Από την εφηβεία στην ενηλικίωση
Εφηβεία και Εφηβικές Σχέσεις
Άσκηση διερεύνησης των χαρακτηριστικών του εαυτού σου
Άσκηση για Οριζόντιες Δεξιότητες
Blob Tree – Άσκηση διαχείρισης συναισθημάτων
“ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ”-Κλιματική αλλαγή, Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία- Εργαστήριο “Ένας καυτός κόσμος”
Εργαστήριο -“Ενας καυτός κόσμος”
Στόχοι του Εργαστηρίου είναι:
-Να αναγνωρίζουν οι μαθητές τους παράγοντες που συνδέονται με το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
-Να συσχετίζουν την εκτεταμένη χρήση ορυκτών καυσίμων με την αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη και την κλιματική αλλαγή.
Δραστηριότητα 1η: Το φαινόμενο του θερμοκηπίου (15 min).
Α. Οι μαθητές σε ομάδες μελετούν το εισαγωγικό κείμενο και απαντούν στην ερώτηση.
Εισαγωγικό κείμενο 1
Ο Ήλιος στέλνει συνεχώς ακτινοβολία στη Γη.
Η ακτινοβολία αυτή αφενός κάνει τον κόσμο μας φωτεινό και αφετέρου θερμαίνει τον πλανήτη.
Από την άλλη πλευρά, η επιφάνεια της Γης εκπέμπει θερμική ακτινοβολία (υπέρυθρη ακτινοβολία) στο διάστημα.
Η ακτινοβολία αυτή απορροφάται από κάποια αέρια της ατμόσφαιρας. Σχηματική αναπαράσταση του φαινομένου του θερμοκηπίου,
Στη συνέχεια, επανεκπέμπεται προς όλες τις διευθύνσεις, οπότε μέρος της επιστρέφει πίσω στο έδαφος και το θερμαίνει.
Έτσι η μέση θερμοκρασία στη Γη διατηρείται στους 15ο C, γεγονός που ευνοεί τη ζωή στην επιφάνεια του πλανήτη όπως την ξέρουμε. Χωρίς το φαινόμενο αυτό η μέση θερμοκρασία του πλανήτη θα ήταν, περίπου, -19ο C.
Το φαινόμενο αυτό υπάρχει εδώ και εκατομμύρια χρόνια. Ονομάζεται φαινόμενο του θερμοκηπίου, γιατί με παρόμοιο τρόπο λειτουργούν τα θερμοκήπια. Τα αέρια που δεσμεύουν τη θερμική ακτινοβολία ονομάζονται αέρια του θερμοκηπίου ή θερμοκηπικά αέρια. Σημαντικότερα θερμοκηπικά αέρια είναι το διοξείδιο του άνθρακα και το μεθάνιο.
Ερώτηση: Έχοντας υπόψη όσα μελετήσατε, να προσδιορίσετε δύο παράγοντες που αν μεταβληθούν κατάλληλα, αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της θερμοκρασίας της Γης.
Β. Οι ομάδες συζητούν σύντομα τις απαντήσεις τους στην ολομέλεια.
Γ. Ο εκπαιδευτικός, αν χρειαστεί, συνοψίζει στη σωστή κατεύθυνση.
Δραστηριότητα 2η: Η ισορροπία αλλάζει. Η θερμοκρασία της Γης αυξάνεται. (25 min).
Α. Οι μαθητές σε ομάδες μελετούν το εισαγωγικό κείμενο και απαντούν στις ερωτήσεις.
Εισαγωγικό κείμενο 2
Τους τελευταίους δυόμιση αιώνες οι κοινωνίες αναπτύχθηκαν αξιοποιώντας ως πηγές ενέργειας τα ορυκτά καύσιμα, αρχικά τους γαιάνθρακες και αργότερα το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο.
Η χημική ενέργεια που παράγεται από την καύση των ορυκτών καυσίμων θέτει σε κίνηση μηχανές, οι οποίες παράγουν προϊόντα σε μεγάλες ποσότητες ή παράγουν ηλεκτρική ενέργεια, η οποία με τη σειρά της χρησιμοποιείται στη μαζική παραγωγή προϊόντων.
Με καύση ορυκτών καυσίμων λειτουργούν τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικού
ρεύματος (ΔΕΗ), οι βιομηχανίες, οι βιοτεχνίες, οι κεντρικές θερμάνσεις των κατοικιών και των γραφείων, τα οχήματα και τα μέσα μεταφοράς.
Οι αντιδράσεις καύσης εκτός από θερμότητα παράγουν υδρατμούς, διοξείδιο του άνθρακα και αιθάλη (καπνιά).
Πηγή: https://climate.nasa.gov/evidence/ Το εργοστάσιο της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα
Εξαιτίας αυτής της συμπεριφοράς, μέσα σε διάστημα δυόμιση αιώνων έχουν απελευθερωθεί στην ατμόσφαιρα και στους ωκεανούς τεράστια ποσά διοξειδίου του άνθρακα.
Ερώτηση 1η: Το παρακάτω διάγραμμα περιγράφει την ηλιακή ακτινοβολία και την
μεταβολή της θερμοκρασίας του πλανήτη, την ίδια χρονική περίοδο.
Με βάση το διάγραμμα αυτό, ο Νίκος ισχυρίζεται ότι είναι σαφές ότι η αύξηση της
θερμοκρασίας της Γης οφείλεται σε μεταβολές της ηλιακής δραστηριότητας. Αντίθετα η Μαίρη ισχυρίζεται ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει.
α) Να υποδείξετε μια περιοχή του διαγράμματος που στηρίζει την άποψη του Νίκου και μια περιοχή του διαγράμματος που στηρίζει την άποψη της Μαίρης.
β) Να εξηγήσετε την δική σας άποψη, ως ομάδα.
Πηγή: Is the Sun causing global warming? https://climate.nasa.gov/faq/14/is-the-sun-causing-global-warming/ (τροποποιημένο).
Ερώτηση 2η: Με βάση τα επιστημονικά δεδομένα που παρουσιάζονται στο παρακάτω διάγραμμα:
α) Πόση είναι η μεταβολή θερμοκρασίας της Γης από το 1880 έως το 1980, και πόση από το 1980 έως το 2019;
β) Νομίζετε ότι υπάρχει ισχυρή συσχέτιση μεταξύ της αύξησης της συγκέντρωσης του διοξειδίου του άνθρακα και της αύξησης της θερμοκρασίας του πλανήτη;
Πηγή: Global Temperatures and CO2 Concentrations (2020) (τροποποιημένο)
https://www.climatecentral.org/gallery/graphics/global-temperatures-and-co2-concentrations-2020.
Β. Οι ομάδες συζητούν τις απαντήσεις τους στην ολομέλεια.
Βοηθητικά βίντεο:
α) Το βίντεο της NASA που δείχνει την εξέλιξη της μεταβολής της παγκόσμιας θερμοκρασίας από το 1880 έως το 2020. Η θερμοκρασία είναι στην κλίμακα βαθμών Κελσίου. https://svs.gsfc.nasa.gov/4882
β) Άλλο βίντεο της NASA που δείχνει την μεταβολή των πάγων στην Αρκτική από το 1984 έως το 2019. Εστιάζει τόσο στην έκτασή τους, όσο και στο κατά πόσο διατηρούνται ή λιώνουν και ξαναδημιουργούνται. https://svs.gsfc.nasa.gov/4750
Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής
Κλιματική Αλλαγή και Ευρωπαϊκή Ένωση
————————————————————————————
Τι ξέρεις για την κλιματική αλλαγή;
- Θέλετε να ελέγξετε τις γνώσεις σας σχετικά με την κλιματική αλλαγή;
- Θέλετε να βρείτε απάντησεις σε απλή και κατανοητή γλώσσα για σύγχρονα επιστημονικά ζητήματα που σχετίζονται με την κλιματική αλλαγή ;
- Θέλετε να δείτε αποκαλύπτικά διαγράμματα σχετικά με τα αίτια και τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής;
- Θέλετε να διερευνήσετε αξιόπιστες πηγές για να μάθετε περισσότερα για την κλιματική αλλαγή;
Δοκιμάστε το εμπλουτισμένο quiz που δημιουργήσαμε, βασισμένο στο Climate Literacy Quiz από το Climate Literacy and Energy Awareness Network.
*******************************************************



