φύλλο εργασίας- Ισλάμ

Α.Να συμπληρώσετε τα πιο κάτω .

Ισλάμ σημαίνει …………………………………………………………… Οι αφοσιωμένοι στην πίστη ονομάζονται ………………….. . Ιερό βιβλίο είναι το ……………….. . Ιδρυτής της θρησκείας είναι ο ………………… .

Αριθμεί πάνω από ………………………. πιστούς και αποτελεί το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού σε περισσότερα από 50 κράτη στον κόσμο μερικά από αυτά είναι[ ……………… , ………………….. , ……………. , …………. ].

Β. Να μελετήσετε το πιο πάνω κείμενο [ πηγή] και να απαντήσετε στις πιο κάτω ερωτήσεις.

Για τη ζωή του Αμπού ι-Κασίμ που επωνομάστηκε αργότερα Προφήτης Μωάμεθ είναι από την εποχή πριν την έξοδό του από τη Μεδίνα λίγα πράγματα γνωστά. Η οικογένειά του ανήκε σε ένα φτωχό παρακλάδι της φυλής που εξουσίαζε τότε τη Μέκκα. Ο Μωάμεθ ήρθε στα πολλά εμπορικά ταξίδια του σε επαφή με τις μονοθεϊστικές διδασκαλίες των Ιουδαίων και των Χριστιανών και άρχισε προοδευτικά να ασχολείται με θρησκευτικά θέματα. Περί το 595 παντρεύτηκε την Χατίτζα, μια πλούσια χήρα εμπόρου και απέκτησε έτσι οικονομική άνεση.

Περί το έτος 610 ανακοίνωσε ο Μωάμεθ στον περίγυρό του ότι είχε μία οπτασία του Αρχάγγελου Γαβριήλ, ο οποίος του ανακοίνωσε πως είναι ο αληθινός προφήτης του Λόγου του Θεού. Οι αποκαλυπτικές εμπειρίες του Μωάμεθ καταγράφηκαν από συγγενικά του άτομα στο Κοράνι. Αρχικά πίστεψαν πολύ λίγοι στη διδασκαλία του Μωάμεθ, κυρίως οι συγγενείς του, μέχρι που το έτος 622 αναγκάστηκε να υποκύψει στις αντιδράσεις των κατεστημένων κύκλων της Μέκκα και να αποδράσει στη Μεδίνα. Αυτή η φυγή ονομάστηκε Εγίρα (χίτζρα) και καθιερώθηκε αργότερα ως η αρχή της μουσουλμανικής χρονολογίας.

Αντίθετα με τη Μέκκα, στη Μεδίνα απέκτησε ο Μωάμεθ θρησκευτικό και πολιτικό κύρος και δημιούργησε μεγάλο αριθμό οπαδών, με τη βοήθεια των οποίων άρχισε να διαδίδει στην αραβική χερσόνησο τηθρησκεία του Ισλάμ που διαμόρφωσε ο ίδιος, προσαρμόζοντας παλιές τελετουργικές συνήθειες των Αράβων. Το έτος 630 κατάφερε, μετά από μερικές αποτυχημένες προσπάθειες, να καταλάβει θριαμβευτικά με πλήθος οπαδών του τη Μέκκα, την οποία ανακήρυξε σε ιερή πόλη, αφού εξαφάνισε τα είδωλα από την Κάαμπα. Έκτοτε έγινε η Μέκκα και ειδικότερα η Κάαμπα τόπος προσκυνήματος των οπαδών της νέας θρησκείας.

α. Από ποιες θρησκείες επηρεάστηκε η διδασκαλία του Μωάμεθ ;

…………………………………………………………………………………………

β. Στο κείμενο του φυλλαδίου σας υπάρχει ένα περιστατικό που μας δείχνει ολοφάνερα την επίδραση του Χριστιανισμού στο Ισλάμ. Αναφέρετε το συγκεκριμένο περιστατικό.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

γ. Τι είναι η Εγίρα ;

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Γ. Να αντιστοιχίσετε τα πιο κάτω

1.Κισμέτ                            Ο άνθρωπος ανταμείβεται ή καταδικάζεται ως υπεύθυνος

για τις πράξεις του.

2.Τελική κρίση                   Ο Αλλάχ καθορίζει την ζωή των ανθρώπων.

3.Στύλοι                           Κεφάλαια του Κορανίου

4.Σούρα                           Υποχρεώσεις των Μουσουλμάνων

Ισλάμ

ΙΣΛΑΜ: Υποταγή στο θέλημα του θεού.

ΙΔΡΥΤΗΣ:  ΜΩΑΜΕΘ: ο προφήτης των Αράβων      

Γεννήθηκε το 570 μ.Χ. Σε νεαρή ηλικία παντρεύτηκε την πλούσια χήρα Χαντζίτζα. Σε ταξίδια του γνώρισε τον χριστιανισμό και τον ιουδαϊσμό και ο ίδιος ήταν αγράμματος. Σε ηλικία 40 ετών κλήθηκε από το θεό (μέσω του αρχαγγέλου Γαβριήλ ) στο προφητικό αξίωμα. Το κήρυγμά του δεν έγινε δεκτό στη Μέκκα και αναγκάστηκε να μεταναστεύσει στη Μεδίνα. Η μετάβαση από τη Μέκκα στη Μεδίνα (622 μ.Χ.) ονομάζεται Εγίρα και είναι η αφετηρία του μουσουλμανικού ημερολογίου. Το 630 μ.Χ. καταλαμβάνει τη Μέκκα. Το 632 μ.Χ. απεβίωσε.

 

ΙΕΡΟ ΚΕΙΜΕΝΟ: ΤΟ ΚΟΡΑΝΙΟ:

  • Περιέχει το λόγο του ίδιου του θεού (= απαγγελία), όπως αποκαλύφθηκε από τον

αρχάγγελο Γαβριήλ στον ίδιο τον Μωάμεθ.

  • Έχει τη θέση της απόλυτης αυθεντίας.
  • Το περιεχόμενό του θεωρείται θείο και αλάθητο.
  • Είναι χωρισμένο σε 114 κεφάλαια που ονομάζονται «σούρες», δηλαδή αποκαλύψεις

 

ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ:

  1. Ο θεός είναι ένας, ο Αλλάχ, και ο Μωάμεθ είναι ο προφήτης του. Άλλοι προφήτες ήταν ο Νώε, ο Μωυσής, ο Αβραάμ, ο Χριστός.
  2. Οι Άγγελοι είναι δημιουργήματα του θεού Αλλάχ. Έργο τους είναι να εκτελούν τις εντολές του. Ο Ιμπλίς (διάβολος) εξέπεσε.
  3. Η ζωή και οι πράξεις των ανθρώπων προκαθορίζονται από τη βούληση του Αλλάχ και αυτό ονομάζεται κισμέτ.
  4. Η ανταμοιβή συνίσταται σε μία παραδείσια ζωή με πολλές απολαύσεις, ενώ η καταδίκη συνίσταται σε φρικτά βασανιστήρια στην κόλαση.

 

ΟΙ ΠΕΝΤΕ ΣΤΥΛΟΙ ΤΟΥ ΙΣΛΑΜ: Δηλαδή τα θρησκευτικά καθήκοντα κάθε πιστού μουσουλμάνου:

  1. Η ομολογία πίστεως: «Δεν υπάρχει άλλο θεός παρά μόνο ο Αλλάχ και ο Μωάμεθ είναι ο προφήτης του».
  2. Η προσευχή (πέντε φορές την ημέρα).
  3. Η ελεημοσύνη στους φτωχούς.
  4. Η νηστεία (κατά τη διάρκεια του μήνα Ραμαντάν (Ραμαζανιού) όπου απαγορεύεται το φαγητό και το ποτό καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.
  5. Η ιερή αποδημία ή προσκύνημα στο ιερό μνημείο της Μέκκας (Χατζ), έστω μία φορά στη ζωή κάθε πιστού.

ΛΑΤΡΕΙΑ: ΤΖΑΜΙ/ΤΕΜΕΝΟΣ:     

Τόπος λατρείας των Μουσουλμάνων: Τζαμί     Ημέρα λατρείας: η Παρασκευή.

Δεν υπάρχουν αγιογραφίες, εικόνες ή αγάλματα. Το ισλάμ είναι ανεικονική θρησκεία. Μέσα στο τζαμί υπάρχει το μιχράμπ, μία εσοχή στον τοίχο που δείχνει την κατεύθυνση της Μέκκας και οι πιστοί στρέφονται προς τα εκεί. Επίσης ο άμβωνας, σημείο όπου στέκεται ο Ιμάμης (αρχηγός της μουσουλμανικής κοινότητας των πιστών). Οι πιστοί πριν εισέλθουν στο τζαμί οφείλουν να βγάλουν τα υποδήματα και να πλύνουν το πρόσωπο, τα χέρια και τα πόδια τους στην κρήνη που βρίσκεται έξω από κάθε τζαμί.Τέλος ο μιναρές αποτελεί χαρακτηριστικό κάθε τζαμιού, καθώς από εκεί ο μουεζίνης καλούσε για προσευχή (αντάν) τους πιστούς.

 

ΜΥΣΤΙΚΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΙΣΛΑΜ:   ΣΟΥΦΙΣΜΟΣ-ΔΕΡΒΙΣΙΔΕΣ:

Σουφισμός: Δέχθηκε επιδράσεις από τα κινήματα ασκητισμού, κυρίως χριστιανικού, καθώς και των νεοπλατωνικών ιδεών. Στόχος: η εκμηδένιση του εγώ και η ένωση με το Θεό.

Δερβίσιδες: Ο εκστατικός, τελετουργικός, περιστροφικός χορός των Δερβίσιδων  ασκεί ακαταμάχητη γοητεία λόγω της μυσταγωγικής πρακτικής του. Μέσω του στροβιλισμού αδειάζει κανείς μέσα του και αποκτά πλήρη συνείδηση και έτσι ενώνεται με το θεό.

Ντίρκ: η τεχνική ένωσης με το θεό( διαλογισμός πάνω στο όνομα του θεού, στροβιλισμός των δερβίσιδων γύρω από τον εαυτό τους με τη συνοδεία μουσικής).

 

ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΔΙΑΔΟΧΗΣ ΤΟΥ ΜΩΑΜΕΘ: ΣΙΙΤΕΣ & ΣΟΥΝΙΤΕΣ:

Μετά τη δολοφονία του 3ου Χαλίφη Οθμάν και τη διαδοχή του από τον Αλή προκύπτει διάσπαση στο Ισλάμ: Α. Σουνίτες (Άραβες, Τούρκοι) Β. Σιίτες (Πέρσες, Ιρακινοί, Πακιστανοί)

 

ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ:

Ανανεωτικό Ισλάμ: η θρησκεία έχει ισχυρή παρουσία αλλά δεν καθορίζει όλες τις πλευρές της ζωής

Συντηρητικό Ισλάμ: κίνημα ανάκτησης κυριαρχίας του Ισλάμ (Ιράν)

Φονταμενταλιστές

Ο Προσκυνητής

images
Τα βουνά περνάω
και τις θάλασσες περνώ
κάποιον αγαπάω
Δυο ευχές κρατάω
και δυο τάματα κρατώ
περπατώ και πάω
Κάποιος είπε πως η αγάπη
σ’ ένα αστέρι κατοικεί
αύριο βράδυ θα ‘μαι εκεί
Κάποιος είπε πως ο έρωτας
για μια στιγμή κρατά
αύριο βράδυ θα ‘ναι αργά
I♯♩♬I
Στα πουλιά μιλάω
και στα δέντρα τραγουδώ
κάποιον αγαπάω
Κι όταν τραγουδάω
προσευχές παραμιλώ
περπατώ και πάω
Κάποιος είπε πως ο δρόμος
είναι η φλέβα της φωτιάς
ψυχή μου πάντα να κυλάς
Κάποιος είπε πως ταξίδι

(Αλκίνοος Ιωαννίδης)

φύλλο εργασίας

το πρόγραμμα crocus

Ο Εκπαιδευτικός Οργανισμός για το Ολοκαύτωμα στην Ιρλανδία παρέχει στα σχολεία βολβούς κίτρινου κρόκου για να φυτευτούν το Φθινόπωρο στη μνήμη του 1,5 εκατομμυρίου Εβραιόπουλων και των χιλιάδων άλλων παιδιών, που πέθαναν στο Ολοκαύτωμα. Τα κίτρινα άνθη φέρνουν στη μνήμη το κίτρινο άστρο του Δαβίδ το οποίο οι Ναζί υποχρέωναν τους  Εβραίους  να  φοράνε.  Ο κρόκος ανθεί στα  τέλη Ιανουαρίου ή στις αρχές του Φλεβάρη, κοντά στην παγκόσμια Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος (27 Ιανουαρίου). Όταν οι άνθρωποι θαυμάζουν τα λουλούδια, τα παιδιά μπορούν να τους εξηγούν τι συμβολίζουν.

  1. Το πρόγραμμα Crocus απευθύνεται σε μαθητές ηλικίας 11 έως 18 ετών και αποτελεί δραστηριότητα σε πολλά σχολεία από όλον τον κόσμο, τα οποία συμμετέχουν σε αυτό, εδώ και αρκετά χρόνια.

  2. Το πρόγραμμα Crocus είναι ένας απτός τρόπος να γνωρίσουν οι νέοι άνθρωποι το θέμα του Ολοκαυτώματος και να ενισχυθεί η γνώση τους σχετικά με τους κινδύνους των διακρίσεων, των προκαταλήψεων και της μισαλλοδοξίας. Ο Οργανισμός, παρέχει τις κατάλληλες κατευθύνσεις και πληροφορίες οι οποίες μπορεί να βοηθήσουν τους δασκάλους κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας.
  3. Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Εβραικού Μουσείου Ελλάδας.