Συναισθηματικές αποχρώσεις

stop youth suicide 3522977 960 720

   Τα συναισθήματα αποτελούν χωρίς καμία αμφιβολία ένα πολύ μεγάλο μέρος της ζωής μας. Σκεφτείτε πόσες φορές προβληματιστήκαμε, διερευνήσαμε, επιβεβαιώσαμε αλλά και αναθεωρήσαμε για όσα αισθανθήκαμε. Σύμφωνα με την θεωρία των συναισθημάτων του Parrot τα βασικά συναισθήματα είναι έξι: η αγάπη, ο θυμός, ο φόβος, η χαρά, η λύπη και η έκπληξη.

   Τα βασικά αυτά έξι συναισθήματα, γεννούν με την σειρά τους δευτερεύοντα όπως στοργή, υπερηφάνεια, οργή, απογοήτευση, νευρικότητα και τριτογενή συναισθήματα όπως λατρεία, πάθος, ελπίδα, ζήλεια, κατάθλιψη, άγχος. Εμείς οι άνθρωποι ωστόσο έχουμε επιβεβαιώσει πως τα συναισθήματά μας είναι άπειρα. Είναι αυτά που καθορίζουν την προσωπική μας ανάπτυξη και μας ακολουθούν καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής μας. Πόσο δυνατά, αληθινά είναι όμως τελικά αυτά που νιώθουμε; Τι είναι αυτό που χαρακτηρίζει αυθεντικό ένα συναίσθημα; Πόσο μπορεί να διαρκέσει και τελικά υπάρχει το για «πάντα» σε όσα νιώθουμε;

    Αν το καλοσκεφτούμε, το συναίσθημα είναι ενέργεια που θέλει να κινηθεί μέσα στο σώμα μας, εξ ου και η αγγλική λέξη emotion, δηλαδή energy and motion, ενέργεια σε δράση. Κάθε τι που νιώθουμε μας προκαλεί μια ένταση, μια εσωτερική δράση. Πολλές φορές όμως οι άνθρωποι μπερδευόμαστε∙ δίνουμε μεγαλύτερες διαστάσεις από τις πραγματικές σε ένα συναίσθημα. Δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε ακριβώς τι νιώθουμε και αυτό μας οδηγεί σε λανθασμένα συμπεράσματα και πράξεις. Περνάμε τον ενθουσιασμό για έρωτα, τον έρωτα για αγάπη και τη συμπάθεια για φιλία. Τότε εμφανίζεται το άγχος και κάνει τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα. Μόλις συνειδητοποιήσουμε πως κάτι δεν πάει καλά με εμάς, ξεκινάνε οι σκέψεις για το αν η ψυχοθεραπεία ή η καθοδήγηση ενός life mentor θα ήταν κάποιες λύσεις στο να καταφέρουμε να διαχειριστούμε τα συναισθήματα και τις σχέσεις μας με τους συνανθρώπους μας.

    Με λίγα λόγια χάνουμε τον εσωτερικό μας δρόμο∙ κάτι τέτοιο ωστόσο δεν πρέπει να μας αποπροσανατολίζει περισσότερο, διότι μέσα από τους λάθος δρόμους βρίσκουμε πάντα τους σωστούς.

Κατ’ αρχήν – Κατ’ αρχάς

λήψης 6

Πρόκειται για δύο παρεμφερείς φράσεις, οι οποίες έχουν διαφορετικές σημασίες. Η φράση κατ’ αρχήν χρησιμοποιείται όταν εννοούμε «στα βασικά σημεία», «κατά βάση», «όσον αφορά την ουσία». Η φράση κατ’ αρχάς χρησιμοποιείται όταν εννοούμε «αρχικά», «αρχίζοντας», «στην αρχή», «πρώτα-πρώτα», «εν πρώτοις».

  •  Το κατ’ αρχήν (απαντά και ως καταρχήν), παρά την ευρέως διαδεδομένη αντίληψη που υπάρχει, δε δηλώνει χρόνο και δε σημαίνει αρχικά ή στην αρχή (δηλαδή, δεν είναι συνώνυμο του κατ’ αρχάς).
    Απεναντίας, δηλώνει τρόπο και σημαίνει βασικά, κατά βάση, στα βασικά σημεία, κατά κύριο λόγο, στη γενική φιλοσοφία, σε γενικές γραμμές.

Παραδείγματα
«Παρά το γεγονός ότι εξέφρασαν επιφυλάξεις για επιμέρους άρθρα του, όλοι οι βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης ψήφισαν κατ’ αρχήν το επίμαχο νομοσχέδιο».
«Είμαι κατ’ αρχήν σύμφωνος με την πρότασή σου, αλλά θα επιθυμούσα να μη δεσμευτώ εγγράφως, πριν συμβουλευτώ το δικηγόρο μου».

  •  Το κατ’ αρχάς, από την άλλη πλευρά, εξακολουθεί να έχει την ίδια ακριβώς σημασία που είχε και στην αρχαία ελληνική γλώσσα: αρχικά, στην αρχή, πρώτα, κατά πρώτον, εν πρώτοις.

Παραδείγματα:
«Κατ’ αρχάς θα ήθελα να σε ευχαριστήσω θερμά για τη βοήθειά σου σε μια πολύ δύσκολη στιγμή της ζωής μου»
«Αυτό που θέλω κατ’ αρχάς να μου εξηγήσεις είναι αν θα είσαι υποψήφιος Δήμαρχος κι ύστερα μπορούμε να συζητήσουμε αν θα σε στηρίξω»
«Κατ’ αρχάς πίστευε πως είχε δίκιο, μετά τη συνομιλία μας όμως άλλαξε γνώμη».

Παρόλα αυτά, καταχρηστικά, κάποιοι χρησιμοποιούν το κατ’ αρχήν ακόμα και όταν δεν πρέπει, παρά το γεγονός ότι είναι λάθος.

Ο ρόλος της Φιλικής Εταιρείας στην προετοιμασία της ελληνικής επανάστασης

cf84cf83cf8ccebacebfcf82 ceb4ceb9cebfcebdcf8dcf83ceb9cebfcf82 cebf cf8ccf81cebacebfcf82 cf84cf89cebd cf86ceb9cebbceb9cebacf8ecebd 1849 2

Η ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας αποτελεί τη σπουδαιότερη πολιτική ενέργεια του υπόδουλου ελληνισμού, όπως και η οργάνωση της Ελληνικής Επανάστασης, το κορύφωμα μιας μακράς σειράς πράξεων ανυπακοής και ανταρσίας προς την οθωμανική κυριαρχία. Η θετική αποτίμηση του έργου της Φιλικής Εταιρείας δεν οφείλεται μόνο στο γεγονός ότι δι’ αυτής οργανώθηκε επιτυχώς η αντιοθωμανική εθνική επανάσταση των Ελλήνων αλλά κυρίως γιατί, μέσα σε ένα πνεύμα νεωτερικότητας, τέθηκε το ζήτημα της εθνικής αποκατάστασης με νέους όρους. Θεωρήθηκε δηλαδή η εθνική αποκατάσταση των Ελλήνων ζήτημα ελληνικού ενδιαφέροντος και ελληνικής ευθύνης και όχι, όπως συνέβαινε παλαιότερα, ένα ζήτημα που θα λυνόταν στο πλαίσιο μιας απελευθερωτικής – επεκτατικής δραστηριότητας κάποιας μεγάλης ευρωπαϊκής δύναμης.

[…] Με βάση τα νεωτερικά προτάγματα του πολιτικοποιημένου Διαφωτισμού και του πρώιμου ρομαντισμού, [ενν. η Φιλική Εταιρεία ] προτείνει την αυτοτελή και αυτοδύναμη οργάνωση του έθνους, το οποίο θα προβεί με τη σειρά του, κυριαρχικά και μέσα από την εκτίμηση των δικών του αναγκών, στην επίτευξη των προσφορότερων συμμαχιών.