Σεπ 23 2020

Άρθρα του/της ΒΙΣΚΑ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

ΙΣΤΟΡΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ:Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ

Κάτω από: Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

                  

ΕΝΟΤ. 1 (ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ)

  Ενότητα 1η.Η εποχή του Διαφωτισμού.  Εξελίξεις στην Ευρώπη.17ος-18ος αι. Μεταβολές:

Οικονομικές:1)Αύξηση πληθυσμού .

2) Αγροτική επανάσταση :      νέες μέθοδοι    μεγάλα αγροκτήματα ,               μηχανές

3)Ανάπτυξη εμπορίου(εσωτερικό,τριγωνικό:Ευρώπη-Αφρική-Αμερική).

4)Αύξηση ζήτησης αγαθών, συσσώρευση κεφαλαίων στα χέρια Ευρωπαίων επιχειρηματιών.

5)Μεταβολές στην παραγωγή μεταποιημένων προϊόντων-χρήση νέων μηχανών.

6)Γέννηση βιομηχανίας(εκβιομηχάνιση).Παράγοντες: κεφαλαιούχοι επιχειρηματίες, εργατικό δυναμικό(πρώην αγρότες), μηχανές,εργοστάσια.

Όλες αυτές οι μεταβολές αποτελούν την Α φάση της βιομηχανικής επανάστασης(αρχίζει να γίνεται στη Μ. Βρετανία γύρω στα 1750-1780).

Κοινωνικές: 1)Αστοί(βιομήχανοι, τραπεζίτες, μεγαλέμποροι)ενισχύουν τη θέση τους.2) Αριστοκράτες αμύνονται. Εξαίρεση η Μ. Βρετανία.3) Αγρότες και τα ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα των πόλεων ζουν σε άσχημες συνθήκες.

Πολιτικές:Απόλυτη μοναρχία στην Ευρώπη. Εξαίρεση η Μ. Βρετανία.

Επιστημονικές:πορεία προς την απελευθέρωση από τις προλήψεις του Μεσαίωνα.Με βάση τη λογική αναζητούνται οι φυσικοί νόμοι οι οποίοι ρυθμίζουν τη λειτουργία του κόσμου.   Πρωτοπόροι:

Φράνσις Μπέικον4 Πείραμα.
Ρενέ Ντεκάρτ      4 Αμφιβολία
Τζον Λοκ            4 Φυσικά δικαιώματα(ζωής-ελευθερίας-περιουσίας)
Ισαάκ Νιούτον    4 Νόμος παγκόσμιας έλξης,φυσικοί νόμοι σύμπαντος.


Το κίνημα του Διαφωτισμού

17ος αι.Αγγλία,18ος αι. Γαλλία και εξάπλωση στον υπόλοιπο κόσμο

Βασικές Θέσεις:1.Απόρριψη κάθε αυθεντίας.

                                 2.Κριτική κάθε υφιστάμενης(=που υπάρχει) γνώσης.

                                     3.Η λογική ο μόνος ασφαλής τρόπος ερμηνείας του κόσμου.

                                         4.Ο άνθρωπος μπορεί να προοδεύει διαρκώς.

Εκπρόσωποι: Φιλόσοφοι ή διαφωτιστές: Βολτέρος-Ρουσό-Ντιντερό -Μοντεσκιέ – Ντ΄Αλαμπέρ.

 

1.Διαφωτισμός και πολιτική.Πολιτικές έννοιες του Διαφωτισμού

Η αστική τάξη διαμορφώνει τα πολιτικά της επιχειρήματα  αναγκαία για να διεκδικήσει τη συμμετοχή της στη λήψη πολιτικών αποφάσεων.

Α.Φυσικά δικαιώματα(Τζον Λοκ): Θεμελιώδης πολιτική έννοια και μια από τις θέσεις –εμβλήματα(σύμβολα) της αστικής τάξης. Απαραβίαστα δικαιώματα:ζωής, ιδιοκτησίας, ισότητας απέναντι στο νόμο, ελευθερίας σκέψης και έκφρασης.

Β.Κοινωνικό συμβόλαιο(Τζον Λοκ):Συμφωνία πολιτών κράτους: Οι πολίτες παραχωρούν κάποια δικαιώματά τους προκειμένου να συμβιώσουν(να ζήσουν μαζί) και το κράτος γίνεται εγγυητής της συμφωνίας. Εάν το κράτος δεν τηρήσει  τους όρους του κοινωνικού συμβολαίου οι πολίτες θα αντισταθούν. Ρουσό: Η εξουσία πρέπει να βρίσκεται στα χέρια του λαού και όχι κάποιου ηγεμόνα.

John Locke

Γ.Γενική βούληση[=θέληση](Ρουσό): Το δημόσιο συμφέρον εκφράζεται μέσα από τη σύνθεση των ατομικών βουλήσεων. Η γενική βούληση εκφράζεται με τη συμμετοχή του λαού στη λήψη των αποφάσεων.

Δ.Διάκριση των εξουσιών(Moντεσκιέ):

Εκτελεστική εξουσία:κυβέρνηση.Νομοθετική εξουσία:βουλή. Δικαστική εξουσία:δικαστές. Με τη διάκριση των εξουσιών αποφεύγεται η συγκέντρωση δύναμης από την εκτελεστική εξουσία και σαν συνέπεια η κατάχρησή της(εκμετάλλευση).          

-Φωτισμένη δεσποτεία: Παραλλαγή απόλυτης μοναρχίας. Ορισμένοι μονάρχες εφάρμοσαν κάποιες ιδέες του Διαφωτισμού για να κάνουν το κράτος τους πιο αποτελεσματικό και την εξουσία τους πιο ισχυρή.Η επιρροή των διαφωτιστικών ιδεών θα φανεί στην αμερικανική και στη γαλλική επανάσταση.

  1. Διαφωτισμός και θρησκεία.α)Υποστηρίζονται:Ντεϊσμός¯,αθεΐα.β)Κριτική κυρίως της καθολικής εκκλησίας.γ)Υποστηρίζεται η ανεξιθρησκία κατά της μισαλλοδοξίας¯

3.Διαφωτισμός και εκπαίδευση:Η εκπαίδευση αποτελεί ένα από τα μέσα που διασφαλίζουν τη συνεχή πρόοδο του ανθρώπου. Κατά της αυθεντίας¯ του δασκάλου-καθοδηγητικός ο ρόλος του.Η εκπαίδευση πρέπει να στηρίζεται στην προσωπική αναζήτηση του διδασκόμενου.Εκφραστής των παραπάνω ιδεών:Ρουσό στο έργο του ¨Αιμίλιος¨.

4.Διαφωτισμός και οικονομικός φιλελευθερισμός:α)Φυσιοκρατία: Η οικονομία πρέπει να λειτουργεί ¨φυσικά¨ χωρίς κρατικές παρεμβάσεις. Φυσιοκράτες-Γαλλία-Κενέ β).Οικονομικός φιλελευθερισμός: Δεν πρέπει να παρεμβαίνει το κράτος στην οικονομική ζωή παρά ελάχιστα. Άνταμ Σμιθ ¨Ερευνα για τα αίτια και τη φύση του πλούτου των εθνών¨.

Εγκυκλοπαίδεια:Συλλογικό έργο 33 τόμων, όπου συνοψίστηκαν οι ιδέες του Διαφωτισμού:Νέες γνώσεις, ιδέες, αντιλήψεις για διάφορα θέματα οικονομικά-κοινωνικά-πολιτικά.Πρωτεργάτες: Ντιντερό, Ντ΄Αλαμπέρ.

 

Διάδοση  των ιδεών του Διαφωτισμού.Αρχικά διαδίδονται  στα ανώτερα κοινωνικά στρώματα. Η κυκλοφορία εκλαϊκευτικών βιβλίων έκανε γνωστές πολλές από τις διαφωτιστικές ιδέες σε ευρύτερα τμήματα της κοινωνίας. Σύντομα διαδόθηκαν σε όλη την Ευρώπη αλλά και έξω από αυτήν.

Το δείπνο των φιλοσόφων Jean Huber 1772-1773

 

 

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια




Σχόλια (RSS)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *