Feed
Άρθρα
Σχόλια

Διερευνούμε τις δυνατότητες των συνεργατικών web 2.0 εργαλείων δημιουργίας εννοιολογικών χαρτών (ενδεικτικά  του mindomo) και την χρήση του  στο μάθημα « Εισαγωγή στις αρχές της επιστήμης των Η/Υ» της Β’ τάξης του Γενικού Λυκείου, και ειδικότερα  στο Κεφάλαιο 1 που αναφέρεται στους βασικούς τομείς της Επιστήμης των Υπολογιστών.

Τίτλος

Η Επιστήμη των Υπολογιστών

Γνωστικό Αντικείμενο – Ένταξη στο Πρόγραμμα Σπουδών

Η διδακτική παρέμβαση εντάσσεται στο μάθημα « Εισαγωγή στις αρχές της επιστήμης των Η/Υ» της Β’ τάξης του Γενικού Λυκείου, και αναφέρεται στο Κεφάλαιο 1 στο βιβλίο του μαθητή. Οι στόχοι της παρέμβασης έχουν να κάνουν με τους βασικούς τομείς της Επιστήμης των Υπολογιστών και είναι συμβατοί με τις κατευθύνσεις του αναλυτικού προγράμματος σπουδών.

Τάξη

Β΄ ΓΕΛ

Διάρκεια Εφαρμογής Σεναρίου

Η διδακτική παρέμβαση θα διαρκέσει μία διδακτική ώρα.

Σκοπός και Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Σκοπός της διδακτικής παρέμβασης είναι η εισαγωγή των μαθητών στους βασικούς τομείς  της επιστήμης των Η/Υ με τη βοήθεια εννοιολογικών χαρτών, ώστε να είναι σε θέση να περιγράφουν τους βασικούς τομείς και τα πεδία της  επιστήμης των υπολογιστών.

 

Στόχοι:

Μετά την ολοκλήρωση του διδακτικού σεναρίου οι μαθητές θα είναι σε θέση να:

  • να περιγράφουν τους βασικούς τομείς της Επιστήμης των Υπολογιστών
  • να μπορούν να αναφερθούν στα πεδία τόσο της Θεωρητικής όσο και σε αυτά της Εφαρμοσμένης Επιστήμης των Υπολογιστών

Συνοπτική περιγραφή σεναρίου

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες των τριών ατόμων για να υλοποιήσουν τις δραστηριότητες του φύλλου εργασίας. Κατά την εκτέλεση των δραστηριοτήτων, οι μαθητές χρησιμοποιούν  ηλεκτρονικό υπολογιστή και συνεργάζονται με την βοήθεια του συνεργατικού εργαλείου εννοιολογικής χαρτογράφησης Mindomo για να πετύχουν τους στόχους της διδακτικής παρέμβασης.

Ειδικότερα, στην πρώτη δραστηριότητα οι μαθητές μελετούν τον εννοιολογικό χάρτη (Εικόνα 1) σε ομάδες των τριών ατόμων και συνεργάζονται για να απαντήσουν σε μια σειρά από ημιτελείς ερωτήσεις. Στη δεύτερη δραστηριότητα, οι μαθητές αντλώντας πληροφορίες από το διαδίκτυο, θα συμπληρώσουν τον εννοιολογικό χάρτη και με άλλα πεδία που πραγματεύονται τόσο η θεωρητική όσο και εφαρμοσμένη επιστήμη των Η/Υ.

Παιδαγωγική – Διδακτική προσέγγιση

Η διδακτική προσέγγιση της παρέμβασης στηρίζεται στον κοινωνικό εποικοδομητισμό. Οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ των μαθητών αναπτύσσονται με την  συζήτηση και την συνεργασία των μαθητών κατά την εκτέλεση των δραστηριοτήτων.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι συντονιστικός, και καθοδηγητικός όπου απαιτηθεί , προκειμένου να ξεπεραστούν δυσκολίες και προβλήματα που μπορεί να ανακύψουν κατά την διάρκεια υλοποίησης της παρέμβασης.

Υπολογιστικά/Διαδικτυακά Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα – Υλικοτεχνική υποδομή

Η διδασκαλία θα πραγματοποιηθεί στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου. Θα χρησιμοποιηθεί το συνεργατικό εργαλείο εννοιολογικής χαρτογράφησης Mindomo. Για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων των φύλλων εργασίας, οι μαθητές θα χωριστούν σε ομάδες των τριών ατόμων.

Βιβλιογραφικές αναφορές

https://www.mindomo.com/mindmap/af6e301cb7064cfda93b2521850e90e4

https://www.youtube.com/watch?v=oXKnrDLg2KA

 

Φύλλο Εργασίας

Δραστηριότητα 1

Ανοίξτε τον  φυλλομετρητή σας και επισκεφθείτε την διεύθυνση:

https://www.mindomo.com/mindmap/af6e301cb7064cfda93b2521850e90e4

Μελετήστε τον εννοιολογικό χάρτη και τις πληροφορίες που εμπεριέχονται σε αυτόν. Στη συνέχεια, προσπαθήστε να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις. Κάθε μέλος της ομάδας πρέπει να συμπληρώσει τουλάχιστον 2 προτάσεις. Συζητήστε την επιλογή και τις απαντήσεις σας με τα άλλα μέλη της ομάδας σας, και  καταγράψτε τις απαντήσεις σας.

Εννοιολογικός χαρτης

 

  1. Η Θεωρητική Επιστήμη των Υπολογιστών (Theoretical Computer Science) ερευνά κυρίως το σχεδιασμό των …………………… και των υπολογιστικών ……………………….. που χρησιμοποιούνται για την άντληση, την επεξεργασία, την ανάλυση και την αποθήκευση πληροφοριών.
  2. H Εφαρμοσμένη Επιστήμη των Υπολογιστών (Applied Computer Science) μελετά τρόπους εφαρμογής της Θεωρίας των Υπολογιστών για την επίλυση ……………………… στον πραγματικό κόσμο.
  3. Η Ανάλυση Αλγορίθμων ασχολείται με τον σχεδιασμό και την ανάλυση της ……………………… των αλγορίθμων.
  4. Η Θεωρία Υπολογισιμότητας ερευνά αν και πόσο αποδοτικά κάποια προβλήματα

μπορούν να επιλυθούν με συγκεκριμένα ……………………… μοντέλα.

  1. Η Θεωρία Πολυπλοκότητας μελετά τους ……………….. που απαιτούνται για την επίλυση ενός

προβλήματος βάσει ενός συγκεκριμένου αλγορίθμου.

  1. Ο σχεδιασμός υλικού αφορά την κατασκευή των υπολογιστών, όπως o …………… ……………….., η κεντρική μονάδα επεξεργασίας κτλ.
  2. Ο σχεδιασμός δικτύων υπολογιστών αφορά την παραγωγή, τη λήψη και την προώθηση …………………………….
  3. Ο σχεδιασμός, η ανάπτυξη και η συντήρηση λογισμικού, αφορά θέματα όπως π.χ. των λειτουργικών ……………………. τα οποία συνεργάζονται με το υλικό.

 

Δραστηριότητα 2

Ανοίξτε τον  φυλλομετρητή σας και επισκεφθείτε την διεύθυνση στην οποία βρίσκεται ο Εννοιολογικός χάρτης.

https://www.mindomo.com/mindmap/af6e301cb7064cfda93b2521850e90e4

  1. Σε ποια ενότητα θα τοποθετούσατε το πεδίο της Τεχνητής Νοημοσύνης?
  2. Αντλείστε πληροφορίες από το Διαδίκτυο, και το κεφάλαιο 1.3 του σχολικού σας βιβλίου, και συμπληρώστε και άλλα πεδία στην ενότητα της Εφαρμοσμένης επιστήμης των υπολογιστών.

Η HTML (αρχικοποίηση του αγγλικού HyperText Markup Language, ελλ. Γλώσσα Σήμανσης Υπερκειμένου) είναι η κύρια γλώσσα σήμανσης για τις ιστοσελίδες, και τα στοιχεία της είναι τα βασικά δομικά στοιχεία των ιστοσελίδων.

