Ο παππούς και το εγγονάκι, Λέων Τολστόι

Βασικοί άξονες ανάλυσης που αντιστοιχούν στις ερωτήσεις του σχολικού βιβλίου:

  1. Πρόσωπα (πρωταγωνιστές)  – χαρακτηριστικά συμπεριφοράς τους (ερώτηση 1 σχολικού βιβλίου)
  2. Αιτία αλλαγής συμπεριφοράς των γονέων του Μίσα απέναντι στον παππού (ερώτηση 2 σχολικού βιβλίου)
  3. Το κείμενο έχει χαρακτηριστικά παραμυθιού/ εντοπισμός τους

Το πιο γλυκό ψωμί, Λαϊκό παραμύθι

Διαβάζω το παραμύθι και προσέχω (τα σημεία αυτά ανταποκρίνονται στις ερωτήσεις του βιβλίου):

  1. Ήρωες – Πρωταγωνιστές (χαρακτηριστικά τους)
  2. Τι αντιμετωπίζουν; (Προβλήματα)
  3. Προσπάθειες αντιμετώπισης (Λύσεις που δοκιμάζουν)
  4. Αποτελέσματα των πράξεων
  5. Περιγραφή – χαρακτηρισμό ηρώων

Τελικά: Ποιο είναι το πιο γλυκό ψωμί;

ΠΡΟΣΟΧΗ: Το κείμενο είναι παραμύθι / τι σημαίνει αυτό; Ξέρεις κάποιο βασικό χαρακτηριστικό των παραμυθιών;

Η ζωή στη Σύμη, Ευγενία Φακίνου

Βασικοί άξονες προσέγγισης του κειμένου που αντιστοιχούν στις ερωτήσεις του σχολικού βιβλίου:

  1. Σύγκριση ζωής στην Αθήνα με τη ζωή στη Σύμη (ερώτηση 1) (Εντοπίζω τα σχετικά χωρία στο κείμενο)
  2. Συνήθειες και αντιλήψεις των κατοίκων της Σύμης (ερώτηση 2)
  3. Παιχνίδια: τι παιχνίδια έπαιζαν τα παιδιά στη Σύμη (ερώτηση 3) – Τι παιχνίδια έπαιζαν παλιά τα παιδιά; Σήμερα;
  4. Περιγραφή κοινωνικών σχέσεων στη νησιωτική κοινωνία (ερώτηση 4)

Προσέχω: το ρηματικό πρόσωπο που κυριαρχεί στο κείμενο (Γιατί;)

Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Α΄ Γυμνασίου

  1. Ίταλο Καλβίνο, «Μανιτάρια στην πόλη», σ.12
  2. Λαϊκό παραμύθι, «Το πιο γλυκό ψωμί», σ. 18
  3. Λέων Τολστόι, «Ο παππούς και το εγγονάκι», σ. 43
  4. Ζωρζ Σαρρή, «Νινέτ», σ. 45
  5. Νίκος Καζαντζάκης, «Η Νέα Παιδαγωγική», σ. 92
  6. Ευγενία Φακίνου, «Η ζωή στη Σύμη», σ. 100
  7. Διδώ Σωτηρίου, «Ταξίδι χωρίς επιστροφή», σ. 136
  8. Ειρήνη Μάρρα, «Τα κόκκινα λουστρίνια», σ. 160
  9. Όσκαρ Ουάιλντ, «Ο πιστός φίλος», σ. 174
  10. Άντον Τσέχωφ, «Ο Βάνκας», σ. 190
  11. Λουίς Σεπούλβεδα, «Το μαύρο κύμα», σ. 203

Οι θεματικές των Νέων Ελληνικών της Β΄ ΕΠΑΛ

Σχετικά με την παραγωγή λόγου:

Ο/Η μαθητής/τρια πρέπει να μπορεί να αναπτύξει τις προσωπικές του απόψεις αναφορικά με τα θεματικά περιεχόμενα του βιβλίου του. Για παράδειγμα, να μπορεί να συντάξει ένα άρθρο, μια επιστολή, μία ομιλία, ένα ημερολόγιο αναπτύσσοντας διάφορα ζητήματα των παραπάνω θεματικών αναπροσαρμόζοντας το ύφος του στο εκάστοτε ζητούμενο επικοινωνιακό πλαίσιο.

Το νέο μας ιστολόγιο!

Το ιστολόγιο αυτό φέρει τον τίτλο “τα φιλολογικά μας μαθήματα”. Στοχεύει να βοηθήσει αποτελεσματικά στη σχολική διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων με την επικουρική μελέτη διάφορων θεμάτων που σχετίζονται άμεσα με τη διδακτέα ύλη των φιλολογικών μαθημάτων.

Απευθύνεται στις μαθήτριες, στους μαθητές, στις/στους εκπαιδευτικούς και γονείς – γενικότερα σε όλους.

Καλή μας αρχή!