Γνωρίζω το υλικό μέρος του υπολογιστή
Όλα τα μέρη του υπολογιστή που μπορούμε να δούμε και να αγγίξουμε λέγονται Περιφερειακές Συσκευές.
Γύρισε τις κάρτες.
Αναγνωρίστε, παίζοντας ένα παιχνίδι, τις περιφερειακές συσκευές του υπολογιστή. Το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να γυρνάτε τις κάρτες για να μαθαίνετε το όνομα της συσκευής. Κάρτες – Flashcards
Μπορείς να δοκιμάσεις και την εμπειρία σου μέσα από την διασκεδαστική εφαρμογή Match the cards.
Ας λύσουμε ένα σταυρόλεξο… Προσπάθησε να το λύσεις και στο τέλος να δεις τις απαντήσεις. Μπορείς να κάνεις όσες προσπάθειες θέλεις. Το σταυρόλεξο κάθε φορά θα είναι διαφορετικό…
Φτιάξε το πάζλ και βρες ποια συσκευή απεικονίζεται.
Συσκευές εισόδου και εξόδου.
Συσκευές εισόδου: Είναι οι συσκευές που στέλνουν δεδομένα προς την Κεντρική Μονάδα, όπως για παράδειγμα:
√ πληκτρολόγιο
√ ποντίκι
√ μικρόφωνο
√ κάμερα (webcamera)
√ σαρωτής
√ χειριστήριο
Συσκευές εξόδου: Είναι οι συσκευές που δέχονται δεδομένα από την Κεντρική Μονάδα, όπως για παράδειγμα:
√ οθόνη
√ εκτυπωτής
√ ηχεία
√ ακουστικά
Υπάρχουν και συσκευές εισόδου/εξόδου συγχρόνως, δηλαδή στέλνουν δεδομένα προς την Κεντρική Μονάδα και δέχονται δεδομένα από την Κεντρική Μονάδα. Για παράδειγμα
√ πολυμηχάνημα (εκτυπωτής και σαρωτής μαζί)
√ οθόνες αφής
√ usb stick
√ σκληρός δίσκος
Για να λύσεις το σταυρόλεξο, πάτησε εδώ.
Γνωρίζω το λογισμικό του υπολογιστή
Σε αντίθεση με το Υλικό του υπολογιστή, το Λογισμικό δεν μπορούμε να το αγγίξουμε, είναι άυλο.
Το Λογισμικό που βρίσκουμε σε έναν υπολογιστή μπορούμε να το χωρίσουμε σε δυο μεγάλες κατηγορίες:
- Στο Λογισμικό Εφαρμογών και
- στο Λογισμικό Συστήματος ή αλλιώς Λειτουργικό Σύστημα (Operating System).
Λογισμικό Εφαρμογών
Στην κατηγορία του Λογισμικού Εφαρμογών περιλαμβάνεται μια μεγάλη ποικιλία διαφορετικών προγραμμάτων, κατασκευασμένων με τέτοιο τρόπο, ώστε να εκτελούν συγκεκριμένες εργασίες συμφωνά με τις απαιτήσεις και τις ανάγκες μας. Ανάλογα με τη δραστηριότητα που θέλουμε να πραγματοποιήσουμε επιλέγουμε και το αντίστοιχο πρόγραμμα.
Μερικά παραδείγματα Λογισμικού Εφαρμογών είναι:
- Τα προγράμματα ζωγραφικής.
- Τα προγράμματα επεξεργασίας φωτογραφίας και εικόνων.
- Τα προγράμματα Επεξεργασίας Κειμένου.
- Τα προγράμματα παρουσίασης.
- Οι ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδειες όπως η Βικιπαίδεια.
- Τα προγράμματα που χρησιμοποιούμε για να αναζητήσουμε πληροφορίες στον παγκόσμιο ιστό, όπως το Google Chrome, Mozilla Firefox, Internet Explorer, Chromium κ.ο.κ. και λέγονται φυλλομετρητές .(browsers).
- Προγραμματιστικά περιβάλλοντα, τα χρησιμοποιούμε για να δημιουργήσουμε άλλες εφαρμογές ή για να μάθουμε προγραμματισμό, όπως το Scratch.
- Τα παιχνίδια που παίζουμε.
- κ.α.
Λογισμικό Συστήματος
Το Λειτουργικό Σύστημα είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του υπολογιστή. Όπως ένα λεωφορείο χρειάζεται συνέχεια τον οδηγό του, για να μεταφέρει τους επιβάτες του, έτσι και ο υπολογιστής χρειάζεται το Λειτουργικό Σύστημα, για να πραγματοποιήσει οποιαδήποτε εργασία. ‘Οπως ο μαέστρος μιας ορχήστρας διευθύνει τους μουσικούς της ορχήστρας του, για να παίξουν ως σύνολο τις παρτιτούρες τους, έτσι και το Λειτουργικό Σύστημα συντονίζει τη συνεργασία Υλικού-Προγραμμάτων, για να λειτουργούν μαζί αρμονικά. Χωρίς «μαέστρο» ο υπολογιστής δε θα μπορούσε να εκτελέσει τα προγράμματα που θέλουμε και δε θα παίρναμε αποτελέσματα.
Με λίγα λόγια, εάν δεν υπάρχει λειτουργικό σύστημα εγκατεστημένο σε έναν υπολογιστή τότε δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι, είναι μια συσκευή που δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε. Εάν το Λογισμικό Εφαρμογών δεν ειναι εγκατεστημένο δεν επηρεάζει τη λειτουργία του υπολογιστή. Όταν αγοράζουμε έναν υπολογιστή συνήθως έρχεται με εγκατεστημένο το λειτουργικό σύστημα και εμείς προσθέτουμε στη συνέχεια όποιες άλλες εφαρμογές επιθυμούμε να χρησιμοποιήσουμε. Εάν δεν είναι εγκατεστημένο τότε πρέπει να έχουμε το λειτουργικό σύστημα σε ένα DVD (Digital Video Disc ή Digital Versatile Disc – Ψηφιακός Δίσκος Βίντεο ) ή USB φλασάκι για να το εγκαταστήσουμε εμείς εφόσον γνωρίζουμε πώς να το κάνουμε.
Ώρα για γνώση και διασκέδαση!