Γιατί η Ελλάδα θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ωραίος τόπος προορισμού;

.jpg

Όλοι οι τόποι  συγκεντρώνουν στοιχεία που θα μπορούσαν να  τους χαρακτηρίσουν ως ελκυστικούς. Παντού υπάρχει ιστορία  φυσικές ομορφιές, ωραίοι άνθρωποι, πολιτισμός. Η Ελλάδα μέσα από την μακραίωνη ιστορία της συγκεντρώνει όλα εκείνα τα στοιχεία τα οποία την κάνουν να φαίνεται ένας ωραίος τόπος προoρισμού.

Η Ελλάδα διαθέτει πανέμορφα και ιστορικά σημαντικά μνημεία, τα οποία ελκύουν ανθρώπους από όλον τον κόσμο. Πόσοι άνθρωποι κάθε χρόνο έρχονται, για να   επισκεφθούν αποκλειστικά τον Παρθενώνα και τους γύρω χώρους της Ακρόπολης; Μέσα από την ιστορία της αναδεικνύεται ο σπουδαίος ανθρωπιστικός πολιτισμός της.

Η Ελλάδα χαρακτηρίζεται από τη φυσική της ομορφιά. Η ελληνική φύση λουσμένη από το φως του ήλιου ελκύει πολλούς τουρίστες κάθε χρόνο. Όλοι χαίρονται τα σπήλαια, τα ποτάμια, τα βουνά, χώρους και τόπους όπου ο άνθρωπος νοιώθει την ομορφιά και την  φυσική ελευθερία. Ειδικά το καλοκαίρι τα Ελληνικά νησιά συγκεντρώνουν πλήθος κόσμου, μιας και προσφέρουν απλόχερα τις ομορφιές της θάλασσας.

Η Ελλάδα συγκεντρώνει ανθρώπους από όλο τον κόσμο οι οποίοι έρχονται, για να θαυμάσουν τη χώρα στην οποία γεννήθηκε ο Λόγος. Πολλά φιλοσοφικά και άλλα συνέδρια γίνονται κάθε χρόνο στη χώρα όπου μίλησε ο Πλάτωνας και ο Σωκράτης. Η περιήγηση σε χώρους και τόπους όπου έδρασαν οι Μεγάλοι Έλληνες αποτελεί δέλεαρ για πολλούς ανθρώπους από όλον τον κόσμο.

Η Ελλάδα όπως όλες οι χώρες του κόσμου ζητεί να την ανακαλύψουμε. Πόσοι από εμάς έχουμε ταξιδέψει σε μία χώρα η οποία ομολογουμένως είναι πανέμορφη. Γνωρίζοντας τη χώρα που ζούμε γνωρίζουμε ακόμα περισσότερο τους εαυτούς μας. Γνωρίζοντας όσους επισκέπτονται την Ελλάδα συμμετέχουμε σε μία πνευματική αδελφοποίηση των ανθρώπων.

Κατηγορίες: Ελλάδα, Κοινωνία | Ετικέτες: , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Γιατί η Ελλάδα θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ωραίος τόπος προορισμού;

Η προσφυγιά στις γειτονιές του κόσμου

.jpg

Ποιήματα του W.H. Auden για τους πρόσφυγες και τον ρατσισμό

Προσφυγικό μπλουζ και Κοίτα ξένε

Το Προσφυγικό Μπλουζ είναι ένα υπέροχο ερωτικό ποίημα του Αγγλοαμερικανού ποιητή W.H. Auden (Γουίστον Χιου Άντεν), που μιλά για την “άτυχη” αγάπη δύο φυγάδων-προσφύγων που προσπαθούν να γλιτώσουν από το ναζιστικό καθεστώς.

Πες πως η πόλη αυτή έχει δέκα εκατομμύρια ψυχές
άλλοι ζούνε σε μέγαρα, άλλοι σε τρύπες μικρές
κ όμως δεν έχει θέση για μας, αγάπη μου, δεν έχει θέση για εμάς.

Είχαμε κάποτε μια πατρίδα και μας φαίνονταν όλα καλά,
ψάξε μέσα στον Άτλαντα και θα την εβρείς κειδά
τώρα να πάμε εκεί δεν μπορούμε, αγάπη μου, να πάμε εκεί δεν μπορούμε.

Στο κοιμητήρι του χωριού ένα σμιλάγκι μεγαλώνει
κάθε άνοιξη απ’ την αρχή μες στο άνθος φουντώνει
τα παλιά διαβατήρια δεν μπορούν να το κάνουν, αγάπη μου, δεν μπορούν να το κάνουν.

Ο πρόξενος είπε χτυπώντας το γραφείο του εμπρός
“Αν δεν έχεις το διαβατήριο, τυπικά θεωρείσαι νεκρός”
όμως να που ακόμα ζούμε, αγάπη μου, να που ακόμα ζούμε.

Πήγα σε μια επιτροπή, έκαστα να ξαποστάσω
με παρακάλεσαν ευγενικά του χρόνου να ξαναπεράσω
όμως σήμερα πού θα πάμε, αγάπη μου, σήμερα πού θα πάμε;

Ήρθα σε μια συγκέντρωση’ σηκώθηκε ο ομιλητής να πει
“Αν τους αφήσουμε να μπουν, θε να μας κλέψουν το ψωμί”
Μιλούσε για σένα και για μένα, αγάπη μου, για σένα και για μένα.

Σαν ν’ άκουσα μπουμπουνητά στα ουράνια να κατρακυλούν
ήταν ο Χίτλερ στην Ευρώπη, που έλεγε “Πρέπει να εξοντωθούν”
Α, μας είχε στο νου του, αγάπη μου, μας είχε στο νου του.

Είδα μια σκυλίτσα που φορούσε μια ζακέτα κουμπωμένη,
είδα μια πόρτα ολάνοιχτη και μια γάτα να μπαίνει:
όμως δεν ήταν Γερμανοεβραίοι, αγάπη μου, δεν ήταν Γερμανοεβραίοι.

Τράβηξα στο λιμάνι, στο μόλο στάθηκα μπροστά,
είδα τα ψάρια να τρέχουν στο νερό, δε ζούνε στη σκλαβιά:
μόλις τρία μέτρα μακριά μου, αγάπη μου, τρία μέτρα μακριά μου.

Περπάτησα σ’ ένα δάσος, είδα στα δένδρα τα πουλιά’
δεν είχανε πολιτικούς και κελαηδούσαν χαρωπά:
δεν ήταν άνθρωποι σαν και μας, αγάπη μου, δεν ήταν σαν και μας.

Στον ύπνο μου ονειρεύτηκα χιλιώροφα κτίρια
με χίλιες πόρτες και χίλια παραθύρια
ούτε ένα δεν ήταν δικό μας, αγάπη μου, δεν ήταν δικό μας.

Στάθηκα μες στο χιόνι που ‘πεφτε σε μια ανοιχτή πεδιάδα
δέκα χιλιάδες στρατιώτες βάδιζαν στην αράδα:
Ψάχναν για μας τους δυο, αγάπη μου, ψάχναν για μας τους δυο.

                                                                               (Μτφρ.: Κλείτος Κύρου)

Κοίτα ξένε

Κοίτα ξένε, τούτο το νησί τώρα
που το φως, καθώς αναπηδάει, αποκαλύπτει για δική σου χαρά,
στάσου ακίνητος
και σιωπηλός,
έτσι που να μπορεί στις διώρυγες τ΄ αυτιού σου
ν΄ αργοκυλάει ωσάν ποτάμι
το λικνιστό τραγούδι της θάλασσας.
Στάσου εδώ στου χωραφιού την άκρη
εκεί που τ’ άσπρα βράχια βουτάνε στον αφρό και οι ψηλές προεξοχές τους
αντιστέκονται στην αντριά
και στο χτύπο της παλίρροιας,
και τα χαλίκια κυνηγάνε τη ρούφνα
κι ο γλαρός κάθεται για μια στιγμή στις απόκρημνες πλαγιές τους .
Πέρα πολύ, σαν σπόροι που πλένε, τα καράβια
ξεκινούν το καθένα με τη δική του ρότα για βιαστικές ιδιόθελες αποστολές
κι ό,τι μπορεί το μάτι να συλλάβει
μπορεί στ’ αλήθεια να εισχωρήσει
και να κινηθεί μέσα στη μνήμη καθώς τούτα τα γνέφια τώρα,
που διαβαίνουν στον καθρέφτη του λιμανιού
κι όλο το καλοκαίρι αργοπλανιώνται στο νερό.
(Μτφρ.: Μαρή Ασπιώτη)

Αλλά και ο Έλληνας ποιητής Νίκος-Αλέξης Ασλάνογλου μιλά για την προσφυγιά…

Πρόσφυγες στην άμμο 

Νύχτωσε στην Ελ Μίνα και πυκνή
σιωπή ανέβαινε απ’ τη μεριά της θάλασσας
κι αντάμωνε το κάστρο∙ ολημερίς
ξαπλώνονταν αμίλητο και σκυθρωπό
σα μουδιασμένο ζώο

Τότε ξεχώρισα ήχο πνιχτό καθώς το φύλλο
που τσαλακώνεται μέσα σε χέρια ανάρμοστα
γρατσούνισμα σε σώμα ακάθαρτο, αρρωστημένο

Κι είδα έναν Άραβα μικρό, σημαδεμένο
έφεγγαν χέρια, πρόσωπο, μάτια κι ήταν όλος
χιλιάδες που άφηναν τη γη τους κι επιστρέφανε
μέσα στην άμμο, σε σκηνές, στο άσπρο φως.
Κι όταν μιλούσε δάκρυζε η φωνή και όλο ικέτευε
για κάποια θέση στη ζωή ή έστω αντίσταση
στο θάνατο που ερχότανε αργά και τον ρουφούσε

Μα εγώ έπλενα τα χέρια μου. Άγρια μοναξιά
τα χρόνια που έφυγαν με είχανε ποτίσει

Νίκος-Αλέξης Ασλάνογλου, Από τη συλλογή Ο θάνατος του Μύρωνα (1960)

Κατηγορίες: Κοινωνία, Ποίηση | Ετικέτες: , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η προσφυγιά στις γειτονιές του κόσμου

H γλώσσα – Η γλωσσομάθεια – Ο αναλφαβητισμός

.jpg

ΓΛΩΣΣΑ
Η  Γλωσσολογία  ορίζει  τη  γλώσσα  ως  έναν  κώδικα  συμβόλων  που  διασφαλίζει  την  επικοινωνία –προφορική  και  γραπτή– ενός  λαού. Δε  πρέπει  όμως  να  θεωρούμε  τη  γλώσσα  ένα  απλό  εργαλείο, ένα  σύνολο  από  γραμματικούς  και  συντακτικούς  κανόνες. Άλλωστε  είναι  γνωστό  ότι  οι  άνθρωποι  αν  και  στην  πλειονότητά  τους  αγνοούν  τους  περισσότερους  από  αυτούς  τους  κανόνες, μπορούν  και  επικοινωνούν  άριστα  μεταξύ  τους.
Η  γλώσσα  αποτελεί  καθοριστικό  παράγοντα  της  προσωπικότητας  κάθε  ατόμου  και  φυσιογνωμίας  κάθε  λαού.
ΑΞΙΑ  ΤΗΣ  ΓΛΩΣΣΑΣ
1.    Αποτελεί  βασικό  όργανο  επικοινωνίας. Με  αυτή  οι  άνθρωποι  έρχονται  σε  επαφή, ανταλλάσσουν  ιδέες, πληροφορίες, ενημερώνουν  και  ενημερώνονται  για  διάφορα  ζητήματα.
2.    Είναι  ο  σημαντικότερος  φορέας  της  ανθρώπινης  σκέψης. Η  γλώσσα  καθορίζει  και  καταγράφει  μέσα  στις  λέξεις  και  στις  προτάσεις  τα  αποτελέσματα  της  διεργασίας  της  σκέψης.
3.    Αποτελεί  μέσο  έκφρασης  των  συναισθημάτων. Η  γλώσσα  συνιστά  παράγοντα  κοινωνικοποίησης, αφού  μέσω  αυτής  οι  άνθρωποι  έρχονται  πιο  κοντά  και  γίνονται  πιο  οικείοι.
4.    Συντελεί  στην  ανάπτυξη  του  πολιτισμού. Η  ανάπτυξη  των  γραμμάτων, των  τεχνών  και  των  επιστημών  πραγματοποιείται  με  την  αρωγή  της  γλώσσας.
5.    Δίνει  στο  άτομο  τη  δυνατότητα  να  καλλιεργήσει  και  να  ικανοποιήσει  τη  φιλομάθειά  του.
6.    Βοηθάει  στην  μετάδοση  της  παράδοσης. Είναι  το  κύριο  χαρακτηριστικό  ενός  λαού. Τα  επιτεύγματα  ενός  λαού  ταξιδεύουν  στην  ιστορία  με  τη  συνδρομή  της  γλώσσας.
7.    Συμβάλλει  στην  επικοινωνία  των  λαών. Με  αυτή  συζητούν  τα  διάφορα  προβλήματα  που  τους  απασχολούν  και  προσπαθούν  να  δώσουν  λύσεις.

Ο  ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ  ΤΗΣ  ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ  ΓΛΩΣΣΑΣ
– Έχει  μακραίωνη  και  ενιαία  παράδοση.
– Θεωρείται  η  πλουσιότερη  στον  κόσμο.
– Με  αυτήν  ορίστηκαν  για  πρώτη  φορά  επιστημονικές  έννοιες, πολιτικά  και  κοινωνικά  φαινόμενα.
– Με  αυτήν  εκφράστηκαν  αριστουργήματα  της  παγκόσμιας  λογοτεχνίας.
– Είναι  ποιητική  γλώσσα, λόγω  της  πολυσημίας  της.

ΚΡΙΣΗ  ΤΗΣ  ΓΛΩΣΣΑΣ
Αίτια:
1.    Ανεπάρκεια  της  προσφερόμενης  γλωσσικής  παιδείας (απομάκρυνση  από  την  κλασική  παιδεία, μη  συστηματική  διδασκαλία  της  γλωσσικής  μας  παράδοσης, ανεπαρκώς  μορφωμένο  διδακτικό  προσωπικό, έλλειψη  κατάλληλων  βιβλίων).
2.    Αρνητική  συμβολή  των  ΜΜΕ (λάθη  εκφωνητών, διαφημίσεις, απλοϊκός  λόγος, ξενόγλωσσα  έργα, έλλειψη  γλωσσικά  προσεγμένων  κειμένων  στον  Τύπο).
3.    Το  γενικότερο  κλίμα  απομόνωσης  και  ατομισμού  που  επικρατεί  στην  εποχή  μας.
4.    Η  λάθος  χρησιμοποίηση  της  γλώσσας  όχι  ως  μέσω  επικοινωνίας, αλλά  ως  μέσω  παραπλάνησης.
5.    Ο  παραγκωνισμός  του  βιβλίου  και  η  αδιαφορία  γι’ αυτό.
6.    Η  αβασάνιστη  υιοθέτηση  ξένων  λέξεων  και  φράσεων.

Τρόποι  αντιμετώπισης:
1.    Τα  μέσα  μαζικής  ενημέρωσης  πρέπει  να  μεταβληθούν  από  χώρο  κακοποίησης  της  γλώσσας  σε  πρότυπα  ορθής  χρήσης  της.
2.    Στην  Εκπαίδευση (από  το  Δημοτικό  ως  το  Πανεπιστήμιο) η  γλώσσα  πρέπει  να  χρησιμοποιείται  με  τον  ορθό  τρόπο  της. Αυτό  επιτυγχάνεται  όταν  η  διδασκαλία  και  χρήση  της  γίνεται  από  σωστά  προετοιμασμένους  και  γλωσσικά  άρτια  καταρτισμένους  δασκάλους, αλλά  και  όταν  τα  γλωσσικά  εγχειρίδια  προσφέρουν  ένα  σωστό  γλωσσικό  πρότυπο.
3.    Είναι  απαραίτητο  να  υπάρξει  μια  επαφή  με  τις  παλαιότερες  μορφές  της  ελληνικής  γλώσσας  και  με  τη  λόγια  γλώσσα, μέσα  από  μελέτη  κειμένων  της  αρχαίας  ελληνικής  γραμματείας.
4.    Πρέπει  να  αποβάλουμε  τα  συμπλέγματα  κατωτερότητας  και  ξενομανίας. Η  γλώσσα  μας  αποτελεί  το  υπόβαθρο  του  ευρωπαϊκού  πολιτισμού  και  σε  καμιά  περίπτωση  η  άκριτη  χρήση  ξένων  λέξεων  δεν  αποτελεί  στοιχείο  αναβάθμισής  της.
5.    Η  απαλλαγή  από  το  κύμα  του  άκριτου  καταναλωτισμού  θα  δώσει  τη  δυνατότητα  ορθής  εκμετάλλευσης  του  ελεύθερου  χρόνου  και  ενασχόλησης  με  πνευματικά  ζητήματα.

ΘΕΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ:   Η ΓΛΩΣΣΟΜΑΘΕΙΑ

 Κίνδυνοι  από  τη  γλωσσομάθεια (ξενομανία)
•    Η  αλλοτρίωση  και  η  υποδούλωση  ενός  λαού  πραγματοποιούνται  και  μέσω  της  γλωσσικής  αλλοτρίωσης, δηλ. της  αποξένωσης  από  την  ίδια  του  τη  γλώσσα.
•    Η  εισβολή  ξένων  λέξεων  στη  γλώσσα  μας  είναι  πλέον  γεγονός. Ξένες  λέξεις  χρησιμοποιούνται  κι  εκεί  ακόμα  που  θα  μπορούσαν  να  χρησιμοποιηθούν  ελληνικές  και  νοθεύουν  το  γλωσσικό  μας  πλούτο.
•    Ο  μιμητισμός  επεκτείνεται  και  στον  ευρύτερο  τρόπο  ζωής. Επικρατεί  μια  τάση  μιμητισμού.
•    Απομακρύνεται  ο  λαός  από  την  παράδοση.
•    Όλα  αυτά  όμως  δεν  ισχύουν,  όταν  κινούνται  σε  λογικά  επίπεδα  κι  όταν  η  επαφή  με  άλλους  πολιτισμούς  δεν  αλλοτριώνει  πρώτα  τους  ίδιους  τους  μελετητές. Από  κάθε  λαό  κάτι  μπορούμε  να  πάρουμε. Αρκεί  τα  στοιχεία  αυτά  να  τα  αφομοιώσουμε  δημιουργικά, έτσι  ώστε  να  συνυπάρξουν  με  τα  δικά  μας  κι  όχι  να  τα  αντικαταστήσουν.
Θετικά  γλωσσομάθειας
•    Η  ανάπτυξη  του  τουρισμού  και  η  καθιέρωση  των  ταξιδιών  ως  μέσου  ψυχαγωγίας  επιβάλλουν  τη  γνώση  των  ξένων  γλωσσών, για  να  είναι  δυνατή  η  επικοινωνία  με  άλλους  λαούς.
•    Η  μελέτη  της  γλώσσας  ενός  λαού  αποκαλύπτει  και  τον  τρόπο  της  σκέψης  του. Ο  Γ.  Μπαμπινιώτης  σημειώνει  σχετικά: «Συλλαμβάνει, οργανώνει  κι  εκφράζει  διαφορετικά  ο  κάθε  λαός  τον  κόσμο  με  τη  γλώσσα  του». Η  κατανόηση  όμως  των  άλλων  λαών  επιτρέπει  την  καλύτερη  συνειδητοποίηση  των  δικών  μας  ιδιαιτεροτήτων.
•    Συμβάλλει  στην  ανάπτυξη  της  οικονομίας. Επιτρέπει  το  άνοιγμα  των  αγορών, τη  μεγιστοποίηση  της  παραγωγής, τη  βελτίωση  της  ποιότητας  των  προϊόντων, λόγω  του οικονομικού  ανταγωνισμού. Δημιουργείται  μια  παγκόσμια  αγορά.
•    Προσφέρει  νέες  θέσεις  εργασίας. Δημιουργεί  μια  σειρά  επαγγελμάτων, όπως  δάσκαλοι  ξένων  γλωσσών, μεταφραστές  κ.ά.

  •  Επιλύει  καθημερινά  προβλήματα. Η  παγκοσμιοποίηση  της  ζωής, απαιτεί  επιστημονική, επαγγελματική  και  οικονομική  διεθνή  ενημέρωση.
    •    Γλωσσομάθεια  σημαίνει  πνευματική  τελείωση. Το  πνεύμα  μαθαίνει  τον  τρόπο  σκέψης  και  διατύπωσης  του  άλλου  λαού. Αυτό  μόνο  του  αποτελεί  ένα  είδος  πνευματικής  ωφέλειας.
    •    Στα  πλαίσια  του  επαγγέλματος: η  γλωσσομάθεια  επιτρέπει  την  προσέγγιση  της  ξένης  βιβλιογραφίας  και  την  επαφή  με  αλλόγλωσσους  συναδέλφους.
    •    Απότοκο  του  προηγούμενου  είναι  η  ηθική  πρόοδος  του  ατόμου. Το  άτομο  εμπλουτίζει  τις  αξίες  του, προωθεί  την  ειρήνη  και  τη  δημοκρατία.

ΘΕΜΑ ΕΚΘΕΣΗΣ: ΑΝΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ

Συνέπειες  για  το  άτομο
•    Η  έλλειψη  παιδείας  και  πνευματικής  καλλιέργειας  έχει  άμεσες  δυσάρεστες  συνέπειες  για  τη  σταδιοδρομία  του  ατόμου.
•    Το  άτομο  αδυνατεί  να  αναπτύξει  πνευματική, κοινωνική  δραστηριότητα, με  άμεσα  αποτελέσματα  ηθικής  κατάπτωσης. Όλα  αυτά  συμβάλλουν  τελικά  σε  μια  πνευματική  στειρότητα  και  γενική  οπισθοδρόμηση  της  ζωής  του.
•    Η  έλλειψη  μόρφωσης  έχει  ως  αποτέλεσμα  τη  διαμόρφωση  ανεύθυνης  προσωπικότητας, την  κυριαρχία  των  ταπεινών  παθών, την  επικράτηση  συμφεροντολογικών  υπολογισμών, εγωισμών, μικροψυχίας, με  συνέπεια  την  έλλειψη  αγάπης  και  αλτρουισμού  προς  το  συνάνθρωπο  και  τελικά  το  σταμάτημα  κάθε  μορφής  ζωής.
•    Η  έλλειψη  προσόντων  και  εφοδίων  κάνει  το  άτομο  αντιπαραγωγικό.
•    Δεν  καλλιεργούνται  οι  αρετές  του, όπως  κριτική  ικανότητα, αντίληψη, μνήμη  και  το  άτομο  δεν  είναι  πάντα  αντικειμενικό.
•    Η  αδυναμία  του  ατόμου  να  έχει  και  να  διατυπώνει  θέσεις  πάνω  σε  κοινωνικά  και  άλλα  προβλήματα, το  κάνουν  αντικοινωνικό, αλλά  και  εριστικό, νευρωτικό  και  δεν  είναι  λίγες  οι  φορές  όπου  ένα  τέτοιο  άτομο  καταλήγει  στο  φανατισμό  με  όλες  τις  παρεπόμενες  αρνητικές  συνέπειες.
•    Ο  αμόρφωτος  δεν  είναι  ελεύθερος, γιατί  η  αμάθεια  είναι  η  χειρότερη  σκλαβιά.
•    Γίνεται  αντικείμενο  εκμετάλλευσης  και  έρμαιο  των  περιστάσεων.
•    Είναι  δέσμιος  των  προλήψεων  και  των δεισιδαιμονιών.
•    Ο  αναλφάβητος  έχει  περιορισμένη  αντίληψη  για  τον  κόσμο  που  τον  περιτριγυρίζει. Μπορεί  να  ξέρει  μόνο  όσα  ξέρει  κι  ακούει  και  στερείται  τη  δυνατότητα  να  αποκομίσει  πλήθος  γνώσεων.
•    Δεν  μπορεί  να  αξιοποιήσει  το  πνεύμα  του, γιατί  είναι  ακαλλιέργητο. Έτσι  είναι  αναγκασμένος  να  λύνει  τα  προβλήματά  του  μόνο  με  τη  βοήθεια  της  εμπειρίας  του, χωρίς  να  μπορεί  να  συμβουλευτεί  ένα  βιβλίο.
•    Αισθάνεται  μειονεκτικά  απέναντι  στους  άλλους  ανθρώπους, ειδικά  απέναντι  σ’ όσους  είναι  καλλιεργημένοι, και  δεν  έχει  το  θάρρος  να  δημιουργήσει  σχέσεις  μαζί  τους.
•    Ο  αναλφαβητισμός  τον  εμποδίζει  να  συμμετέχει  ενεργητικά  στην  πολιτική  ζωή  και  ακρωτηριάζει  τη  δυνατότητα για  άσκηση  κριτικής.

Συνέπειες  για  την  κοινωνία
•    Ο  αναλφαβητισμός  επιδρά  αρνητικά  στην  οικονομική  ζωή  του  τόπου. Είναι  αδύνατο  να  προωθηθεί  η  οικονομία  ενός  τόπου (να  σημειωθεί  π.χ.  τεχνολογική  ανάπτυξη), όταν  υπάρχουν  αναλφάβητοι.
•    Η  πνευματική  καθυστέρηση  είναι  συνέπεια  του  αναλφαβητισμού. Η  αποτελμάτωση  και  η  στασιμότητα  της πνευματικής  ζωής  είναι  δεδομένες,  όταν  οι  άνθρωποι  δεν  μπορούν  να  γράψουν  και  να  διαβάσουν.
•    Όταν  οι  άνθρωποι  είναι  αναλφάβητοι, παρατηρείται  πολιτιστική  καθίζηση, οι  αναλφάβητοι  δεν  είναι  σε  θέση  να  εκτιμήσουν  τον  πολιτισμό  και  δεν  ενδιαφέρονται  για  τη  διατήρησή  του.
•    Και  από  πολιτική  άποψη  ο  αναλφαβητισμός  είναι  επικίνδυνος  για  την κοινωνία. Οι  αναλφάβητοι  μπορούν  εύκολα  να  γίνουν  θύματα  ολοκληρωτικών  καθεστώτων, γιατί  δεν  έχουν  τη  δυνατότητα  ν’ ασκήσουν  κριτική.

Αίτια  οργανικού  αναλφαβητισμού
•    Η  γενιά  που  έζησε  και  μεγάλωσε  μέσα  στο  Δεύτερο  Παγκόσμιο  πόλεμο  και  στη  συνέχεια  στην  εμφυλιοπολεμική  περίοδο  δε  φοίτησε  στο  σχολείο.
•    Η  έλλειψη  και  στη  συνέχεια  οποιασδήποτε  μέριμνας  από  την  πολιτεία  για  τη  γενιά  αυτή  στο  θέμα  της  καταπολέμησης  του  αναλφαβητισμού.
•    Η  ανεπάρκεια  ευκαιριών  για  μόρφωση  που  χαρακτηρίζει  την  επαρχία.
•    Το  γενικότερο  αντιπνευματικό  κλίμα  των  προγενέστερων  χρόνων.
•    Και  στις  περιόδους  ειρήνης, ο  κοινωνικός, πολιτικός  και  οικονομικός  μαρασμός, ο  ανύπαρκτος  προγραμματισμός  ήταν  τροχοπέδη  στην  ανάπτυξη  της  παιδείας.
•    Το  διαιρετικό  «γλωσσικό  ζήτημα», η  διαμάχη  δηλαδή  των  δημοτικιστών  και  των  καθαρευουσιάνων  κράτησε  για  πολλά  χρόνια  μεγάλες  μάζες  του  λαού  μακριά  από  την  εκπαίδευση.
•    Το  κακό  εκπαιδευτικό  σύστημα  και  η  έλλειψη  οργανωμένης  κρατικής  φροντίδας  ήταν  σημαντικός  παράγοντας  για  το  πνευματικό  τεμπέλιασμα  του  λαού.
•    Η  αύξηση  του  πληθυσμού  από  το  προσφυγικό  στοιχείο  και  την  απελευθέρωση  ελληνικών  εδαφών  περιόρισαν  τη  μόρφωση.
•    Κάποια  κατεστημένα  ή  και  ξένα  συμφέροντα  που  θέλουν  το  λαό  μας  αναλφάβητο.
•    Το  πνευματικό  τεμπέλιασμα  του  λαού  μας.
•    Η  ανισότητα  των  δύο  φύλων  κρατούσε  τη  γυναίκα  κλεισμένη  στο  σπίτι  και  αγράμματη. Θεωρούνταν  μάλιστα  ορισμένες  φορές  και  προτέρημα.
•    Η  ύπαρξη  ενός  μεγάλου  αριθμού  κοινωνικών  ομάδων  που  κινούνται  στο  περιθώριο,  π.χ. τσιγγάνοι.

Αίτια  λειτουργικού  αναλφαβητισμού
•    Το  σημερινό  εκπαιδευτικό  σύστημα  με  τη  μηχανιστική  και  εξειδικευμένη  γνώση.
•    Η  αγωνία  του  δασκάλου  να  τελειώσει  την  υποχρεωτική  για  τις  εξετάσεις  ύλη.

  • Η  μάθηση  δεν  είναι  διαλογική  και  βασίζεται  κυρίως  στην  αποστήθιση.
    •    Είναι  δύσκολο  να  παρακολουθήσει  και  να  ερμηνεύσει  κανείς  τη  σημερινή  πολυπλοκότητα  της  ζωής, με  τις  συχνές  αλλαγές, τόσο  στον  κοινωνικό  όσο  και  στον  τεχνολογικό  και  επιστημονικό  τομέα.
    •    Η  εξειδίκευση  περιορίζει  το  ενδιαφέρον  και  την  ενασχόληση  των  ανθρώπων  με  γενικότερα  θέματα.
    •    Η  οικονομική  και  γενικότερα  κοινωνική  ανισότητα  δεν  επιτρέπει  σε  όλα  τα   παιδιά  να  ολοκληρώσουν  ή  να  συμπληρώσουν  τις  σπουδές  τους.

Μέτρα  αντιμετώπισης

  • Οργάνωση  προγραμμάτων  για  αναλφάβητους  με  τη  συμβολή  της  Πολιτείας  και  της  Τοπικής  Αυτοδιοίκησης.
    •    Προγράμματα  για  αναλφάβητους  από  το  ραδιόφωνο  και  την  τηλεόραση.
    •    Ατομική  προσπάθεια  κάθε  αναλφάβητου, ώστε  να  ξεπεράσει  το  πρόβλημα.
    •   Παροχή  ουσιαστικής  παιδείας.
  • Κατοχύρωση του δικαιώματος στη μόρφωση για όλους τους ανθρώπους, ανεξάρτητα από φυλή, φύλο, θρήσκευμα, κοινωνική ή οικονομική κατάσταση (να παρέχεται υποχρεωτικά η στοιχειώδης τουλάχιστον μόρφωση)
  • Απαγόρευση της παιδικής εργασίας
Κατηγορίες: Γλωσσικά ζητήματα | Ετικέτες: , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο H γλώσσα – Η γλωσσομάθεια – Ο αναλφαβητισμός

Άγχος και ψυχικές διαταραχές

EIKONA AGXOS

Το άγχος, με όλες τις αρνητικές του συνέπειες στην ψυχική και σωματική υγεία των ατόμων, αποτελεί ιδιαίτερα στις μέρες μας μόνιμο στοιχείο στη ζωή των ανθρώπων.

 

Αιτίες πρόκλησης άγχους στον άνθρωπο είναι:

  • το καταπιεστικό περιβάλλον (οικογενειακό, σχολικό, κοινωνικό)
  • τα αδιέξοδα της καθημερινότητας
  • η ανεργία, η διαρκής επιδείνωση του οικονομικού κλίματος, η αβεβαιότητα για το αύριο
  • το κυνήγι του χρήματος, η εντατικοποίηση της εργασίας, ο ανταγωνισμός και η υπερεξειδίκευση.
  • ο έντονος ρυθμός της καθημερινότητας, η πολυπλοκότητά της ζωής, ο καταιγισμός πληροφοριών
  • η βία, η εγκληματικότητα και η επισφαλής ειρήνη
  • η καταναλωτική μανία της εποχής που επιβαρύνει με περιττές ανησυχίες τον άνθρωπο
  • η απουσία ελεύθερου χρόνου καθώς μικροί και μεγάλοι καλούνται καθημερινά να διαχειριστούν ένα εξαιρετικά φορτωμένο πρόγραμμα πλήθους υποχρεώσεων
  • η μοναξιά και οι επιφανειακές σχέσεις
  • η απομάκρυνση από το φυσικό περιβάλλον

Ειδικότερα στην εφηβική ηλικία πηγές άγχους αποτελούν οι σχολικές υποχρεώσεις, οι απαιτήσεις των γονιών, η επιθυμία αποδοχής από το φιλικό περιβάλλον κλπ

Επιπτώσεις του άγχους

Το άγχος, ιδίως όταν είναι αυξημένης έντασης και διάρκειας, έχει ιδιαίτερα επιζήμιες επιπτώσεις στη σωματική (ταχυπαλμία, καρδιοπάθειες) και στην ψυχική υγεία του ατόμου (απουσία νηφάλιας σκέψης, βίαια ξεσπάσματα), με συχνή αναζήτηση εκτόνωσης σε επιβλαβείς συνήθειες όπως κάπνισμα, αλκοόλ κ.λπ.

Τρόποι αντιμετώπισης του άγχους

Μικροί και μεγάλοι, οφείλουμε να αναζητήσουμε γόνιμους τρόπους διαχείρισης του άγχους, ώστε να προφυλάξουμε τον εαυτό μας από την εξαιρετικά επιζήμια επίδρασή του με:

  • επανιεράρχηση των αξιών και των στόχων μας
  • ρεαλιστική στοχοθεσία
  • οραματισμό μιας ζωής χαλαρής και ήρεμης
  • στροφή στο συνάνθρωπο και τις ουσιαστικές διαπροσωπικές σχέσεις
  • απομάκρυνση καταναλωτικής νοοτροπίας

Μέσα για να πετύχουμε την ελάττωση του άγχους και την ψυχική ισορροπία είναι

  • η βίωση θαλπωρής και ασφάλειας
  • ο προγραμματισμός
  • η αυτογνωσία
  • η ανθρωπιστική μόρφωση
  • η δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου (άθληση, φυσιολατρία, χόμπι, φιλαναγνωσία)

Σε περίπτωση που η βίωση άγχους εμφανίζεται συχνά και με ένταση, το άτομο οφείλει να απευθυνθεί σε ειδικό ψυχολόγο ή ψυχίατρο.

Κατηγορίες: Κοινωνία, Ψυχισμός | Ετικέτες: , , | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Άγχος και ψυχικές διαταραχές