Το Φθινόπωρο έφτασε και το σχολείο μας γέμισε με δημιουργίες από τα χέρια των μικρών μας μαθητών. Το ταξίδι μας ξεκίνησε με ομαδικά και συνεργατικά παιχνίδια, ώστε τα παιδιά να γνωριστούν, να συνδεθούν μέσα από το παιχνίδι και να δημιουργηθεί ένα ομαδικό κλίμα, όπου ο ένας βοηθάει και στηρίζει τον άλλον. Επεξεργαστήκαμε βασικές έννοιες και θεματικές με δημιουργικό τρόπο, δίνοντας ερεθίσματα στα παιδιά να κατανοήσουν έννοιες μέσα από την τέχνη και τα βιβλία. Τα σχήματα, η ενσυναίσθηση, το σώμα, η διατροφή, η εποχή του φθινοπώρου και οι εθνικές εορτές της 28ης και του Πολυτεχνείου, ήταν τα θέματα τα οποία επεξεργαστήκαμε.
Παιχνίδια συνεργασίας και ομαδικότητας για να γνωριστούμε, να διασκεδάσουμε αλλά και να μάθουμε να παίζουμε όλοι μαζί και να δεθεί η εκάστοτε ομάδα:
Κανόνες συμπεριφοράς με τη βοήθεια βιβλίων και παραμυθιών όπως “τα χέρια δεν είναι για να δέρνουμε”, εκδ. Μεταίχμιο
και “Ας πούμε αυτή τη λέξη”, εκδ. Πυραμίδα…
Τα αρχικά των ονομάτων μας…
Δουλέψαμε χωρικές έννοιες, όπως “πάνω”, “κάτω”, “μέσα” και “έξω”…
Μιλήσαμε για τα σχήματα…
Τρίγωνο- κατασκευή τριγωψαρούλης:
Η τέχνη είναι παντού γύρω μας και μας δίνει πληθώρα ερεθισμάτων. Έτσι εμπνευστήκαμε από τον πίνακα του Καντίνσκι για να επεξεργαστούμε τον κύκλο και δημιουργήσαμε με την σειρά μας τον δικό μας πίνακα.
<<Ομαδική εργασία>>
<<Ατομική εργασία>>
Το Τετράγωνο – Εμπνευσμένο από τους πίνακες του Mondrian
Tα σχήματα μέσα από την Τέχνη:
Αρχές Οκτωβρίου μιλήσαμε για τα ζώα…
Κάπως έτσι φτάσαμε και στην γιορτή της 28Ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ:
δουλέψαμε τις έννοιες ΠΟΛΕΜΟΣ -ΕΙΡΗΝΗ μέσα από πίνακες του Picasso, τους οποίους και ζωγραφίσαμε και δραματοποιήσαμε:
Guernica – picasso
Δραματοποίηση του πίνακα “το παιδί και το περιστέρι” – Picasso:
ατομικές εργασίες με βάση τον ίδιο πίνακα…
και κατασκευή “Το περιστέρι της ειρήνης” του Picasso…
Παρατηρούμε τα γραμματάκια της ειρήνης και προσπαθούμε να φτιάξουμε τη λέξη τοποθετώντας τα στη σωστή σειρά…
Ομαδική εργασία…
Τέλος Οκτωβρίου…
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑΠΟΤΑΜΙΕΥΣΗΣ:
Διαβάσαμε και ζωγραφίσαμε το παραμύθι “ο Τζίτζικας και ο Μέρμηγκας”…
Φτιάξαμε χρήματα για να στελεχώσουμε το Μπακάλικο της τάξης μας…
και οι κουμπαράδες μας – ατομική κατασκευή:
ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ:
Ασχοληθήκαμε με την εποχή του Φθινοπώρου. Διαβάσαμε το παραμύθι <<Το τελευταίο φύλλο>> και εκφράσαμε τις απόψεις μας. Συζητήσαμε για τα φυλλοβόλα και αειθαλή δέντρα, το χρώμα των φύλλων που αλλάζει και τον λόγο που αυτό συμβαίνει, γιατί πέφτουν τα φύλλα, τί είναι η χλωροφύλλη και γιατί αλλάζουν χρώμα τα φύλλα. Με τη βοήθεια εποπτικού υλικού, τα μάθαμε και αποφασίσαμε να μαζέψουμε φύλλα για να φτιάξουμε την ομαδική μας δημιουργία για να στολίσει την τάξη μας. Επίσης κάποια τα βάψαμε και με την τεχνική του αποτυπώματος, δημιουργήσαμε το δικό μας <<Φυλλαράκι>>.
ΕΑΥΤΟΣ – ΣΩΜΑ:
Δημιουργήσαμε ανθρώπινες φιγούρες με τη βοήθεια ορθογωνίων, κύκλων και τετραγώνων από αφρώδες υλικό για να ξαναθυμηθούμε και τα σχήματα, και γίναμε και πιο δημιουργικοί, φτιάχνοντας οικογένειες, φιγούρες που χοροπηδάνε, με τα χέρια ανοιχτά ή κλειστά, κλπ…
Με τη βοήθεια ενός καθρέφτη παρατηρήσαμε το πρόσωπό μας και προσπαθήσαμε να αποτυπώσουμε τα χαρακτηριστικά του όσο πιο ρεαλιστικά μπορούσαμε …
Μετρήσαμε το ύψος μας και το βάρος μας…
και φτιάξαμε πίνακα διπλής εισαγωγής με τα ονόματα και κάποια χαρακτηριστικά όπως ύψος, βάρος, χρώμα ματιών, χρώμα μαλλιών και το δακτυλικό μας αποτύπωμα….
Ανοίξαμε βιβλία και μελετήσαμε το ανθρώπινο σώμα….
Σχεδιάσαμε ένα ανθρώπινο σώμα και ζωγραφίσαμε τα εσωτερικά όργανα…
και έτσι περάσαμε και στην επόμενη ενότητα, συζητώντας για τους τρόπους με τους οποίους φροντίζουμε το σώμα μας, πώς αυτό μεγαλώνει και πώς πρέπει να τρέφεται.
ΦΡΟΥΤΑ – ΔΙΑΤΡΟΦΗ:
Μιλήσαμε για τα φθινοπωρινά φρούτα, φέραμε στην τάξη μας ορισμένα φρούτα εποχής, συζητήσαμε τα χαρακτηριστικά του καθενός, και αναφέραμε τα αγαπημένα μας και φυσικά τα δοκιμάσαμε φτιάχνοντας ατομικές φρουτοσαλάτες.
Στη συνέχεια συζητήσαμε ποια μας κάνουν καλό, ποια δεν είναι ιδιαίτερα χρήσιμα και φτιάξαμε τη δική μας πυραμίδα της διατροφής την οποία κολλήσαμε στον τοίχο της τάξης μας και τη συμβουλευόμαστε κάθε μέρα την ώρα του φαγητού.
Φτιάξαμε επίσης τις δικές μας << Κατσαρόλες της Υγίειας>> στις οποίες βάλαμε διάφορα λαχανικά, τα οποία είναι αρκετά σημαντικά για την διατροφή μας. Αυτός ο τρόπος λειτουργεί ως υπενθύμιση να μην ξεχνάμε να τα τρώμε, αφού είναι βασικά για την υγίεια μας.
Και κάπως έτσι φτάσαμε στην επέτειο του Πολυτεχνείου…
Μιλήσαμε για τις έννοιες Δημοκρατία – Δικτατορία με τη βοήθεια παραμυθιών, βιβλίων και εποπτικού υλικού, φτιάξαμε τα πανό μας για τη διαδήλωση, τις ντουντούκες μας, μάθαμε τραγούδια τα οποία τα κάναμε εικονόλεξο, παίξαμε κουκλοθέατρο την “Ντενεκεδούπολη” και κάναμε και εκλογές για να τονώσουμε με βιωματικό τρόπο το αίσθημα του ενεργού πολίτη:
ατομικές εργασίες… 2 καρδιές κι έναν ήλιο στη μέση…
ομαδικές εργασίες – εικονόλεξο “τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο”.
Εκλογές:
Κουκλοθέατρο “Η Ντενεκεδούπολη”…
Η πορεία – διαδήλωση…
20 ΝΟΕΜΒΡΗ – ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
Ως έναυσμα για να ξεκινήσουμε την συζήτηση, αποτέλεσε το παραμύθι <<Το μαγικό μολύβι της Μαλάλα>>, το οποίο συνοψίζει όλα τα δικαιώματα που θα πρέπει κάθε παιδί να έχει, σπίτι, φαγητό, δικαίωμα στη μάθηση… Αφού το διαβάσαμε συζητήσαμε με τα παιδιά τι τους άρεσε περισσότερο, τι θα έκαναν εκείνα στην θέση της ηρωίδας, σχολιάσαμε τις εικόνες του βιβλίου και ζωγραφίσαμε κάτι που μας έκανε πιο πολύ εντύπωση.
Συνεχίσαμε τη συζήτηση και τα παιδιά ξεκίνησαν να λένε απο μόνα τους τί δικαίωμα έχει κάθε παιδί. Αποφασίσαμε λοιπόν να δημιουργήσουμε στην τάξη μας ένα <<αστερόσπιτο>>, όπου όλα τα παιδιά έχουν αυτά που χρειάζονται.
Παρακολουθήσαμε βίντεο σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των παιδιών, έπειτα παρατηρήσαμε σχετικό εποπτικό υλικό – εικόνες
συζήτηση και καταγραφή των ιδεών – λέξεων
Ομαδική εργασία…