Διαδίκτυο

 

 

Η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας στα τέλη του περασμένου αιώνα είχε ως αποτέλεσμα την κατασκευή των ηλεκτρονικών υπολογιστών και τη σύνδεσή τους μέσω τηλεφωνικής γραμμής σ’ ένα κοινό δίκτυο για την ανταλλαγή πληροφοριών και μηνυμάτων το αποκαλούμενο Ίντερνετ, ελληνιστί Διαδίκτυο.
Η είσοδός του στη ζωή μας έχει συμβάλει τα μέγιστα στην ανατροπή των έως τώρα συνηθειών και στην επίλυση βασικών προβλημάτων.

ΟΙ ΘΕΤΙΚΕΣ ΠΛΕΥΡΕΣ

1)Ενημέρωση-πληροφόρηση. Για παράδειγμα, οι ειδήσεις για την κήρυξη ενός πολέμου ή για την πτώση ενός αεροσκάφους διαδίδονται αστραπιαία από το Βορρά ως το Νότο και από την Ανατολή ως τη Δύση.
2)Μόρφωση. Μέχρι σήμερα ο μαθητής ,ο φοιτητής ,αλλά και κάθε πολίτης που διψούσε για γνώση και μόρφωση έπρεπε να αναζητήσει δια του τηλεφώνου ή δια αλληλογραφίας  σημαντικές πληροφορίες για την επαγγελματική του σταδιοδρομία ή για μεταπτυχιακές σπουδές. Η διαδικασία ήταν χρονοβόρα και τα αποτελέσματα της αναζήτησης πενιχρά. Τώρα χάρη στο Διαδίκτυο , άμεσα και χωρίς υψηλό κόστος παρέχονται αφειδώς πληροφορίες για όλα τα επιστημονικά πεδία. Ακόμη και σπουδές εξ αποστάσεως είναι δυνατόν να γίνουν.
3)Ψυχαγωγία-Διασκέδαση. Ο χρήστης του διαδικτύου έχει τη δυνατότητα να απολαύσει ηλεκτρονικά παιχνίδια, να ακούσει υψηλής ποιότητας μουσική και τραγούδια, να διαβάσει βιβλία και ποιήματα εγνωσμένης καλλιτεχνικής αξίας και να δοκιμάσει κάθε είδους πνευματικό προϊόν .
4)Οικονομία. Οι συναλλαγές από χώρα σε χώρα διευρύνονται, αυξάνεται ο όγκος τους και εξυπηρετούνται εκατομμύρια καταναλωτές. Τον τελευταίο καιρό αναπτύσσεται και η τηλεργασία, δηλαδή εργάζονται κάποιοι επαγγελματίες μακριά από τον τόπο εργασίας τους.
5)Τηλεϊατρική. Τα απομακρυσμένα και απομονωμένα μέρη της υφηλίου που δεν έχουν πρόσβαση στα νοσοκομεία χάρη στο Δίκτυο εντάσσονται στον παγκόσμιο ιστό της παροχής ιατρικής γνώσης με αποτέλεσμα την άμεση αντιμετώπιση εκτάκτων περιστατικών.
6)Επικοινωνία. Δεν είναι λίγοι οι κυβερνοναύτες που απέκτησαν φίλους ανταλλάσσοντας μηνύματα και εξωτερίκευσαν τα πιο βαθιά συναισθήματά κάτω από το πέπλο της ανωνυμίας και της άκρας μυστικότητας.

ΟΙ ΑΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΛΕΥΡΕΣ

1)Η ανισότητα της πρόσβασης στην πληροφόρηση και τη γνώση συνεπάγεται την όξυνση των οικονομικών και κοινωνικών διαφορών.Το αποτέλεσμα είναι να διευρύνεται το μορφωτικό, οικονομικό και τεχνολογικό χάσμα μεταξύ των ψηφιακά εγγράμματων και  των αναλφάβητων του ψηφιακού κόσμου

2)Ελλοχεύει ο κίνδυνος να περιέλθει το Διαδίκτυο στα χέρια μιας οικονομικής ολιγαρχίας και να καταστεί μέσο χειραγώγησης και εξανδραποδισμού των πολιτών.Η δημοκρατία θα φαλκιδευτεί και θα μετασχηματιστεί εν τέλει σ’ ένα ολοκληρωτικό σύστημα.

3)Τα προσωπικά δεδομένα συχνά παραβιάζονται από διαφημιστικές εταιρείες που αποστέλλουν μηνύματα εμπορικού ενδιαφέροντος, αλλά και από απατεώνες που υπεξαιρούν τεράστια χρηματικά ποσά σπάζοντας τον κωδικό της πιστωτικής  κάρτας. Ο Μεγάλος αδελφός καραδοκεί.

4)Άφθονο πορνογραφικό υλικό παρελαύνει από την οθόνη του υπολογιστή μας το οποίο συχνά βλέπουν τα παιδιά.

5)Η επικράτηση της αγγλικής γλώσσας και η πολιτιστική ομογενοποίηση των εθνών.

6)Μοναξιά-παθητικότητα και πνευματική αδράνεια με αποτέλεσμα να μην κοινωνικοποιούνται οι νέοι κυρίως. Η συχνή χρήση του προδίδει τη μοναχικότητα του χρήστη.

7)Η εικονική πραγματικότητα του Ίντερνετ δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλέγμα που περιορίζει την ελευθερία του ατόμου και αφυδατώνει τη σκέψη του και τη φαντασία του

8)Οι ιοί καταστρέφουν με ευκολία τα αποθηκευμένα αρχεία και καθιστούν αδύνατη την επικοινωνία με άλλους χρήστες.

Εν κατακλείδι, η λελογισμένη και προσεκτική χρήση του διαδικτύου μπορεί να περιφρουρήσει την προσωπική μας ελευθερία και να βελτιώσει τη ζωή μας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Παγκοσμιοποίηση

 

 

ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΣΗ
Τον τελευταίο καιρό πληθαίνουν οι φωνές για τα δεινά που προκαλεί η ανεξέλεγκτη και δίχως φραγμούς απελευθέρωση του εμπορίου και των επενδύσεων από χώρα σε χώρα. Ενεργοί πολίτες απ’όλο τον κόσμο εκδηλώνουν και διαδηλώνουν την αντίθεσή τους στο φαινόμενο της παγκοσμιοποίησης και διατρανώνουν τη θέλησή τους να αντισταθούν με κάθε μέσο στο νέο Αρμαγεδώνα.
Τι είναι, λοιπόν, η παγκοσμιοποίηση; Μια χίμαιρα ή μια ελπίδα για τους πολλούς; Η μοναδική ευκαιρία για τους παρίες της οικουμένης να βγουν από τη μιζέρια και την ανέχεια της καθημερινότητας ή η επιβολή ενός οικονομικού συστήματος που θα συνθλίβει τα κατώτερα στρώματα επ’ωφελεία των ευπορότερων τάξεων; Ερωτήματα εύλογα που δεν απαντώνται όμως μονολεκτικά, καταφατικά ή αποφατικά.
Και αυτό, διότι οι εμπλεκόμενοι στο εν λόγω φαινόμενο έχουν αντικρουόμενα συμφέροντα. Από τη μια οι κεφαλαιούχοι, οι πολυεθνικές εταιρείες και οι μεγάλες τράπεζες επιδιώκουν το άνοιγμα των αγορών, την ανεμπόδιστη διακίνηση των εμπορευμάτων και τη δημιουργία επιχειρήσεων σε κάθε γωνιά της υφηλίου με όσον το δυνατόν χαμηλότερο εργατικό κόστος. Από την άλλη οι μικρομεσαίοι εμποροβιοτέχνες και οι μισθωτοί εργαζόμενοι αγωνιούν για τη διασφάλιση των θέσεων εργασίας και για τα δικαιώματά τους που πλήττονται ανηλεώς.
Συμπεραίνει κανείς ότι κερδίζουν οι λίγοι και χάνουν οι πολλοί. Η διάσταση του θέματος, όμως , δεν είναι μόνον οικονομική. Δεν είναι άνευ σημασίας η ισοπέδωση των εθνικών πολιτισμών και η ομογενοποίησή τους καθώς κυριαρχεί ένας πολιτισμός, εν προκειμένω ο αμερικανικός, και κονιορτοποιούνται οι επιμέρους. Ταινίες και μουσική, βιβλία και τεχνολογικές καινοτομίες προέρχονται από τις Ηνωμένες Πολιτείες και επιβάλλονται παντού. Οι τοπικές παραδόσεις αλλοιώνονται και ο τρόπος ζωής νοθεύεται.
Ως παρεπόμενο της πολιτιστικής αλλοτρίωσης είναι και η επιβολή μιας γλώσσας παγκοσμίως, της αγγλικής η οποία χρησιμοποιείται ευρέως ως όργανο επικοινωνίας στις διεθνείς συναλλαγές. Έτσι, οι εθνικές γλώσσες υποχωρούν και διαβρώνονται. Η αγγλική εκτοπίζει όχι μόνο τις άλλες γλώσσες ,αλλά και τον ιδιαίτερο τρόπο έκφρασης και οργάνωσης του κόσμου που αυτές εκφράζουν.
Οι αρχιτέκτονες της παγκοσμιοποίησης της οικονομίας υπονομεύουν και τους θεσμούς της δημοκρατίας. Ο ελεύθερος πολίτης υποκαθίσταται από τον καταναλωτή. Η ιδιώτευση και ο ατομικισμός καταπνίγουν τη συλλογικότητα και το ομαδικό πνεύμα που είναι βασικές συνιστώσες του δημοκρατικού πολιτεύματος. Είσαι μέλος της παγκόσμιας κοινότητας όχι γιατί συμμετέχεις σε κοινούς αγώνες για κοινωνική δικαιοσύνη και ελευθερία, αλλά επειδή πίνεις Κόκα-Κόλα και τρως χάμπουργκερ. Το ευ ζην υποτάσσεται στο χαμερπώς και ευτραφώς ζην.
Στο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης εντάσσεται και ο θρησκευτικός συγκρητισμός. Οι μεγάλες μονοθεϊστικές θρησκείες συμφύρονται(αναμιγνύονται) αφού αυτό επιτάσσεται από τους οδοστρωτήρες του οικουμενισμού. Ο Χριστός, ο Βούδας, ο Μωάμεθ δεν είναι αντίπαλοι, αλλά συνιδρυτές μιας κοινής θρησκείας και εμπνευστές ενός κοινού μέλλοντος. Ο στόχος προφανής: η εξάλειψη των πολιτισμικών και θρησκευτικών ιδιαιτεροτήτων και η εγκαθίδρυση ενός οικουμενικού θρησκευτικού μωσαϊκού στο οποίο όλα επιτρέπονται αφού τίποτα δεν απαγορεύεται..
Αξίζει ακόμα να σημειωθούν και οι επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον από την παγκόσμια εξάπλωση των οικονομικών δραστηριοτήτων. Τα δάση υλοτομούνται και ολόκληρες λίμνες εκχερσώνονται για να παραδοθούν στους άπληστους κερδοσκόπους των πολυεθνικών προς γεωργική χρήση .Τα ποτάμια και οι θάλασσες αποτελούν χώρους όπου καταλήγουν τα βιομηχανικά λύματα και τα χημικά απόβλητα. Το κεφάλαιο λεηλατεί το φυσικό πλούτο, αλλά μακροπρόθεσμα καταστρέφει τη βασική υποδομή που το συντηρεί.
Πέρα όμως από τα μελανά σημεία διανοίγονται και θετικές προοπτικές. Οι επενδύσεις σε αναπτυσσόμενες ή υπανάπτυκτες χώρες αναζωογονούν την οικονομία και ανεβάζουν το επίπεδο ζωής. Οι υποδομές του κράτους βελτιώνονται και η δημόσια διοίκηση εκσυγχρονίζεται.
Παράλληλα, ενισχύονται οι δεσμοί μεταξύ των λαών και διευκολύνεται η επικοινωνία των πολιτών. Αίρονται(καταργούνται) οι προκαταλήψεις και διευρύνονται οι πνευματικοί ορίζοντες.
Η παγκοσμιοποίηση συνεπάγεται, επιπλέον, και την τεχνολογική πρόοδο. Η εκμηδένιση των αποστάσεων και η πληροφόρηση επιτυγχάνονται χάρη στο Διαδίκτυο και την διάδοση των μέσων επικοινωνίας.Ο κάτοικος της Νέας Υόρκης επικοινωνεί αμεσότερα και ανταλλάσσει απόψεις με τον Αθηναίο ή το δημότη του Λονδίνου.
Συνάγεται λοιπόν ότι η ενοποίηση του κόσμου έτσι όπως περιγράφηκε άνωθεν μάλλον περισσότερα δεινά παρά οφέλη δημιουργεί. Όλοι οι πολίτες πρέπει να αντισταθούν και με όπλα την παιδεία και τη δημοκρατική συνείδηση να διαμορφώσουν το μέλλον που θα ικανοποιεί τους πολλούς και όχι τους λίγους.

Φουραντάν,Βαλτινού Θανάση

Φύλλο εργασίας

1.Ποιο είναι το θέμα του κειμένου;

2.Ποιο είναι το κίνητρο για τη δολοφονία του νεαρού κοριτσιού; Γνωρίζετε παρόμοιες υποθέσεις από την επικαιρότητα;Έχουν την ίδια κατάληξη;

3.Ποια είναι η μορφή αφήγησης της ιστορίας; Τι προσφέρει στο διήγημα αυτός ο τρόπος;

4.Ποιες πληροφορίες μας δίνονται για το κλειστό κοινωνικό περιβάλλον της επαρχίας;Το ζήτημα της τιμής μπορούσε να διευθετηθεί διαφορετικά;

5.Είστε ο εισαγγελέας του δικαιστηρίου.Ποιες κατηγορίες απευθύνετε εναντίον της μητέρας;

6.Γιατί η μητέρα δε στράφηκε εναντίον του κουνιάδου της; Ποια στερεότυπα και προκαταλήψεις την οδήγησαν στην « προστασία» του;

7.Αν ανήκε σε ανώτερη τάξη η μητέρα και σε αστική περιοχή θα χειριζόταν διαφορετικά την υπόθεση;

Πατρίδες!αέρας,γη…,Παλαμά Κ.

Φύλλο εργασίας,Πατρίδες!αέρας,γη…

1.Ποιο είναι το θέμα το ποιήματος;

2.Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που κατατάσσουν το ποίημα στο ρεύμα του Παρανασσισμού;Να δικαιολογήσετε την απάντησή σας με αναφορά στο κείμενο.

3.Ποιο είναι το μέτρο και η ομοιοκαταληξία του ποιήματος;

4.Ποιες  πληροφορίες συνάγονται για τη γλώσσα του ποιήματος ;Παραδείγματα

5.Το  ποίημα κατατάσσεται στη μοντέρνα ή στην παραδοσιακή ποίηση;

6.Με ποια σχήματα λόγου αποδίδεται η συναισθηματική φόρτιση του ποιητή;

7.Τι συμβολίζουν τα τέσσερα στοιχεία,αέρας,γη ,νερό,φωτιά;

Πίστομα,Κ.Θεοτόκη

Πίστομα,Θεοτόκη,φύλλο εργασίας

 

-Ποια ιστορία αφηγείται το διήγημα;

– Ποιο είναι το θέμα του κειμένου;

– Σχολιάστε τον τίτλο του διηγήματος.

– Είναι σαφές το τέλος του διηγήματος; Σχολιάστε την καταληκτική φράση του διηγήμα-

τος.Δώστε ένα διαφορετικό τέλος στην ιστορία .

– Υπάρχει κάποιος που το κατάλαβε διαφορετικά;

– Ποιες πιέσεις δέχεται ο Κουκουλιώτης;

– Ποιοι παράγοντες καθορίζουν την πράξη του;

– Γιατί ο Κουκουλιώτης επιβάλλει στη γυναίκα την πράξη της δολοφονίας του παιδιού;

– Γιατί απουσιάζουν σχόλια του συγγραφέα;

– Μήπως είναι υπερβολικά αφαιρετικό το διήγημα; Τι πιστεύετε;

– Πώς συνομιλεί το διήγημα αυτό με το Ακόμα του Θεοτόκη και το Φουραντάν του Βαλτινού; Τι κοινό έχει η μάνα στο Πίστομα με τη μάνα στο Φουραντάν;Τι της διαφοροποιεί;

-Ποια στερεότυπα καθορίζουν την κοινωνική θέση της γυναίκας στο Πίστομα; Σήμερα είναι διαφορετικές οι αντιλήψεις ή παραμένουν ίδιες;

-Υποθέστε ότι είστε ένας δημοσιογράφος που γράφει στην εφημερίδα στην οποία εργάζεται ένα κείμενο για τον φόνο στο Πίστομα ή στο Ακόμα. Γράψτε το κείμενο με μορφή ερωτήσεων-απαντήσεων, όπως στο Φουραντάν του Βαλτινού.

 

Η σύσκεψη ,η πόρτα

Η σύσκεψη,Μάριος Χάκκας

 

1.Ποιο είναι το θέμα του κειμένου;

2.Το κείμενο έχει συμβολικό – αλληγορικό χαρακτήρα. Να καταγράψετε τα στοιχεία που το δείχνουν.

3.Είναι ένας άνθρωπος εγκλωβισμένος. Τι τον αιχμαλωτίζει; Πώς δίνεται στο κείμενο ο εγκλωβισμός;

4.Ποια είναι η σκηνή που αποπροσανατολίζει τον αναγνώστη; Ποιος ο ρόλος της;

6.Ποιο είναι το είδος του αφηγητή και της εστίασης;

  1. Ο ήρωας δε συμμετέχει στη σύσκεψη και φεύγει. Να συνεχίσετε την ιστορία.

 

 

Η πόρτα,Μίροσλαβ Χόλουμπ

  1. Ποιο βρίσκετε να είναι το κεντρικό ερώτημα/ θέμα συζήτησης που θέτει το κείμενο;

 

  1. Κάνετε κάποια σκέψη για την τετραπλή επανάληψη της προτροπής «πήγαινε κι άνοιξε

την πόρτα» στην αρχή της κάθε στροφής»;

 

  1. Ποιο είναι το μέγιστο και ποιο το ελάχιστο που μπορεί να κερδίσει κανείς ανοίγοντας

την πόρτα

  1. – Υπάρχει κάποιος στίχος του ποιήματος που σας προκάλεσε το ενδιαφέρον;

 

  1. Το ποίημα είναι λιτό, χωρίς επίθετα, περίτεχνο ύφος κ.λπ. Αυτό βρίσκετε να το εμπλου-

τίζει ή να το κάνει φτωχότερο;

 

7.Η καταληκτική στροφή του ποιήματος μιλάει για κάποιο ρεύμα.Σχολιάστε τη φράση.

 

6.Πώς συνδέονται τα δύο κείμενα; [ Η σύσκεψη και Η Πόρτα]

Ερωτήσεις ανοικτού τύπου ιστορία β λυκειου

Ερωτήσεις Ιστορίας Β΄Λυκείου
1.Τι ήταν τα θέματα αρχικά; Τι ήταν τα θέματα στην τελική μορφή τους (σελ12-13)
2.Τι γνωρίζετε για τα στρατιωτόπια(σελ.13)
3.Ποιες ήταν οι συνέπειες από την ίδρυση των θεμάτων για το αμυντικό σύστημα και την κοινωνική οργάνωση του Βυζαντίου; (σελ.13)
4.Ποιες οι μεταβολές στη δομή της κρατικής μηχανής; (σελ.13)
5.Ποιες κοινωνίες είχαν διαμορφωθεί στην προϊσλαμική Αραβία;
6.Ποιος ο ιδρυτής του Ισλάμ,από ποιες θρησκείες άντλησε στοιχεία και πότε και πως διέδωσε τη νέα θρησκεία; (σελ.14)
6.Τι είναι η Εγίρα; (σελ.14)
7.Τι είναι το Κοράνι και ο Ιερός πόλεμος; (σελ.14-15)
8.Ποια η πολιτική και η κοινωνικη οργάνωση του Ισλάμ;(σελ.15)
9.Ποια η αποστολή του Χαλίφη;(σελ.15)
10.Ποιες οι πρωτεργάτες της Εικονομαχίας; (σελ.19)
11.Ποιες οι αιτίες της εκδήλωσης του εικονομαχικού κινήματος; (σελ.19)
12.Ποιες οι απειλές που αντιμετώπιζε το Βυζάντιο τότε; (σελ.19)
13.Ποια η αφορμή για την Εικονομαχία;(σελ.20)
14.Πώς ερμηνεύτηκε αυτή η αφορμή; (σελ.20)
15.Ποιες οι ενέργειες του Λέοντα Γ κατά των εικόνων και πώς αντέδρασε ο λαός;(σελ.20)
16.Τι γνωρίζετε για το πρώτο εικονομαχικό διάταγμα; (σελ.20)
17.Ποια η στάση του Πάπα στο θέμα των εικόνων; (σελ.20)
18.Οι αυτοκράτορες και οι ενέργειες τους στην κορύφωση της Εικονομαχίας(σελ.21)
19.Η αναζωπύρωση της εικονομαχίας και η αποκατάσταση των εικόνων; (σελ.21)
20.Τα στοιχεία που πιστοποιούν την στρατιωτικοποίηση της βυζαντινής κοινωνίας.(σελ.22)
21.Ποιες σκοπιμότητες εξυπηρετούν οι εποικισμοί; (σελ.23)
22.Τι είναι οι σκλαβηνίες; (σελ.24)
23.Πώς εξελίχθηκαν οι σκλαβηνίες (σελ.24)
24.Τι γνωρίζετε για τον Κάρολο Μαρτέλο;(σελ.26)
25.Γιατί ο Πάπας έστεψε τον Κάρολο Μαρτέλο Βασιλιά των Φράγκων; (Σελ.26-27)
26.Ποιο το αποτέλεσμα από αυτή την στέψη; (σελ.27)
27.Ποια η δράση του Πιπίνου Α΄και ποια τα αποτελέσματά της; (Σελ.27)
28.Ποια τα μέτρα του Καρλομάγνου για την εσωτερική οργάνωση του Φραγκικού βασιλείου; (σελ.27)
29.Πώς ενισχύονται ο Κάρολος και το Φραγκικό Βασίλειο;(σελ.27)
30.Ποιες οι σχέσεις του Βυζαντίου με το Φραγκικό Βασίλειο; (σελ.27)
31.Τι γνωρίζετε για την στέψη του Καρλομάγνου και τις συνέπειες αυτής; (Σελ.28)
32.Ο συμβιβασμός του Καρλομάγνου με το Βυζάντιο.(σελ.28)
33.Πώς αλλάζει η σύνθεση της αριστοκρατίας από τον 8ο αιώνα και πώς από τον 10ο αιώνα; (σελ.36)
34.Τι σημαίνει ο όρος βασιλικοί; (σελ.36)
35.Τι ήταν οι Δυνατοί και ποια η στάση τους απέναντι στο δήμο και τις αγροτικές κοινότητες; (σελ.36)
36.Ποια τάξη αποτελεί πηγή ευημερίας για το Βυζάντιο τον 10ο και τον 11ο αιώνα ;(σελ.36)
37.Οι μεγαλέμποροι πώς δραστηριοποιούνται επαγγελματικά και πώς συμμετέχουν στην πολιτική ζωή του Βυζαντίου; (σελ.36)
38.Ποια η κοινωνική δομή της βυζαντινής κοινωνίας τον 6ο αιώνα;(σελ.36-37)
39.Ποιες οι σχέσεις των μικροϊδιοκτητών και των Δυνατών από τα τέλη του 8ου αιώνα; (σελ.37).
40.Ποια τα μέτρα των Μακεδόνων αυτοκρατόρων για τον περιορισμό της επιρροής των Δυνατών;(σελ.37)
41.Τι ήταν το αλληλέγγυον; (σελ.37)
42.Ποιοι οι στόχοι της νομοθεσίας της Μακεδονικής δυναστείας; (Σελ.39)
43.Τι γνωρίζετε για το νομοθετικό έργο εκείνης της περιόδου;( Σελ39-40)
44.Πώς ρυθμίζονταν οι διπλωματικές σχέσεις στο Βυζάντιο; (σελ.41)
45.Ποια τα μέσα που χρησιμοποιούσε το Βυζάντιο για την ασφάλειά του και τη διεθνή δύναμή του; (Σελ.41)
46.Ποιες οι αρμοδιότητες του αυτοκράτορα και του Λογοθέτη του Δρόμου; (σελ.46)
47.Ποιες οι αιτίες και ποια η κυριότερη του οριστικού Σχίσματος των δύο Εκκλησιών;(σελ.45-46)
48.Ποια τα αποτελέσματα του Σχίσματος των δύο εκκλησιών; (σελ.46)
49.Ποιοι είναι οι υπεύθυνοι από τις δύο εκκλησίες για το Σχίσμα;(σελ.46)
50.Οι σχέσεις του Βυζαντίου με τις ιταλικές ναυτικές πόλεις και τα προνόμια που αποκόμισαν οι πόλεις αυτές.(σελ.46)
51.Ποιες οι συνθήκες διαμόρφωσης της φεουδαρχικής κοινωνίας; (σελ.48)
52.Τι παραχωρούσαν οι ανώτεροι άρχοντες και τι έπαιρναν οι υποτελείς ;(σελ.48)
53.Τι ήταν το φέουδο,η φεουδαρχική κοινωνία και η τελετή περιβολής; (Σελ.48)
54.Ποια η κοινωνική διάρθωση της φεουδαρχικής κοινωνίας; Σελ.49
55.Πότε αναπτύχθηκε το σύστημα της φεουδαρχίας; Σελ.49
56.Ποιες ήταν οι μεταρρυθμίσεις του Καρλομάγνου και πώς γενικεύθηκε η φεουδαρχία;(σελ.49)
57.Πού και πότε ,αλλά και ποιες οι ενδείξεις ακμής στη Δυτική Ευρώπησελ.59
58.Τι γνωρίζετε για τη γεωργική επανάσταση στη Δύση;σελ.59
59.Τι γνωρίζετε για την ανάπτυξη των πόλεων στη Δύση ;σελ59
60.Ποιες οι πηγές ενέργειας στη Δύση; σελ.59
61.Πότε ,πού και πώς αναπτύσσεται το εμπόριο στη Δύση ;(πρωταγωνιστές,προϊόντα,μεταφορά στη θάλασσα και στη στεριά) σελ.60
62.Τι ήταν οι εμποροπανηγύρεις και τι ξέρετε για τις ναυτικές εταιρείες;σελ.60
63. Ποιες οι αιτίες των Σταυροφοριών και πώς τις δέχτηκε το Βυζάντιο; (Σελ.65)
64.Πότε και ποιος ξεκίνησε την πρώτη σταυροφορία και τι γνωρίζετε γι’ αυτήν; (Σελ.65)
66.Ποια η κατάσταση στο Βυζάντιο λίγο πριν από την τέταρτη Σταυροφορία; (Σελ.67)
67.Τα γεγονότα από την προσωρινή παραμονή των Σταυροφόρων στην Κων/λη. (Σελ.68)
68.Πότε πραγματοποιείται η άλωση της Κων/πολης από τους Λατίνους και τι συμβαίνει μετά από αυτή; (Σελ.69)
69.Ποια αυτοκρατορία ιδρύεται μετά την άλωση της Κων/λης και τι γνωρίζετε γι΄αυτήν; (σελ.74)
70.Τι γνωρίζεις για το κράτος της Ηπείρου; (Σελ.74)
71.Ποιο ήταν το κυριότερο από τα Ελληνικά κράτη και πώς εδραιώνεται;(σελ.74-75)
72.Ποια τα επιτεύγματα του Ιωάννη Βατάτζη στον τομέα της εσωτερικής πολιτικής και της οικονομίας;(σελ.75)
73.Ποια η ισχύς της αυτοκρατορίας της Νίκαιας πριν από την επανάκτηση της Κων/λης;(σελ.75)
74.Τι γνωρίζετε για τη συνθήκη της Γένοβας επί Μιχαήλ Παλαιολόγου.(σελ.75)
75.Τι γνωρίζετε για την επανάκτηση της Πόλης(πρόσωπα,στέψη).σελ.75
76.Προέλευση ,μετακίνηση και εγκατάσταση Οθωμανών Τούρκων.(σελ83)
77.Ποιες ομάδες πληθυσμού προσελκύουν οι Οθωμανοί;(σελ.83)
78.Ποιος ο ιδρυτής του κράτους των Οθωμανών , ποιες οι κατακτήσεις του και ποιος ο διάδοχός του; (σελ.83)
79.Ποιοι οργανώνουν το κράτος των Οθωμανών και ποιες οι νέες κατακτήσεις τους; (σελ.83)
80.Ποιοι οι συντελεστές της εξάπλωσης των Οθωμανών; (Σελ.83-84)
81.Τι ξέρετε για τη βασίλειο του Ορχάν;σελ.84
82.Ποια η κατάσταση του Βυζαντίου πριν από την Άλωση;(σελ.84)
83.Οι κατακτήσεις επί Ορχάν και Μουράτ Α΄.σελ.84.
84.Η υποτέλεια των βαλκανικών λαών και του Βυζαντίου στους Οθωμανούς.σελ.84
85.Τι γνωρίζετε για τη μάχη του Κοσσυφοπεδίου; σελ.84
86.Πώς η πίεση στο Βυζάντιο εντείνεται και τι ξέρετε για τον πρώτο αποκλεισμό της Κων/λης; σελ.84-85.
87.Οι ενέργεις του Μανουήλ Β΄Παλαιολόγου για βοήθεια από τη Δύση και το αποτέλεσμα.σελ.85
88.Η μάχη της Άγκυρας και τα αποτελέσματα αυτής.σελ.85
89.Ποιες οι ενέργειες του Μουράτ εναντίον του Βυζαντίου; σελ.85
90.Τι γνωρίζετε για τη σύνοδο της Φερράρας –Φλωρεντίας και τις αντιδράσεις των Βυζαντινών;σελ.86
91.Οι δυσκολίες των Οθωμανών από τους βαλκάνιους ηγέτες .σελ.86
92.Οι προκαταρκτικές ενέργειες των Τούρκων πριν από την Άλωση.σελ.86
93.Ποιος ο τελευταίος αυτοκράτορας , ποια η βοήθεια της Δύσης στο Βυζάντιο και η στρατιωτική αναλογία Βυζαντινών και Τούρκων;σελ.87
94.Τι ξέρετε για την Άλωση από τους Τούρκους.σελ.87

95.Ποια η επίδραση του Βυζαντίου στους βαλκανικούς λαούς ,στη Ρωσία και στη Δύση; σελ.87

96.Ποια ήταν τα προβλήματα της οικονομίας  κατά τη διάρκεια της φεουδαρχίας από το 1270 μέχρι το 1330; Σελ.88

97.Ποια είναι τα αποτελέσματα λόγω της οικονομικής κρίσης της φεουδαρχίας; Σελ.88

98.Τι ήταν ο Μαύρος Θάνατος; Σελ.88

99.Τι προκάλεσαν η εξαθλίωση των φτωχών και η επιβολή νέων φόρων; Σελ.89.

100.Τι σημαίνει ο όρος Αναγέννηση ; σελ.115

101.Από πού  ξεκίνησε η Αναγέννηση και ποιοι τη στήριξαν; Σελ.115

102.Ποια η συμβολή των πανεπιστημίων στη διάδοση της Αναγέννησης; Σελ.115

103.Τι είναι ο Ανθρωπισμός; Σελ.116

104.Ποια η διαφορά του Ανθρωπισμού σε σχέση με το παρελθόν και ποιες οι κύριες προδρομικές προσωπικότητές του; Σελ.116

105.Τι ήταν ο καθολικός άνθρωπος(homo universalis); Σελ.116-117

106.Ποιοι οι λόγιοι του Βυζαντίου και ποια η συμβολή τους στο κίνημα του Ανθρωπισμού; Σελ.117

107.Ποια η αντίληψη του Έρασμου  για την αγωγή και την επιστήμη; Σελ.118

108.Σε ποιες χώρες και πόλεις  διαδόθηκαν η Αναγέννηση και ο Διαφωτισμός; Σελ.118-119

109.Ποια ήταν η συμβολή της τυπογραφίας στη διάδοση της Αναγέννησης  και του Διαφωτισμού; Σελ.119

110.Ποιες οι ανακαλύψεις των Πορτογάλων και των Ισπανών εξερευνητών; Σελ.121-122

111.Τι γνωρίζετε για τον πρώτο περίπλου της γης; Σελ.122

112.Ποιες οι συνέπειες των Ανακαλύψεων στο παγκόσμιο εμπόριο,στις συναλλαγές,στη βιοτεχνία  και τη γεωργία; Σελ.124-125

113.Ποιες οι διακυμάνσεις στις τιμές των μετάλλων και των αγαθών την περίοδο των Ανακαλύψεων; Σελ.125

114.Ποιες ήταν οι κοινωνικές μεταβολές  λόγω των Ανακαλύψεων; Σελ.125

115.Ποιες ήταν οι πολιτιστικές μεταβολές λόγω των  Ανακαλύψεων; Σελ.125-126

116.Ποια προβλήματα της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας κλονίζουν το ηθικό κύρος της; σελ.127
117.Τι ήταν τα συγχωροχάρτια; σελ.127
118.Ποια ήταν η αντίδραση των φορέων του Ανθρωπισμού στις αδυναμίες της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας; σελ.127
119.Γιατί οι γερμανικές χώρες αντέδρασαν περισσότερο στην Ρωμαιοκαθολική εκκλησία; σελ.128
120.Ποια η αφορμή για την αντίδραση στην παπική εκκλησία και ποιες οι ενέργειες του Λουθήρου εναντίον της ; σελ.128
121.Τι ήταν ο Λουθηρανισμός και ποια η επίδρασή του στην Ευρώπη; σελ.129
122.Τι γνωρίζετε για την Ομολογία της Αυγούστας;σελ.129
123.Ποιοι οι όροι της Ειρήνης της Αυγούστας ; σελ.129
124.Ποια τα μέτρα της Καθολικής εκκλησίας εναντίον της Μεταρρύθμισης(Αντιμεταρρύθμιση); σελ.131
125.Ποιες ήταν οι συνέπειες της Μεταρρύθμισης; σελ.131-132
126.Ποιο ήταν το πλαίσιο διαμόρφωσης του Διαφωτισμού στις χώρες της δυτικής ,κεντρικής ,βόρειας Ευρώπης και Αγγλίας; σελ.160
127.Γιατί η κρίση στη Γαλλία είναι εντονότερη την περίοδο του Διαφωτισμού; σελ.160
128.Τι σημαίνει ο όρος Διαφωτισμός; σελ.160
129.Ποιες οι γενικές αρχές στις οποίες βασίζονται οι εκφραστές του Διαφωτισμού; Σελ.160
130.Ο Βολταίρος και οι ιδέες του. σελ.160
131.Οι πολιτικές ιδέες του Τζον Λοκ.σελ.160-161
132.Οι πολιτικές αντιλήψεις του Μοντεσκιέ.σελ.161.
133.Ο Ρουσσό στο Κοινωνικό Συμβόλαιο ποιες απόψεις εκθέτει για την ελευθερία και ισότητα των πολιτών και πώς διευκρινίζει τον όρο Γενική Βούληση; σελ.161-162
134.Ποιες οι παιδαγωγικές αντιλήψεις του Ρουσσό; σελ.162
135.Ποιες οι προτάσεις του Μπεκαρία για τη δικαιοσύνη; σελ.162
136.Ποια τα κέντρα και οι φορείς του Διαφωτισμού ; σελ.163
137.Τι επαναστατικό συντελέστηκε με το νέο λεξιλόγιο την περίοδο του Διαφωτισμού; σελ.163-164
138.Ποιες οι ριζικές αλλαγές για μια νέα κοινωνία την περίοδο του Διαφωτισμού;σελ.164
139.Το κίνημα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού;σελ.164
140.Η πνευματική δραστηριότητα την περίοδο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.σελ.164
141.Οι σημαντικοί εκπρόσωποι του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.σελ.165
142.Το έργο και οι ιδέες του Ρήγα Βελεστινλή.σελ.165
143.Το όραμα του Ρήγα Βελεστινλή.σελ.165-166
144.Ποιο το έργο και οι ιδέες του Αδαμάντιου Κοραή.σελ.166
145.Ποια ήταν η αντίδραση στο κίνημα του Διαφωτισμού; Σελ.166
146.Τι ήταν ο μερκαντιλισμός; Σελ.168
147.Τι ήταν οι φυσιοκράτες και ποια η θεωρία τους; Σελ.168
148.Τι γνωρίζετε για τη θεωρία του οικονομικού φιλελευθερισμού; Σελ.168
149.Ποιες οι συνέπειες από τη διαμόρφωση των βασικών οικονομικών θεωριών την περίοδο του Διαφωτισμού; Σελ.168-169
150.Ποιες οι αιτίες που προκάλεσαν τη ρήξη με τους Άγγλους και την Αμερικανική Επανάσταση; σελ.170-171.
151.Τα γεγονότα που σηματοδοτούν την Αμερικανική Επανάσταση.σελ.171
152.Η στάση των ευρωπαϊκών δυνάμεων στις ΗΠΑ και η συνθήκη των Βερσαλλιών.σελ.171
153.Η σύγκληση του Συντακτικού Κογκρέσου και το Σύνταγμα των ΗΠΑ.σελ.172
154.Οι προβλέψεις του αμερικανικού συντάγματος για την εκτελεστική ,τη νομοθετική και τη δικαστική εξουσία.σελ.172
155.Οι συνέπειες της Αμερικανικής Επανάστασης.σελ.172-173
156.Τι γνωρίζετε για τη συνθήκη της Γάνδης και το Δόγμα Μονρόε; σελ.172-173
157.Τι πρότεινε ο Νεκέρ ως αντίδοτο στην οικονομική κρίση της Γαλλίας; σελ.175
158.Ποια η αριθμητική αναλογία των Τριών Τάξεων στη Γαλλία; σελ.175
159.Πώς αντέδρασε η Τρίτη τάξη στα μέτρα του Λουδοβίκου; σελ.175
160.Τι γνωρίζετε για τον Όρκο του Σφαιριστηρίου και τις ενέργειες των επαναστατών; σελ.175
161.Πώς αντέδρασε ο Λουδοβίκος στα μέτρα των επαναστατών και τι συνέβη στις 14 Ιουλίου 1789; σελ.175-176
162.Η εξάπλωση της Γαλλικής Επανάστασης στην επαρχία και τα μέτρα της Συντακτικής Συνέλευσης.σελ.176
163.Τι ήταν η διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και του Πολίτη; Σελ.176
164.Οι κατακτήσεις του Ναπολέοντα ,οι κρίσιμες μάχες ,ο θάνατος και η εξορία.σελ.180
165.Οι συνέπειες της ήττας του Ναπολέοντα.σελ.180
166.Η σημασία της Γαλλικής Επανάστασης στον πολιτικό τομέα.σελ.181.
167.Οι αλλαγές σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο με τη Γαλλική Επανάσταση.σελ.181
168.Ποιες μεταρρυθμίσεις συντελούνται στον χώρο της εκπαίδευσης και της θρησκείας ; (Γαλλική Επανάσταση).σελ.181
169.Η συμβολή της Γαλλικής Επανάστασης στην προώθηση της κοινωνικής ισότητας.σελ.181

 

 

 

 

Η σύσκεψη, Μάριος Χάκκας

1.Ποιο είναι το θέμα του κειμένου;

2.Το κείμενο έχει συμβολικό – αλληγορικό χαρακτήρα. Να καταγράψετε τα στοιχεία που το δείχνουν.
3.Είναι ένας άνθρωπος εγκλωβισμένος. Τι τον αιχμαλωτίζει; Πώς δίνεται στο κείμενο ο εγκλωβισμός;
4.Ποια είναι η σκηνή που αποπροσανατολίζει τον αναγνώστη; Ποιος ο ρόλος της;
6.Ποιο είναι το είδος του αφηγητή και της εστίασης;
7. Ο ήρωας δε συμμετέχει στη σύσκεψη και φεύγει. Να συνεχίσετε την ιστορία.

Αόριστος B’

 

 

Ο αόριστος β΄ ενεργητικός ή μέσος σχηματίζεται στην οριστική

από τις καταλήξεις του παρατατικού. Στις άλλες εγκλίσεις σχηματίζεται από τις καταλήξεις του ενεστώτα.

  • Στο απαρέμφατο και τη μετοχή της ενεργητικής φωνής τονίζεται στη λήγουσα: βαλεῖν.
  • Στο απαρέμφατο της μέσης φωνής τονίζεται στην παραλήγουσα: γενέσθαι.
  • Στο β΄ ενικό της προστακτικής της μέσης φωνής τονίζεται στη λήγουσα είτε είναι απλό είτε σύνθετο το ρήμα (λαβοῦ, ἀντιλαβοῦ).
  •  Μερικών αορίστων το β΄ ενικό πρόσωπο της ενεργητικής προστακτικής τονίζεται στη λήγουσα: ἐλθέ, λαβέ, εὐρέ, εἰπέ, ἰδέ των ρημάτων ἔρχομαι, λαμβάνω, εὐρίσκω, λέγω, ὁρῶ αντίστοιχα.
  • Στη μονοσύλλαβη προστακτική, αν το ρήμα είναι σύνθετο με δισύλλαβη πρόθεση, ο τόνος αναβιβάζεται: ἀπόσχου του ἀπεσχόμην(ἀπέχομαι).
  • Η οριστική του ρήματος ὁρῶ είναι εἶδον, στις υπόλοιπες εγκλίσεις γράφεται με ι: ἴδω, ἴδοιμι, ἰδέ, ἰδεῖν, ἰδών.
  • Ο αόριστος του λέγω είναι εἶπον, το ει διατηρείται σε όλες τις εγκλίσεις:εἴπω, εἴποιμι κ.τ.λ.

 

Ενδεικτικός σχηματισμός αορίστου β΄

 

 

Οριστική Υποτακτικ. Ευκτική Προστακ. Απαρέμφ. Μετοχή
ἔ-βαλ-ον

ἔ-βαλ-ες

ἔ-βαλ-ε

ἐ-βάλ-ομεν

ἐ-βάλ-ετε

ἔ-βαλ-ον

βάλ-ω

βάλ-ῃς

βάλ-ῃ

βάλ-ωμεν

βάλ-ητε

βάλ-ωσι

βάλ-οιμι

βάλ-οις

βάλ-οι

βάλ-οιμεν

βάλ-οιτε

βάλ-οιεν

      —

βάλ-ε

βαλ-έτω

βάλ-ετε

βαλ-όντων

 

 

 

βαλ-εῖν

 

ὁ βαλ-ών

ἡ βαλ-οῦσα

το βαλ-όν

 

Οριστική Υποτακτικ. Ευκτική Προστακ. Απαρέμφ. Μετοχή
ἐ-βαλ-όμην

ἐ-βάλ-ου

ἐ-βάλ-ετο

ἐ-βαλ-όμεθα

ἐ-βάλ-εσθε

ἐ-βάλ-οντο

βάλ-ωμαι

βάλ-ῃ

βάλ-ηται

βαλ-ώμεθα

βάλ-ησθε

βάλ-ωνται

βαλ-οίμην

βάλ-οιο

βάλ-οιτο

Βαλ-οίμεθα

βάλ-οισθε

βάλ-οιντο

     —

βαλ-οῦ

βαλ-έσθω

βάλ-εσθε

βαλέ-σθων

 

 

βαλ-έσθαι

ὁ βαλ-όμενος

ἡ βαλ-ομένη

το βαλ-όμενον

 

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΡΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΑΟΡΙΣΤΟ Β΄

Ενεστώτας Παρατατικός Αόριστος β΄
ἄγω ἦγον ἤγαγον
αἱρῶ ᾕρουν εἷλον
αἱροῦμαι ᾑρούμην εἱλόμην
αἰσθάνομαι ᾐσθανόμην ἠσθόμην
ἁμαρτάνω ἡμάρτανον ἥμαρτον
βάλλω ἔβαλλον ἔβαλον
βάλλομαι ἐβαλλόμην ἐβαλόμην
γίγνομαι ἐγιγνόμην ἐγενόμην
εἰμί ἦν ἐγενόμην
ἕπομαι (ακολουθώ) εἱπόμην ἑσπόμην
ἐρωτῶ ἠρώτων ἠρόμην
εὑρίσκω ηὕρισκον/εὕρισκον ηὗρον/εὗρον
εὑρίσκομαι ηὑρισκόμην/εὑρισκόμην ηὑρόμην/εὑρόμην
ἔχω εἶχον ἔσχον
ἔχομαι εἰχόμην ἐσχόμην
θέω(τρέχω) ἔθεον ἔδραμον
θνήσκω (ἀπό) ἀπέθνησκον ἀπέθανον
κάμνω ἔκαμνον ἔκαμον
κτείνω (ἀπό) ἔκτεινον ἀπέκτανον
λαγχάνω( παίρνω με κλήρο) ἐλάγχανον ἔλαχον
λαμβάνω ἐλάμβανον ἔλαβον
λαμβάνομαι ἐλαμβανόμην ἐλαβόμην
λανθάνω(διαφεύγω την προσοχή) ἐλάνθανον ἔλαθον
ἐπιλανθάνομαι ἐπελανθανόμην ἐπελαθόμην
λέγω ἔλεγον εἶπον
λείπω ἔλειπον ἔλιπον
λείπομαι ἐλειπόμην ἐλιπόμην
μανθάνω ἐμάνθανον ἔμαθον
ὁρῶ ἑώρων εἶδον
ὁρῶμαι ἑωρώμην εἰδόμην
πάσχω ἔπασχον ἔπαθον
πείθω ἔπειθον ἔπιθον
πείθομαι ἐπειθόμην ἐπιθόμην
πίνω ἔπινον ἔπιον
πίπτω ἔπιπτον ἔπεσον
πυνθάνομαι(πληροφορούμαι) ἐπυνθανόμην ἐπυθόμην
τέμνω ἔτεμνον ἔτεμον
τέμνομαι ἔτεμνόμην ἐτεμόμην
τίκτω ἔτικτον ἔτεκον
τρέπομαι ἐτρεπόμην ἐτραπόμην
τρέχω ἔτρεχον ἔδραμον
ὑπισχνοῦμαι ὑπισχνούμην ὑπεσχόμην
φεύγω ἔφευγον ἔφυγον
φέρω ἔφερον ἤνεγκον
φέρομαι ἐφερόμην ἠνεγκόμην

Ασκήσεις

  1. A. Να συμπληρώσετε τα κενά με τον κατάλληλο τύπο αορίστου β΄ του ρήματος που δίνεται σε παρένθεση:
    Ὀκνῶ μή μάταιος ἡμῖν ἡ στρατεία……………….(γίγνομαι, υποτ.).
    2.Οἱ Ἕλληνες……………………(αἰσθάνομαι, ορ.) ὅτι βασιλεύς ἐν τοῖς σκευοφόροις εἴη.
    3.                  Ὁ βάρβαρος ἐπί τήν Ἑλλάδα δουλωσάμενος……………….(ἔρχομαι, ορ.).
    4.                  Δεῖ γράμματα………………(μανθάνω, απαρ.) καί …………….(μανθάνω, μτχ.) νοῦν ἔχειν.
    5.                  Ὅτε αὕτη ἡ μάχη………………….(γίγνομαι, ορ.), Τισσαφέρνης ἐν Σάρδεσιν …………………….(τυγχάνω, ορ.) ὤν.
    6.                  Αναβαίνει οὖν ὁ Κῦρος……………….(λαμβάνω, μτχ.) Τισσαφέρνην ὡς φίλον ὄντα.
    7.                  Ἀρταξέρξης ………………………. (συλλαμβάνω, ορ.) Κῦρον ὡς ἀποκτενῶν.
    8.                  Διδάσκουσι αὐτούς ……………………. (πείθομαι, απρ) τοῖς νόμοις.
    9.                  ………………….. (εὑρίσκω, προσ. β΄ενικό) τούς παῖδας, εἶπεν.
    10.              Οὐδείς τῶν βροτῶν ἄν……………………..(ἀπέρχομαι, ευκ.) πλοῦτον φέρων.
    11.              Ταῦτα μοι δοκοῦσιν οἱ πάλαι…………….(παρεισάγω, απαρ.).
    12.              ……………..(παραλαμβάνω, προσ., β΄ενικό) τά δῶρα τοῦ βασιλέως.
    13.               ………………………. (ἀντιλαμβάνομαι, προστ. αορ.), σῶσον, ἐλέησον καί διαφύλαξον ἡμᾶς, ὁ Θεός, τῆ σῆ χάριτι.
    14.               ………………………. (παρέχομαι, προστ. αορ. ) Κύριε.
    15.               Μή ……………… (τρέπομαι, προστ. αορ.) ἐπί ῥαθυμίαν, ἀλλά σπεῦδε.
    16.               Ὁρῶ σε αποροῦντα, ποίαν ὁδόν …………………… (τρέπομαι, προστ. αορ.).
    17.               Φοβούμεθα μή οἱ πολέμιοι ………………….. (αἱρῶ, υποτ. αορ.) τάς ναῦς .
    18.              Πολλοί εἰς τήν άρχήν άνελθόντες, υβρισταί καί άσεβεῖς ……………………….. (γίγνομαι, οριστ. αορ.)
  2. B.  Να γράψετε το β΄  ενικό πρόσωπο όλων των εγκλίσεων του αορίστου β΄ των ρημάτων:γίγνομαι, λανθάνω, πίπτω, ἔρχομαι

 

Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική
γίγνομαι
λανθάνω
πίπτω
ἔρχομαι

 

Γ.Να γράψετε το β΄  πληθυντικό πρόσωπο όλων των εγκλίσεων του αορίστου β΄ των ρημάτων: λέγω, ὁρῶ , πάσχωἁμαρτάνω

 

  Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική
λέγω
ὁρῶ
πάσχω
ἁμαρτάνω

 

Δ. Να γράψετε  το γ΄ πληθυντικό πρόσωπο όλων των εγκλίσεων του Αορίστου β΄ των ρημάτων λαμβάνω, εὑρίσκω, τρέχω, 

 

Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική
λαμβάνω
εὑρίσκω
τρέχω

 

Ε. Συμπλήρωσε τους παρακάτω πίνακες:

 

Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική Απαρέμφατο

Μετοχή

ἔβαλες
ἔμαθε
ἔλαβον (γ πληθ)
ἐφύγομεν
ἠγάγομεν
ἔπιθε

 

 

Οριστική Υποτακτική Ευκτική Προστακτική Απαρέμφατο

Μετοχή

ἐβάλου
ἐμάθετο
ἐγενόμην
ἤσθοντο
ἠγάγετο
ἐπίθεσθε

 

 

Τα γλυπτά του Παρθενώνα

 Επιχειρήματα ΥΠΕΡ της επιστροφής των γλυπτών  του Παρθενώνα                                                                                          στην Ελλάδα 

 

 

-Τα κειμήλια αυτά αποτελούν ανεκτίμητης αξίας αρχαιολογικούς θησαυρούς.Η αρπαγή τους στερεί από τους Έλληνες τη δυνατότητα να τα θαυμάσουν και να αναγνωρίσουν την καλλιτεχνική τους μοναδικότητα. 

 

-Ο Παρθενώνας είναι για μας τους Έλληνες εθνικό σύμβολο.Η βεβήλωση του ναού αυτού συνιστά κατάφωρη (ολοφάνερη)προσβολή της παράδοσης,του πολιτισμού, αλλά και της αξιοπρέπειάς μας ως λαού.Η ιερόσυλη αυτή πράξη δεν μπορεί παρά να θίξει την εθνική μας ιδιοπροσωπία (ταυτότητα).Από την άλλη μεριά, οι Βρετανοί θα βρίσκονταν σε δεινή θέση και θα ένιωθαν βαριά προσβεβλημένοι, αν εμείς αρπάζαμε δια της βίας αντικείμενα από το ανάκτορο του Μπάκινχαμ ή από  άλλα δικά τους μνημεία σημαντικής εθνικής και πολιτιστικής κληρονομιάς 

       

-Ο Παρθενώνας αποτελεί και παγκόσμιο έμβλημα  της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Η προστασία του  είναι πανανθρώπινο αίτημα και καθήκον ταυτόχρονα.Η υπεξαίρεση των γλυπτών του αλλοιώνει τη φυσιογνωμία του και αποδεικνύει την αδιαφορία των Βρετανών για τη δημοκρατία και την ελευθερία ,που είναι θεμέλιοι λίθοι του δυτικού πολιτισμού.      

 

– Η υφαρπαγή των μαρμάρων του Παρθενώνα έλαβε χώρα σε μια περίοδο κατά την οποία οι Έλληνες ήταν υπό Οθωμανική κατοχή και δεν είχαν καμία δυνατότητα να αντιδράσουν.Ο Άγγλος λόρδος εκμεταλλεύτηκε επιδέξια την ευνοϊκή γι’ αυτόν περίσταση και επωφελήθηκε υλικά. Οι τωρινοί συμπατριώτες του πρέπει να συνειδητοποιήσουν το μέγεθος του ηθικού εγκλήματος και να συνδράμουν στον αγώνα της αποκατάστασης του ναού της Αθηνάς.   

 

-Η περίπτωση των γλυπτών του Παρθενώνα είναι μοναδική και ξεχωριστή,εφόσον μόνο ως ενιαίο σύνολο μπορούν να αναδειχθούν και να εκπέμψουν τις αρχές και τα ιδεώδη που διαπνέονταν από το αρχαίο κάλλος ,το μέτρο και τη αρμονία. 

 

Στον αγώνα για τον επαναπατρισμό των απαράμιλλης καλλιτεχνικής και πνευματικής σπουδαιότητας μαρμάρων  στρατεύτηκαν και Βρετανοί διανοούμενοι ,αλλά και απλοί πολίτες , οι οποίοι αναγνώρισαν το δίκαιο των ελληνικών αιτημάτων. Εξάλλου, σε δημοσκόπηση της   Βρετανικής  δημόσιας τηλεόρασης μεγάλο ποσοστό των πολιτών τάχθηκε ανεπιφύλακτα υπέρ της απόδοσης των καλλιτεχνημάτων στην Ελλάδα.  

 

 

 

-Οι ολυμπιακοί αγώνες του 2004 φιλοξενήθηκαν στην Αθήνα. Χιλιάδες περιηγητές απ’ όλο τον κόσμο επισκέφτηκαν την Ελλάδα, για να παρακολουθήσουν τους αγώνες. Ήταν ,λοιπόν ,μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία να θαυμάσουν και τον Παρθενώνα. Ωστόσο , θα αντιμετώπιζαν με αποστροφή την πληροφορία ότι τα γλυπτά παραμένουν στο Βρετανικό Μουσείο παρά τη βούληση(θέληση) των Ελλήνων.Η απόδοσή τους θα απέτρεπε τέτοιου είδους συμπεριφορές, θα σύσφιγγε τις σχέσεις Ελλάδας- Μ. Βρετανίας και θα ικανοποιούσε το περί δικαίου αίσθημα των τουριστών.     

 

 

Επιχειρήματα ΚΑΤΑ της επιστροφής των γλυπτών στην Ελλάδα. 

 

 

 

-Το Βρετανικό Μουσείο φιλοξενεί αρχαιότητες απ’ όλα τα μέρη της υδρογείου, ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγονται και τα  γλυπτά αυτά. Είναι από τα ελάχιστα πνευματικά και πολιτιστικά ιδρύματα που διασφαλίζουν και εγγυώνται την ακεραιότητα των εκθεμάτων και τα εντάσσουν σ’ ένα ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο. Οι επισκέπτες απολαμβάνουν  κομψοτεχνήματα απ’ όλους τους πολιτισμούς και όλες τις χρονικές περιόδους. Είναι ,επομένως ,μια σπάνια περίπτωση που οι τουρίστες δεν πρέπει να χάσουν. 

 

-Ο λόρδος Έλγιν αγόρασε τα διαφιλονικούμενα μάρμαρα από την Οθωμανική διοίκηση και κατέχει νόμιμους τίτλους ιδιοκτησίας .Οι οποίες αιτιάσεις των Ελλήνων δεν έχουν νομικό έρεισμα και πέφτουν στο κενό. Το Βρετανικό μουσείο θα προσφύγει στα διεθνή δικαστήρια για να περιφρουρήσει τους θησαυρούς του από κάθε επίβουλη  ενέργεια.   

 

-Είναι υποκριτική η στάση των Ελλήνων στο επίμαχο θέμα . Το ενδιαφέρον τους αναζωπυρώθηκε  τα τελευταία έτη και ιδίως μετά την ανάληψη της Ολυμπιάδας του 2004. Μήπως συντρέχουν οικονομικοί λόγοι, που υπαγορεύουν τη διεκδίκησή τους και όχι πολιτιστικοί ή πνευματικοί, άσχετοι προς τα ιδεώδη του Ολυμπισμού; Αξίζει τον κόπο να διακυβευτεί, λοιπόν , η μεταφορά τους στην Αθήνα;  

 

-Αν επαναπατριστούν τα Ελγίνεια , τότε θα ανοίξει ο δρόμος για την απόδοση όλων των εκθεμάτων  ξένων πολιτισμών που φιλοξενούνται στη Μ . Βρετανία. Καταιγιστικά θα είναι τα αιτήματα   για παλιννόστηση των ξενιτεμένων αρχαιολογικών θησαυρών από έθνη με πλούσια ιστορία και τέχνη. Επιπλέον, η διεκδίκηση θα λάβει σαρωτικό χαρακτήρα και εναντίον άλλων κρατών που εκθέτουν  

ξενόφερτα καλλιτεχνικά δημιουργήματα. 

 

-Δεν έχει διαφορά η ελληνική τέχνη και παράδοση με οποιαδήποτε άλλη. Η πεποίθηση, ότι η ελληνική τέχνη και παράδοση είναι ανώτερη, δεν είναι εθνικιστική και κατά προέκταση αλαζονική; Δεν παρουσιάζουν μεγαλύτερη πρωτοτυπία  και  καλλιτεχνική αξία τα γλυπτά του Παρθενώνα από τα τοτέμ της Αφρικής. Είναι , ως εκ τούτου , υπερβολικές οι απαιτήσεις των Ελλήνων και άνευ σημασίας κάθε συζήτηση. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright © Δροσούπολη          Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση