Τρύπες Καραμανλή: Αυτή είναι η άγνωστη ιστορία τους (+video)

Τρύπες Καραμανλή πού βρίσκονται οι σήραγγες 2022

Δυο «τρύπες» μεγάλης σημασίας, ένα έργο που ένωσε την Αττική στο παραλιακό της μέτωπο, είναι οι δύο μικρού μήκους σήραγγες, γνωστές και ως Τρύπες Καραμανλή.

Όσοι χρησιμοποιούν την παραλιακή για να πάνε στο Σούνιο γνωρίζουν καλά τις Τρύπες Καραμανλή, τις δύο σήραγγες στην Αθηνών-Σουνίου που έχουν μεγάλη σημασία και την ίδια στιγμή αποτελούν ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία της λεωφόρου.

Οι δύο μικρές «υπόγειες» σήραγγες έχουν μεγάλη σημασία γιατί με την διάνοιξη τους επέτρεψαν την ένωση των παράλιων περιοχών της Νότιας Αττικής με την πρωτεύουσα, οι κάτοικοι των οποίων έπρεπε μέχρι τότε να χρησιμοποιούν τα Μεσόγεια για να φτάσουν στην Αθήνα.

Οι δύο σήραγγες βρίσκονται μεταξύ της Βάρκιζας και Αγίας Μαρίνας Κορωπίου στο 31ο χιλιόμετρο της Λ. Αθηνών-Σουνίου. Το έργο ήταν ένα από τα αγαπημένα του πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή. Ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1954 με τη διάνοιξη της πρώτης σήραγγας, ενώ αρκετά χρόνια αργότερα προστέθηκε και η δεύτερη σήραγγα, η οποία δόθηκε στην κυκλοφορία στις αρχές του 1980.

Οι σήραγγες έχουν μήκος περίπου επτά μέτρα και λόγω της κλίσης του οδοστρώματος, σε συνδυασμό με την απότομη στροφή που κάνει σε αυτό το σημείο ο δρόμος, θεωρείται ως ένα από τα πιο επικίνδυνα σημεία για τους οδηγούς. Όταν υπήρχε μόνο η μία σήραγγα (αυτή που βρίσκεται σήμερα στην κατεύθυνση προς Αθήνα), οι διερχόμενοι οδηγοί χρησιμοποιούσαν την κόρνα καθώς περνούσαν, για μεγαλύτερη ασφάλεια, ένα «έθιμο» που εγκαταλείφθηκε αρκετά χρόνια μετά τη διάνοιξη και της δεύτερης.

Τα δύο μικρά τούνελ είναι γνωστά και ως Λουμπάρδα, όπως ονομάζεται και η παραλία στην περιοχή, ενώ με τον ίδιο όρο περιγράφονται οι σήραγγες που ανοίγονται στα βουνά με ανατινάξεις.

Οι σήραγγες έγιναν γνωστές έπειτα και από την απόπειρα δολοφονίας του Γιώργου Παπαδόπουλου από το Αλέκο Παναγούλη, στις 13 Αυγούστου του 1968, μια απόπειρα που απέτυχε γιατί ο αυτοσχέδιος εκρηκτικός μηχανισμός ανατινάχτηκε στη σήραγγα λίγα δευτερόλεπτα αφότου είχε περάσει ο δικτάτορας.

Έπειτα και από τις εργασίες συντήρησης που πραγματοποιήθηκαν στα τέλη του 2020, εν μέσω πανδημίας, οι σήραγγες έγιναν πιο ασφαλείς. Τότε κόπηκε ένα τεράστιο κομμάτι βράχου 100 τόνων που κινδύνευε να αποκολληθεί (η κυκλοφορία είχε κλείσει γι’ αυτό το λόγο), όχι με την ανατίναξη του βράχου αλλά με την μέθοδο της αδιατάραχης κοπής.

Η απόφαση ήρθε έπειτα από το πέρασμα της κακοκαιρίας Ιανός, του ισχυρότερου κυκλώνα που καταγράφηκε στην Μεσόγειο από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα. Έπειτα και από ελέγχους που πραγματοποιήθηκαν, η κακοκαιρία βάθυνε επικίνδυνα μια τριχοειδή ρωγμή στο συγκεκριμένο κομμάτι του βράχου και έπρεπε να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα.

Παράλληλες εργασίες που πραγματοποιήθηκαν από την Περιφέρεια στις Τρύπες Καραμανλή αφορούσαν την τοποθέτηση διαχωριστικού στηθαίου, νέων κράσπεδων αλλά και τη διόρθωση της ανάποδης κλίσης που είχε ο δρόμος. Επίσης διαμορφώθηκαν πεζοδρόμια και εγκαταστάθηκε LED φωτισμός τόσο εκτός όσο και εντός των μικρών τούνελ, που αποτελούν το πλέον αναγνωρίσιμο τοπόσημο της περιοχής.

Πλέον και μετά τις βελτιώσεις αυτές ενισχύθηκε η ασφάλεια του δρόμου και περιορίστηκαν τα ατυχήματα, που ήταν ένα συχνό φαινόμενο τα προηγούμενα χρόνια στην περιοχή.

Κατηγορίες: ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ, ΕΛΛΑΔΑ. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.