Η HTML γράφεται υπό μορφή στοιχείων HTML τα οποία αποτελούνται από ετικέτες (tags), οι οποίες περικλείονται μέσα σε σύμβολα «μεγαλύτερο από» και «μικρότερο από» (για παράδειγμα <html>), μέσα στο περιεχόμενο της ιστοσελίδας. Οι ετικέτες HTML συνήθως λειτουργούν ανά ζεύγη (για παράδειγμα <h1> και </h1>), με την πρώτη να ονομάζεται ετικέτα έναρξης και τη δεύτερη ετικέτα λήξης (ή σε άλλες περιπτώσεις ετικέτα ανοίγματος και ετικέτα κλεισίματος αντίστοιχα). Ανάμεσα στις ετικέτες, οι σχεδιαστές ιστοσελίδων μπορούν να τοποθετήσουν κείμενο, πίνακες, εικόνες κλπ.

Ο σκοπός ενός web browser είναι να διαβάζει τα έγγραφα HTML και να τα συνθέσει σε σελίδες που μπορεί κανείς να διαβάσει ή να ακούσει. Ο browser δεν εμφανίζει τις ετικέτες HTML, αλλά τις χρησιμοποιεί για να παρουσιάσει το περιεχόμενο της σελίδας.

Τα στοιχεία της HTML χρησιμοποιούνται για να κτίσουν όλους του ιστότοπους. Η HTML επιτρέπει την ενσωμάτωση εικόνων και άλλων αντικειμένων μέσα στη σελίδα, και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εμφανίσει διαδραστικές φόρμες. Παρέχει τις μεθόδους δημιουργίας δομημένων εγγράφων (δηλαδή εγγράφων που αποτελούνται από το περιεχόμενο που μεταφέρουν και από τον κώδικα μορφοποίησης του περιεχομένου) καθορίζοντας δομικά σημαντικά στοιχεία για το κείμενο, όπως κεφαλίδες, παραγράφους, λίστες, συνδέσμους, παραθέσεις και άλλα. Μπορούν επίσης να ενσωματώνονται σενάρια εντολών σε γλώσσες όπως η JavaScript, τα οποία επηρεάζουν τη συμπεριφορά των ιστοσελίδων HTML και από στατικές τις κάνουν διαδραστικές.

Οι Web browsers μπορούν επίσης να αναφέρονται σε στυλ μορφοποίησης CSS για να ορίζουν την εμφάνιση και τη διάταξη του κειμένου και του υπόλοιπου υλικού. Ο οργανισμός W3C, ο οποίος δημιουργεί και συντηρεί τα πρότυπα για την HTML και τα CSS, ενθαρρύνει τη χρήση των CSS αντί διαφόρων στοιχείων της HTML για σκοπούς παρουσίασης του περιεχομένου.

Παρουσίαση από το Padlet

Μετάβαση στο padlet.com

 

Ανοίξτε το παρακάτω που περιέχει οδηγίες για την δημιουργία της πρώτης μας εφαρμογής με το App Invertor

TalkToMePart1

O σκοπός της ενότητας αυτής είναι να μας εξοικειώσει με τη χρήση της εκπαιδευτικής πλατφόρμας του MIT App InventorTM. Η πλατφόρμα αυτή είναι ένα εξαιρετικά εύχρηστο δωρεάν εργαλείο για τη δημιουργία ψηφιακών εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα, με πάνω από 6 εκατομμύρια εγγεγραμμένους χρήστες παγκοσμίως. Η λειτουργία του βασίζεται σε ένα απλό περιβάλλον οπτικού προγραμματισμού με πλακίδια. Είναι τόσο απλό που ακόμα και παιδιά του Δημοτικού μπορούν να φτιάξουν μέσα σε λίγη ώρα τις δικές τους εφαρμογές! Με λίγη διάθεση και όρεξη για δοκιμές, ο προγραμματισμός νέων εφαρμογών θα είναι πλέον παιχνιδάκι! Και από εκεί, οι δυνατότητες είναι ατελείωτες- οι δημιουργίες σας μπορεί να μας αλλάξουν τη ζωή!

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων