Tα Θρησκευτικά μάθημα αυξημένης βαρύτητας στο Λύκειο

Tα Θρησκευτικά μάθημα αυξημένης βαρύτητας στο Λύκειο
Μπορεί ο τίτλος να σας φαίνεται παράδοξος έχοντας ακούσει την έμφαση που δίνει το νέο Λύκειο στη Γλώσσα τα Μαθηματικά και τις Φυσικές επιστήμες,  αλλά όταν διαβάσετε τις παρακάτω γραμμές θα έχετε πειστεί για την ορθότητά του.
Σύμφωνα με το νεο πρόγραμμα σπουδών, στην  Ά Λυκείου τα μαθήματα: Αρχαία Ελληνικά (5 ώρες διδασκαλία την εβδομάδα), Νεοελληνική Γλώσσα (2 ώρες) και Νεοελληνική Λογοτεχνία (2 ώρες) ενοποιούνται  σε ένα μάθημα στο τέλος της χρονιάς με το όνομα “Ελληνική Γλώσσα” και βαθμό το μέσο όρο των τριών βαθμών των επί μέρους μαθημάτων.
Όμοια τα μαθήματα: Φυσική (3 ώρες), Χημεία (2 ώρες) και Βιολογία (1 ώρα) γίνονται “Φυσικές Επιστήμες” ενώ η  Άλγεβρα (2/3 ωρες) και η Γεωμετρία (3/2 ώρες) γίνονται “Μαθηματικά”.
Οι τρεις παραπάνω ομάδες μαθημάτων που θα περίμενε κανείς να είναι αυξημένης βαρύτητας, συμμετέχουν στο τέλος  ισότιμα με τα Θρησκευτικά, την Ιστορία, την Ερευνητική Εργασία και τα Αγγλικά στην διαμόρφωση του τελικού μέσου όρου.
Δηλαδή η ενότητα “Ελληνική Γλώσσα” των τριών επί μέρους μαθημάτων και των 9 συνολικά ωρών διδασκαλίας την εβδομάδα, μπαίνει στην ίδια ζυγαριά με τα Θρησκευτικά των 2 ωρών διδασκαλίας. Κάθε βαθμός που μεταβάλλονται τα Θρησκευτικά, επιφέρει τέτοια αλλαγή στο γενικό μέσο όρο που αν πρέπει να ισοσκελιστεί από την ενότητα μαθημάτων “Ελληνική Γλώσσα” για παράδειγμα, χρειάζονται τρεις βαθμοί από τα Αρχαία ή ένας βαθμός σε κάθε ένα από τα τρία μαθήματα της ομάδας. Με άλλα λόγια τα Αρχαία έχουν το 1/3 της βαρύτητας των Θρησκευτικών στη διαμόρφωση του βαθμού προαγωγής.   Το ίδιο συμβαίνει με την ενότητα “Φυσικές Επιστήμες” των τριών μαθημάτων και των 6 ωρών  διδασκαλίας και των “Μαθηματικών” των δυο μαθημάτων και των 5 ωρών διδασκαλίας την εβδομάδα. Όλα γίνονται ισότιμα με τα Θρησκευτικών των 2 ωρών. Και δεν είναι μόνο θέμα ασυμμετρίας των ωρών διδασκαλίας, είναι και θέμα σπουδαιότητας κάθε μαθήματος στο Λύκειο.
