Το άγχος του αποχωρισμού από τους γονείς

Η πρώτη ημέρα στο Νηπιαγωγείο, κυρίως για τα παιδιά που για πρώτη φορά φεύγουν από την αγκαλιά της μαμάς τους και την ασφάλεια του σπιτιού τους αποτελεί για αυτά το ξεκίνημα για την είσοδό τους σε μια ομάδα συνομηλίκων και για τη σταδιακή διαμόρφωση, ολοκλήρωση και εξέλιξή τους μέσα σε σχέσεις, μέσα σε ομάδες (Βασιλείου, 1987,  στο Γουρνάς, 2011:8).

Το άγχος του αποχωρισμού που εκδηλώνεται ορισμένες φορές τις πρώτες ημέρες στο νηπιαγωγείο προβληματίζει συχνά τους γονείς. Στις περισσότερες περιπτώσεις η αυξημένη ανησυχία των γονιών επιδρά αρνητικά στην ψυχολογία του παιδιού. Για το λόγο αυτό, η διαδικασία του αποχωρισμού θα πρέπει να γίνεται ομαλά, δηλαδή ούτε με υπερβολική βιασύνη, αλλά ούτε και με υπερβολική καθυστέρηση. Συγκεκριμένα, βοηθητικό θα ήταν οι γονείς να διαθέτουν πέντε δέκα λεπτά στο παιδί τους, χωρίς οι ίδιοι να έχουν άγχος και όταν το φέρνουν στο σχολείο, αλλά και όταν το παίρνουν. Αντίθετα στην περίπτωση που ήδη έχουν αποχαιρετήσει το παιδί τους με ένα φιλί, καλό είναι να φεύγουν αμέσως. Επίσης γι’ αυτές τις πρώτες ημέρες, και αν οι γονείς διαισθάνονται το άγχος του αποχωρισμού στο παιδί τους, μπορούν να βάλουν στην τσάντα του μια φωτογραφία τους ή κάτι που να συμβολίζει το γονιό (Σάιφερ, 2000:18).

Παράλληλα, όταν οι νηπιαγωγοί σέβονται την προσωπικότητα κάθε παιδιού, τις ιδιαιτερότητές τους, τα προσωπικά του βιώματα, την πολιτισμική ταυτότητα και γλώσσα του, αλλά και συνεργάζονται με τις οικογένειες όλων των παιδιών συμβάλλουν ουσιαστικά στην καλύτερη προσαρμογή των παιδιών (Δαφέρμου, κ.ά., 2008:35) στην ομάδα και στο χώρο του σχολείου γενικότερα.

Άλλωστε, όταν τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι το σχολείο και το σπίτι συνεργάζονται αρμονικά, νιώθουν πιο ασφαλή, καθώς οι δύο κόσμοι τους ενώνονται (Dodge & Colker, 1998, στο Δαφέρμου, κ.ά., 2008:49).

 

Βιβλιογραφικές αναφορές

Γουρνάς, Γ. (2011). Η αλλαγή μέσα από τη σχέση. Ένα Διεπιστημονικό μοντέλο για την αξιοποίηση της ομάδας στην Εκπαίδευση. Μ.Π.Ε. Ανακτήθηκε 7 Ιουλίου, 2011 από http://alisavakis.gr/anevasmena/project/5._H_allagi_mesa_apo_tin_sxesi.doc.

Σάιφερ, Σ. (2000). Πρακτικές λύσεις για κάθε πρόβλημα. (Μτφρ. Χ. Δεληγιάννη). Αθήνα: Πατάκης.

Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π., & Μπασαγιάννη, Ε. ΥΠΕΠΘ-Π.Ι. (2008). Οδηγός Νηπιαγωγού – Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί – Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β.

Αφήστε μια απάντηση