Παιχνιδομηχανές και Παιδιά: Η Σημασία της Αλληλεπίδρασης στην Παιδική Ανάπτυξη

αρχείο λήψης 3

Οι παιχνιδομηχανές, από τα παραδοσιακά βιντεοπαιχνίδια μέχρι τα πιο σύγχρονα, έχουν κατακτήσει μια ιδιαίτερη θέση στη ζωή των παιδιών. Πέρα από την αναψυχή, οι παιχνιδομηχανές παίζουν σημαντικό ρόλο στην παιδική ανάπτυξη, προσφέροντας εκπαιδευτικά, κοινωνικά και ψυχολογικά οφέλη.

Εκπαιδευτική Αξία: Πολλά παιχνίδια σχεδιάζονται με γνώμονα την εκπαίδευση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων. Εφαρμογές που εστιάζουν στην εκμάθηση των γραμμάτων, των αριθμών και άλλων δεξιοτήτων βοηθούν τα παιδιά να μάθουν με διασκεδαστικό τρόπο. Τα παιχνίδια μπορούν επίσης να ενισχύσουν τον συντονισμό, τη μνήμη και τη λογική σκέψη.

Κοινωνική Αλληλεπίδραση: Πολλά παιχνίδια δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους, είτε μέσω online συνεργατικών λειτουργιών είτε από κοντά. Η διαδικασία αυτή ενισχύει τις κοινωνικές δεξιότητες, τη συνεργασία και τον σεβασμό προς τους άλλους.

Ψυχολογική Ανάπτυξη: Τα παιχνίδια παρέχουν στα παιδιά έναν κόσμο φαντασίας όπου μπορούν να εξερευνήσουν, να δημιουργήσουν και να εκφράσουν τον εαυτό τους. Η αποκτηθείσα εμπειρία από τα παιχνίδια βοηθά στην ανάπτυξη της φαντασίας, της δημιουργικότητας και της αυτοεκτίμησης.

Κίνδυνοι και Περιορισμοί: Ωστόσο, είναι σημαντικό να διαχειριζόμαστε τον χρόνο που τα παιδιά περνούν μπροστά στις οθόνες. Ο υπερβολικός χρόνος παιχνιδιού μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία και την κοινωνική ζωή τους.

Συμπέρασμα: Οι παιχνιδομηχανές αποτελούν σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης παιδικής εμπειρίας. Όταν χρησιμοποιούνται με σύνεση και υπό την επίβλεψη των γονέων, μπορούν να προσφέρουν μια εκπαιδευτική, διασκεδαστική και αναπτυξιακή εμπειρία για τα παιδιά.

Πώς μπορείς να καλλιεργήσεις την αγάπη για τα βιβλία;

αρχείο λήψης 2

Η φιλαναγνωσία δεν είναι έμφυτη ιδιότητα, αλλά είναι επίκτητη και καλλιεργείται, όταν ο έντυπος λόγος γίνει οικείος στο άτομο από την πιο νεαρή ηλικία. Ως γονείς καλλιεργούμε τη φιλαναγνωσία στη μικρή ηλικία των παιδιών. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι τα βιβλία που εκδίδονται για παιδιά 2-5 ετών είναι ίσως τριπλάσια από αυτά για 6-12! Ας δούμε, όμως, το ρόλο του βιβλίου στη ζωή του παιδιού σε κάθε ηλικία και πώς μπορούμε ως γονείς να συμβάλλουμε στο να αγαπήσει το παιδί μας το διάβασμα.

Στο δημοτικό: Όταν πάει ένα παιδί στο δημοτικό, έχουμε την αντίληψη ότι πλέον είναι δικό του θέμα να διαβάσει βιβλία, γιατί γνωρίζει πλέον ανάγνωση. Κι όμως, η αναγνωστική διαδικασία είναι μια διαδικασία που πρέπει να γίνεται με αφοσίωση και αυτοσυγκρότηση και αυτό είναι πολύ δύσκολο για τα παιδιά του δημοτικού.

Ως γονείς, είναι μέσα στους ρόλους μας να βοηθάμε το παιδί μας να ανεξαρτητοποιηθεί στην ανάγνωση και την κατανόηση του κειμένου σταδιακά. Τα παιδιά αρχίζουν να μαθαίνουν να διαβάζουν και μέσα από τη διαδικασία της ανάγνωσης αισθάνονται χαρά. Μπορούν να αντιληφθούν σταδιακά τη λογική αλληλουχία καθώς και το νόημα στην εξέλιξη της ιστορίας που διαβάζουν, ενώ όσον αφορά τη θεματολογία των βιβλίων που προτιμούν, αυτή διαμορφώνεται με κεντρικό άξονα την καθημερινότητά τους, όπως το σχολείο, η οικογένεια, οι φίλοι κ.ά. Στο τέλος αυτής της ηλικιακής περιόδου τα παιδιά στρέφουν το ενδιαφέρον και σε άλλα βιβλία πέραν των εικονογραφημένων, κατά βάση όμως ζητούν πολύ έντονα να ξαναδιαβάσουν γνωστά τους βιβλία, καθώς μέσα από τις επαναληπτικές αναγνώσεις αισθάνονται συναισθηματική ασφάλεια, ισορροπία και αυτοεπιβεβαίωση.

Στο γυμνάσιο: Στο γυμνάσιο μπορεί να συνειδητοποιήσουμε ως γονείς ότι το παιδί μας δε διαβάζει βιβλία. Εκεί αρχίσουμε να πιέζουμε και να αγχωνόμαστε κυρίως γιατί πιστεύουμε ότι η φιλαναγνωσία είναι απαραίτητη για τη σχολική επιτυχία. Υπάρχει όμως σίγουρος τρόπος για να μάθουν τα παιδιά να αγαπούν το βιβλίο; Στην πραγματικότητα, κυριαρχούν διάφοροι μύθοι που απαντούν στο πώς διαμορφώνεται μια φιλοαναγνωστική συμπεριφορά στα παιδιά. Αν και τα ερευνητικά αποτελέσματα συγκλίνουν στην άποψη ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν σε ένα οικογενειακό περιβάλλον με αναγνωστικά ερεθίσματα τείνουν να υιοθετούν φιλαναγνωστικές συμπεριφορές, η πραγματικότητα δείχνει ότι αυτό δεν ισχύει απόλυτα. Πολλές είναι οι περιπτώσεις παιδιών τα οποία, βλέποντας τους γονείς τους να διαβάζουν, είτε λόγω προσωπικής επιλογής είτε διότι αποτελεί κομμάτι της δουλειάς τους, εκλαμβάνουν την ανάγνωση ως μια συμπεριφορά που ανήκει αποκλειστικά στους γονείς και όχι στα ίδια. Σημαντικό είναι τα παιδιά να εκλαμβάνουν το διάβασμα όχι ως μια ακόμα σχολική υποχρέωση, αλλά ως ελεύθερη επιλογή, που τους προσφέρει απόλαυση. Μέσα από την ανάγνωση τα παιδιά ταυτίζονται με τους ήρωες και τις ηρωίδες, τους ακολουθούν στα ταξίδια τους και βλέπουν να ανοίγουν μπροστά τους παράθυρα στον κόσμο. Παράλληλα, εκτός από τις φανταστικές αφηγήσεις και τα ιστορικά μυθιστορήματα, τα παιδιά αυτής της ηλικίας ελκύονται και από αφηγήσεις αυτοβιογραφικού τύπου.

Στο λύκειο: Στα παιδιά λυκείου το θέμα της φιλαναγνωσίας μάς κάνει ως γονείς “γραφικούς”. Στις σύγχρονες κοινωνίες είναι δύσκολη η πάλη ανάμεσα στο βιβλίο και στην τεχνολογία, όμως πάντα υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι δημιουργούν τις προϋποθέσεις εκείνες στους εφήβους που τους κάνουν να αφεθούν στην αγκαλιά ενός βιβλίου και να βιώσουν την αίσθηση ότι το διάβασμα δεν είναι μόνο ένα πεδίο σχολικής επίδοσης. Οι παράγοντες ενίσχυσης και προώθησης της φιλαναγνωσίας προέρχονται τόσο από τα άτυπα περιβάλλοντα ανάγνωσης, όπως είναι η οικογένεια, οι παρέες συνομηλίκων και οι λέσχες ανάγνωσης, όσο και από τα τυπικά, δηλαδή τις βιβλιοθήκες και το σχολείο. Κατά πλειοψηφία, τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν τα παιδιά κυρίως το πώς να διαβάζουν και όχι το πώς να αγαπήσουν το διάβασμα. Για να δημιουργήσουμε το σύγχρονο κριτικό αναγνώστη, είναι απαραίτητη η προσωπική επιλογή του τι θα διαβάσει και ποια προσωπική του περιέργεια θα καλύψει. Η γενιά των γονέων αγαπά τη μυρωδιά του βιβλίου. Τα παιδιά της εφηβείας αγαπούν την τεχνολογία και, ίσως, το ηλεκτρονικό βιβλίο. Τα βιβλία είναι για τους εφήβους καταφύγια ονείρων, φόβων, επιθυμιών και ιδεών και πρέπει να τους δοθεί η ευκαιρία να τα ανακαλύψουν σε όποια μορφή τους βολεύει. Κάθε βιβλίο που φτάνει στα χέρια μας είναι φίλος γενναιόδωρος, πιστός και πολύ βολικός!

Ποτέ δε ζητά κάτι, ενώ εκείνος πάντα μας δίνει ό,τι έχει, όποτε το ζητήσουμε. Αν δεν τον θέλουμε, περιμένει στο ράφι υπομονετικά. Αν τον καλέσουμε, έρχεται αμέσως. Κι είναι τόσο μικρός, που χωράει στη σάκα μας ή στη βαλίτσα μας όταν πάμε ταξίδι”.

αρχείο λήψης

Μαθαίνοντας την προπαίδεια του 2

Η προπαίδεια του 2 αποτελεί ένα σημαντικό βήμα στη μαθησιακή πορεία κάθε παιδιού. Κατανοώντας την σημασία αυτής της περιόδου, προσφέρουμε μια εμπεριστατωμένη ματιά στη διαδικασία εκμάθησης της προπαίδειας του 2, προσφέροντας ταυτόχρονα υποστήριξη και καθοδήγηση στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς. Κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής, το παιδί ανακαλύπτει τη σημασία του αριθμού 2 και πώς αυτός σχετίζεται με τον περιβάλλοντα κόσμο. Μια προσέγγιση παιχνιδιάρικης μάθησης είναι σημαντική, διότι ενθαρρύνει το παιδί να συνδυάζει τη διασκέδαση με τη μάθηση. Ένας τρόπος για να διδαχθεί το παιδί τον αριθμό 2 είναι μέσω των αντικειμένων. Κατασκευάζοντας ένα σύνολο με δύο αντικείμενα, όπως παιχνίδια ή φρούτα, το παιδί μπορεί να αναγνωρίσει και να εκτιμήσει την έννοια του 2. Οι δραστηριότητες που επιτρέπουν στα παιδιά να μετρούν, να ομαδοποιούν αντικείμενα και να λύνουν απλά προβλήματα με βάση τον αριθμό 2 είναι εξαιρετικά εποικοδομητικές.

Επιπλέον, η χρήση χρωμάτων και εικόνων μπορεί να καταστήσει την εκμάθηση πιο διασκεδαστική και ενδιαφέρουσα. Παιχνίδια που συνδυάζουν τον αριθμό 2 με χρωματιστά σχέδια βοηθούν στην οπτική αναγνώριση του αριθμού, ενώ παράλληλα προάγουν την ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων. Τέλος, η επικοινωνία και ο διάλογος είναι βασικοί παράγοντες κατά τη διάρκεια αυτής της μαθησιακής φάσης. Ενθαρρύνοντας τα παιδιά να εκφράζουν τις σκέψεις τους σχετικά με τον αριθμό 2, δημιουργούμε ένα περιβάλλον που ενισχύει την ευαισθησία τους στη μάθηση. Με αυτήν την ολοκληρωμένη προσέγγιση, η εκμάθηση της προπαίδειας του 2 γίνεται μια συναρπαστική και ενδιαφέρουσα περιπέτεια για κάθε παιδί, προετοιμάζοντας τον δρόμο για την επόμενη φάση της μαθησιακής του πορείας.

 

Στιγμιότυπο 2020 04 08 4.21.58 πμΣτιγμιότυπο οθόνης 2023 12 13 191246cea0cea1ce9fcea0ce91ce99ce94ce95ce99ce91 22 2

 

Μπορείτε την τελευταία εικόνα να την εκτυπώσετε και να τη ζωγραφίσετε.

 

Διαβάστε και λύστε τις ασκήσεις

 

Πατήστε εδώ για εξάσκηση…

Εύκολοι τρόποι μάθησης της προπαίδειας

Από τα μέσα της Β’ Δημοτικού, οι μικροί μαθητές αρχίζουν σιγά-σιγά να έρχονται σε επαφή με την έννοια του πολλαπλασιασμού και της προπαίδειας. Και παρόλο που αν πάρουν τον χρόνο τους, τα περισσότερα παιδιά θα καταφέρουν να υπολογίσουν πόσο μας κάνει π.χ. 6 x 7, η δασκάλα συνήθως απαιτεί η προπαιδεία να μαθαίνεται από τα παιδιά «απ΄έξω και ανακατωτά», προκειμένου να μπορούν να κάνουν τις πράξεις με το μυαλό τους, πολύ γρήγορα. Μέχρι το τέλος της Γ’ Δημοτικού, το παιδί θα πρέπει πλέον να ξέρει καλά την προπαίδεια από το 1 έως το 10 –κάτι που για πολλούς μικρούς μαθητές (και για ουκ ολίγους ενήλικες) φαντάζει βουνό!

  1. Τραγούδια για την προπαίδεια – Τα τραγουδάκια είναι συνήθως το πρώτο «κόλπο» απομνημόνευσης της προπαίδειας που προτείνουν οι νεώτεροι εκπαιδευτικοί. Τα καλά νέα ακούνε στο cd «Λάχανα και Χάχανα – Η προπαίδεια σε τραγούδια», του Τάσου Ιωαννίδη, στο οποίο μάλιστα συμμετέχουν και αρκετοί διάσημοι ερμηνευτές. Θα βρείτε όλα τα τραγουδάκια του cd στο YouTube.
  2. Η προπαίδεια σε βιβλιαράκι τσέπης – Σε λωρίδες από χαρτί, διπλώστε τη μια άκρη και γράψτε τα νούμερα που θέλετε να πολλαπλασιάσετε. Στη συνέχεια δίπλα φτιάξτε κουκκίδες και από πάνω προσθέστε τα νούμερα, όπως στην εικόνα π.χ 5 * 6 …φτιάχνω κουκκίδες των 6 και ανεβαίνω 12..18..24..30.
  3.  Φτιάξτε μια κρυπτό-προπαίδεια – Όπως στο κρυπτόλεξο, έτσι και σε αυτό το παιχνίδι, το παιδί θα χρειαστεί να ανακαλύψει τις σωστές πράξεις πολλαπλασιασμού! Τι θα κάνετε; Άσκηση: Φτιάξτε έναν πίνακα και γράψτε αριθμούς στα κουτάκια, ώστε οι συνδυασμοί κάποιων από αυτούς να δίνουν τα γινόμενα της προπαίδειας. Ζητήστε έπειτα από το παιδί να διατρέξει προσεκτικά οριζόντια και κάθετα και -όπως φαίνεται και στην εικόνα- με ένα μαρκαδόρο να κυκλώσει αυτές τις σχέσεις, όπου τις εντοπίζει.
  4. online εφαρμογές και παιχνίδια που βοηθούν το παιδί να μάθει την προπαίδεια