ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ Γ ΤΑΞΗ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2021-22
Γ’ ΤΑΞΗ
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΟΜΠΑΝΗ

Θεματικός Κύκλος:
Φροντίζω το Περιβάλλον
Επιμέρους Θεματική Ενότητα/Υποενότητα: Παγκόσμια και Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά
Ο δικός μας τίτλος
Τα μνημεία της γειτονιάς μας

Στόχοι Σχεδίου Δράσης Αναφορά σε:
Τα σχολεία ως κέντρα πολιτιστικής δραστηριότητας έχουν εκπαιδευτική αξία και μπορούν να συμβάλλουν αποφασιστικά στην πολιτιστική, κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής, αλλά και στην ποιότητα ζωής αποτελώντας μοχλό στην πολιτιστική ανάπτυξη του τόπου. Στόχος αυτού του κύκλου εργαστηρίων είναι η δημιουργία μιας μαθητικής εφημερίδας και επιτόπιων ξεναγήσεων για τη μελέτη της Τοπικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς, και συγκεκριμένα των μνημείων που βρίσκονται κοντά στην περιοχή του σχολείου, με τους/τις μαθητές/-τριες στο ρόλο του δημοσιογράφου και του ξεναγού. Οι μαθητές/-τριες καλούνται μέσα από την αναζήτηση πληροφοριών, τις επιτόπιες έρευνες, τις δημοσιογραφικές αποστολές κ.ά. να γνωρίσουν την Τοπική Πολιτιστική κληρονομιά με τα ίδια τους τα μάτια. Σ’ αυτή τη διαδικασία θα δουν, θα παρατηρήσουν, θα προσπαθήσουν να λύσουν τυχόν προβλήματα, θα επεξεργαστούν δεδομένα και θα βγάλουν μόνοι τους συμπεράσματα. Τα μνημεία ως τόποι μνήμης που συνδέουν το παρόν και το μέλλον, ενισχύουν την περιβαλλοντική συνείδηση, διευρύνουν τους ορίζοντες, αποτελούν χώρους ομορφιάς, καθώς και κίνητρα για καλλιτεχνική δημιουργία.

Α) δεξιότητες που πρόκειται να καλλιεργηθούν
⦁ Κριτική σκέψη
⦁ Επικοινωνία
⦁ Συνεργασία
⦁ Δημιουργικότητα
⦁ Ενσυναίσθηση
⦁ Ευαισθησία
⦁ Πολιτειότητα
⦁ Υπευθυνότητα
⦁ Ανάλυση και παραγωγή περιεχομένου σε έντυπα μέσα
⦁ Διεπιστημονική και διαθεματική χρήση των νέων τεχνολογιών
⦁ Στρατηγική σκέψη (οργανωσιακή κέψη και επίλυση προβλημάτων)
⦁ Δημιουργική, παραγωγική και ολιστική σκέψη
⦁ Παρατήρηση
⦁ Επίλυση συγκρούσεων

Γ) τους στόχους που επιπροσθέτως θέτουμε ή σε σύνδεση με το πρόγραμμα σπουδών των γνωστικών αντικειμένων (προαιρετικά)
Β) στόχους που θέτουμε ως προς τον θεματικό κύκλο και την (τις) επιμέρους θεματική (-κες) ενότητα (-τες)
⦁ Να σκεφτούν κριτικά, να προβληματιστούν, να ευαισθητοποιηθούν, να διατυπώσουν σκέψεις ως προς τον ορισμό της Τοπικής Πολιτιστικής κληρονομιάς και να βρουν παραδείγματα του τόπου τους
⦁ Να αναγνωρίσουν τις διαφορετικές μορφές της πολιτιστικής κληρονομιάς
⦁ Να μάθουν τα μνημεία που βρίσκονται κοντά στην ευρύτερη περιοχή του σχολείου τους
⦁ Να μάθουν να παράγουν γραπτό λόγο και πολυτροπικά κείμενα, να αρθρώσουν τον προσωπικό τους λόγο, να αυτενεργήσουν, να δώσουν το δικό τους στίγμα για θέματα που αφορούν τα ιστορικά μνημεία του τόπου τους.
⦁ Να καταγράψουν και να επεξεργαστούν δεδομένα και να αισθανθούν τη χαρά της δημιουργίας ως συγγραφείς αλλά και ως σχεδιαστές
⦁ Να μάθουν να δίνουν οδηγίες
⦁ Να οργανώσουν μια ξενάγηση