Θα το κατανοήσουμε καλύτερα με ένα παράδειγμα αν πάρουμε την (πραγματική) περίπτωση ενός μαθητή που μετά τον συμψηφισμό προφορικών βαθμών τετραμήνων και γραπτών Ιουνίου έχει τους παρακάτω βαθμούς:
Θρησκευτικά                                     17,5
Αρχαία Ελληνικά                              10,6
Νεα Ελληνική Λογοτεχνία             10,8
Νέα Ελληνική Γλώσσα                     10
Ιστορία                                                  9,4
Αλγεβρα                                                5,2
Γεωμετρια                                            5
Φυσική                                                  8,8
Χημεία                                                 9,4
Βιολογία                                              13
Ερευνητική Εργασία                       17,5
Αγγλικά 11,9
Ο μαθητής αυτός με το σύστημα που οι παλιότεροι ξέραμε, θα έμενε μεταξεταστέος σε 5 μαθήματα: Ιστορία, Άλγεβρα, Γεωμετρία, Φυσική και Χημεία. Όμως με το σημερινό  σύστημα εκπαίδευσης στο Λύκειο, της επιβράβευσης της μηδενικής προσπάθειας, ο μαθητής αυτός προάγεται γιατί ο μέσος όρος όλων των μαθημάτων του είναι πάνω απο 9,5. Μη φανταστείτε ότι ο στόχος 9,5 επιτυγχάνεται δύσκολα.  Ένας μαθητής με απόδοση μηδέν έχει στον έλεγχο τουλάχιστον 8 (ποτέ δεν έχω δει μικρότερο βαθμό σε έλεγχο) άρα ο μέσος όρος 9,5 δεν είναι δύσκολη υπόθεση, πιστέψτε με. Ο αγώνας της προαγωγής στην επόμενη τάξη στο Λύκειο έχει κριθεί υπέρ του μαθητή πριν καν αρχίσει. Με ότι συνέπειες έχει το μήνυμα που στέλνεται στον μαθητή και την κοινωνία.
Με τι βαθμό προάγεται όμως;
Πριν τις τελευταίες αλλαγές όπου κάθε μάθημα μετρούσε αυτόνομα, ο μέσος όρος θα ήταν (17,5+10,6+10,8+10+9,4+5,2+5+8,8+9,4+13+17,5+11,9)/12=10,7
Τώρα με τις ομάδες μαθημάτων τα παραπάνω 12 μαθήματα έχουν γίνει 7:
Θρησκευτικά                17,5
Ελληνική Γλώσσα        10,5
Ιστορία                            9,4
Μαθηματικά                   5,1
Φυσικές Επιστήμες     10,4
Ερευνητική Εργασία   17,5
Αγγλικά 11,9
Ο νέος μέσος όρος είναι   (17,5+10,5+9,4+5,1+10,4+17,5+11,9)/7=11,7
Έχουμε λοιπόν έναν μαθητή που με το παλιό σύστημα θα έμενε μεταξεταστέος σε 5 μαθήματα, αγνοώντας ποια θα ήταν η τύχη του το Σεπτέμβριο. Με το σύστημα που ίσχυε μέχρι και πέρσι,  ο μαθητής αυτός με τους ίδιους βαθμούς θα προβιβάζονταν με 10,7 και ούτε γάτα ούτε ζημιά για τα 5 μαθήματα που η επίδοσή του ήταν ανεπαρκής. Με το σημερινό σύστημα, ο ίδιος μαθητής προβιβάζεται με τον βελτιωμένο βαθμό 11,7 λόγο του καλού βαθμού στα Θρησκευτικά και την Ερευνητική Εργασία όπως βλέπετε παραπάνω.
Άντε και σε ανώτερα που λένε.
ΥΓ. Για να είμαστε ακριβείς, δεν είναι μόνο τα Θρησκευτικά που έχουν αυξημένη βαρύτητα σε σχέση με τα Μαθηματικά τη Γλώσσα και τις Φυσικές Επιστήμες. Είναι όλα όσα δεν μετέχουν σε κάποια ομάδα. Δηλαδή  Θρησκευτικά, Αγγλικά, Ιστορία και Ερευνητική Εργασία. Δεν ξέρω ποιος είναι ο στόχος, δημιουργώντας όμως ενότητες μαθημάτων, τα μαθήματα που μετέχουν σ΄αυτές υποβαθμίζονται. Η αναβάθμιση των υπολοίπων έρχεται σαν συνέπεια.
http://arahova.wordpress.com/