1. Εκπαιδευτικό πρόγραμμα : «Check in στο μουσείο»
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Check in στο μουσείο» δημιουργήθηκε για μαθητές του Γυμνασίου και
Λυκείου. Με βιωματικό τρόπο θα γνωρίσουν τον παραδοσιακό κοινωνικό βίο της πόλης μας, μέσα από την
ενδυμασία, την αρχιτεκτονική, την διατροφή, συγκρίνοντας το με το σύγχρονο.
Επιλέχθηκαν πίνακες λαϊκής τέχνης για να επιτευχθούν οι γνωστικοί στόχοι. Για να γνωρίσουν να
κατανοήσουν και να μάθουν κάτι, για να κατακτήσουν τη γνώση καθώς η μεγάλη ανάκτηση πληροφοριών δεν
βοηθάει τους μαθητές. Αντίθετα οι πολλές πληροφορίες συγχέονται στο μυαλό τους.
Αποστολή 1η «ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ»
Με τη βοήθεια οδηγιών, δίνεται στους μαθητές από μία φωτογραφία ενός πίνακα λαϊκής τέχνης που
«κρύβει» εκθέματα του Μουσείου. Κάθε ομάδα προσπαθεί να εντοπίσει τα μουσειακά αντικείμενα μέσα στο
πίνακα που τους δίνεται.
Η 1η αποστολή έχει ως στόχο την εξοικείωση των μαθητών με το μουσείο και την επαφή τους με
συγκεκριμένα έργα λαϊκών και όχι μόνο καλλιτεχνών. Ανακαλύπτουν το μουσείο και ψάχνουν μέσα στα
πολλά εκθέματα που βρίσκονται στις αίθουσες, αυτά που εικονίζονται στον πίνακα. Πρόκειται λοιπόν για ένα
είδος επικοινωνίας με συμμετοχικό, αλληλεπιδραστικό τρόπο. Έτσι, προκαλούνται οι αισθήσεις τους και
οξύνεται η παρατηρητικότητα τους προκειμένου να βρουν τα σωστά αντικείμενα του πίνακα. Τα παιδιά με
αυτόν τον τρόπο ενδιαφέρονται, αγωνιούν μέχρι να βρουν τα αντικείμενα, περνούν μέσα από ένα κύκλο
συναισθημάτων που τους κάνει να ασχοληθούν .
Αποστολή 2η «Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΗ»
Μέχρι πρόσφατα, ο τρόπος να μιλήσουμε για τη ζωή μας, τις ιστορίες μας τα συναισθήματα μας ήταν μέσω
του γραπτού ή προφορικού λόγου. Σιγά σιγά αυτό αλλάζει και αντικαθίσταται από την εικόνα , τη
φωτογραφία. Η 2η αποστολή λοιπόν έχει να κάνε με τη φωτογραφία. Όταν κάθε ομάδα βρει τα αντικείμενα
του πίνακα της, περνάει στην επόμενα δραστηριότητα , την Παντομίμα. Αφού επιλέξουν ένα από τα
εκθέματα του μουσείου που απεικονίζονται στον πίνακα, με κινήσεις προσπαθούν να το σχηματοποιήσουν
στους συμμαθητές τους.
Ακολουθεί η φωτογράφηση. Στόχος της αποστολής είναι να βγάλουν φωτογραφία, αποδίδοντας με τα
σώματα τους το περιεχόμενο του πίνακα. Κάθε ομάδα συζητάει και ανταλλάσει ιδέες για το τι μπορούν να
απεικονίσουν με τα σώματά τους, πως μπορούν να εκφράσουν το περιεχόμενο του πίνακα.
2. Εκπαιδευτικό πρόγραμμα : «Τι έχεις στο κεφάλι σου;;»
Οι μαθητές καλούνται να περιγράψουν με διασκεδαστικό τρόπο, εκθέματα της μουσειακής
συλλογής σε συγκεκριμένο χρόνο.
Βασικός στόχος είναι να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους, να κινητοποιήσουν την αισθητική
απόλαυση, την φαντασία, την ανάπτυξη της παρατήρησης αλλά και την κοινωνικοποίηση.
Έτσι θα αποκτήσουν την επίγνωση ότι αποτελούν οργανικό κομμάτι της ιστορίας και της
ανθρώπινης περιπέτειας στο χώρο και στον χρόνο.
3. Εκπαιδευτικό πρόγραμμα : «Ενεργοποίησε τις αισθήσεις σου»
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα στο Λαογραφικό & Ιστορικό Μουσείο Κομοτηνής αντλούν τη θεματολογία
τους από την μουσειακή συλλογή και στόχος τους είναι η γνωριμία των μαθητών με τον πολιτισμό μέσα από
την ανάδειξη του πλούτου των εκφάνσεων της συλλογικής ζωής και τη συνειδητοποίηση της αλληλεπίδρασης
και της ιστορικότητας που διέπει τις σχέσεις των σημερινών ανθρώπων με τους κοντινούς τους προγόνους. Τα
αντικείμενα που διαχειρίζεται το μουσείο είναι φορείς μνήμης και είναι σημαντικές εκφράσεις ταυτότητας
όχι μόνο συγκεκριμένων ανθρώπων αλλά και ολόκληρων κοινοτήτων.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ενεργοποίησε τις αισθήσεις σου…» μέσα από την περιήγηση στο μουσειακό
χώρο και με ένα παιχνίδι με βιωματική προσέγγιση «ανακάλυψης» στοιχείων, θα δίνει την ευκαιρία στους
επισκέπτες να ενεργοποιήσουν τη σκέψη και τις αισθήσεις, μετατρέποντας την επίσκεψη τους σε μουσειακή
εμπειρία.
Η συγκρότηση μίας πολυαισθητηριακής εμπειρίας αποτελεί βασικό ζητούμενο για το σύγχρονο μουσείο. Μία
εμπειρία που στόχο έχει την ενεργοποίηση πολλαπλών αισθήσεων. Πέραν της όρασης που όλοι μας λίγο ως
πολύ θέτουμε στο νου ως πρωταρχική αίσθηση κατά την επίσκεψη μας σε ένα μουσείο, ποια άλλη αίσθηση
μπορεί να ενεργοποιηθεί; Η ακοή; Σαφώς! Η αφή; Τι γίνεται με την αφή; Όταν όλοι μας έχουμε έρθει έστω και
μία φορά στη ζωή μας αντιμέτωποι με την πινακίδα «ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΜΗΝ ΑΓΓΙΖΕΤΕ» είτε σε μουσείο είτε σε
γκαλερί. Πώς μπορούμε να φανταστούμε αυτή τη συνθήκη ξαφνικά να αλλάζει; Κι όμως. Η αφή δύναται να
ενεργοποιηθεί μέσα από το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προσφέρει hands on εμπειρίες.
Βάζοντας λοιπόν τα χέρια μας πάνω σε ένα αντικείμενο, αρχίζουμε να νιώθουμε, να βιώνουμε, να
δημιουργούμε αναμνήσεις. Ξαφνικά λοιπόν η μάθηση αποκτά ένα χαρακτήρα παιγνιώδη και σαφώς
διαδραστικό επιτρέποντας παράλληλα και σε ομάδες κοινού να μετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση μίας νέας
μουσειακής πραγματικότητας.
Η περιπέτεια αρχίζει! Οι αισθήσεις είναι πέντε … ποια θα φάνει πιο χρήσιμη;
Οι μαθητές (γιατί όχι και οι εκπαιδευτικοί) καλούνται να ενεργοποιήσουν τις αισθήσεις τους και να
αντιληφθούν την ιστορία, τα εκθέματα και το περιβάλλον του μουσείου καλύτερα.
Στόχος του εκπαιδευτικού είναι η δημιουργία κινήτρων στους μαθητές να παρατηρούν τα εκθέματα, να
ερευνούν ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία για αυτά και να κατανοούν τη σημασία και την αξία της
πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
«Η περιέργεια είναι το φυτίλι στο κερί της μάθησης»
William Arthur Ward
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου πραγματοποιούνται καθημερινά για όλη την σχολική
χρονιά με συμμετοχή κάθε φορά ενός τμήματος. Για οποιαδήποτε πληροφορία μπορείτε να
επικοινωνήσετε με την μουσειολόγο κα. Κέλυ Γκόγκου στο τηλ.25310 25931.
Κέλυ Γκόγκου
Μουσειολόγος
Εκπαιδευτικά προγράμματα στο Λαογραφικό Μουσείο Κομοτηνής
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Εκπαιδευτικά προγράμματα στο Λαογραφικό Μουσείο Κομοτηνής
Δεν υπάρχουν σχόλια
Χωρίς σχόλια ακόμα.