Ακολουθία εργαστηρίων
Εργαστήριο 1 Αναλυτική περιγραφή των δραστηριοτήτων που θα αναπτύξουμε με τους μαθητές/μαθήτριές μας αξιοποιώντας την ταυτότητα του εκάστοτε προγράμματος. Οι μαθητές/-τριες παρακολουθούν ένα βίντεο με θέμα την Τοπική Πολιτιστική Κληρονομιά. Ακολουθούν ερωτήσεις, όπου οι μαθητές/-τριες καλούνται να εκφράσουν τι κατανόησαν από το βίντεο σχετικά με την έννοια, τη σημασία της, καθώς και τις κατηγορίες της (υλική, άυλη, φυσική και ψηφιακή). Με αφορμή το βίντεο και έπειτα από καταιγισμό ιδεών, οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες, συμπληρώνουν έναν εννοιολογικό χάρτη όπου καταγράφουν την κατανόησή τους σχετικά με την έννοια της Τοπικής Πολιτιστικής Κληρονομιάς (κατηγορίες και παραδείγματα για κάθε κατηγορία), αιτιολογώντας παράλληλα προφορικά τις προτάσεις τους. Οι εννοιολογικοί χάρτες των μαθητών/-τριών συζητούνται στην ολομέλεια και, έπειτα από κοινή συμφωνία, δημιουργείται ένας εννοιολογικός χάρτης σε χαρτί του μέτρου, ο οποίος αναρτάται σε εμφανές σημείο στην τάξη. Ως δραστηριότητα επέκτασης, οι μαθητές αναλαμβάνουν να φέρουν στην τάξη πληροφορίες και εικόνες από μνημεία τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης, με έμφαση σε μνημεία που βρίσκονται κοντά στην περιοχή του σχολείου μας.

Εργαστήριο 2 Οι μαθητές/-τριες ανά ομάδες διαβάζουν τα κείμενα για τα μνημεία της πόλης που έχουν διαλέξει και στη συνέχεια η κάθε ομάδα παρουσιάζει τις πληροφορίες που διάβασε στην ολομέλεια της τάξης. Έπειτα, με βάση τα όσα έμαθαν, συγγράφουν ένα φανταστικό σενάριο και παίζουν σχετικό θεατρικό δρώμενο.

Εργαστήριο 3 Επιτόπια επίσκεψη σε ιστορικά μνημεία που βρίσκονται κοντά στην περιοχή του σχολείου. Οι μαθητές/-τριες παρατηρούν και φωτογραφίζουν τα μνημεία και καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους σε φύλλα παρατήρησης. Σημεία ειδικού ενδιαφέροντος αποτελούν ο Ι.Ν. Αγίου Στεφάνου, ο Ι. Ν. Αγίων Αναργύρων και το Αρχοντικό Τσιατσιαπά.

Εργαστήριο 4 Με αφορμή την επίσκεψη στα μνημεία της περιοχής, οι μαθητές/-τριες δημιουργούν μια εικαστική σύνθεση, διαλέγοντας να παρουσιάσουν κάποιο μνημείο ή κάποια λεπτομέρεια του μνημείου που τους έκανε εντύπωση. Οι εικαστικές δημιουργίες αναρτώνται σε εμφανές σημείο του σχολικού κτιρίου για μία εβδομάδα, στο πλαίσιο μιας προσωρινής εικαστικής έκθεσης με θέμα τα μνημεία της περιοχής.

Εργαστήριο 5 Οι μαθητές/-τριες επισκέπτονται το σπήλαιο του Δράκου και παρακολουθούν την ξενάγηση στο χώρο. Επιστρέφοντας στο σχολείο συζητούν για τις εντυπώσεις τους και τα ιδιαίτερα σημεία ενδιαφέροντος.

Εργαστήριο 6 Πραγματοποίηση ξενάγησης της Β’ τάξης του σχολείου. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να ξεναγήσει την προσκεκλημένη τάξη του σχολείου σε ένα επιλεγμένο μνημείο κοντά στην γειτονιά του σχολείου, αναλαμβάνοντας τον ρόλο των ξεναγών. Οι μαθητές/-τριες είναι προετοιμασμένοι να ενημερώσουν τους/τις μαθητές/-τριες της άλλης τάξης σχετικά με την ιστορία και τις ιδιαιτερότητες του μνημείου, καθώς και άλλα σημεία ειδικού ενδιαφέροντος.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *