Διαπολιτισμική εκπαίδευση

Ανατρέχοντας στην ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία, διαπιστώνει κανείς ότι υπάρχουν πολλοί ορισμοί για την έννοια της ‘διαπολιτισμικής εκπαίδευσης’. Γενικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι η χρήση του όρου διαπολιτισμική εκπαίδευση πραγματοποιείται για να δηλωθούν οι αρχές μιας συγκεκριμένης παιδαγωγικής που αξιοποιεί διαφορετικά πολιτισμικά στοιχεία και ασχολείται με συγκεκριμένα προγράμματα, τα οποία πραγματώνουν αυτή την παιδαγωγική ή προσανατολίζει σε επιστημονικές αναλύσεις με αντικείμενο την εκπαίδευση παιδιών με ιδιαίτερα εθνοπολιτισμικά χαρακτηριστικά (Ασκούνη & Ανδρούσου, 2000:15). Υπάρχουν όμως κάποιες γενικές παράμετροι, στις οποίες συγκλίνουν όλοι οι ορισμοί και συνθέτουν το περιεχόμενο της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Οι παράμετροι αυτές αναφέρονται σε έννοιες, όπως η αλληλεγγύη, ο σεβασμός, η αποδοχή του άλλου, η ανοχή στη διαφορετικότητα, η επαφή και συναναστροφή με το ξένο στοιχείο, η συνεργασία, η αρχή της ισοτιμίας και των ίσων ευκαιριών, η διαμόρφωση θετικών αντιλήψεων για τις διαφορές ανάμεσα στους πολιτισμούς, η πολυδιάστατη γενική μόρφωση και ο αμοιβαίος πολιτισμικός εμπλουτισμός.

Ωστόσο, η εφαρμογή των αρχών που διέπουν τη διαπολιτισμική εκπαίδευση πρέπει να συνοδεύεται και από τις κατάλληλες διδακτικές μεθόδους, τις οποίες χρειάζεται να χρησιμοποιεί ο εκπαιδευτικός για να έχει τα αναμενόμενα μαθησιακά και παιδαγωγικά αποτελέσματα. Κάποιες από τις μεθοδολογικές προσεγγίσεις που είναι κατάλληλες για τη διαπολιτισμική διδακτική είναι η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, η μέθοδος project, η διαθεματική προσέγγιση, η διδασκαλία με τη χρήση νέων τεχνολογιών, ο καταιγισμός ιδεών, η διδακτική αξιοποίηση της εικόνας, η βιωματική μάθηση καθώς και πολλές άλλες προσεγγίσεις, οι οποίες είναι συνήθως ευχάριστες για τους μαθητές και προσφέρονται για την ανάπτυξη διαπολιτισμικής συνείδησης και επικοινωνίας. Προϋποθέτουν όμως βέβαια και την αντίστοιχη κατάρτιση του διδάσκοντα και πιο ενδελεχή προετοιμασία του.

Με βάση τα παραπάνω γίνεται κατανοητό ότι η διαπολιτισμική εκπαίδευση έχει τη δυνατότητα να διεμβολίζει επιτυχώς σχεδόν το σύνολο των γνωστικών αντικειμένων του αναλυτικού προγράμματος σπουδών, και ιδιαίτερα τον τομέα των ανθρωπιστικών σπουδών, καθώς θεωρείται το πεδίο εκείνο που ασχολείται άμεσα με τον πολιτισμό και τα πνευματικά επιτεύγματα της κοινωνίας, διευρύνει την κριτική σκέψη και ενισχύει την ενσυναίσθηση. Επιπλέον, ο τομέας των ξένων γλωσσών βοηθά άμεσα στην ανάπτυξη του διαπολιτισμικού σεβασμού, στη δρομολόγηση πολιτισμικών ανταλλαγών και στην καλλιέργεια της αντιρατσιστικής σκέψης.

 

Τραγούδι “Nur noch kurz die Welt retten”

Τα τραγούδια στην ξένη γλώσσα συμβάλλουν σημαντικά στην δημιουργία ευχάριστου κλίματος μέσα στην τάξη και στην ενίσχυση των κινήτρων μάθησης, είναι φορείς πολιτισμικών γνώσεων και συμβάλλουν στην εξάσκηση της προφοράς και του τονισμού λέξεων, ενώ μέσω του ρυθμού και της μελωδίας της γλώσσας γίνεται ευκολότερη η απομνημόνευση του νέου εκπαιδευτικού υλικού.

Στη συνέχεια ακολουθεί μια διδακτική πρόταση που αφορά στο τραγούδι “Nur noch kurz die Welt retten”. Οι ασκήσεις που βρίσκονται παρακάτω είναι αυτές που προτείνονται από το γερμανικό ινστιτούτο Goethe Institut.

 

Nur noch kurz die Welt retten- Aufgabe

Nur noch kurz die Welt retten- Songtext

Τραγούδι “Schokolade”

Καθώς η ακουστική κατανόηση και η παραγωγή προφορικού λόγου ανήκουν στις δεξιότητες που καλούνται ν’ αναπτύξουν οι μαθητές στην ξένη γλώσσα, τα τραγούδια αποτελούν ένα μέσο για την επίτευξη αυτού του σκοπού.

Παρακάτω δίνεται μια διδακτική πρόταση για την ενσωμάτωση τραγουδιών στο μάθημα.

Στην ενότητα 7 του σχολικού βιβλίου γερμανικών του γυμνασίου “Deutsch- ein Hit 2”, οι μαθητές διδάσκονται τα φαγητά και τα ποτά. Εδώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί το τραγούδι “Schokolade“. Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Πριν την πρώτη ακρόαση του τραγουδιού, μοιράζονται στους μαθητές ανακατεμένες εικόνες και λέξεις στα γερμανικά (που υπάρχουν μέσα στο τραγούδι), που αφορούν κυρίως στα φαγητά, και προσπαθούν να κάνουν την αντιστοίχιση. Κατά την πρώτη ακρόαση του τραγουδιού, οι μαθητές, κάθε φορά που ακούν μια λέξη από αυτές που τους δόθηκαν, σηκώνουν ψηλά την αντίστοιχη εικόνα. Κατά την δεύτερη ακρόαση οι μαθητές συμπληρώνουν στη φωτοτυπία με τους στίχους του τραγουδιού, που τους έχει δοθεί, τα κενά με τις λέξεις που λείπουν. Στο τέλος γίνεται έλεγχος της άσκησης με όλη την τάξη.

Schokolade- Bilder

Schokolade-Aufgabe

Schokolade-Songtext

Karneval in Köln

Karneval_Köln

Το καρναβάλι είναι για την Κολωνία ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα ολόκληρου του χρόνου. Οι εκδηλώσεις του αρχίζουν στις 11 Νοεμβρίου στις 11.11 το πρωί και διαρκούν για αρκετές μέρες. Εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες συρρέουν την περίοδο της αποκριάς στην Κολωνία και λαμβάνουν μέρος στις παρελάσεις των μασκαρεμένων αλλά και σε μια σειρά από άλλα φεστιβάλ.

Μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει αυτό το θέμα στο μάθημα για Landeskunde, κυρίως στην περίοδο της Αποκριάς, για να δουν οι μαθητές πώς γιορτάζεται το καρναβάλι σε μια γερμανόφωνη χώρα. Μπορεί κανείς να ξεκινήσει με ένα βίντεο σχετικά με την πόλη της Κολωνίας και στη συνέχεια να χρησιμοποιήσει υλικό που να αναφέρεται στο διασημότερο καρναβάλι της Γερμανίας. Οι μαθητές μπορούν να ασχοληθούν με μια σειρά από ασκήσεις που θα τους βοηθήσουν στην εξάσκηση της ακουστικής ικανότητας, στην κατάκτηση νέου λεξιλογίου καθώς και πολιτισμικών πληροφοριών, όπως επίσης και στην εμπέδωση γραμματικών φαινομένων.

Κουίζ για βίντεο σχετικά με την Κολωνία

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdUINTeyApWScVmsCyS5covQu47RNshesVf4G8PBLo72tsAFg/viewform?usp=sf_link

Βίντεο και ασκήσεις για το καρναβάλι της Κολωνίας από το Deutsche Welle

https://www.dw.com/de/karneval-in-k%C3%B6ln/l-17664855

Πρόγραμμα e-Twinning «Musik ist Sprache»

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιά 2017-18 υλοποιήθηκε στο μάθημα της Γερμανικής Γλώσσας το πρόγραμμα e-Twinning με τίτλο «Musik ist Sprache» (η μουσική είναι γλώσσα) από τους μαθητές του τμήματος Β3 (Γερμανικών) με συντονίστρια την καθηγήτρια Γερμανικής Γλώσσας κ. Βάγια Τσαντίκου. Οι μαθητές του σχολείου μας συνεργάστηκαν με μαθητές αντίστοιχης ηλικίας του σχολείου OS «Braca Baruh» από τη Σερβία (Βελιγράδι) στα γερμανικά από τον Δεκέμβριο του 2017 έως τον Ιούνιο του 2018. Η ηλικία όλων των μαθητών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ήταν 13 έως 14 χρονών, μια γενιά εξοικειωμένη με τη χρήση ψηφιακών μέσων, και το γλωσσικό τους επίπεδο στα γερμανικά ήταν Α1-Α2. Μεγάλη έμφαση δόθηκε στη δημιουργία συνεργατικών αποτελεσμάτων μέσω δραστηριοτήτων που βασίζονταν σε συγκεκριμένες θεματικές ενότητες γύρω από το θέμα της Μουσικής, που σκοπό είχαν να δώσουν στους μαθητές τη δυνατότητα να εξασκήσουν τη γερμανική γλώσσα, να έρθουν σε επαφή με μαθητές από μία άλλη χώρα, όπως επίσης και να ανακαλύψουν ότι η μουσική είναι μια κοινή γλώσσα ανάμεσα σε ανθρώπους και πολιτισμούς και δεν έχει σύνορα.

Παρακάτω ακολουθούν κάποιες από τις εργασίες των μαθητών.

Φωτογραφίες

Παρουσίαση διάσημων μουσικών

Musiker

Τραγούδι που έγραψαν από κοινού οι μαθητές

gemeinsames Lied

Erasmus+

Αποτέλεσμα εικόνας για Erasmus+ Το Erasmus+ είναι το πρόγραμμα της ΕΕ για τη στήριξη της εκπαίδευσης, της κατάρτισης, της νεολαίας και του αθλητισμού στην Ευρώπη. Ο προϋπολογισμός του, ύψους 14,7 δισ. ευρώ, δίνει την ευκαιρία σε περισσότερους από 4 εκατομμύρια Ευρωπαίους να σπουδάσουν, να εκπαιδευτούν και να αποκτήσουν εμπειρία στο εξωτερικό.

Το Erasmus+, το οποίο θα διαρκέσει έως το 2020, δεν προσφέρει δυνατότητες μόνο σε φοιτητές. Με τη ενσωμάτωση επτά προηγούμενων προγραμμάτων, προσφέρει δυνατότητες σε ένα ευρύ φάσμα ατόμων και οργανισμών.

Το 5ο Γυμνάσιο Καρδίτσας από το 2017 εκπονεί προγράμματα Erasmus+, τα οποία δίνουν τη δυνατότητα σε μαθητές και καθηγητές να ταξιδέψουν σε σχολεία του εξωτερικού, να έρθουν σε επαφή και να συνεργαστούν με μαθητές και καθηγητές από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να αποκτήσουν πολύτιμες εμπειρίες.

Από το 2017 μέχρι και σήμερα το Γυμνάσιό μας έχει εκπονήσει τα εξής ευρωπαϊκά προγράμματα:

  • “Analysing moral values in films and acting out”
  • “Learn 4 Life: Active and responsible citizenship”
  • “Values Education in Action”

 

Δείτε το στο slideshare.net

Πρόγραμμα e-twinning “Sport macht Spaß”

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2017-18 στο μάθημα της Γερμανικής Γλώσσας υλοποιήθηκε το πρόγραμμα etwinning «Sport macht Spaß» (ο αθλητισμός μας αρέσει)   από τους μαθητές των τμημάτων Β1/Β2 (Γερμανικών) με συντονίστρια την καθηγήτρια Γερμανικής Γλώσσας κ. Βάγια Τσαντίκου. Στο πρόγραμμα αυτό οι μαθητές του σχολείου μας συνεργάστηκαν με μαθητές αντίστοιχης ηλικίας του σχολείου OS «Braca Baruh» από τη Σερβία (Βελιγράδι), στη γερμανική γλώσσα από τον Δεκέμβριο του 2017 έως τον Ιούνιο του 2018. Η ηλικία όλων των μαθητών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ήταν 13 έως 14 χρονών, μια γενιά εξοικειωμένη με τη χρήση ψηφιακών μέσων, και το γλωσσικό τους επίπεδο στα γερμανικά ήταν Α1-Α2.

Συνεργατικά εργαλεία

Μεγάλη έμφαση δόθηκε στη δημιουργία συνεργατικών αποτελεσμάτων μέσω δραστηριοτήτων που βασίζονταν σε συγκεκριμένες θεματικές ενότητες γύρω από το θέμα του Αθλητισμού, που σκοπό είχαν να δώσουν στους μαθητές τη δυνατότητα

  • να εξασκήσουν τη γερμανική γλώσσα,
  • να έρθουν σε επαφή με μαθητές από μία άλλη χώρα,
  • όπως επίσης και να ανακαλύψουν ότι ο αθλητισμός μπορεί να ενώσει ανθρώπους και πολιτισμούς.

Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκαν ψηφιακά εργαλεία δημιουργίας πολυμέσων, κυρίως web 2.0 tools.

Oktoberfest- Μόναχο

marienplatz

Το Οκτόμπερφεστ (Oktoberfest) είναι γιορτή μπύρας που λαμβάνει χώρα στο Μόναχο κάθε χρόνο στην περιοχή Theresienwiese. Διαρκεί δύο εβδομάδες και λήγει το πρώτο Σαββατοκύριακο του Οκτωβρίου. Καθιερώθηκε από το 1810, οπότε έγιναν μεγάλες γιορτές για το γάμο του πρίγκιπα της Βαυαρίας Λουδοβίκου Α’. Όλες οι ζυθοποιίες του Μονάχου προσφέρουν μπύρα στους επισκέπτες σε χαρακτηριστικές σκηνές χωρητικότητας 2-3.000 ατόμων. Σερβιτόροι και τα τελευταία χρόνια και αρκετοί επισκέπτες φορούν τις παραδοσιακές βαυαρικές ενδυμασίες.

Στο βιβλίο γερμανικών Deutsch- Ein Hit 2 που διδάσκεται στην τρίτη γυμνασίου, η ενότητα 2 αναφέρεται στο Μόναχο και στην Oktoberfest (γιορτή της μπύρας). Μόλις ξεκινήσουμε την ενότητα αυτή με τους μαθητές κάνουμε ένα μικρό projekt σχετικά με το Μόναχο και την Oktoberfest. Οι μαθητές βρίσκουν πληροφορίες για την πόλη και για τη γιορτή, όπως τί είναι η Oktoberfest, πότε ξεκίνησε να γίνεται αυτή η γιορτή στο Μόναχο, με ποια αφορμή ξεκίνησε, πότε λαμβάνει χώρα κ.τ.λ. Στο τέλος τους δείχνω και βίντεο, για να πάρουν μια μικρή γεύση από το Μόναχο και την Oktoberfest. (Μπορείτε να βρείτε πολλά στο youtube).

Βίντεο με ασκήσεις για την Oktoberfest

Βίντεο με ασκήσεις από το Deutsche Welle

http://www.dw.com/de/auf-dem-oktoberfest/l-17549077