«Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή»
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 1
Η Μικρή Ηλιαχτίδα εμφανίζεται στην τάξη και μας διαβάζει το γράμμα του
Ήλιου
–Το κάθε παιδί λέει ΚΑΛΗΜΕΡΑ με όποιον τρόπο θέλει και οι και οι υπόλοιποι
επαναλαμβάνουν με τον ίδιο τρόπο.
-“Το κουβάρι της μικρής Ηλιαχτίδας”. Το κουβάρι περνά από χέρι σε χέρι. Κάθε
παιδί λέει το όνομα του και όλοι το χαιρετούν και δημιουργούν έναν αχτινο-ιστό που
συνδέει όλη την ομάδα.
–Παιχνίδι στο χώρο ”Η Ηλιαχτίδα οδηγός”. Τα παιδιά σχηματίζουν
τρενάκι και τα παιδιά οδηγούνται με την καθοδήγηση της νηπιαγωγού μέσα από
διάφορες διαδρομές συνδέοντας το σπίτι με το σχολείο
-”Ο χορός της Ηλιαχτίδας”.
Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο χώρο σε ρόλο ηλιαχτίδων με χορευτική μουσική. Μόλις
κλείνει η μουσική πρέπει να εκτελέσουν τις οδηγίες ,οι οποίες αφορούν την εξοικείωση
τους με την τάξη(π.χ. στέκομαι μπροστά από…,κάθομαι κάτω από…)
-Δημιουργία κανόνων για την σωστή λειτουργία της τάξης μας.
Ομαδική κατασκευή “Ο Ήλιος της τάξης μας”.
-Ενημέρωση για το επόμενο εργαστήριο: Παρουσίαση αγαπημένου αντικειμένου από
το σπίτι
– Χωρισμός σε ομάδες
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2
–Τα παιδιά παρουσιάζουν τα αγαπημένα τους αντικείμενα ανά ομάδα.
Κάθε παιδί που παρουσιάζει κάθεται στην ειδική καρέκλα και λέει:
«Είμαι ο/η …….. και έφερα απ’ το σπίτι κατιτί. Μήπως θέλει κάποιος να το βρει;»
Τα παιδιά με διάφορες ερωτήσεις προσπαθούν να το βρουν .
-Την τελευταία μέρα των παρουσιάσεων η Μικρή Ηλιαχτίδα προσφέρει σε όλα τα παιδιά
ένα μικρό δώρο :“βραχιολάκια-ηλιαχτίδες”
Το παζλ της τάξης μας “Ο καθένας είναι διαφορετικός και μοναδικός”
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 3
Παιχνίδι: “Η θέση δεξιά μου είναι αδειανή, έλα…να κάτσουμε μαζί
“-Θεατρικό παιχνίδι με την Ηλιαχτίδα. “Παγωμένες” …καλημέρες:
Τα παιδιά αναγνωρίζουν και ονομάζουν τα συναισθήματα που βλέπουν στις κάρτες.
-Παιχνίδια α.- Φθινοπωρινό αεράκι: Ενεργοποίηση σώματος .
Με μουσική, τα παιδιά μεταμορφώνονται σε φύλλα που τα φυσά ο άνεμος.
β.: Με χαλαρωτική μουσική οδηγούμε τα παιδιά να σκεφτούν και να νιώσουν τα μέλη του
σώματος τους.
γ. Ανεμοανακατοσούρα: Με ελεύθερη κίνηση στο χώρο τα παιδιά αλλάζουν
γρήγορα θέσεις ανάλογα με το χρώμα ή το είδος των ρούχων, το ύψος, το φύλο, το χρώμα
και το μήκος των μαλλιών ή των ματιών .. Η δραστηριότητα σταδιακά περνά και
σε άλλες ομαδοποιήσεις σύμφωνα με διάφορα κριτήρια προτιμήσεων (Σε όσους αρέσει … Σε όσους δεν αρέσει …), όπως: φαγητά, δραστηριότητες, ικανότητες, επιθυμίες .
Συζήτηση: Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Ο καθένας είναι ένα ξεχωριστό πλάσμα. Με το δικό του
σώμα και τα δικά του συναισθήματα. Τις δικές του προτιμήσεις. Εμείς είμαστε υπεύθυνοι
για τον εαυτό μας. Πώς μπορούμε να τον φροντίσουμε;
Δημιουργία λίστας απαντήσεων για 4 θεματικές περιοχές : υγιεινή σώματος, γυμναστική,
διατροφή, καλό ύπνο
-Δημιουργία αφίσας αναφοράς σε υγιεινά πρότυπα ζωής που αφορούν
τη γενικότερη στάση κάθε ατόμου εντός και εκτός του σχολείου .
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 4
–Η Μικρή Ηλιαχτίδα εμφανίζεται στην τάξη για να παίξει με τα παιδιά .
α.“Μάρμαρο”: Κυνηγητό με κανόνες στο χώρο.
Ακολουθεί συζήτηση με τα παιδιά για τα συναισθήματα και τις
δυσκολίες που μπορεί να αντιμετώπισαν.
β.- “Μάρμαρο-ξεμάρμαρο”: Το παιχνίδι
εμπλουτίζεται. Συζήτηση μετά το παιχνίδι.
για τα συναισθήματα τους αφού μπορούσαν να σωθούν και να σώσουν τους άλλους.
-Παιχνίδια σε ζευγάρια .α. “Αχ Κολλήσαμε!”. Σε ζευγάρια, πρέπει να
καταφέρουν να βρουν τρόπο μετακίνησης ενώ είναι “κολλημένοι” με το ταίρι τους
σε (και με )κάποιο από τα μέλη του σώματός τους (κολλημένα κεφάλια, γόνατα, πλάτες,
πατούσες, κ.λπ.) και να διανύσουν μία ορισμένη απόσταση .
-Η Μικρή Ηλιαχτίδα αναφέρεται σε ένα όμορφο όνειρο που είδε .και
προσκαλεί τα παιδιά να παίξουν και να μοιραστούν τα δικά τους όνειρα και ιδέες.
Κάθε παιδί ξαπλώνει στον χώρο με κλειστά μάτια και
αφήνει τη μουσική να το “ταξιδέψει”.
Τα παιδιά μοιράζονται τα όνειρα τους στον κύκλο.
Ζωγραφική σε ζευγάρια ‘Τα όνειρα μας”.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 5
Η Μικρή Ηλιαχτίδα διαβάζει στα παιδιά το βιβλίο
¨Πρώτη μέρα στο σχολείο: η περιπέτεια αρχίζει”. Ακολουθεί συζήτηση για το
σχολείο και τι σκέφτονται τα παιδιά γι’ αυτό. Τα παιδιά ζωγραφίζουν το σχολείο τους.
–Συζήτηση και προβληματισμός για το τι θα μπορούσαμε να κάνουμε
ώστε το σχολείο μας να γίνει καλύτερο. Είναι κάτι που θα ήθελαν τα παιδιά να
δημιουργήσουν ή να αλλάξουν στο σχολείο; Η νηπιαγωγός με την μέθοδο του
ιδεοκαταιγισμού καταγράφει τις ιδέες των παιδιών. Φύλλο εργασίας για το τι θα μπορούσαμε
να κάνουμε για το σχολείο μας.
–Επιλέγουμε το σχέδιο δράσης με δημοκρατικές διαδικασίες και το
οργανώνουμε με λίστα με υλικά και καταμερισμό εργασίας .
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 6
Τα παιδιά υλοποιούν το σχέδιο δράσης.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 7
Παιχνίδι με την Μικρή Ηλιαχτίδα. Το Παιχνίδι με τις καρέκλες του ΠΡΙΝ
και του ΜΕΤΑ: Τοποθετούνται στο κέντρο του χώρου οι καρέκλες του ΠΡΙΝ και
του ΜΕΤΑ. Δύο παιδιά κάθονται στις καρέκλες και αποκαλύπτουν τις σκέψεις τους
για το τι σκεφτόταν πριν και για το πόσο αισθάνονται ότι βοήθησαν την ομάδα και το
σχολείο να γίνει καλύτερο. Η Μικρή Ηλιαχτίδα τους αποχαιρετά.
–Τα παιδιά μαζί με την νηπιαγωγό δημιουργούν μια αναμνηστική
κατασκευή.
Πρόσφατα σχόλια