Όταν ελληνικός ο χορός εμπνέει και τους ξένους μαθητές

Animation με τίτλο: Dance Off

Dancing was an important part of ancient Greek religion and entertainment.  One ancient hymn promises the god Apollo that mortals will, ‘remember and please [him] with boxing, dancing and song,’ (Homeric Hymn 3, To Apollo).

Pupils at Maiden Erlegh School brought ancient and modern together in this interpretation of a dance scene.

This animated loop by Maiden Erlegh pupils combines aspects of ancient, traditional, and modern dance.  Ancient Greek dancers are shown doing elements of a Greek syrtos folk dance (very popular at weddings), along with modern caterpillar and body-popping moves.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Όταν ελληνικός ο χορός εμπνέει και τους ξένους μαθητές

“Διάλογος για τον Χορό”: Ας φτιάξουμε μια μικρή έκθεση/μουσείο

Αν και το σύνολο του υλικού που έχουμε από πηγές (κείμενα, αγγεία, ανάγλυφα, αγάλματα) είναι αποσπασματικό και υπάρχουν μεγάλα περιθώρια για τις πιο διαφορετικές συμπληρώσεις, υποθέσεις, ερμηνείες και συμπεράσματα, οι πληροφορίες που έχουμε για τον χορό στην Αρχαία Ελλάδα είναι αρκετές για να κατανοήσουμε την θέση του χορού στην ελληνική κοινωνία. Είναι όμως εντελώς ανεπαρκείς για να πάρουμε μια ιδέα του πώς χορεύονταν οι χοροί της εποχής εκείνης.

Δραστηριότητα: Αναζητήστε στο διαδίκτυο εικόνες σχετικές με το θέμα της εργασίας, δώστε έναν τίτλο ή/και μια ετικέτα/περιγραφή για την εικόνα σας, ανεβάστε την στο padlet.

Μετάβαση στο padlet.com

 

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο “Διάλογος για τον Χορό”: Ας φτιάξουμε μια μικρή έκθεση/μουσείο

Χαρίζοντας μια φορεσιά στο Μουσείο: αφορμή για ένα ταξίδι

Ένα Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα του Μουσείου Μπενάκη

Μπορεί μια φορεσιά να οδηγήσει στη γνωριμία με μια ολόκληρη εποχή; Όπως φαίνεται ναι, αφού η φορεσιά της ιστορίας μας, παλιά φορεσιά, που τη χάρισαν στο Μουσείο Μπενάκη,
δίνει την ευκαιρία για μια επίσκεψη στις αίθουσες της Νεοελληνικής Συλλογής του.
Ας παρακολουθήσουμε αυτή την περιήγηση ανακαλύπτοντας ταυτόχρονα τις διαφορετικές
πλευρές της καθημερινής ζωής και της τέχνης των νεότερων χρόνων στην Ελλάδα.

Πατήστε στον σύνδεσμο και κάντε μια περιήγηση στη Νεοελληνική Συλλογή του Μουσείου Μπενάκη 

https://blogs.sch.gr/fyntanidou/files/2020/12/Xarizontas-mia-foresia-sto-mouseio.pdf

Μουσείο Μπενάκη-Ενδυμασίες

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Χαρίζοντας μια φορεσιά στο Μουσείο: αφορμή για ένα ταξίδι

«The Thread»: Ο Ράσελ Μάλιφαντ και οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί

Η ελληνική παράδοση συναντά το το σύγχρονο χορό. Αυτό είναι στο επίκεντρο της τελευταίας δουλειάς του Βρετανού χορογράφου Ράσελ Μάλιφαντ. Το The Thread, ο μίτος που ενώνει το χθες με το σήμερα, τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς με το σύγχρονο κινητικό λεξιλόγιο πήρε ενθουσιώδεις κριτικές στο Sadler’s Wells του Λονδίνου, όπου παρουσιάστηκε πριν λίγους μήνες. Τώρα σειρά παίρνει η Ελλάδα, η Επίδαυρος και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στη συνέχεια.

Ο παγκοσμίου φήμης χορογράφος μελέτησε διεισδυτικά τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς, με τη βοήθεια δυο Ελλήνων δασκάλων, της Ελένης Σπαθιά και του Τάκη Καραχάλιου. Του παρουσίασαν δεκάδες χορούς. Αυτός ξεχώρισε 15 κινητικά μοτίβα ή αποσπάσματα από γνωστούς χορούς (πεντοζάλη, μαλεβιζιώτης σέρα, ναστρίτζινι, τσάμικος κ.α.). Δούλεψε πάνω στην εκφραστικότητά τους, την κινησιολογία και τη σωματικότητά τους. Το ρυθμό και τη μουσική τους.

Στη συνεντευξη του είπε γι’ αυτή την παραγωγή:

«Με εντυπωσίασε πολύ ο ρυθμός, η σωματικότητα, ο τρόπος έκφρασής τους. Ο κάθε ελληνικός χορός έχει κάνει διαφορετικό, όσον αφορά τα κινητικά μοτίβα, τον τρόπο έκφρασης των χορευτών» ομολογεί. Στη συνέχεια συνδύασε τα ελληνικά μοτίβα με σύγχρονα χορευτικά στοιχεία, τα αντιπαρέβαλε, δημιουργώντας ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα, που ουσιαστικά ρίχνει μια πιο διεισδυτική, διαφορετική ματιά στην ελληνική παράδοση και τα δομικά χορευτικά στοιχεία της:

«Αυτό που συνδέει όλα τα είδη του χορού είναι η ίδια η κίνηση. Αν μελετήσεις την κίνηση, την τεμαχίσεις στην σχέση της με το έδαφος και τον ουρανό, αλλά και τον περιβάλλοντα χώρο, τότε μπορείς να αναλύσεις το ρυθμό, αλλά και την σωματική κατάσταση του χορευτή, πριν, κατά τη διάρκεια του χορού και όταν αυτός έχει τελειώσει. Αυτές οι παραδοσιακές μορφές χορού είναι ουσιαστικά μνήμες που περνούν από γενιά σε γενιά, στους ανθρώπους που συνεχίζουν να χορεύουν αυτούς τους χορούς, αυτές τις παραδόσεις. Νομίζω ότι αυτό είναι κάτι πολύτιμο για κάθε κοινωνία. Με αυτόν τον τρόπο η κάθε κοινωνία κρατά ανοιχτή την πόρτα στο παρελθόν της, στις ρίζες της, στα στοιχεία που την κρατούν ενωμένη» υπογραμμίζει και συμπληρώνει:

«Ο σύγχρονος χορός είναι παγκοσμιοποιημένος σήμερα. Τον καταλαβαίνουμε και το αντιλαμβανόμαστε όλοι, καθώς ταξιδεύουμε πολύ τα τελευταία 50 χρόνια. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, ο σύγχρονος χορός έχει καταφέρει να δανειστεί στοιχεία από διαφορετικούς χορούς από κάθε γωνιά του πλανήτη: αφρικάνικους χορούς, καποέιρα, φλαμένκο, street dance, χιπ χοπ αλλά και χορούς διαφόρων αυτόχθονων φυλών. Έτσι έχει γίνει ένα χωνευτήρι αρκετών τοπικών μορφών χορού. Αυτό που εξερευνήσαμε στο The Thread είναι η ιδιαίτερη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στο σύγχρονο χορό και αυτούς τους ελληνικούς παραδοσιακούς χορούς. Μετά τους απομονώσαμε, τους μελετήσαμε και τους μπολιάσαμε με σύγχρονα κινητικά μοτίβα ή μοτίβα που έχουν να κάνουν με πιο απελευθερωμένες εκφραστικές κινήσεις».

Σ’ αυτό το απαιτητικό εγχείρημα, σ’ αυτό το νήμα που ενώνει δύο επιφανειακά διαφορετικούς κόσμους, ο Ράσελ Μάλιφαντ δούλεψε για αρκετούς μήνες με 18 νέους Έλληνες χορευτές: 12 χορευτές σύγχρονου και 6 χορευτές παραδοσιακού χορού. Αυτά τα δύο σχήματα μέσα από τις κοινές πρόβες, την ανταλλαγή ιδεών και τον διάλογο έγιναν ένα. Στόχος του χορογράφου ήταν να αναδείξει ότι ο χορός δεν γνωρίζει σύνορα και συγκεκριμένες ετικέτες:

«Μου αρέσει να δουλεύω με την έκφραση, την ενέργεια, το αίσθημα. Δεν με ενδιαφέρει να δουλεύω με ένα συγκεκριμένο είδος χορού. Το πρώτο και βασικό πράγμα που ήθελα ήταν να δημιουργήσω ένα ψυχαγωγικό θέαμα, που να αφορά όλο τον κόσμο. Να μην παίζει ρόλο αν είσαι από την Ελλάδα, τη Βολιβία, τη Γερμανία ή τις Ηνωμένες Πολιτείες. Δεν είναι μια χορογραφία που έχει γίνει για ένα συγκεκριμένο μέρος, για μια συγκεκριμένη χώρα. Ήθελα να είναι ένα διεθνές έργο. Αυτό είναι ένα από τα ουσιαστικά πλεονεκτήματα του χορού. Είναι παγκόσμιος. Όλοι τον κατανοούμε με το δικό μας τρόπο. Μας μιλά. Είναι ένας οικείος τρόπος έκφρασης και επικοινωνίας».

Η πρωτότυπη αυτή πρόταση προέκυψε από τη συνεργασία τεσσάρων διάσημων δημιουργών. Ο Ράσελ Μάλιφαντ είχε στο πλευρό του τον Βαγγέλη Παπαθανασίου, που έγραψε την πρωτότυπη μουσική, την Μαίρη Κατράντζου που σχεδίασε τα κοστούμια της παράστασης και τον Μάικλ Χαλς που έκανε τους φωτισμούς. Δούλεψαν στενά για τρία χρόνια.

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου δημιούργησε μια ηλεκτρονική-ορχηστρική σύνθεση, στην οποία πλαισιώνεται από διακεκριμένους σολίστ παραδοσιακών μουσικών οργάνων (γκάιντες, λύρες, νταούλια). Ο ίδιος επισημαίνει: «Αυτό το έργο είναι σαν μια ανασκαφή στο παρελθόν και συγχρόνως στο μέλλον. Χρειάζεται να κάνουμε διαρκώς ανασκαφές. Εγώ βλέπω ότι υπάρχει μια συνέχεια, πώς κάποια πράγματα συνεχίζουν να διατηρούνται και στην εποχή μας. Βλέπω παραδοσιακά πράγματα, που είναι πολύ πιο σύγχρονα, από αυτά που βλέπω να υπάρχουν σήμερα γύρω μας. Αυτό που με ενδιαφέρει στη μουσική είναι να ταυτίζεται με πολύ πιο βαθιά και ουσιαστικά συναισθήματα». Η παράσταση βασίζεται σε μια ιδέα της Γεωργίας Ηλιοπούλου, διευθύνουσας συμβούλου της πολιτιστικής εταιρίας ΛΑΒΡΥΣ και είναι συμπαραγωγή ΛΑΒΡΥΣ και Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

πηγή: gr.euronews.com

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο «The Thread»: Ο Ράσελ Μάλιφαντ και οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί

Μάσκες, περσόνες και προσωπεία

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Μάσκες, περσόνες και προσωπεία

Ο “Χοντρός” και ο “Λιγνός” χορεύουν Καραγκούνα

Χορός “Καραγκούνα”

Χαρακτηριστικός χορός των Καραγκούνηδων του κάμπου της Θεσσαλίας, ο οποίος παρουσιάζεται με δύο βασικές μορφές στη μουσικοποιητική του φόρμα, είναι της «Σβαρνιάρας» και της «Καραγκούνας». Για την ονομασία Καραγκούνα υπάρχουν διάφορες εκδοχές.

Δείτε το χορό της Καραγκούνας σε βίντεο..

ΟΧΙ βρε παιδιά.Μη τρομάζετε! Δεν είναι αυτός ο χορός. Δείτε τον παρακάτω… 

 

 

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ο “Χοντρός” και ο “Λιγνός” χορεύουν Καραγκούνα

ΟΤΑΝ Η ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕ ΤΟΝ ΓΚΩΤΙΕ

SONY DSC

SONY DSC

Ένα από τα αιτήματα του κινήματος επανέλληνισης του πρώτου μισού του 20ου αιώνα (Γιαννόπουλος, Χατζημιχάλη κλπ), ήταν η έμπνευση κάθε ελληνικής δημιουργίας από την Ελληνική Παράδοση και η αναβάπτιση της στα καθάρια ύδατα της Ελληνικής Γης. Πως μπορεί να λειτουργήσει αυτό σήμερα;

Μπορεί η Παράδοση να εμπνεύσει τους σύγχρονους δημιουργούς και να λατρευτεί από τους ξενοαναθρεμένους πλέον Έλληνες;
Μία απάντηση σε αυτό το θέμα μας ήρθε απρόσμενα στα εγκαίνια της έκθεσης ση «Beyond Dress Codes: Σύγχρονοι σχεδιαστές μόδας  διαλέγονται με την ελληνική παραδοσιακή φορεσιά» που έγιναν την Δευτέρα 27 Σεπτεμβρίου.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 27 Οκτωβρίου 2010, στην Ελληνοαμερικανική Έκθεση (Μασσαλίας 22) και την έχει επιμεληθεί η ιστορικός μόδας κυρία Λύδια Καμίτση, που διδάσκει Ανθρωπολογία της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Σορβώνης.

Συνέχεια

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΟΤΑΝ Η ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΛΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕ ΤΟΝ ΓΚΩΤΙΕ

ΚΑΙ ΑΦΟΥ ΑΡΓΗΣΑΜΕ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ…ας κλείσουμε τη χρονιά μας με ένα πολύ όμορφο παραδοσιακό τραγούδι από την Χίο (κάλαντα)

Κάλαντα Πρωτοχρονιάς Χίου
από το cd “Σας τα ‘παν άλλοι;”

Καλησπερίζω φέρνοντας αγέρα μυρωμένο
απ’ τ’ αφρισμένα κύματα χιλιοτραγουδισμένο.

Άγιε μου Βασιλάκη μου και Άγιε μου Νικόλα
προστάτευε τους ναυτικούς την ώρα του κυκλώνα.

Χρόνια πολλά να ‘στε καλά και σεις και οι δικοί σας
να ‘ρθουνε τα ξενάκια σας κι όλοι οι ναυτικοί σας.

Σε όλους σας ευχόμαστε αγάπη ειρήνη υγεία
καλή καρδιά χαμόγελο και θεία ευλογία.

Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ΚΑΙ ΑΦΟΥ ΑΡΓΗΣΑΜΕ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΟΥΜΕ…ας κλείσουμε τη χρονιά μας με ένα πολύ όμορφο παραδοσιακό τραγούδι από την Χίο (κάλαντα)