκινά ένα οδοιπορικό σε γνωστά κέντρα ασκητισμού της Ανατολής, Αίγυπτο, Παλαιστίνη, Συρία και Μεσοποταμία, επιθυμώντας να συναντήσει πολλούς ασκητές και μοναχούς για να γνωρίσει τον τρόπο ζωής τους.  Όταν γύρισε στο Πόντο από το ταξίδι αυτό, μοίρασε και την υπόλοιπη περιουσία του και αποσύρθηκε στο κτήμα του επιθυμώντας να ζήσει πλέον ως μοναχός.
Ο Άγιος Βασίλειος, βοηθούσε πάντοτε τους αδικημένους και κουρασμένους, τους πεινασμένους και τους αρρώστους, ανεξάρτητα από το γένος, τη φυλή και το θρήσκευμα. Έτσι το όραμά του το έκανε πραγματικότητα ιδρύοντας ένα πρότυπο και για τις μέρες μας κοινωνικό και φιλανθρωπικό σύστημα, τη «Βασιλειάδα». Ένα ίδρυμα που λειτουργούσε νοσοκομείο, ορφανοτροφείο, γηροκομείο και ξενώνας για την φροντίδα και ιατρική περίθαλψη των φτωχών αρρώστων και ξένων. Τις υπηρεσίες του τις πρόσφερε το ίδρυμα δωρεάν σε όποιον τις είχε ανάγκη. Το προσωπικό του ιδρύματος αυτού ήταν εθελοντές που προσφέρανε την εργασία για το καλό του κοινωνικού συνόλου. Ήταν ένα πρότυπο και σε άλλες επισκοπές  και στους πλουσίους ένα μάθημα να διαθέτουν τον πλούτο τους με ένα αληθινά χριστιανικό τρόπο. Πραγματικά είναι άξιο θαυμασμού η έμπνευση που είχε ο Άγιος Βασίλειος ,τον 4ο αιώνα μ.Χ. να ιδρύσει και να λειτουργήσει ένα τέτοιο ίδρυμα – πρότυπο.
              Ο Μ. Βασίλειος, εκτός των άλλων θαυμάσιων και Θείας εμπνεύσεως έργων του, έγραψε και την εκτενή  και κατανυκτική Θεία Λειτουργία, που, μετά την επικράτηση της συντομότερης Θείας Λειτουργίας  του Αγ. Ιωάννου του Χρυσοστόμου, τελείται 10 φορές το χρόνο:

την 1η Ιανουαρίου (όπου γιορτάζεται και η μνήμη του),
τις πρώτες πέντε Κυριακές της Μ. Τεσσαρακοστής,
τις παραμονές των Χριστουγέννων και των Θεοφανείων,
την Μ. Πέμπτη και το Μ. Σάββατο.

https://orthodoxoiorizontes.gr/Paterika_keimena/Agios_Basileios_o_Megas/Sofa_logia_ki_apofthegmata.htm

 

από κάτω από: Βίοι Αγίων, Πρωτοχρονιά | με ετικέτα ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Βίος και Πολιτεία του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου      

Δεκαδικοί αριθμοί και δεκαδικά κλάσματα

Δεκ 202217

Από τα δεκαδικά κλάσματα μπορούμε να φτιάξουμε δεκαδικούς αριθμούς, δηλαδή να γράψουμε την ίδια αξία με διαφορετικό τρόπο.
Οι δεκαδικοί αριθμοί χωρίζονται με την υποδιαστολή ( , ) σε δύο μέρη.
α) Ακέραιο μέρος (πριν την υποδιαστολή)
β) Δεκαδικό μέρος (μετά την υποδιαστολή)
πχ:               2579, 758
                 Ακέραιο Δεκαδικό

Picture

 

https://wordwall.net/el/community/%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CE%BA%CE%BB%CE%AC%CF%83%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%B4%CE%B5%CE%BA%CE%B1%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%AF-%CE%B1%CF%81%CE%B9%CE%B8%CE%BC%CE%BF%CE%AF

 

 

από κάτω από: QUIZ- Μαθηματικά Δ' Τάξη, Πρόσθετο Υλικό, Σχεδιάγραμμα μαθήματος - Μαθηματικά Δ' Τάξη | με ετικέτα ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Δεκαδικοί αριθμοί και δεκαδικά κλάσματα    

ΣΠΑΡΤΗ: ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ

Δεκ 202215
Vix krater

https://www.historical-quest.com/108-archive/arxaia-istoria/336-h-agwgi-twn-newn-stin-arxaia-sparti.html

 

 

 

από κάτω από: QUIZ - Ιστορία Δ' τάξη, Πρόσθετο Υλικό, Σχεδιάγραμμα μαθήματος- Ιστορία Δ' τάξη, Ψηφιακό υλικό | με ετικέτα ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΣΠΑΡΤΗ: ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ    

Β’ Ελληνικός Αποικισμός

Δεκ 202210
images

Δείτε το στο slideshare.net

 

 

από κάτω από: QUIZ - Ιστορία Δ' τάξη, Πρόσθετο Υλικό, Σχεδιάγραμμα μαθήματος- Ιστορία Δ' τάξη, Ψηφιακό υλικό | με ετικέτα ,  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Β’ Ελληνικός Αποικισμός    

Χριστουγεννιάτικα έθιμα στην Βόρεια Ελλάδα

Δεκ 202210

Χριστουγεννιάτικα Έθιμα στη Βόρεια Ελλάδα

5 ήθη και έθιμα της Βόρειας Ελλάδας που μένουν ζωντανά μέχρι σήμερα

Ραγκουτσάρια – Δυτική Μακεδονία

 

Μωμώγεροι -Δράμα

Χριστόξυλο- Θράκη

 

Πηγή: iefimerida.gr5 ήθη και έθιμα της Βόρειας Ελλάδας που μένουν ζωντανά μέχρι σήμερα

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Χριστουγεννιάτικα έθιμα στην Βόρεια Ελλάδα    

Το έθιμο της “Βαρβάρας”

Δεκ 20224

Η Αγία Βαρβάρα, προστάτιδα του Πυροβολικού, αλλά και των παιδιών από τις κακές αρρώστιες εορτάζει στις 4 Δεκεμβρίου.  Για να τιμήσουν την Αγία Βαρβάρα και για να την γλυκάνουν, οι γυναίκες έφτιαχναν κολυβόζουμο ή και μελόπιτες, σε πολλά μέρη της Ελλάδας. Ωστόσο, υπάρχει και ένα γλυκό που λέγεται ασουρές ή Βαρβάρα, πανάρχαιο, που θυμίζει την πανσπερμία. Η «Βαρβάρα» ή «Ασουρές», ένα πανάρχαιο έθιμο που μας θυμίζει την “Πανσπερμία”, ένα ευχάριστο έδεσμα που το μοίραζαν στους συγγενείς, γειτόνους και φίλους, πάντα για την “καλοχρονιά” και το “καλό”Είναι μια λεπτή κρέμα με βάση το ζουμί του σιταριού• αυτό είναι το βασικό υλικό και υπάρχει μεγάλη γκάμα παραλλαγών που σχετίζεται με τα υπόλοιπα υλικά που χρησιμοποιούνται κατά περίπτωση.                                                                                                                                                                           Στους Χριστιανούς η παρασκευή της Βαρβάρας καθιερώθηκε όταν, σύμφωνα με μια παλιά ιστορία, ο Διόσκουρος, πατέρας της Αγίας Βαρβάρας, κάλεσε όλους τους αρτοποιούς της περιοχής του και τους έδωσε εντολή να βάλουν δηλητήριο στο ψωμί που θα παρασκεύαζαν και οι πωλητές τροφίμων στα τρόφιμα που θα πωλούσαν στους χριστιανούς.Το μυστικό αυτό το έμαθε η κόρη του η Βαρβάρα, και ειδοποίησε τους χριστιανούς να μην αγοράσουν ψωμί και τρόφιμα, και να πορευτούν με τα υπολείμματα που είχαν στα σπίτια τους. Έτσι κάθε οικογένεια μαγείρεψε ό,τι πρόχειρο υπήρχε στο σπίτι. Γι’ αυτό και ο ασουρές μπορεί να περιέχει όχι μόνο σιτάρι και καρπούς, αλλά και φασόλια. Χάρη στη Βαρβάρα , λοιπόν, ανακάτεψαν ό,τι υπήρχε σπίτι τους και έφαγαν, και δεν κινδύνευσαν από το δηλητήριο του πατέρα της.                                                                                                    Ο Aσουρές, όμως, έχει ακόμα πιο ενδιαφέρουσα ιστορία και μάλιστα αποτελεί μια πρώτης τάξεως τροφή.Ο Ασουρές ή Ασουρέ είναι λέξη αραβικής ή περσικής προέλευσης. Στην περσική γλώσσα η λέξη  “Ashur” σημαίνει  ανάμειξη. Από την ίδια ρίζα προέρχεται και η τουρκική λέξη “Ash”. Από την άλλη πλευρά, η  λέξη “Ashure” στην αραβική γλώσσα συσχετίζεται με τον αριθμό δέκα. Στα ελληνικά το γλυκό αυτό είναι γνωστό με την ονομασία «Βαρβάρα» ή «καλογερικό», ενώ στη βουλγαρική και σε άλλες βαλκανικές χώρες συναντάται ως ашуре.                                                                                       Η ποικιλία στις ονομασίες μαρτυρά μια πλούσια ανάμειξη πολιτιστικών και θρησκευτικών στοιχείων στον χώρο της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Το γλυκό αυτό ονομάζεται  αλλιώς και «το γλυκό του Νώε», καθώς σύμφωνα με αρχαίες πηγές, ο Νώε και η οικογένεια του το δημιούργησαν με τα υλικά που διέθεταν, μόλις η κιβωτός προσάραξε με ασφάλεια στην κορυφή του όρους Αραράτ. Το γλυκό, όπως και τα υλικά από τα οποία αποτελούνταν, σύμφωνα με την εβραϊκή παράδοση, προσφέρθηκαν ως δώρο στο θεό για τη σωτηρία του ανθρωπίνου γένους. Από την άλλη πλευρά, στη μουσουλμανική παράδοση, η δέκατη ημέρα του πρώτου μήνα του μουσουλμανικού ημερολογίου, του Μουχαρέμ, ονομάζεται  «Ημέρα του Ασουρέ». Οι μουσουλμάνοι, ανακαλώντας προ-ισλαμικές δοξασίες, μαγειρεύουν το γλυκό σε μεγάλα καζάνια χρησιμοποιώντας συμβολικά εφτά ή δέκα υλικά και το μοιράζουν σε γείτονες και διαβάτες, ακόμη και αλλόθρησκους, ως ένδειξη αλληλεγγύης και ειρηνικής συμβίωσης.

Συνταγή για “Βαρβάρα”:

Υλικά:

  • 500 γραμ. αποφλοιωμένο σιτάρι
  • 2 φλυτζάνια ζάχαρη
  • 1 φλυτζάνι σταφίδες ξανθές
  • 10 σύκα ξερά
  • δαμάσκηνα χωρίς κουκούτσι
  • χουρμάδες
  • 200 γραμ. καρύδια χονδροκομμένα
  • κανέλα
  • 1 βάζο ταχίνι

Παρασκευή:

  1. Πλένουμε και μουσκεύουμε το σιτάρι την προπαραμονή της αγίας Βαρβάρας.
  2. Την παραμονή της γιορτής βράζουμε το σιτάρι στη χύτρα για 20 λεπτά.
  3. Βγάζουμε με τρυπητή κουτάλα και πολτοποιούμε το περισσότερο σιτάρι και το ξαναρίχνουμε στην κατσαρόλα.
  4. Προσθέτουμε τις σταφίδες και συνεχίζουμε το βράσιμο σε χαμηλή φωτιά.
  5. Ψιλοκόβουμε τα σύκα και τα ρίχνουμε στην κατσαρόλα κι αυτά.
  6. Αφήνουμε να βράσουν αρκετή ώρα ανακατεύοντας συχνά, ώστε να χυλώσει πολύ καλά.
  7. Όταν έχουν βράσει πολύ καλά, προσθέτουμε τη ζάχαρη και ανακατεύουμε.
  8. Όταν λιώσει και η ζάχαρη, σβήνουμε και προσθέτουμε το ταχίνι.
  9. Ανακατεύουμε καλά και αδειάζουμε σε μπολάκια.
  10. Σε κάθε μπολάκι, βάζουμε από πάνω 1 κουταλιά καρύδια, κανέλα και στολίζουμε με 1 χουρμά και 1 δαμάσκηνο.
από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Το έθιμο της “Βαρβάρας”    

Κολατσιό μαθητών στο σχολείο

Φεβ 20185

S5_blog_stefanidis_iordanis

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Κολατσιό μαθητών στο σχολείο    
Ιούνιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Σαν σήμερα

20/6: Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων
Η Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων καθιερώθηκε για πρώτη φορά με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ στις 4 Δεκεμβρίου του 2000 και πρωτογιορτάσθηκε στις 20 Ιουνίου 2001, με αφορμή τα 50 χρόνια από την υπογραφή της «Συνθήκης για το καθεστώς των προσφύγων».
   - Σχετικές αναρτήσεις



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων