
Δεκέμβριος 2025 Δ Τ Τ Π Π Σ Κ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 






Και να που ήρθε η ώρα να διοριστείς. Καθηγητής, δάσκαλος! Μόνιμος ή αναπληρωτής. Επιτέλους τα κατάφερες. Περίμενες καρτερικά για χρόνια. Πάλευες. Μάζευες προσόντα, έκανες διάφορες δουλειές. Νιώθεις ότι ανταμείφθηκες για τον κόπο σου. Τα δύσκολα, σκέφτεσαι, πέρασαν. Μπορείς να βάλεις πια τη ζωή σου σε μία τάξη. Και ξαφνικά βρίσκεσαι μέσα σε μία αίθουσα διδασκαλίας. Στην αρχή δε φοβάσαι. Έχεις διαβάσει τόσα για την αποτελεσματική διδασκαλία. Θεωρείσαι ειδικός πια. Πιθανόν να έχεις και μία εμπειρία από ιδιαίτερα μαθήματα ή από φροντιστήρια. Το πρώτο μάθημα, της γνωριμίας που λένε, πάει καλά. Ουφ, τσάμπα ανησυχούσες. Έχεις πειστεί ότι είσαι γεννημένος για αυτή τη δουλειά.
Επειδή όμως νέε συνάδελφε ο δρόμος της υπομονής είναι πολύ ανηφορικός-σου μιλάω εκ πείρας- σκέφτομαι να μοιραστώ μαζί σου κάποια πράγματα που ανακαλύψαμε εγώ και κάποιοι συνάδελφοί μου αναβαίνοντας την δική μας ανηφόρα, ευελπιστώντας πως κάποια από αυτά ίσως σού ελαττώσουν κάπως την κλίση της δικής σου. Νέε συνάδελφε καλώς ήρθες !!
Καταρχήν να πούμε πως η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα σχολεία δεν έχει καμία σχέση με τις παλαιότερες εποχές. Η οικονομική και η κοινωνική κρίση σε συνδυασμό με την καραντίνα αντανακλούν έντονα και στις σχολικές τάξεις. Οπότε νέε συνάδελφε μη θεωρείς τον εαυτό σου ως την αιτία για αυτό που συμβαίνει με τους μαθητές σήμερα. Από την άλλη όμως οφείλεις να γίνεις μία από τις αιτίες ώστε αυτή η κατάσταση να βελτιωθεί. Γιατί πολύ απλά όλη η εκπαιδευτική διαδικασία δεν είναι τίποτα άλλο από μία προσπάθεια βελτιωτικής αλλαγής. Θα πρέπει λοιπόν να βάλεις τα δυνατά σου. Δεν υπάρχει «λάθος εποχή για να γίνεις εκπαιδευτικός». Και γνώριζε πως ειδικά σήμερα τα σχολεία έχουν ανάγκη τη δική σου ορμητική φρεσκάδα.
Ζήτησε βοήθεια από τους πιο έμπειρους συναδέλφους σου. Δεν είναι ντροπή να δείξεις τις δυσκολίες που αντιμετωπίζεις. Θα γλιτώσεις πολύ χρόνο, πολλή ενέργεια και στενοχώρια άμα το κάνεις. Κανείς μας δεν γεννήθηκε εκπαιδευτικός. Όλους μας μάς πέταξαν μέσα μία τάξη και μάς είπαν: «κολύμπα τώρα μόνο σου». Και όλοι αυτοί οι έμπειροι που πιθανόν εσύ σήμερα να αναρωτιέσαι πως στην ευχή τα καταφέρνουν, να είσαι σίγουρος πως έχουν περάσει από εκεί που είσαι εσύ σήμερα. Από την ίδια αγωνία, την ίδια αίσθηση αδυναμίας. Και ταλαιπωρήθηκαν πολύ μέχρι να μάθουν τα κόλπα. Δεν είναι κρίμα να πρέπει να υποστείς και εσύ τα ίδια μέχρι να μάθεις ενώ θα μπορούσες να γλυτώσεις πολλά απλά ζητώντας μία συμβουλή;
Μην ξεχνάς πως στο σχολείο εκτός από τον γνωστικό στόχο επιδιώκουμε και τον συμπεριφορικό στόχο. Πιθανόν να θεωρείς πως όλος ο χρόνος του μαθήματος πρέπει να αφιερώνεται στη μετάδοση γνώσης. Μάθημα όμως δεν είναι και η τροποποίηση συμπεριφοράς των μαθητών; Δεν υπάρχει πιο στρεσογόνος κατάσταση για ένα εκπαιδευτικό από το να πασχίζει να βγάλει ύλη σε ένα τμήμα που κυριαρχούν τα προβλήματα συμπεριφοράς. Οι μαθητές σήμερα θέλουν κουβέντα. Πες τους τις προσδοκίες σου από αυτά, άκουσέ τι έχουν εκείνοι να σου πουν. Μπορεί ποσοτικά ο χρόνος της διδασκαλίας της ύλης να ελαττωθεί, θα γίνει όμως πιο ποιοτικός και πιο αποδοτικός για όλους. Και σιγά σιγά, όταν θα βελτιώνεται η συμπεριφορά και το κλίμα της τάξης, ο χρόνος διδασκαλίας θα αρχίσει να αυξάνεται από μόνος του. Κάνε τώρα λίγο πίσω αλλά αυτό θα σου δώσει μετά μεγαλύτερη φόρα.
Μην κάνεις μάθημα μόνο για του «δυνατούς» ή προσεχτικούς μαθητές. Οι υπόλοιποι μαθητές θα το μυριστούν και θα σε κάνουν να υποφέρεις. Θα κάνουν ό,τι μπορούν για να σου τραβήξουν την προσοχή από τη στιγμή που θα καταλάβουν πως δεν τους τη δίνεις εσύ. Θα αρνηθούν να παίξουν το ρόλο αυτών που πρέπει να κάνουν ησυχία για να γίνει το μάθημα για τους άλλους. Το ξέρω νέε συνάδελφε πως σου φαίνεται ακατόρθωτο να μοιράσεις το μάθημα ισόποσα σε όλους τους τους μαθητές. Ναι είναι δύσκολο, αλλά τουλάχιστον ξεκίνα με το κίνητρο να το πετύχεις.
Μην ξεχνάς, όσον αφορά τα παιδιά, την δύναμη της αυτοεκπληρούμενης προφητείας. Το σχολείο οφείλει να καλλιεργεί στα παιδιά τις δύο βασικότερες, κατά τη γνώμη μου, αξίες της παιδαγωγικής: την μοναδικότητα και την δυνητικότητα, το «αξίζω» και το «μπορώ» δηλαδή. Πως κάθε παιδί είναι μοναδικό και δεν πρέπει να υπάρχουν πρότυπα και πως κάθε παιδί μπορεί μέσω της εκπαίδευσης να καλλιεργήσει ή να αλλάξει κάποιες πλευρές του. Προσπάθησε να εμπλέξεις όλους τους μαθητές σου. Ακόμα και αυτούς που αντιστέκονται. Κυρίως αυτούς. Αυτοί είναι που σε έχουν περισσότερο ανάγκη. Τότε ίσως δεις μαγικά να συμβαίνουν. Και θα βιώσεις ανυπέρβλητη δικαίωση.
Επένδυσε στη σχέση σου με τους μαθητές. Ανάπτυξε προσωπική σχέση με όσους περισσότερους μαθητές μπορείς. Εκμεταλλεύσου τα διαλείμματα, τις εκδρομές, τις εορτές. Γέλα μαζί τους, πείραξέ τους και δέξου το δικό τους πείραγμα, πιάσε τους κουβέντα που δεν αφορά τα μαθήματα, δείξε τους μία πιο ανθρώπινη πλευρά σου από ότι μέσα στην τάξη. Να είσαι σίγουρος πως μετά μέσα στη τάξη όταν θα ζητήσεις από εκείνους να σου δείξουν μία πιο υπεύθυνη δική τους πλευρά δεν πρόκειται να σού αρνηθούν. Γιατί τώρα θα αισθάνονται πως θα έχουν κάτι να χάσουν.
Δείξε όσο πιο πολύ πάθος μπορείς την ώρα που διδάσκεις. Είναι μεταδοτικό. Μην ξεχνάς πως η σχέση των μαθητών με το μάθημα δεν είναι μία ευθεία, είναι τριγωνική. Το τελετουργικό της πραγματικής μάθησης λαμβάνει χώρα ως εξής: Ο εκπαιδευτικός παθιάζεται με το μάθημα, οι μαθητές παθιάζονται με τον εκπαιδευτικό και έτσι ως συνεπαγωγή οι μαθητές παθιάζονται με το μάθημα. Καταλαβαίνεις λοιπόν τι σημασία έχει αν κατά την διάρκεια μιας διδασκαλίας οι μαθητές παρακολουθούν ζωντανά μία «ιστορία αγάπης» του εκπαιδευτικού με αυτό που διδάσκει. Και είναι αυτή η επιθυμία τους να θέλουν να ζήσουν κάτι παρόμοιο που τους κάνει να μαθαίνουν.
Οι δυσκολίες και τα προβλήματα είναι που σε κάνουν πιο δυνατό. Αρκεί να μην κοιτάς να τα αποφύγεις αλλά να τα αντιμετωπίζεις. Κάθε φορά που θα αντέχεις την απελπισία σου να ξέρεις ότι φτιάχνεται η πανοπλία σου. Ο φασαριόζος, ο αδιάφορος, ο χωρίς τρόπους μαθητής είναι τα παραπάνω κιλά στα βαράκια σου. Αν τα αφαιρέσεις χάνεις την ευκαιρία να δυναμώσεις.
Μέσα στην τάξη να είσαι αυστηρός αλλά όχι αυταρχικός. Έχει μεγάλη διαφορά. Θα μου πεις: «γίνεται να είσαι ταυτόχρονα φιλικός και αυστηρός»; Ναι γίνεται. Θα πρέπει να κρατάς μία κάποια αυστηρότητα ώστε να δίνεται μία εγκυρότητα στα όρια και στους κανόνες που πρέπει να τηρούνται. Και να είσαι σίγουρος πως τα όρια και οι κανόνες προσφέρουν ασφάλεια και ηρεμία στα παιδιά αφού νιώθουν πως κάποιος που γνωρίζει καλύτερα έχει τον έλεγχο των πραγμάτων. Το βασικό είναι να πείθεις τους μαθητές σου πως είσαι αυστηρός γιατί έτσι πρέπει, για το δικό τους καλό. Αλλά αυτό είναι κάτι που πρέπει να το πιστεύεις εσύ πρώτος από όλους.
Βρες το προσωπικό ύφος, το προσωπικό σου στυλ εκπαιδευτικού. Αναρωτήσου το εξής: αν ήσουν στη θέση των μαθητών σου θα σου άρεσε το μάθημα που κάνεις; Γιατί αν το μάθημα που κάνεις δεν αρέσει σε σένα, πώς περιμένεις να αρέσει στους άλλους; Ο πειραματισμός είναι αναπόφευκτος, μέχρι να ανακαλύψεις το μάθημα που αρέσει σε σένα. Γνώριζε πως ό,τι και να διδάξεις στους μαθητές σου αυτό που θα εισπράξουν τελικά είναι εσένα τον ίδιο.
Το να διατηρείς ζωντανό το ενδιαφέρον των μαθητών σου είναι το μεγάλο στοίχημα ειδικά στην εποχή μας που οι ψηφιακοί περισπασμοί είναι πάρα πολλοί. Η χρήση οπτικοακουστικών μέσων, βίντεο, power point έχουν χάσει την δύναμη που είχαν παλαιότερα λόγω του κορεσμού των παιδιών σε εικόνες μέσα από οθόνες. Υπάρχει όμως ένα μέσο το οποίο διατηρεί την ίδια δύναμη από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα. Είναι η αφήγηση. Μία καλή αφήγηση από τον εκπαιδευτικό μπορεί να ανοίξει τους δίαυλους επικοινωνίας και να επιτευχθεί ο δημιουργικός συντονισμός όπου «κρέμονται όλοι από τα χείλη του». Όταν βέβαια λέω αφήγηση δεν εννοώ μιας ιστορίας άσχετης από το μάθημα, αλλά το να αφηγηθείς το μάθημα στους μαθητές σαν να είναι μια ωραία ιστορία ή ένα παραμύθι.
Κακά τα ψέματα, υπάρχουν και στιγμές που ό,τι και να δοκιμάσεις δεν δουλεύει. Είναι τότε που η υπερδιέγερση του τμήματος έχει ξεπεράσει το κρίσιμο όριο και πλέον είναι μη διαχειρίσιμη. Σε αυτή την περίπτωση η παράδοση νέας ύλης είναι καταδικασμένη. Το μόνο που μπορεί να αποδιεγείρει την κατάσταση είναι να βάλεις τους μαθητές να κάνουν κάτι οι ίδιοι. Μην τους αφήσεις στιγμή σε αδράνεια. Βαλ΄ τους να γράψουν κάτι, να συμπληρώσουν ένα φύλλο εργασίας ή παίξε μαζί τους ένα παιχνίδι βασισμένο πάνω στο μάθημα. Η κιναισθητική συγκέντρωση θα τους βοηθήσει να ηρεμήσουν. Αλάνθαστη μέθοδος.
Για να κρατηθεί τεταμένο το ενδιαφέρον απαιτείται έντονη παραστατικότητα και θεατρικότητα. Προϋποθέτει από τον εκπαιδευτικό να είναι διατεθειμένος να τσαλακώσει την εικόνα του. Να γίνει θεατρίνος, παραμυθάς και πάρει το ρίσκο της έκθεσης. Καταρχάς χρειάζεται να αλλάζει συνεχώς την ένταση, το ηχόχρωμα και το ρυθμό της φωνής του. Να χρησιμοποιεί τις εκφράσεις του προσώπου του και τις χειρονομίες. Να χρησιμοποιεί παύσεις και σιωπές για να δημιουργεί δραματική ένταση. Το πιο βασικό βέβαια για να σε πιστέψει το κοινό είναι η δική σου χαρά και ικανοποίηση.
Ποτέ μην υποτιμάς τα παιδιά, τις ζωές τους. Μερικά βιώνουν τα προβλήματά τους ως δυσβάσταχτα όπως κάνουμε και πολλοί από εμάς τους μεγάλους. Μερικά περνούν δύσκολη ζωή. Κάποια που δεν παίρνουν την προσοχή στο οικογενειακό και κοινωνικό τους περιβάλλον θα τη ζητήσουν από σένα. Μπορεί με λάθος τρόπο. Μην τους την αρνηθείς. Κάποιες φορές θα χρειαστεί να χαμηλώσεις, να γίνεις μικρός, ο φίλος που δεν έχουν. Κάποιες άλλες θα χρειαστεί να γίνεις μία μητρική ή πατρική φιγούρα που έχουν ανάγκη. Πάντα όμως να θυμάσαι πως πάνω από όλα και πίσω από όλα είσαι ο δάσκαλός τους.
Εντάξου στην συνεργατική κουλτούρα του σχολείου. Πες την άποψή σου στο σύλλογο και ας μην είναι και η πιο κατασταλαγμένη. Πάρε πρωτοβουλία. Ανέλαβε πράγματα που θα μπορούσαν να προσφέρουν και σε σένα ευχαρίστηση. Καλλιέργησε τις σχέσεις σου με τους συναδέλφους σου. Η δουλειά μας στα σχολεία είναι ομαδική. Νέε συνάδελφε είσαι ένας από εμάς τώρα.
Νέε συνάδελφε το ταξίδι τώρα για σένα ξεκινάει. Ο δρόμος μπορεί να έχει εμπόδια, λακκούβες και αναπηδήσεις αλλά είναι τόσο μοναδικά «τα μέρη» από τα οποία θα περάσεις. Και αν κάποτε αξιωθείς να φτάσεις στον «Κόσμο των Παιδιών» σταμάτα και μείνε εκεί για πάντα.

Όσοι είναι εκπαιδευτικοί σίγουρα θα έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με ερωτήσεις μαθητών που αφορούν την χρησιμότητα των γνώσεων που παίρνουν από τα μαθήματα του σχολείου. Παραδείγματα τέτοιων ερωτήσεων είναι τα εξής: «που θα μου χρειαστούν τα μαθηματικά στη ζωή μου κύριε;» ή «εγώ κυρία θέλω να ακολουθήσω θετική κατεύθυνση, που θα μου χρησιμέψουν τα αρχαία και η λογοτεχνία;» ή ακόμα ακόμα «εγώ κύριε πιστεύω ότι το σχολείο είναι εντελώς άχρηστο και δεν μαθαίνουμε στην πραγματικότητα τίποτα». Αυτές οι απόψεις των μαθητών είναι αρκετά δύσκολο να αλλάξουν, μπορεί να στριμώξουν τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι στην προσπάθειά τους να υπερασπιστούν την χρησιμότητα των μαθημάτων ενδέχεται να αυτοπαγιδευθούν και να προκαλέσουν το αντίθετο αποτέλεσμα.
Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια. Και τα φτωχά επίσης
Πρώτα από όλα ας δούμε μερικά από τα συνηθισμένα λάθη που κάνουν οι εκπαιδευτικοί στην προσπάθειά τους να επιχειρηματολογήσουν υπέρ της χρησιμότητας των σχολικών γνώσεων. Ας πάρουμε για παράδειγμα την χρησιμότητα των μαθηματικών τα οποία παρεμπιπτόντως είναι από τους «βασικούς κατηγορούμενους». Ένα κρίσιμο λάθος που κάνει ο εκπαιδευτικός, στην προσπάθειά του να υπερασπιστεί τα μαθηματικά, είναι ότι αρχίζει να αραδιάζει έναν κατάλογο με εφαρμογές των μαθηματικών στις επιστήμες, στην έρευνα, στην τεχνολογία και στις καθημερινές συναλλαγές των πολιτών( εκπτώσεις, αυξήσεις, υπολογισμού εφορίας κ.α). Αν το κάνει αυτό ο εκπαιδευτικός σύντομα θα βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση όταν ο μαθητής θα πάρει ξανά τον λόγο και θα ρωτήσει: «κύριε εγώ που δεν θέλω να ασχοληθώ με επιστήμες που περιέχουν μαθηματικά γιατί θα πρέπει να τα μάθω;» ή «που θα μου χρησιμέψει το πυθαγόρειο θεώρημα στη ζωή μου;». Άρα το πρώτο λάθος του εκπαιδευτικού είναι ότι λέει πολλά. Το δεύτερο λάθος είναι ότι αυτά που λέει το πιθανότερο είναι ότι τα ξέρουν ήδη οι μαθητές.
Ένα και μόνο επιχείρημα αρκεί τις πιο πολλές φορές
Προτιμότερο είναι ο εκπαιδευτικός να εστιάσει σε ένα και μοναδικό επιχείρημα το οποίο μάλιστα να εκπλήξει και να αιφνιδιάσει τους μαθητές. Για να καταλήξει όμως σε ένα και μοναδικό επιχείρημα που θα «φέρει τούμπα» τις απόψεις των μαθητών βασική προϋπόθεση είναι να έχει κατανοήσει το πραγματικό νόημα της ερώτησης των μαθητών: «που θα μας χρειαστούν οι σχολικές γνώσεις στη ζωή μας;». Το πιο σημαντικό λοιπόν είναι να αποκρυπτογραφήσουμε τι εννοούν οι μαθητές όταν λένε «στη ζωή μας». Εννοούν στην καθημερινή τους ζωή, ούτε στην φοιτητική τους, ούτε στην επαγγελματική τους, ούτε στην ζωή του ανθρώπινου είδους γενικά. Εννοούν στις καθημερινές δικές τους ανάγκες, συναλλαγές με άλλους ανθρώπους και ασχολίες. Προφανώς οι μαθητές, με τη μέχρι τώρα πορεία ζωής, έχουν διαπιστώσει ότι οι σχολικές γνώσεις έχουν για αυτούς ελάχιστη χρηστική αξία και προβλέπουν ότι αυτό θα συνεχιστεί και στην μελλοντική τους ζωή. Είναι εντελώς ανώφελο να προσπαθήσουμε να τους πείσουμε για το αντίθετο.
Έχοντας προσωπικά υποπέσει σε πάρα πολλά λάθη αντιμετώπισης του θέματος αυτού, που μου «έχουν γυρίσει μπούμερανγκ» όλα τα επιχειρήματά μου όσον αφορά την υπεράσπιση της χρησιμότητας των σχολικών γνώσεων και μαθημάτων, έχω καταλήξει σε έναν τρόπο προσέγγισης που μέχρι σήμερα δεν με έχει διαψεύσει. Θα σας τον περιγράψω με παραδείγματα:
ΈΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΑΞΗ (ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΏΝ)
Κατά την διάρκεια ενός μαθήματος μαθηματικών παίρνει τον λόγο ένας μαθητής με το όνομα Γιώργος.
Μαθητής( Γιώργος): «Κύριε, εγώ πιστεύω ότι αυτά που κάνουμε στα μαθηματικά μας είναι εντελώς άχρηστα»
Καλό είναι ο καθηγητής να μην απαντήσει αμέσως αλλά να θέσει την άποψη του Γιώργου ως ερώτημα σε όλα το τμήμα για να ανιχνεύσει και να προετοιμάσει το έδαφος για αυτό που θα ακολουθήσει.
Καθηγητής: «Τι πιστεύετε οι υπόλοιποι μαθητές;»
Αφού ακουστούν οι απόψεις κάποιων μαθητών, ο καθηγητής μπορεί να ρωτήσει:
Καθηγητής: «Εσείς ποια πιστεύετε ότι είναι η χρησιμότητα των μαθηματικών;»
Εδώ κάποιοι μαθητές, συνήθως οι πιο μελετηροί, θα απαντήσουν για την χρηστική αξία των μαθηματικών στην επιστήμη, στην τεχνολογία, στην εξέλιξη της ανθρωπότητας κ.λ.π. Τότε ο καθηγητής ας διακόψει και ας πει:
Καθηγητής: «Μα δεν νομίζω ότι ο συμμαθητής σας μιλάει για αυτά. Λέει ότι τα μαθητικά δεν του χρειάζονται πουθενά στη δική του καθημερινή ζωή. Έτσι δεν είναι Γιώργο;»
Ο Γιώργος είναι σίγουρο ότι εδώ θα γνέψει καταφατικά με ενθουσιώδη τρόπο. Είναι πολύ κοντά η στιγμή που ο καθηγητής ενώ θα μοιάζει ότι είναι πεσμένος στο καναβάτσο, θα σηκωθεί και θα φέρει ένα και μοναδικό λάκτισμα στις απόψεις του Γιώργου όσον αφορά την χρησιμότητα των μαθηματικών.
Καθηγητής: «Λοιπόν Γιώργο αν μας ρωτάς που θα σου χρησιμέψει η δευτεροβάθμια εξίσωση ή οι ταυτότητες στη ζωή σου, πρέπει να σου απαντήσω με ειλικρίνεια. Πουθενά.»
Σαστισμάρα και βουβαμάρα στη τάξη. Οι μαθητές δεν περίμεναν μια τέτοια απάντηση.
Καθηγητής: «Ξέρεις πόσες φορές Γιώργο μου έχει χρειαστεί εμένα στη ζωή μου έξω από το σχολείο το πυθαγόρειο θεώρημα; Καμία»
Ακόμα και ο Γιώργος μοιάζει έκπληκτος. Και τώρα το νοκ-ντάουν κτύπημα:
Καθηγητής: «Από την άλλη όμως όλα αυτά που έμαθα μέσω των μαθηματικών μου έχουν σώσει τη ζωή πάρα πολλές φορές, μέχρι σήμερα. Αν δεν είχα διδαχθεί μαθηματικά πιθανόν να μην είχα αντιμετωπίσει πολλές καταστάσεις της ζωής μου όπως έπρεπε. Και ίσως σήμερα να μην ήμουν εδώ μπροστά σας».
Παύση. Αγωνία και απορία.
Καθηγητής: «Το πιστεύω πολύ αυτό που θα σας πω. Τι λύνουμε παιδιά στα μαθηματικά; Προβλήματα. Τι χρειάζεται να επιλύσουμε στην καθημερινή μας ζωή για είμαστε καλά; Προβλήματα. Με τα μαθηματικά ένα παιδί μαθαίνει να αξιοποιεί με τον καλύτερο τρόπο τα δεδομένα ενός προβλήματος και να φτάνει στη λύση του. Με αυτό τον τρόπο προετοιμάζουμε το μυαλό μας για τις προβληματικές καταστάσεις που μας εμφανίζονται πολλές φορές και στη ζωή μας (προσωπικές, οικονομικές, επαγγελματικές, υγείας κλπ). Άρα το ποιο σημαντικό που μετράει στα μαθηματικά δεν είναι η ίδια η ύλη των μαθηματικών αλλά η καλλιέργεια της μαθηματικής σκέψης. Η μελέτη των μαθηματικών μας βοηθά να βάζουμε το μυαλό μας σε μια σειρά, να μην πελαγώνουμε. Το να μπορούμε να διακρίνουμε τα δεδομένα σε κάθε πρόβλημα και τη βοήθεια ορθολογικών σκέψεων και μεθόδων να φτάνουμε στην επίλυσή του μπορεί κυριολεκτικά να μας σώσει από το χάος. Αυτό λοιπόν παιδιά κάνουν τα μαθηματικά, μας μαθαίνουν να ανακαλύπτουμε τον πιο καλό δρόμο για να λύνουμε τα προβλήματά μας. Ειλικρινά δεν θέλω να σκέφτομαι τι λάθη θα είχα κάνει στη ζωή μου αν δεν τα είχα αντιμετωπίσει όπως έμαθα μαθαίνοντας μαθηματικά».
Νοκ ντάουν επιχείρημα για κάθε μάθημα ξεχωριστά
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αποσαφηνίσω κάποια πράγματα: καταρχάς τα όσα περιγράφω παραπάνω είναι εντελώς εμπειρικά, ως εκ τούτου δεν σημαίνει ότι επειδή λειτουργούν για μένα, θα λειτουργούν για όλους. Επίσης όταν αναφέρομαι στο ένα και μοναδικό τρανταχτό επιχείρημα που είναι ικανό να αντιστρέψει την αρνητική προδιάθεση των μαθητών για την χρησιμότητα ενός μαθήματος, το πιο βασικό είναι αυτό το επιχείρημα να ικανοποιεί και εμάς τους ίδιους. Μόνο αν πείθει εμάς μπορεί να πείσει και τους μαθητές. Επίσης να αναφέρω ότι κάθε μάθημα πιθανότατα έχει κάποιο εντελώς ξεχωριστό επιχείρημα. Τι εννοώ;
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ
Επί παραδείγματι αν ρωτήσουμε τους μαθητές για την χρησιμότητα της φυσικής στη ζωή τους, η συντριπτική πλειοψηφία θα απαντήσει πως η φυσική έχει παίξει μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη της τεχνολογίας. Ξέρουν ότι χάρη στη φυσική έχουν σήμερα όλες αυτές τις τόσο σημαντικές για αυτούς ψηφιακές λιχουδιές ( κινητά, υπολογιστές, ίντερνετ κλπ). Εγώ όμως προσωπικά θα τους μίλαγα για κάτι άλλο σε σχέση με τη φυσική που πιθανότατα δεν θα έχουν ποτέ σκεφτεί. Θα εστίαζα στον αντιδογματικό χαρακτήρα της φυσικής: «Η φυσική προβάλλει τη δοκιμή(πείραμα) και τις αποδείξεις ενάντια στις πεποιθήσεις, στα δόγματα, στις δεισιδαιμονίες και στις αυθαίρετες βεβαιότητες. Η φυσική λοιπόν καλλιεργεί στους μαθητές τον υγιή σκεπτικισμό και την αμφισβήτηση απέναντι σε οτιδήποτε επιδιώκει αυθαίρετα να καθιερωθεί ως πρότυπο. Άρα οι μαθητές μαθαίνουν να μην γίνονται θύματα της οποιασδήποτε προπαγάνδας, του κάθε επιτηδείου ή παραμυθά. Με την φυσική όλα τίθενται υπό αμφισβήτηση και δοκιμή που είναι τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά του ελεύθερου να αποφασίζει ανθρώπου».
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Για την Λογοτεχνία θα εστίαζα σε μια φράση του Προυστ: «είμαστε αναγνώστες του εαυτού μας». Θα έλεγα λοιπόν στους μαθητές: «Όταν κάποιος διαβάζει ένα λογοτεχνικό κείμενο ενδόμυχα αναζητά τον εαυτό του μέσα στο κείμενο αυτό. Ανάλογα με την προσωπικότητά του και τα βιώματά του επιλέγει τη ματιά με την οποία θα κοιτάξει τους ήρωες οι οποίοι στην πραγματικότητα αποτυπώνονται μέσα του ως εκφάνσεις του εαυτού του, δηλαδή καθρεπτίζεται μέσα σε αυτούς ακόμα και ασυνείδητα. Με την Λογοτεχνία λοιπόν κανείς διαπιστώνει ότι δεν υπάρχει αντικειμενική αντίληψη του κόσμου και ότι αντιλαμβανόμαστε τα πάντα ως δικές μας προβολές πάνω σε αυτά. Θα τόνιζα λοιπόν στους μαθητές ότι με την Λογοτεχνία, πέρα από τον πλούτο του Λόγου, μπορεί κάποιος να μάθει πολύτιμα πράγματα για τον εαυτό του. Και όταν κάποιος ανακαλύψει τον εαυτό του, έχει γίνει το πιο σημαντικό βήμα για να τον αλλάξει. Η Λογοτεχνία, το πιστεύω βαθιά αυτό, μπορεί κυριολεκτικά να σου αλλάξει τον τρόπο που βλέπεις τη ζωή».
Από το μερικό στο γενικό (από το μάθημα στο σχολείο)
Όπως καταλαβαίνουμε υπάρχουν επιχειρήματα για την αξία και των άλλων μαθημάτων, δεν έχουμε λοιπόν να κάνουμε τίποτα παραπάνω παρά να βρούμε το πιο δυνατό για κάθε μάθημα και το πιο δυνατό είναι εκείνο που συγκινεί και εμάς τους ίδιους. Όμως προσοχή! Μαζί με αυτό το επιχείρημα οφείλουμε να λέμε πάντα και ένα δεύτερο συμπληρωματικό το οποίο αφορά την γενικότερη αξία όλου του σχολείου. Ας μην έχουμε καμία αμφιβολία πως ένα παιδί που αναρωτιέται για την χρησιμότητα ενός συγκεκριμένου μαθήματος στο πίσω μέρους του μυαλού του αμφισβητεί και την χρησιμότητα του σχολείου εν γένει. Το δικό μου επιχείρημα που αφορά την αξία του σχολείου είναι το εξής: «Τι είναι το σχολείο λοιπόν παιδιά; Είναι ένας τόπος συνάντησης. Σε αυτό τον τόπο συνάντησης συναντιόμαστε εμείς με τους προγόνους μας. Οι πρόγονοί μας, μέσω των αντιπροσώπων τους, τους εκπαιδευτικούς, παραδίδουν στους μαθητές τις πιο σημαντικές τους γνώσεις, τις πιο σημαντικές τους ανακαλύψεις και τα πιο σημαντικά επιτεύγματα από όλη την ιστορία του ανθρώπινου είδους. Το λιγότερο που μπορούμε να πούμε για μια τέτοια ανεκτίμητη κληρονομιά είναι πως είναι χρήσιμη».
Δημήτρης Τσιριγώτης, Φυσικός
