Δημιουργώ και καινοτομώ- Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία- Γ΄ Γυμνασίου

 Σχέδιο Δράσης του Τμήματος – Θεματικός Κύκλος «Δημιουργώ και καινοτομώ- Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία»

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ

Γ1, Γ2 και Γ4 ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΝΕΑΣ ΑΡΤΑΚΗΣ

 ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2024-25

Θεματικός Κύκλος:

Δημιουργώ και καινοτομώ- Δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία

Επιμέρους Θεματικές Ενότητες/Υποενότητες:

Επιχειρηματικότητα- Αγωγή σταδιοδρομίας

Τίτλος προγράμματος «Τα επαγγέλματα του μέλλοντος»

Προκόπης Η. Μανωλάκος

 

 

 

 

 

Στόχοι Σχεδίου Δράσης

 

Α) Δεξιότητες:

Α1. Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα, κριτική σκέψη,
επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα.
Β1. Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής, Αυτομέριμνα,
Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και
ευαισθησία, Προσαρμοστικότητα, Υπευθυνότητα.
Β3. Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής
ενσυναίσθησης, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία,
Διαμεσολάβιση, Πολιτειότητα.
Β4. Δεξιότητες επιχειρηματικότητας, Οργανωτική
ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα,
Αποτελεσματικότητα.
Δ1. Στρατηγική Σκέψη, Οργανωσιακή σκέψη,
Μελέτη περιπτώσεων.
Δ2. Πλάγια σκέψη, Δημιουργική, παραγωγική,
ολιστική σκέψη.
Δ3. Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός
Δ5. Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης, Επιστημονική
/ υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση

Β) Στόχοι: Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν συγκεκριμένα
επαγγέλματα, όπως του ψυχολόγου, του ειδικού ανάπτυξης λογισμικού –
προγραμματιστής (software), του διατροφολόγου – διαιτολόγου, του βιοπαθολόγου
ιατρού, του μηχανικού ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και φωτοβολταϊκών
συστημάτων, του χημικού μηχανικού στην έρευνα και παραγωγή φαρμακευτικών
προϊόντων, του μηχανικού ρομποτικής και τεχνητής νοημοσύνης. Ακόμα θα
γνωρίσουν τις απαιτήσεις του κάθε επαγγέλματος και την προσφορά του στο
κοινωνικό σύνολο.

Ακολουθία εργαστηρίων

Εργαστήριο 1

 

Ψυχολόγος

Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας

https://elpse.com/kladoi-psyxologias/

και γνωρίστε τους επιμέρους κλάδους του
επαγγέλματος του ψυχολόγου. Στη συνέχεια να παρουσιάσετε σε εννοιολογικό
χάρτη τις ειδικότητες του ψυχολόγου και να δημιουργήσετε υποέννοιες για κάθε
κλάδο.

Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη coggle

Ψυχολόγος

https://coggle.it/

 

  • Να γνωρίζουν το επάγγελμα του
    ψυχολόγου και τις επιμέρους
    ειδικότητες του επαγγέλματος.
  • Να εξηγούν τη σημασία ύπαρξης
    του επαγγέλματος του ψυχολόγου.
  • Να συσχετίζουν την ανθρώπινη
    συμπεριφορά με το επάγγελμα του
    ψυχολόγου
Εργαστήριο 2 Ειδικός Ανάπτυξης Λογισμικού – Προγραμματιστής (Software)

Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του ΕΟΠΠΕΠ

https://www.eoppep.gr/images/SYEP/Monografies/SXEDIASTHS_HY.pdf

Συζητήστε στις ομάδες σας, τι σας έκανε εντύπωση από αυτά που διαβάσατε

 

  •  Να γνωρίζουν το επάγγελμα του
    ειδικού ανάπτυξης λογισμικού –
    προγραμματιστή (Software).
  • Να εξηγούν τη σημασία ύπαρξης
    του επαγγέλματος του ειδικού
    ανάπτυξης λογισμικού.
  • Να συσχετίζουν τις σύγχρονες
    τεχνολογικές εξελίξεις με την
    ανάγκη ύπαρξης του επαγγέλματος
    του ειδικού ανάπτυξης λογισμικού –
    προγραμματιστή
Εργαστήριο 3 Διατροφολόγος – Διαιτολόγος

 

Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας

https://elde.gr/epaggelma-diaitologos-diatrofologos/orismos-diaitologos-diatrofologos/

 

Δημιουργία ψηφιακού σταυρόλεξου

 

Διατροφολόγος – Διαιτολόγος

 

με το λογισμικό  https://crosswordlabs.com/

 

crosswordlabs

  • Να ερμηνεύουν την
    αναγκαιότητα ύπαρξης του
    επαγγέλματος του διατροφολόγου –
    διαιτολόγου.
  • Να αξιολογούν ότι η επιβλαβής
    διατροφική συμπεριφορά για το
    άτομο μπορεί να αντιμετωπιστεί
    από διατροφολόγο – διαιτολόγο.
  • Να ζωγραφίζουν το περιβάλλον
    εργασίας του διατροφολόγου –
    διαιτολόγου

 

Εργαστήριο 4 Μηχανικός Ανανεώσιμων πηγών ενέργειας – Φωτοβολταϊκών Συστημάτων

ΑΥΤΟΝΟΜΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΩΝ

http://photodentro.edu.gr/aggregator/lo/photodentro-lor-8521-11340

Συνέντευξη

Όλες οι ομάδες ετοιμάστε ερωτήσεις για τη συνέντευξη που θα πάρει μια
ομάδα, από ένα μηχανικό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και φωτοβολταϊκών
συστημάτων μέσω σύγχρονης πλατφόρμας, καταλήξτε σε δέκα ερωτήσεις.

Όλες οι ομάδες καταγράψτε τις λέξεις ή και φράσεις που σας έκαναν εντύπωση, από αυτά
που ακούσατε στη συνέντευξη.

Θα ακολουθήσει συζήτηση στην τάξη.

skype

  • Να διερωτηθούν για την
    αναγκαιότητα ύπαρξης του
    επαγγέλματος του μηχανικού
    ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
  • Να συναισθανθούν και να
    εκτιμήσουν τη σημασία του
    επαγγέλματος του μηχανικού
    ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
  • Να υιοθετήσουν την
    αυτενέργεια και την κριτική σκέψη.
Εργαστήριο 5 Aυτοαξιολόγηση ικανότητας σχεδιασμού σταδιοδρομίας και λήψης απόφασης του ΕΟΠΠΕΠ

https://e-stadiodromia.eoppep.gr/index.php/slelfas/seffas-plan-deciden

Η ικανότητα αναζήτησης και ανάλυσης ευκαιριών εκπαίδευσης ή/και εργασίας συνδέεται με ένα εύρος δεξιοτήτων, όπως για παράδειγμα η επιχειρηματικότητα, η κοινωνική/ ψηφιακή δικτύωση και η κριτική σκέψη-αξιολόγηση. Ενδεικτικά επαγγέλματα που σχετίζονται με τη συγκεκριμένη ικανότητα είναι:  επιχειρηματίες,  πωλητές,  δημοσιογράφοι,  ηλεκτρονικών εφαρμογών, ερευνητές,  ακαδημαϊκοί,  σύμβουλοι σταδιοδρομίας,  εκπαιδευτικοί,  αναλυτές δεδομένων,  υπεύθυνοι marketing.

Εργαστήριο 6 Ακόμη, προτείνεται η αξιοποίηση των παρακάτω video:

ƒΙκανότητα αναζήτησης ευκαιριών
https://www.mindtools.com/community/pages/article/career-opportunities.php,

ƒ Δημιουργική Σκέψη
https://www.mindtools.com/community/pages/article/design-thinking.php
https://www.mindtools.com/community/pages/article/newCT_85.php,

ƒ Πληροφοριακός γραμματισμός
https://www.youtube.com/watch?v=69oCdkWfjvk,

ƒ Fake news
https://www.youtube.com/watch?v=3BAfs_oDevw,

ƒ Αναγνώριση ευκαιρίας
https://www.youtube.com/watch?v=st_5cvHPWrc

https://www.youtube.com/watch?v=kixaIURlfJ8,

ƒ Επιχειρηματικότητα
https://www.youtube.com/watch?v=P9TZmabBDco,

ƒ Παραγωγικότητα –generativity
https://www.youtube.com/watch?v=dkwDWzxdpI0,

ƒ Τα 8 στάδια ανάπτυξης του Erikson (κιν. σχέδια)
https://www.youtube.com/watch?v=LvWfct9sHOY,

ƒ Business Storytelling
https://www.mindtools.com/community/pages/videos/business-storytellinganimation-transcript.php

Υπέρβαση του φόβου της δικτύωσης
https://www.mindtools.com/community/pages/article/overcome-fear-networking.php,

ƒ Παράλληλα, οι ακόλουθες ηλεκτρονικές εφαρμογές μπορούν να συμβάλλουν στην ανά-
πτυξη της ικανότητας αναζήτησης και ανάλυσης ευκαιριών εκπαίδευσης ή/και εργασίας,

ƒ Αναζήτηση πληροφοριών -Σχεδιασμός σταδιοδρομίας

http://ploigos.eoppep.gr/ekep/external/index.html;jsessionid=8F6A64B3E65F34476E93
1111E8D50EE0

http://europass.eoppep.gr/index.php/el/,

ƒ Βιογραφικό Europass
https://europa.eu/europass/eportfolio/screen/profile-wizard?lang=el.

 

Βάσει όλων των παραπάνω, οι περιγραφικοί δείκτες της ικανότητας αναζήτησης και ανάλυσης ευκαιριών εκπαίδευσης ή/και εργασίας στην παρούσα μελέτη συνίστανται στους ακόλουθους:

Ικανότητα αναζήτησης της πληροφορίας:  Αναγνωρίζω, οργανώνω, αποκτώ και αξιολογώ την πληροφορία που λαμβάνω από εργαλεία αναζήτησης ή ειδικούς

Συγκέντρωση προσοχής: Επικεντρώνομαι σε αυτό που θεωρείται σημαντικό και είναι προτεραιότητα, επιδεικνύοντας αντίσταση στους περισπασμούς. Αναφορικά με την αναζήτηση πληροφοριών σχετίζεται με την εμβάθυνση στο κυρίως ζητούμενο χωρίς να παρεκτρέπεται κανείς αναζητώντας πληροφορίες για θέματα που προκύπτουν (εντροπία).

Κριτική σκέψη: Εξάγω ορθολογικά συμπεράσματα που προκύπτουν όχι από την απλή, παθητική αποδοχή των πληροφοριών αλλά από την ενεργό επεξεργασία και ενδεχομένως αμφισβήτηση τους. Σχετίζεται με τον διαφορετικό τρόπο σκέψης και την αξιοποίηση πληροφοριών που προέρχονται από πολλαπλές πηγές.

Ανοιχτότητα και δημιουργικότητα: Έχω μία «ανοιχτή» διάθεση στις νέες ιδέες και εμπειρίες που βασίζεται στη φαντασία μου, την ευαισθησία στο ωραίο, τη διάθεση για ποικιλία και την πνευματική περιέργεια. Χρησιμοποιώ την αποκλίνουσα σκέψη και παράγω ιδέες που είναι πρωτότυπες και λειτουργικές, γεγονός που με βοηθάει στον εντοπισμό και την αξιοποίηση της ευκαιρίας, διευκολύνοντας την προσαρμογή μου στην αλλαγή.

Παραγωγικότητα: Αντιδρώ στη στασιμότητα και ενεργοποιούμαι διαθέτοντας ενδιαφέρον με στόχο τη διαμόρφωση ενός καλύτερου κόσμου για τις επόμενες γενεές.

Δραστηριότητα για μαθητές λυκείου. Ο εκπαιδευτικός/σύμβουλος δημιουργεί κάρτες ή κομμάτια παζλ (προτιμότερο ώστε να τονίσει την έννοια του ταιριάσματος) που αναγράφουν επαγγέλματα και Τμήματα Σχολών και τις μοιράζει στους μαθητές. Προτείνεται τα επαγγέλματα να είναι αρκετά εξειδικευμένα, ώστε να κατανοήσουν οι μαθητές τις εναλλακτικές επιλογές που έχουν,
π.χ. Αναλυτής Έρευνας Αγοράς, Υπεύθυνος Ανθρώπινου Δυναμικού, Αναλυτής Δεδομένων,
Κτηματομεσίτης, Προγραμματιστής κτλ.. Έτσι ο εκπαιδευτικός/σύμβουλος μοιράζει τυχαία τα κομμάτια και ζητάει από τους μαθητές με τα Τμήματα Σχολών να ταιριάξουν τα κομμάτια τους με αυτά των επαγγελμάτων που έχουν οι υπόλοιποι μαθητές. Κάποια κομμάτια, βέβαια, μπορεί να ταιριάζουν με περισσότερα. Αφού γίνει αυτό, ακολουθεί συζήτηση με ερωτήσεις όπως:
«Γιατί καταλήξατε σε αυτά τα επαγγέλματα; Τι άλλες εναλλακτικές θα μπορούσε κάποιος απόφοιτος
του Τμήματος να ακολουθήσει; Με ποιον τρόπο θα μπορούσε να το καταφέρει; Θεωρείτε ότι αυτό
το Τμήμα προσφέρει πολλές εναλλακτικές ή λίγες;»
(Σκουλάκη, 2019)

 

Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών/τριών

 

 Εκπαιδευτικό υλικό στην Αγγλική γλώσσα για μαθητές της αλλοδαπής.
Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το πρόγραμμά μας
  • Με το Δήμο Χαλκιδέων
  • Εκπαιδευτικός Γεωλογίας Κα Κόρου
Τελικά προϊόντα που θα παραχθούν από τους/τις μαθητές/τριες  κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων
  • Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη

Ψυχολόγος

https://coggle.it/

  • Δημιουργία ψηφιακού σταυρόλεξου

Διατροφολόγος – Διαιτολόγος

με το λογισμικό  https://crosswordlabs.com/

Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία  που θα παραχθούν από τους/τις  μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων
  • Συνέντευξη
  • Παρουσίαση
Αξιολόγηση – Αναστοχασμός πάνω στην υλοποίηση
  • Φύλλα αυτοαξιολόγησης
  • Δομημένη συζήτηση
Εκδηλώσεις διάχυσης και Συνολική αποτίμηση της υλοποίησης της υποδράσης  

  •     Ιστοσελίδα του σχολείου

https://blogs.sch.gr/gymnarta/

  •      Δημοσίευση στο ηλεκτρονικό περιοδικό του σχολείου μας: Μαθητικό Magazino

https://schoolpress.sch.gr/art2019/



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων