Θυμός και παιδί

«Ο καθένας μπορεί να θυμώσει, αυτό είναι εύκολο.
Αλλά το να θυμώνει κανείς με το σωστό άτομο,
στο σωστό βαθμό και τη σωστή στιγμή,
για τη σωστή αιτία και με το σωστό τρόπο,
αυτό δεν είναι εύκολο»!

Αριστοτέλης

 

Όπως όλοι οι άνθρωποι θυμώνουν, το ίδιο συμβαίνει στα παιδιά. Όλα τα συναισθήματα είναι ανθρώπινα αλλά και χρήσιμα. Ο θυμός είναι η άμυνα ενάντια σε βαθύτερα συναισθήματα όπως ο φόβος, η απογοήτευση, η ζήλια και ο πόνος. Όταν αυτά τα συναισθήματα γίνονται πολύ έντονα και συσσωρεύονται μέσα μας, τότε αυτόματα θυμώνουμε για να προστατεύσουμε τον εαυτό μας από τον υπερβολικό πόνο. Με αυτό τον τρόπο τα συναισθήματα αυτά βρίσκουν και μια διέξοδο. Έτσι, όταν κάτι μας απειλήσει συναισθηματικά προχωρούμε στην επίθεση, δηλαδή τον θυμό. Τα παιδιά συνήθως θυμώνουν:
– με τον μικρό τους αδερφό (που έκανε ζημιά σε κάποιο σημαντικό παιχνίδι)
– με τους γονείς τους (οι οποίοι του συμπεριφέρθηκαν «άδικα»)
– με τη δασκάλα τους (που τους ντρόπιασε)
– με κάποιο άλλο παιδί που τους εκφόβησε
Όταν τα παιδιά μεγαλώσουν σε ένα σπίτι όπου ο θυμός αντιμετωπίζεται με υγιή τρόπο, τότε μαθαίνουν να χειρίζονται και το δικό τους θυμό πιο εποικοδομητικά. Άλλωστε αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο: στα μάτια των παιδιών οι γονείς είναι το καλύτερο παράδειγμα ! Ο θυμός λοιπόν, παρόλο που φοβίζει μικρούς και μεγάλους, είναι μια καλή ευκαιρία για σωστή διαπαιδαγώγηση των παιδιών εάν οι γονείς τον αξιοποιήσουν σωστά.

Υγιής αντιμετώπιση θυμού σημαίνει:

Έλεγχος επιθετικών συμπεριφορών. Μέχρι το νηπιαγωγείο τα παιδιά πρέπει να μπορούν να ελέγχουν την αύξηση της αδρεναλίνης και άλλων χημικών στο σώμα τους όταν θυμώνουν, έτσι ώστε να ηρεμούν από μόνοι τους και να μην ενοχλούν κανέναν όταν αναστατώνονται για οποιοδήποτε λόγο. Για να φτάσει το παιδί σας όμως σε αυτό το σημείο, πρέπει να το βοηθήσετε και σεις. Η ρύθμιση των διαφόρων χημικών διαμορφώνεται τα πρώτα χρόνια του παιδιού ανάλογα με τα βιώματα και τις συμπεριφορές που βλέπει γύρω του. Αποδεχτείτε το θυμό του παιδιού σας και παραμείνετε ήρεμοι. Αυτό βελτιώνει τις συναισθηματικές δεξιότητες του παιδιού, μαθαίνοντας το να ηρεμεί και να μην κάνει κακό σε κανέναν.

Αναγνώριση των πιο απειλητικών συναισθημάτων που βρίσκονται κάτω από το θυμό. Μόλις το παιδί βιώσει τη θλίψη για το σπασμένο παιχνίδι, τον πόνο για την «άδικη» μητέρα του, την ντροπή όταν δεν ήξερε την απάντηση στην τάξη ή τον φόβο όταν ο συμμαθητής του τον απείλησε, τότε μπορεί να προχωρήσει μπροστά. Δεν χρειάζεται πλέον το θυμό για να υπερασπιστεί αυτά τα συναισθήματα, κι έτσι ο θυμός εξατμίζεται. Σε αντίθεση, εάν δεν βοηθήσετε τα παιδιά σας να βρουν την πραγματική πηγή του θυμού τους, τότε θα συνεχίσουν να χάνουν τη ψυχραιμία τους χωρίς να λύνουν το βαθύτερο πρόβλημα.

Εποικοδομητική επίλυση προβλημάτων. Στόχος είναι το παιδί σας να χρησιμοποιήσει το θυμό έτσι ώστε κάνει τις αλλαγές που χρειάζεται για να μην επαναληφθεί ξανά αυτό που τον θυμώνει. Αυτό μπορεί να σημαίνει μετακίνηση των παιχνιδιών μακριά από τον μικρό του αδερφό, ή γονική υποστήριξη για την αντιμετώπιση του εκφοβισμού από το συμμαθητή του. Ακόμη, μπορεί να αναγνωρίσει τη δική του συμβολή στο πρόβλημα, ακολουθώντας καλύτερα τις συμβουλές των γονιών του ή να κάνει καλύτερη προετοιμασία για το σχολείο.

Χρειάζονται χρόνια γονικής υποστήριξης για να μάθουν τα παιδιά αυτές τις δεξιότητες. Εάν οι γονείς βοηθήσουν το παιδί τους έτσι ώστε να αισθάνεται την ασφάλεια για να εκφράσει ελεύθερα το θυμό του και να διερευνήσει τα συναισθήματα που βρίσκονται από κάτω, τότε θα μάθει πιο γρήγορα να ξεπερνά το θυμό του κατά τη διάρκεια του δημοτικού.

Πως μπορείτε να βοηθήσετε τα παιδιά σας να διαχειρίζονται το θυμό τους;

1. Να θυμάστε ότι όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά. Μόνο οι πράξεις πρέπει να περιορίζονται.

2. Βάλτε όρια. Επιτρέποντας το συναίσθημα δεν σημαίνει πως επιτρέπονται και οι καταστροφικές πράξεις. Τα παιδιά δεν πρέπει ποτέ να κτυπούν άλλους ανθρώπους, ούτε καν τους γονείς τους. Όταν κτυπούν όμως τους γονείς τους, τότε τα παιδιά ζητούν ουσιαστικά από αυτούς να θέσουν τα όρια έτσι ώστε να τα βοηθήσουν να συγκρατήσουν το θυμό τους. Μπορείτε να πείτε στο παιδί σας «Μπορείς να είσαι όσο θυμωμένος θέλεις όμως δεν μπορείς να κτυπάς». Μην αφήσετε το παιδί σας να σπάσει πράγματα πάνω στο θυμό του. Αυτό θα το κάνει να αισθάνεται τύψεις. Η δουλειά σας είναι να προσφέρετε ασφάλεια και να ακούσετε τι έχει να σας πει.

3. Ποτέ μη στέλνετε ένα παιδί μακριά για να ηρεμήσει μόνο του. Να θυμάστε πως τα παιδιά χρειάζονται περισσότερο την αγάπη σας εκείνες τις στιγμές που θεωρείτε πως την αξίζουν λιγότερο. Αντί να αφήσετε το παιδί σας μόνο του με αυτά τα μεγάλα και τρομακτικά συναισθήματα, παραμείνετε δίπλα του και βοηθήστε το. Μένοντας κοντά από το παιδί σας αισθάνεται λιγότερο μόνο και αβοήθητο. Θα εκπλαγείτε με τον αυτοέλεγχο που αποκτούν τα παιδιά όταν υιοθετήσετε αυτή την πρακτική.

4. Μείνετε κοντά στο παιδί σας όταν είναι αναστατωμένο. Αναγνωρίστε αυτό που συνέβη εάν γνωρίζετε, και επιτρέψτε λεκτικά και συγκεκριμένα το κλάμα, τη λύπη, λέγοντας του «Είναι εντάξει. Όλοι θέλουν μερικές φορές να κλαίνε». Μπορείτε να τον ακουμπήσετε στην πλάτη για να παραμείνετε συνδεδεμένοι μαζί του. Εάν πάλι σας διώχνει μακριά, απομακρυνθείτε λίγο όμως παραμείνετε στον ίδιο χώρο λέγοντάς του πως δεν θα τον αφήσετε μόνο του με αυτά τα έντονα συναισθήματα.

5. Παραμείνετε ήρεμοι. Φωνάζοντας σε ένα θυμωμένο παιδί ενισχύεται αυτό που ήδη νιώθει και κάνετε τα πράγματα χειρότερα. Η δουλειά σας είναι να επαναφέρετε την ηρεμία γιατί μόνο έτσι τα παιδιά μπορούν να μάθουν και να καταλάβουν πώς να γίνουν καλύτερα. Εάν έχετε τη συνήθεια να φωνάζετε στα παιδιά σας τότε και αυτά θα υιοθετήσουν τη συμπεριφορά σας όταν θα είναι έφηβοι εάν όχι και πιο νωρίς.

Τα παιδιά πρέπει να μάθουν από εσάς ότι ο θυμός και τα άλλα συναισθήματα που αναστατώνουν δεν είναι τελικά τόσο τρομακτικά, μιας και ούτε η Μαμά κι ο Μπαμπάς τα φοβούνται. Η παρουσία σας τα κάνει να αισθάνονται ασφαλή, επιτρέποντας την ανάπτυξη του αυτοέλεγχου και της λογικής ψύχραιμης σκέψης. Έτσι μαθαίνουν τα παιδιά πώς να καταπραΰνουν τον εαυτό τους.

6. Δώστε τρόπους στο παιδί σας για να διαχειριστεί το θυμό του εκείνη τη στιγμή. Μπορείτε να προτείνετε στο παιδί σας όταν είναι θυμωμένο να κτυπήσει για λίγο κάποιο μαξιλάρι. Εάν είναι λίγο μεγαλύτερο το παιδί σας, μπορείτε να του προτείνετε να ζωγραφίσει ή να γράψει πάνω στο χαρτί γιατί είναι θυμωμένο και μετά να το σκίσει σε μικρά κομματάκια. Μπορείτε να προτείνετε επίσης να πάρει μια ανάσα μετρώντας μέχρι το 4 και μετά να εκπνεύσει μετρώντας μέχρι το 8. Όταν το παιδί σας είναι ήρεμο, μπορείτε να κάνετε μια λίστα μαζί με εποικοδομητικούς τρόπους εκτόνωσης συναισθημάτων και φωτογραφίες και να τη βάλετε στο ψυγείο. Αυτό μπορείτε και σεις οι γονείς να το χρησιμοποιήσετε ως παράδειγμα όταν θα είστε θυμωμένοι.

7. Βοηθείστε το παιδί σας να αναπτύξει συναισθηματική νοημοσύνη. Τα παιδιά που αισθάνονται άνετα με τα συναισθήματα τους χειρίζονται το θυμό τους πιο εποικοδομητικά. Μάθετε και δείξτε στα παιδιά σας να μη φοβούνται τα συναισθήματά τους, όποια και αν είναι αυτά. Κάντε τα παιδιά σας να αισθάνονται ασφάλεια και ενθαρρύνετέ τα να εκφράζουν οποιαδήποτε άβολα συναισθήματα.

10 σημάδια που δείχνουν πως το παιδί χρειάζεται βοήθεια από ειδικό στη διαχείριση του θυμού
1. Δεν μπορεί να ελέγξει την επιθετικότητά του και κτυπά ανθρώπους μετά την ηλικία των 5.
2. Παθαίνει συχνές κρίσεις θυμού, δείχνοντας πως κουβαλά ένα μεγάλο δοχείο θυμού που έχει ξεχειλίσει.
3. Είναι εύκολα αρνητικό και αντίθετο με ότι του λέτε.
4. Δεν μπορεί να ακολουθήσει την εποικοδομητική λύση ενός προβλήματος και δεν αναγνωρίζει την ευθύνη που έχει το ίδιο στη δημιουργία του προβλήματος. Αισθάνεται συνεχώς πως είναι το θύμα.
5. Χάνει συνεχώς φίλους, απομακρύνει τους μεγάλους ή εμπλέκεται σε διαπροσωπικές συγκρούσεις.
6. Σκέφτεται συνεχώς την εκδίκηση.
7. Απειλεί να κάνει ή κάνει κακό στον εαυτό του.
8. Προκαλεί ζημιά σε ιδιοκτησία.
9. Εκφράζει επανειλημμένα μίσος για τον εαυτό του ή για κάποιον άλλον.
10. Κάνει κακό σε μικρότερα παιδιά ή σε ζώα.

Για τα παιδιά που έχουν δυσκολίες στη διαχείριση θυμού, η θεραπευτική παρέμβαση μπορεί να τα βοηθήσει να επεξεργαστούν τα βαθύτερα συναισθήματα που κρύβονται κάτω από το θυμό και να αναπτύξουν την ικανότητα να διαχειρίζονται όλα τους τα συναισθήματα. Προλαμβάνοντας και αντιμετωπίζοντας το συσσωρευμένο θυμό του παιδιού σας μέσω μιας θεραπευτικής παρέμβασης, το βοηθάτε να γίνει ένας πιο ισορροπημένος ενήλικας.

 

 

 

Ο Ιρλανδός (2)

“Ο Ιρλανδός”: Το έπος του Μάρτιν Σκορσέζε με επανένωση Ντε Νίρο – Πατσίνο

Μια επική ιστορία για το οργανωμένο έγκλημα στη μεταπολεμική Αμερική μέσα από τα μάτια του βετεράνου του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, Φρανκ Σίραν, ενός απατεώνα και εκτελεστή που συνεργάστηκε με διαβόητες μορφές του 20ού αιώνα.

Στη χρυσή του ωριμότητα ο Σκορσέζε εκθέτει τον σκελετό της τεχνικής του μέσα από την τέχνη του, την απέριττη αρχιτεκτονική των χαρακτήρων μέσα στον χωροχρόνο που διεκδικεί με υπομονή και θαυμαστή επιδεξιότητα, τοποθετώντας τον Ιρλανδό, αυτόν τον συναρπαστικό μαίανδρο στο ημίφως της σύγχρονης Ιστορίας της βίας, στην πρώτη τριάδα, ίσως μαζί με τον Ταξιτζή και το Οργισμένο Είδωλο, μιας φιλμογραφίας με τουλάχιστον άλλα τόσα αριστουργήματα.

https://blogs.sch.gr/zeta_kara/files/2019/12/Ο-Ιρλανδός.pdf

Ο Ιρλανδός

“Ο Ιρλανδός”: Το έπος του Μάρτιν Σκορσέζε με επανένωση Ντε Νίρο – Πατσίνο

Ο Ιρλανδός

*****

(“The Irishman / I Heard You Paint Houses”, Μάρτιν Σκορσέζε, 3ω29λ)

Καστ: Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Αλ Πατσίνο, Τζο Πέσι, Άννα Πάκουιν

Η ζωή του Φρανκ Σίραν, από βετεράνος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου σε εκτελεστής της Μαφίας και κεντρικό πιόνι στη διαφθορά των σωματείων από το οργανωμένο έγκλημα στη διάρκεια των ‘60s και ‘70s. Στο ρόλο ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο, ψηφιακά αλλοιωμένος ώστε να παίζει τον χαρακτήρα σε όλα τα στάδια της ζωής του, επανενώνεται με τον Σκορσέζε αλλά και με τον Αλ Πατσίνο, ο οποίος υποδύεται τον διάσημο ηγέτη του συνδικάτου των Οδηγών Φορτηγών, Τζίμι Χόφα.

Είναι δείγμα μεγάλης πείρας και χαρίσματος από την πλευρά του Σκορσέζε όσο και της σταθερής μοντέρ του Θέλμα Σουμέικερ, το πώς παρακολουθώντας το πρώτο δίωρο του φιλμ τα πάντα μοιάζουν να κυλάνε αβίαστα, με τίποτα να μη μοιάζει συγκλονιστικά απαραίτητο αλλά και τίποτα να μην περισσεύει. Το μεγαλύτερο μέρος του φιλμ αφορά τη δράση του Σίραν κατά το απόγειο της επιρροής της Μαφίας, δίνοντας στον Σκορσέζε την ευκαιρία να απλώσει στο πανί όλο το εύρος της γκανκστερικής αφήγησης, με πλέγματα ηρώων και συμφερόντων να συναντώνται μονίμως και τους συσχετισμούς δύναμης να αλλάζουν διαρκώς μέσα σε ένα πλαίσιο φθοράς και διάβρωσης των κοινωνικών θεσμών στην καπιταλιστική Δύση.

Όμως ο Σκορσέζε ίσως νιώθει πιο κοντά στο τέλος (του) παρά στην εποχή που έκανε τα “Καλά Παιδιά”- ετούτη τη φορά δεν υπάρχει χαρά, δεν υπάρχει κανένα cool στις διαδικασίες. Ο Φρανκ Σίραν είναι ένας άνθρωπος του οποίου η ύπαρξη (όπως όλων μας) διατρέχει τις εποχές και τις δεκαετίες, ζώντας παράλληλα με τα ιστορικά γεγονότα, κάνοντας το “Irishman” (με έναν διεστραμμένο τρόπο) κάτι σαν το φιλοσοφημένο, μαφιόζικο “Forrest Gump” του Σκορσέζε. Κοιτά τον Φρανκ και αναρωτιέται τι βάρος τελικά έχουν όλα αυτά, καθώς ο ήρωας-20ος αιώνας μεταπηδά από αφεντικό σε αφεντικό και από δουλειά σε “δουλειά”, δίχως ποτέ να αναλογίζεται ποιοι είναι “αυτοί στην κορυφή” τους οποίους υπακούει, έρμαιο της Ιστορίας.

Κοιτά το έργο του, μέσα από τις ιστορίες τέτοιων αντρών, και αναλογίζεται τι μένει (όταν κοιτάς) πίσω καθώς ο χρόνος διαστρεβλώνει μεγέθη και σημασία και ονόματα και την ίδια την Ιστορία έτσι όπως έρχεται για όλους και για όλα. Η τελευταία πράξη του φιλμ είναι τίποτα λιγότερο από ένας ογκόλιθος, σμιλευμένος από έναν καλλιτέχνη σε διάλογο με την ίδια του την ύπαρξη. Υπό αυτή την έννοια, το “Irishman” μπορεί κανείς και να το δει σαν τη μαφιόζικη εποποιία του Σκορσέζε, ειδωμένη μέσα από το πρίσμα του “Silence”, του αμέσως προηγούμενου αριστουργήματός του.

Από την σχεδόν απόκοσμη αδιαφορία απέναντι στο κύμα της Ιστορίας με την οποία ο Ντε Νίρο αποδίδει τον Σίραν (ακόμα και όταν τον δυσκολεύει το VFX απογήρανσης) ως την σπουδαία ισορροπία δραματικής αποτύπωσης και κωμικής διάθεση από τον Αλ Πατσίνο ως Τζίμι Χόφα, κι από τον τυφώνα Τζο Πέσι ως την σπαρακτικά σιωπηλή Άννα Πάκουιν, ο Σκορσέζε γεμίζει το έπος του με μια πληθώρα κεφάτων, σκεπτόμενων ερμηνειών αντάξιων του φιλοσοφήματός του. Ολοκληρώνοντας τελικά ένα έργο ζωής όπου σκιές και φως, ήχοι και βλέμματα, προσωπικές και κοινωνικές ηθικές, οριοθετούν όχι μόνο το πέρασμα του 20ου αιώνα, αλλά και την ίδια Ιστορία και το πώς νομοτελειακά μας καθιστά -τελικά- πάντοτε υποσημειώσεις.

Φεστιβάλ Αθηνών 2018

Φεστιβάλ Αθηνών 2018 με Sting, Calexico και Bill Murray

Μεγάλα ονόματα, νέοι δημιουργοί, διεθνείς παραγωγές και “Άνοιγμα” στην πόλη και στην κοινωνία παρουσιάζει φέτος το Φεστιβάλ Αθηνών

«Κλασικός προσανατολισμός με ιδιαίτερη έμφαση στις μεγάλες ορχήστρες και τους διάσημους σολίστ στο Ηρώδειο, σύγχρονη αισθητική και νέες τάσεις στο θέατρο και στον χορό με μετακλήσεις ομάδων της διεθνούς πρωτοπορίας και αναθέσεις σε ταλαντούχους Ελληνες καλλιτέχνες στην Πειραιώς 260».

Πάνω σ΄αυτούς τους άξονες θα κινηθεί το Φεστιβάλ Αθηνών 2018, όπως τόνισε κατά τη σημερινή συνέντευξη Τύπου που δόθηκε στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ο καλλιτεχνικός διευθυντής της διοργάνωσης Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.

«Φέτος πετύχαμε να ετοιμάσουμε τον προγραμματισμό μας πολύ νωρίτερα από ότι άλλες χρονιές. Όσο νωρίτερα τόσο καλύτερα. (..) Η εμπειρία του προηγούμενου χρόνου και η κριτική μάς βοήθησε να οργανώσουμε πιο σωστά τη διάχυση των παραστάσεων θεάτρου, χορού και μουσικής. Μειώσαμε και τον αριθμό των παραστάσεων θεάτρου, χορού και μουσικής: από 127 πέρυσι σε 87 φέτος» είπε ο κ. Θεοδωρόπουλος.

Σημειώνεται ότι φέτος, πέραν από τις παραστάσεις των δύο θεάτρων της Επιδαύρου, όλες οι ελληνικές παραστάσεις της Πειραιώς 260 θα έχυον αγγλικούς υπέρτιτλους καθώς και ελληνικούς υπέρτιτλους για κωφούς.

Δείτε την παρουσίαση του προγράμματος:

Οι αριθμοί του Φεστιβάλ

Σχετικά με τον προϋπολογισμό της διοργάνωσης, όπως επεσήμανε ο αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ, Πέτρος Σταυριανός, αυτός ανέρχεται στα 10 εκατ. ευρώ, ενώ για πρώτη φορά το 2017 σημειώθηκε πλεόνασμα ύψους 700.000 με 800.000 ευρώ. «Ελπίζουμε το πλεόνασμα αυτό να επενδυθεί σε υποδομές καθώς και να περισσέψει κάτι για καλλιτεχνική “προίκα”» σημείωσε ο κ. Σταυριανός και υπογράμμισε ότι έγινε σημαντική προσπάθεια χωρίς να υπάρξει πρόσθετη κρατική επιχορήγηση.

Επεσήμανε μάλιστα ότι στους στόχους της διοργάνωσης είναι να απογαλακτιστεί πλήρως από το Υπουργείο Πολιτισμού (σ.σ.: το ίδιο ελπίζει και να συμβεί για το Εθνικό Θέατρο και την Εθνική Λυρική Σκηνή) καθώς αυτήν τη στιγμή το Φεστιβάλ Αθηνών διέπεται από μία αντίθεση: λειτουργεί με δημοσιουπαλληλικό κώδικα και δεοντολογία και παράγει έργο ιδιωτικού φορέα. «Το μακροπρόθεσμο σχέδιο είναι να αλλάξει η οργανωτική δομή και το θεσμικό πλαίσιο» του Φεστιβάλ Αθηνών, τόνισε.

Σχετικά με τους συμβασιούχους, ο κ. Σταυριανός ανέφερε ότι από πλευράς της διοργάνψσης έχουν γίνει όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την προκήρυξή των θέσεων και για το ενδεχόμενο παράτασης των συμβάσεων, ωστόσο από ‘κει και πέρα ωστόσο δεν εξαρτάται από το Φεστιβάλ πότε και εάν αυτές εγκριθούν.

To πρόγραμμα

Οι εκδηλώσεις θα ξεκινήσουν την 1η Ιουνίου και θα κορυφωθούν στις 18 Αυγούστου. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα στο Ηρώδειο θ΄ανοίξει με τη νέα παραγωγή του βερντιανού «Ναμπούκο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, ενώ ξεχωρίζουν η συναυλία της περίφημης Ορχήστρας Φιλαρμόνια του Λονδίνου υπό τον Εσα Πέκα Σάλονεν, η σύμπραξη της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με την κορυφαία πιανίστρια Μάρτα Αργκεριχ (εκδήλωση η οποία είχε αναβληθεί πέρυσι), η εμφάνιση του σούπερ σταρ του βιολιού Νάιτζελ Κένεντι, το σύνολο Il Pomo d’ Oro. Από τη διεθνή μουσική σκηνή στο Ηρώδειο θα υποδεχτούμε επίσης τους εκπληκτικούς Calexico της Αριζόνα και τον Sting καθώς και τον διάσημο Αμερικανό κωμικό ηθοποιό Bill Murray, ο οποίος θα συμμετέχει στη μουσική παράσταση “New Worlds”

Θα παρουσιαστούν επίσης η οπερέτα «Περουζέ» από την Ορχήστρα Φιλαρμόνια Αθηνών υπό τον Βύρωνα Φιδετζή, η Συμφωνική Όρχήστρα Τσαϊκόφσκι υπό τον βετεράνο Βλαντίμιρ Φεντοσέγιεφ αλλά και η Καμεράτα υπό τον Γιώργο Πέτρου με το συμφωνικό μιούζικαλ «Company» του Στ. Σόντχαϊμ.   

Στην Πειραιώς 260 ξεχωρίζει το αφιέρωμα στη Λούλα Αναγνωστάκη αλλά και οι διεθνείς παραγωγές που θα φιλοξενηθούν τόσο εκεί (Νature Theater of Oklahoma, Novosibirsk State Academic Drama Theatre, Proton Theatre, Nowy Teatr/Κρ. Βαρλικόφσκι  κ.α) όσο και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με το οποίο άμεσα υπογράφεται μνημόνιο συνεργασίας για την ανταλλαγή χώρων και την πραγματοποίηση συμπαραγωγών (Τοneelgroep Amsterdam-Ivo van Hove, Jullien Gosselin).

Στην Πειραιώς 260 θα φιλοξενηθούν και οι παραγωγές χορού: μεταξύ άλλων, θα δούμε τον διακεκριμένο Αρκάντι Ζάιντες, την ομάδα Jukstapoz (Χριστίνα Γουζέλη&Πολ Μπλάκμαν) τη Μαρλένε Μοντέιρο Φρέιτας αλλά και τον διεθνή Γιάννη Μανταφούνη.

Το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.greekfestival.gr

Το εικαστικό της φετινής διοργάνωσης υπογράφει η Ιφιγένεια Βασιλείου: Στην αφίσα εικονίζεται ο ερμηνευτής σαν προτομή, το “μάτι” του θεατή και τρία πόδια που συμβολίζουν τη συλλογικότητα, τη θεατρικότητα και την κίνηση

Αναλυτικά οι παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών στον χώρο όπου θα παρουσιαστούν:

Ηρώδειο

  • Εθνική Λυρική Σκηνή, “Ναμπούκο”
  • Νίκος Κυπουργός, “Τα μυστικά της Εγνατίας”
  • Il Pomo d’ Oro – Maxym Emelyanychev, “The Handel Mythology”
  • Ελευθερία Αρβανιτάκη – ΤΑΚΙΜ, “Την ίδια στιγμή”
  • Φιλαρμονική Ορχήστρα Αθηνών – Βύρων Φιδετζής, “Περουζέ”
  • Bill Murray, Jan Vogler & friends, “New Worlds”
  • Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ, “Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής
  • Sting
  • Αφιέρωμα στον Λευτέρη Παπαδόπουλο
  • Tchaikovsky Symphony Orchestra – Vladimir Fedoseyev
  • Καμεράτα – Joseph Calleja – Ramon Tebar
  • ΘΟΚ – Άρης Μπινιάρης, “Πέρσες”
  • Philharmonia Orchestra – Esa – Pekka Salonen
  • Calexico
  • Νάνα Μούσχουρη, “Ένα μύθο θα σας πω”
  • Καμεράτα – Γιώργος Πέτρου, “Company”
  • Αιμίλιος Χειλάκης – Μανώλης Δούνιας, Αντιγόνη
  • ΚΟΑ – Μάρτα Άργκεριχ – Θεοδοσία Ντόκου
  • ΚΟΘ, Ζωή Τσοκάνου – Daniel Muller-Schott
  • Ταινιοθήκη της Ελλάδας – Δάφνις και Χλόη – Φ. Τσαλαχούρης
  • Nigel Kennedy, “Bach meets Kennedy meets Gershwin”
  • Εθνική Λυρική Σκηνή, Κάρμεν

Άνοιγμα στην πόλη, Αθήνα

  • Chloe Moglia, Horizon (και στην Πειραιώς)

ΑΥΛΗ ΤΟΥ ΜΙΕΤ

  • Χριστίνα Μαξούρη, 20+1 λαϊκά μεταπολεμικά τραγούδια
  • Duo Aura, “Classic Without Frontiers”
  • Βασίλης Ρακόπουλος, Affection

ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

  • Young Greek Classics, Αφιέρωμα: Ντεμπυσσύ
  • Aqua Jazz Athens

ΘΕΡΙΝΟΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΛΑΪΣ & ΑΛΛΟΙ ΧΩΡΟΙ

  • Σοφία Ντώνα, Σοφία Μπέμπεζα, Βασιλεία Στυλιανίδου, AMOQA, Beaver, “Αφροδίτη”
  • Ομάδα Ραφή – Αμαλία Μπένετ, “Ιδομενέας”
  • Χρηστίνα Γαρμπή, Ζεμφύρα
  • Δάφνη Κοκκίνη, “Αγαθόφρων”, “Ο άτλας του συλλέκτη”
  • ομάδα.pelma. Lia Haraki, “The Performance Shop”
  • Reverend Billy & the Stop Shopping Choir

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

  • Πολιτιστικοί περίπατοι

Άνοιγμα στην Πόλη, Πειραιάς

ΜΠΟΥΚΑΠΟΡΤΕΣ ΠΛΟΙΩΝ

  • Αθανασία Αγοράκη, Γιούλη Καρναχωρίτη, Μυρτώ Πανάγου, Γέρος – έρως

ΙΧΘΥΟΣΚΑΛΑ ΚΕΡΑΤΣΙΝΙΟΥ

  • Ομάδα Salvia Divinorum, Τσάλος Γραμμή: Μια ωδή στη φθίση

ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΟΡΑΗ

  • Καλλιτεχνική κολεκτίβα Influx (Χάρης Πεχλιβανίδης, Κορίνα Βασιλειάδου) “Blind Date”

Πειραιώς 260

ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

  • Δημήτρης Κουρτάκης, “Αποτυχημένες απόπειρες αιώρησης στο εργαστήριό μου” (Σύνθεση Μπέκετ)
  • Θωμάς Μοσχόπουλος, Φαρενάιτ 451, (Μπράντμπουρη – Τρυφώ)
  • Κωνσταντίνος Ρήγος, “Πορνοστάρ”, της Έλενας Πέγκα
  • Elephas Tiliensis, “Οδυσσέας” (επεισ. 11 & 18 Τζαίημς Τζόυς)
  • Ανέστης Αζάς, Πρόδρομος Τσινικόρης, “Ελλάς Μονάχου”
  • Άντζελα Μπρούσκου, “Άγγελος Εξολοθρευτής” (Μπονιουέλ)
  • Blindspot Theater Group, “Βρικόλακες” (βασισμένο στον Ίψεν)

ΝΕΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΙ

  • Violet Lopuise, “Παράξενες ιστορίες”, Έντγκαρ Άλαν Πόε
  • Μάρθα Μπουζιούρη, “Αμάρυνθος”
  • Ελίζα Σόρογκα, “Ρίζες”

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΛΟΥΛΑ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗ

  • Αναδρομική έκθεση – Εργαστήριο – Ημερίδα
  • Γιάννης Μόσχος, “Η πόλη”
  • Ρούλα Πατεράκη, “Εργοτάξιο Λούλα Αναγνωστάκη, Μέρες ανάγνωσης”

ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΩΣΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΘΕΑΤΡΟΥ

  • “Θεατρική Πρωτοπορία στην Ελλάδα του 21ου αιώνα”

Διεθνείς παραγωγές

  • Nature Theater of Oklahoma, “Το κυνήγι της ευτυχίας”
  • Timofey Kulyuabin, “Τρεις Αδερφές”
  • Proton Theatre – Kornel Mundruczo, “Αποτίμηση Ζωής”
  • Jaha Koo, “Cuckoo”
  • Mapa Teatro, “Ο αποχαιρετισμός”
  • Nowy Teatr – Krzysztof Warlikowski, “We Are Leaving”

ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

  • Toneelgroep, Ivo van Hove, “Μετά την πρόβα, Περσόνα,”
  • Julien Gosselin, “1993”

Χορός

  • Arkadi Zaides, “Talos”
  • Χριστίνα Γουζέλη & Paul Blackman, “The Art of Dying”
  • Bruno Beltrao, Inoah
  • Marlene Monteiro Freitas, “Of Ivory and Flesh” (DNA)\
  • Ηρώ Αποστολέλλη & Αγνή -Παπαδέλη-Ρωσσέτου, “Δωμάτια”
  • El conde de Torrefiel, “LA PLAZA”
  • Γιάννης Μανταφούνης & Manon Parent, “Sing the Positions”
  • Boris Charmatz, “Enfant”
  • Σταύρος Γασπαράτος, “Rage Park”
  • Ολοήμερη δράση: “Μια μέρα γεμάτη χορό”

Εγκατάσταση

Παντελής Μάκκας, “Αντιστολή”

Κήπος & Προαύλιο

  • Six D.O.G.S., “ADD 2018”
  • Leon of Athens, “Xenox”
  • Apurimac – Μαρίνα Ρίζου – Μάρθα Μορελεόν, “Latin Party”
  • Γιάννης Μπέζος – Ηρώ Μπέζου, “Κρατώντας μια σπίθα”
  • Athens Open Air Film Festival

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

  • Κώστας Τσίανος, Αχαρνείς του Αριστοφάνη
  • Τσέζαρις Γκραουζίνις, Αγαμέμνων του Αισχύλου (Κύκλος ΟΡΕΣΤΕΙΑ)
  • Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, Πλούτος του Αριστοφάνη
  • Θ. Παπακωνσταντίνου, Ηλέκτρα του Σοφοκλή
  • Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Θεσμοφοριάζουσες του Αριστοφάνη
  • Γιάννης Αναστασάκης, Ορέστης του Ευριπίδη
  • Κώστας Φιλίππογλου, Βάτραχοι του Αριστοφάνη
  • Γιάννης Κόκκος, Οιδίπους επί Κολωνώ του Σοφοκλή

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

  • Ομάδα VASISTAS – Αργυρώ Χιώτη, Χοηφόροι του Αισχύλου (Κύκλος ΟΡΕΣΤΕΙΑ)
  • Κωνσταντίνος Ντέλλας, Αντιγόνη του Σοφοκλή
  • Μάρθα Φριντζήλα, Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου

Αρχαίο Στάδιο Επιδαύρου

  • Στεφανία Γουλιώτη, Ευμενίδες του Αισχύλου (Κύκλος ΟΡΕΣΤΕΙΑ)

Λύκειο Επιδαύρου

  • Πατρίτσια Απέργη, Αερίτες, στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου
  • Ιωάννα Πορτόλου, Γιάννης Νικολαΐδης, Σεσίλ Μικρούτσικου / Ομάδα Griffon στο Αρχαίο Στάδιο Επιδαύρου

Θυμήσου την 5η Νοέμβρη (2)

Η «νύχτα του Γκάι Φωκς» ή «Νύχτα των Πυροτεχνημάτων» αναφέρεται στην 5η Νοεμβρίου του 1605, όταν ο Γκάι Φωκς, στρατιώτης και εμπνευστής της συνωμοσίας της πυρίτιδας, συνελήφθη με τεράστιες ποσότητες εκρηκτικών που είχε αποθηκεύσει κάτω από το κτίριο της Βουλής των Λόρδων.

Η συνωμοσία είχε ως στόχο τη δολοφονία του Ιακώβου του Α’, της οικογένειάς του και των μελών του Κοινοβουλίου και οργανώθηκε σαν αντίδραση στα σκληρά μέτρα του προτεστάντη βασιλιά απέναντι στους Καθολικούς.

Οι συνωμότες αποθήκευσαν 36 βαρέλια πυρίτιδας σε ένα κελάρι κάτω από το κτίριο της Βουλής των Λόρδων, τα οποία σκόπευαν να ανατινάξουν. Ωστόσο οι ίδιοι πρόδωσαν το σχέδιο τους, αφού ανησυχώντας για το γεγονός ότι στο κτίριο της Βουλής, που θα ανατίναζαν, θα βρίσκονταν κι άλλοι Καθολικοί, έστειλαν μια προειδοποιητική επιστολή στο Λόρδο Μοντάγκλ, προκειμένου να μην παρουσιαστεί στη συνέλευση.

Η επιστολή αυτή, δημιούργησε στο Λόρδο υποψίες κι έτσι ξεκίνησαν οι έρευνες στις υπόγειες σήραγγες κάτω από τη Βουλή των Λόρδων, ώσπου τελικά ανακαλύφθηκε και συνελήφθη ο Γκάι Φωκς το πρωινό της 5ης Νοεμβρίου.

Μετά από βασανιστήρια, αποκάλυψε τα ονόματα των υπόλοιπων συνωμοτών, που είχαν ωστόσο εντοπιστεί στο μεταξύ και όλοι τους εκτελέστηκαν στις 31 Ιανουαρίου, με αγχόνη και διαμελισμό.

Σε ανάμνηση της αποτυχημένης απόπειρας του Γκάι Φωκς, να ανατινάξει το Κοινοβούλιο, στην Αγγλία και άλλες χώρες, η 5η Νοεμβρίου, εορτάζεται σαν Νύχτα του Γκάι Φωκς, όπου οι πολίτες ρίχνουν πυροτεχνήματα και καίνε στην πυρά ένα ομοίωμα του Φωκς.

H ιστορία του Φωκς ενέπνευσε τον σχεδιαστή Αλαν Μουρ να δημιουργήσει το κόμικ V for Vendetta, το οποίο αργότερα μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη, κάνοντας τη μάσκα με το πρόσωπο του Γκάι Φωκς παγκόσμιο σύμβολο της επανάστασης, ενάντια στην τυρρανία οποιασδήποτε μορφής.

Θυμήσου την 5η Νοέμβρη

Η «νύχτα του Γκάι Φωκς» ή «Νύχτα των Πυροτεχνημάτων» αναφέρεται στην 5η Νοεμβρίου του 1605, όταν ο Γκάι Φωκς, στρατιώτης και εμπνευστής της συνωμοσίας της πυρίτιδας, συνελήφθη με τεράστιες ποσότητες εκρηκτικών που είχε αποθηκεύσει κάτω από το κτίριο της Βουλής των Λόρδων.

Η συνωμοσία είχε ως στόχο τη δολοφονία του Ιακώβου του Α’, της οικογένειάς του και των μελών του Κοινοβουλίου και οργανώθηκε σαν αντίδραση στα σκληρά μέτρα του προτεστάντη βασιλιά απέναντι στους Καθολικούς.

Οι συνωμότες αποθήκευσαν 36 βαρέλια πυρίτιδας σε ένα κελάρι κάτω από το κτίριο της Βουλής των Λόρδων, τα οποία σκόπευαν να ανατινάξουν. Ωστόσο οι ίδιοι πρόδωσαν το σχέδιο τους, αφού ανησυχώντας για το γεγονός ότι στο κτίριο της Βουλής, που θα ανατίναζαν, θα βρίσκονταν κι άλλοι Καθολικοί, έστειλαν μια προειδοποιητική επιστολή στο Λόρδο Μοντάγκλ, προκειμένου να μην παρουσιαστεί στη συνέλευση.

Η επιστολή αυτή, δημιούργησε στο Λόρδο υποψίες κι έτσι ξεκίνησαν οι έρευνες στις υπόγειες σήραγγες κάτω από τη Βουλή των Λόρδων, ώσπου τελικά ανακαλύφθηκε και συνελήφθη ο Γκάι Φωκς το πρωινό της 5ης Νοεμβρίου.

Μετά από βασανιστήρια, αποκάλυψε τα ονόματα των υπόλοιπων συνωμοτών, που είχαν ωστόσο εντοπιστεί στο μεταξύ και όλοι τους εκτελέστηκαν στις 31 Ιανουαρίου, με αγχόνη και διαμελισμό.

Σε ανάμνηση της αποτυχημένης απόπειρας του Γκάι Φωκς, να ανατινάξει το Κοινοβούλιο, στην Αγγλία και άλλες χώρες, η 5η Νοεμβρίου, εορτάζεται σαν Νύχτα του Γκάι Φωκς, όπου οι πολίτες ρίχνουν πυροτεχνήματα και καίνε στην πυρά ένα ομοίωμα του Φωκς.

H ιστορία του Φωκς ενέπνευσε τον σχεδιαστή Αλαν Μουρ να δημιουργήσει το κόμικ V for Vendetta, το οποίο αργότερα μεταφέρθηκε στη μεγάλη οθόνη, κάνοντας τη μάσκα με το πρόσωπο του Γκάι Φωκς παγκόσμιο σύμβολο της επανάστασης, ενάντια στην τυρρανία οποιασδήποτε μορφής.

V for Vendetta

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση