Επεξεργασία Κειμένου

Μία από τις πιο διαδεδομένες εφαρμογές στους υπολογιστές είναι η Επεξεργασία Κειμένου. Με ένα πρόγραμμα Επεξεργασίας Κειμένου μπορούμε να γράφουμε κείμενα με ελκυστική εμφάνιση, ώστε να είναι ευανάγνωστα.

 

Ο Επεξεργαστής Κειμένου (Word Processor) μας παρέχει πολλές δυνατότητες: μπορούμε να προσθέτουμε ή να αφαιρούμε ένα κομμάτι του κειμένου, να αλλάζουμε τη διάταξη των παραγράφων, να κάνουμε αυτόματο ορθογραφικό έλεγχο, να εισάγουμε εικόνες ή φωτογραφίες μας, να εκτυπώνουμε τα κείμενα μας και πολλά άλλα ακόμα. Μερικά προγράμματα Επεξεργασίας Κειμένου είναι το Microsoft Word, Word Perfect καθώς και αυτά που βρίσκονται στα πακέτα Star Office, Open Office, Easy Office κ.ά.

img3 26

Μερικά από τα πλεονεκτήματα που προκύπτουν από τη χρήση του επεξεργαστή κειμένου  είναι τα ακόλουθα:

α. Μπορούμε πολύ πιο εύκολα απ’ ότι με τη χειρόγραφη διαδικασία να κάνουμε τις απαραίτητες διορθώσεις και τροποποιήσεις.

β. Μπορούμε με τη βοήθεια της αυτόματης διόρθωσης, που μας παρέχουν οι περισσότεροι επεξεργαστές κειμένου, να διορθώσουμε τα ορθογραφικά μας λάθη.

γ. Δε χρειάζεται να καθαρογράψουμε την πρόσκληση πολλές φορές. Αρκεί να γράψουμε μια φορά το κείμενο μας και να την εκτυπώσουμε, όσες φορές θέλουμε στην ποιότητα που επιθυμούμε (π.χ. έγχρωμη).

δ. Μας παρέχει τη δυνατότητα να αποθηκεύσουμε την πρόσκληση μας, ώστε να τη χρησιμοποιήσουμε μετά από μερικές τροποποιήσεις για κάποια άλλη ατομική ή οικογενειακή εκδήλωση, που θα θελήσουμε να κάνουμε στο μέλλον.

ε. Έχουμε τη δυνατότητα να προσθέσουμε εύκολα εικόνες, σχήματα ή και φωτογραφίες μας, ώστε να γίνει πιο ελκυστική και πρωτότυπη η πρόσκληση μας.

Λειτουργικό Σύστημα (Operating System)

Λειτουργικό Σύστημα (Operating System) είναι το σύνολο των προγραμμάτων που είναι απαραίτητα στον υπολογιστή για να ξεκινήσει, να επικοινωνήσει με το περιβάλλον του και να συντονίσει την λειτουργία του.

os1

Βασικές Λειτουργίες Λειτουργικών Συστημάτων

Το Λειτουργικό Σύστημα:

  • Ελέγχει και συντονίζει τις διαδικασίες εισόδου, εξόδου και επεξεργασίας
  • Διαχειρίζεται την ΚΜΕ και τη μνήμη του Υπολογιστή
  • Ενεργοποιεί διάφορα προγράμματα (π.χ. τους μεταφραστές)
  • Διαμοιράζει τους πόρους (υλικό και λογισμικό) αν αυτοί χρησιμοποιούνται από διάφορους υπολογιστές (π.χ. Printer)
  • Δημιουργεί ένα φιλικό περιβάλλον επικοινωνίας ανάμεσα στο χρήστη και τον Η/Υ

Τα Βασικότερα Λειτουργικά Συστήματα

os2

Λειτουργικά Συστήματα για Προσωπικούς Υπολογιστές

  • Windows
  • Linux
  • Mac OS X

Λειτουργικά Συστήματα για Μεγάλους Υπολογιστές

  • UNIX
  • Aix
  • Solaris

Λειτουργικά Συστήματα για Φορητές Συσκευές

  • Android
  • iOS
  • BlackBerry OS6
  • Windows Phone
  • Firefox OS
  • Symbian

Τι είναι το λογισμικό.

Για τη λειτουργία ενός υπολογιστικού συστήματος χρειάζεται εκτός από το υλικό (hardware) και το λογισμικό (software). Σε αυτό περιλαμβάνονται όλα τα προγράμματα του υπολογιστή. Οι εντολές που περιέχουν τα προγράμματα καθοδηγούν το υλικό του υπολογιστή να εκτελέσει τις εργασίες για τις οποίες σχεδιάστηκε. Το λογισμικό αναπτύσσεται χρησιμοποιώντας εντολές σε γλώσσες προγραμματισμού υψηλού επιπέδου, που είναι πιο κοντά στη φυσική γλώσσα του ανθρώπου. Η μορφή αυτή των προγραμμάτων ονομάζεται πηγαίος κώδικας. Τα προγράμματα αυτά στη συνέχεια μεταγλωττίζονται σε γλώσσα μηχανής, δηλαδή σε εντολές γραμμένες σε μορφή ακολουθιών bit που είναι άμεσα εκτελέσιμες από την KME.

Λογισμικό Συστήματος και Λογισμικό Εφαρμογών

Μπορούμε να χωρίσουμε το Λογισμικό στις παρακάτω μεγάλες κατηγορίες:

  • το Λογισμικό Συστήματος (System Software),
  • το Λογισμικό Εφαρμογών (Application Software

Λογισμικό Συστήματος (System Software)

Τo Λογισμικό Συστήματος διαχειρίζεται το υλικό του υπολογιστή, παρέχει στοιχειώδη λειτουργικότητα προς τον χρήστη και αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία αναπτύσσεται και εκτελείται το Λογισμικό Εφαρμογών. Περιλαμβάνει:

 

  • το Λειτουργικό Σύστημα (Operating System – OS),
  • οδηγούς συσκευών (drivers),
  • διαγνωστικά εργαλεία,
  • το παραθυρικό σύστημα,
  • βοηθητικά προγράμματα, και άλλα.

Λειτουργικό Σύστημα (Operating System)

Το Λειτουργικό Σύστημα ή ΛΣ (Operating System ή OS) αποτελεί το λογισμικό του υπολογιστή που είναι υπεύθυνο για τη διαχείριση και τον συντονισμό των εργασιών, καθώς και την κατανομή των διαθέσιμων πόρων, όπως είναι π.χ. η μνήμη και ο χρόνος εκτέλεσης στην ΚΜΕ. Παράλληλα, λειτουργεί ως ένα ενδιάμεσο επίπεδο λογικής διασύνδεσης μεταξύ λογισμικού και υλικού του υπολογιστή. Με αυτόν τον τρόπο προφυλάσσει τον προγραμματιστή από τον άμεσο και επίπονο χειρισμό των πόρων του υπολογιστή, καθιστώντας έτσι ευκολότερη την ανάπτυξη Λογισμικού Εφαρμογών. Το πιο σημαντικό μέρος του ΛΣ, που εκτελεί όλες τις παραπάνω λειτουργίες, ονομάζεται πυρήνας (kernel).

1024x576

Λογισμικό Εφαρμογών (Application Software)

Η εγκατάσταση ενός λειτουργικού συστήματος συνοδεύεται συνήθως από ένα μικρό σύνολο εφαρμογών, όπως π.χ. το «Σημειωματάριο» και η «Αριθμομηχανή», που μας επιτρέπουν κάποια στοιχειώδη χρήση του υπολογιστή μας. Κάθε χρήστης όμως έχει διαφορετικές ανάγκες και χρειάζεται τον δικό του συνδυασμό προγραμμάτων, ώστε να μεταμορφώσει τον υπολογιστή του σε ένα εξειδικευμένο παραγωγικό εργαλείο. Όλα αυτά τα προγράμματα ανήκουν στην κατηγορία Λογισμικό Εφαρμογών.

 

Οι ανάγκες των χρηστών οδήγησαν τους προγραμματιστές να δημιουργήσουν πλήθος προγραμμάτων που ανήκουν σε διάφορες κατηγορίες. Έτσι, κάθε κατηγορία διαθέτει αρκετές εφαρμογές με παρόμοια χαρακτηριστικά. Για την επιλογή ενός προγράμματος, χρειάζεται σύγκριση των χαρακτηριστικών του, συμπεριλαμβανομένου και του κόστους της άδειας χρήσης, με τα χαρακτηριστικά των άλλων διαθέσιμων προγραμμάτων της ίδιας κατηγορίας. Επικουρικά, μπορούμε να συμβουλευτούμε κάποια κριτική που θα βρούμε στον ειδικό τύπο (ηλεκτρονικό ή παραδοσιακό). Όμως, μπορούμε να αποκτήσουμε και προσωπική άποψη, δοκιμάζοντας το πρόγραμμα, εφόσον μας προσφέρεται τέτοια επιλογή από τον δημιουργό του (έκδοση trial).

CPU: Τι είναι ο επεξεργαστής ενός υπολογιστή;

Ο επεξεργαστής ή Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας (Central Processing Unit ή CPU) είναι ουσιαστικά ο εγκέφαλος ενός υπολογιστή. Εδώ ο όρος υπολογιστής χρησιμοποιείται με την ευρεία του έννοια και δεν αναφέρεται μόνο στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές.

Η εξέλιξη της τεχνολογίας έχει καταστήσει απαραίτητη την παρουσία επεξεργαστών σε διάφορες συσκευές, εκτός από τους υπολογιστές, όπως σε tablets, κινητά, τηλεοράσεις, ρολόγια αλλά και καφετιέρες, ψυγεία , πλυντήρια κλπ.

Οι κυρίαρχοι κατασκευαστές επεξεργαστών για ηλεκτρονικούς υπολογιστές παγκοσμίως είναι η Intel και η AMD, ενώ οι Apple, NVIDIA και Qualcomm κατασκευάζουν επεξεργαστές για φορητές κυρίως συσκευές (tablets, smartphones κλπ.).

cpu3

Πώς λειτουργεί ένας επεξεργαστής

Από την αρχή της κυκλοφορίας τους οι επεξεργαστές έχουν δεχθεί τεράστιες  βελτιώσεις και αναβαθμίσεις, ο τρόπος όμως λειτουργίας τους έχει παραμείνει ουσιαστικά ο ίδιος και αποτελείται από τρία βασικά βήματα: την ανάκληση, την αποκωδικοποίηση και την εκτέλεση των εντολών.

Κατά την ανάκληση ο επεξεργαστής δέχεται μία εντολή από την RAM με τη μορφή μιας σειράς αριθμών.

Στη συνέχεια προβαίνει στην αποκωδικοποίηση αυτής της εντολής και δίνει σήμα, ώστε να γίνει η εκτέλεση της εντολής.

Αφού γίνει η εκτέλεση της εντολής, τα αποτελέσματα αποθηκεύονται στη μνήμη, προκειμένου να είναι εύκολα προσπελάσιμα από επόμενες εντολές.

 

Μορφή και θέση

Ο επεξεργαστής ενός υπολογιστή είναι ένα μικρό τετράγωνο εξάρτημα που έχει στην κάτω πλευρά του μικρές μεταλλικές επαφές (pins) μέσω των οποίων ο επεξεργαστής συνδέεται με τη μητρική κάρτα. Η φυσική θέση στην οποία ο επεξεργαστής συνδέεται με τη μητρική κάρτα ονομάζεται socket. Είναι πολύ σημαντικό να προσέχετε κατά την επιλογή επεξεργαστή να είναι συμβατός με τη μητρική κάρτα για την οποία προορίζεται. ΔΕΝ είναι όλοι οι επεξεργαστές συμβατοί με όλες τις μητρικές κάρτες.

cpu1

 

Πυρήνες του επεξεργαστή

Όταν πρωτοκυκλοφόρησαν οι επεξεργαστές διέθεταν μόνο έναν πυρήνα. Όσο αυξάνονταν όμως οι απαιτήσεις των χρηστών, τόσο περισσότερη επεξεργαστική ισχύ χρειαζόταν η λειτουργία ενός υπολογιστή. Αυτή η ανάγκη οδήγησε στη δημιουργία επεξεργαστών με δύο ή περισσότερους πυρήνες. Κάθε πυρήνας είναι ουσιαστικά και ένας νέος επεξεργαστής, με αποτέλεσμα να μπορούν να γίνονται περισσότερες εργασίες ταυτόχρονα.

Η Intel προσφέρει σε κάποιους επεξεργαστές της και την τεχνολογία Hyperthreading, η οποία ουσιαστικά δημιουργεί εικονικούς πυρήνες στον επεξεργαστή και αυξάνει με τον τρόπο αυτό τις επιδόσεις του. Έτσι ένας επεξεργαστής με 2 πυρήνες φαίνεται στον υπολογιστή σαν να έχει 4 πυρήνες.

cpu2

Συχνότητα του επεξεργαστή

Η συχνότητα ενός επεξεργαστή μετριέται σε Hertz και δείχνει τον αριθμό των εντολών που επεξεργάζονται ανά δευτερόλεπτο. Ένας επεξεργαστής για παράδειγμα με συχνότητα 3.0GHz επεξεργάζεται 3 δισεκατομμύρια εντολές ανά δευτερόλεπτο. Η συχνότητα ενός επεξεργαστή είναι πολύ σημαντικός δείκτης για την απόδοσή του και είναι πολλές φορές πιο σημαντική από τον αριθμό των πυρήνων του.

 

Τι είναι το Scratch

Το Scratch (https://scratch.mit.edu/) είναι ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον προγραμματισμού, που αναπτύχθηκε από το ομώνυμο έργο στο MIT Media Lab. Το λογισμικό διανέμεται δωρεάν για διαφορετικά λειτουργικά συστήματα (Windows, Mac OS X ή Linux) και η εγκατάστασή του είναι πολύ απλή. Σήμερα χρησιμοποιείται ευρέως για τη διδασκαλία του προγραμματισμού, ενώ η διάδοσή του είναι ταχύτατη.

scratch1 300x300

Το Scratch διαθέτει γραφική γλώσσα προγραμματισμού με την οποία καθιστά πιο προσιτό τον προγραμματισμό στα παιδιά (από 8 ετών και άνω), τους εφήβους και άλλους αρχάριους προγραμματιστές.  Η δημοτικότητα του Scratch στην εκπαίδευση οφείλεται στην ευκολία με την οποία μπορούν να δημιουργηθούν προγράμματα

Τα έργα που αναπτύσσει κανείς με το Scratch μπορούν να είναι πλούσια σε μέσα και να χρησιμοποιούν γραφικά, κινούμενα σχέδια, μουσική και ήχους. Το Scratch δίνει τη δυνατότητα δημιουργίας ηλεκτρονικών παιχνιδιών, κινουμένων σχεδίων, αλληλεπιδραστικών ιστοριών κ.α. Επιτρέπει στον χρήστη να μοιραστεί τις δημιουργίες του στο διαδίκτυο όπου υπάρχει ζωηρή κοινότητα χρηστών από όλο τον κόσμο.

Τέλος, επιτρέπει τον  επιτρέπει τον απλό προγραμματισμό της ανοιχτής πλατφόρμας Arduino. Παρέχει νέα block εντολών για τη διαχείριση αισθητήρων και άλλων διατάξεων που συνδέονται στο Arduino όπως μοτέρ, servo κλπ. Να θυμήσουμε ότι το σχολείο μας διαθετει κιτ ρομποτικής βασισμένο στην πλατφόρμα Arduino.

O βασικός λόγος δημιουργίας του S4A είναι να προσελκύσει ανθρώπους στον κόσμο του προγραμματισμού.  Ο στόχος είναι να παρέχει μια υψηλού επιπέδου διεπαφή στους προγραμματιστές του Arduino με λειτουργίες όπως η αλληλεπίδραση με ένα σύνολο πλακετών μέσω συμβάντων που προκαλούνται από τους χρήστες.

Τι είναι αλγόριθμος

Αλγόριθμος είναι ένα σύνολο βημάτων τα οποία καθορίζουν τον τρόπο εκτέλεσης μίας εργασίας. Για παράδειγμα, τα βήματα που ακολουθεί ένα παιδί για να πάει στο σχολείο θα μπορούσαν να είναι τα εξής:

  1. Σήκω από το κρεβάτι
  2. Βγάλε τις πυτζάμες σου
  3. Βάλε τα ρούχα σου για το σχολείο
  4. Επισκέψου το μπάνιο
  5. Πάρε κλειδιά
  6. Βγες από το σπίτι
  7. Κλείδωσε
  8. Ακολούθησε τον δρόμο για το σχολείο

Προφανώς, για την επίτευξη του ίδιου σκοπού  θα μπορούσατε να ακολουθήσετε διαφορετικά βήματα. Επίσης, η σειρά των βημάτων θα μπορούσε να είναι διαφορετική. Για παράδειγμα, κάποιο παιδί ενδέχεται να επισκεφθεί πρώτα το μπάνιο και έπειτα να βγάλει τα ρούχα του. Αλλά, δεν μπορεί να βάλει τα ρούχα για το σχολείο χωρίς να βγάλει τις πυτζάμες (ίσως κάποιες φορές υπάρχουν εξαιρέσεις).

Οπότε για να ταιριάξουμε το παράδειγμα που δόθηκε με τον διαισθητικό ορισμό, η εργασία που καλείται να εκτελέσει το παιδί είναι η προετοιμασία για το σχολείο. Τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει είναι τα 8 παραπάνω. Άρα, αυτό το παράδειγμα είναι ένας αλγόριθμος. Επίσης, επειδή θα μπορούσαν διαφορετικά βήματα να οριστούν, λέμε ότι υπάρχουν διαφορετικοί αλγόριθμοι για την εκτέλεση της ίδιας εργασίας.

 

Ορισμός (Αλγόριθμος)

Ένας αλγόριθμος είναι ένα διατεταγμένο σύνολο σαφώς ορισμένων, εκτελέσιμων βημάτων, το οποίο ορίζει μία τερματιζόμενη διαδικασία

Για να απλουστεύσουμε τον ορισμό, θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε κάθε αναγραφόμενη πληροφορία δίνοντας επιπλέον παραδείγματα.

Ο ορισμός αναφέρει ότι το σύνολο των βημάτων θα πρέπει να είναι διατεταγμένο. Αυτό το στοιχείο σχετίζεται με την σειρά εκτέλεσης των βημάτων. Δηλαδή, τα βήματα θα πρέπει να ακολουθούν μία συγκεκριμένη ροή. Στο παράδειγμα που δώσαμε παραπάνω, για να επιτευχθεί η εργασία (προετοιμασία για το σχολείο), το παιδί θα πρέπει να ακολουθήσει την συγκεκριμένη ροή των βημάτων για να πετύχει τον στόχο του.

Καλώς Ήρθατε…

Καλωσήρθατε στο προσωπικό μου ιστολολόγιο. Το ιστολόγιο αυτό περιέχει θέματα σχετικά με την εκπαίδευση και την πληροφορική.

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση