2η ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΑ ΡΗΜΑΤΑ

ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΑΘΗΜΑ: Συνεχίζουμε την 2η επανάληψη στα ρήματα, διαβάζοντας πρώτα τη θεωρία και μετά λύνουμε τις ασκήσεις.Πού θα τα βρούμε; Από τις εφαρμογές επιλέγω αρχεία κυψέλης μετά όλα τα αρχεία και από εκεί το φάκελο εργασίες μαθητών. Με ένα κλικ επιλέγω το έγγραφο και το κατεβάζω για να το διαβάσω ή να το συμπληρώσω. (αυτά αφορούν την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα eme και όχι αυτό το ιστολόγιο. Από εδώ τα βλέπουμε μέχρι να έχουμε εύκολη προσβασιμότητα στην e-me) Μπορώ να μάθω πολλά και από την διεύθυνση: 

http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20Nea/klisi-rimatos-NE.htm

3ο ΜΑΘΗΜΑ (ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΟΝ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟ)emathima.gr



Λήψη αρχείου

3ο ΜΑΘΗΜΑ (ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΤΟΝ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΜΟ)

3ο ΜΑΘΗΜΑ Σήμερα θα ασχοληθούμε με κάθετους πολλαπλασιασμούς και για να κάνουμε επανάληψη στην προπαίδεια. Διαβάστε καλά την προπαίδεια πολλές φορές πριν ξεκινήσετε να λύνετε τις ασκήσεις που θα βρείτε στο φάκελο με το όνομα πολλαπλασιάζω. Κοιτάζω το πολύ ωραίο βίντεο στον σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=y6TIFpDNjl0

2ο ΜΑΘΗΜΑ (Κ 36 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ) ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

2ο ΜΑΘΗΜΑ Συνεχίζουμε με το 36 μάθημα στον σύνδεσμο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-D102/704/4652,21082/ ή στα βιβλία μας και εξασκούμαστε στους 5ψήφιους αριθμούς. Ξανακοιτάμε τις ασκήσεις των βιβλίων που κάναμε και λύνουμε τις ασκήσεις από το αρχείο με τον αντίστοιχο αριθμό.

2ο ΜΑΘΗΜΑ(Κ.36 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ) ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ: __________________________________   ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: __/__/______

  • 1.Να συμπληρώσεις τα παρακάτω κενά: (16/100)

(α) πενήντα εννέα χιλιάδες εφτακόσια είκοσι                                                                  ________________

(β) _________________________________________________________                   68.005

(γ)  είκοσι χιλιάδες τετρακόσια                                                                              ________________

(δ) _________________________________________________________                    95.307

(ε)  εβδομήντα χιλιάδες ογδόντα ένα                                                                    ________________

(στ) ________________________________________________________                    56.200

(ζ) εκατό χιλιάδες τρία                                                                                                       ________________

(η) _________________________________________________________                   60.050

(2) Να τοποθετήσεις τους παρακάτω αριθμούς στον άβακα και στη συνέχεια να τους βάλεις στη σειρά από τον μικρότερο στον μεγαλύτερο: (12/100)

αριθμός ΕΧ

(100.000)

ΔΧ

(10.000)

ΜΧ

(1.000)

Ε

(100)

Δ

(10)

Μ

(1)

9.800
161.463
26.500
65.238
94.380

___________        ____________       ___________      ___________      ___________

 

(3) Ο πατέρας του Κώστα αγοράζει ηλεκτρονικούς υπολογιστές στην τιμή των 1.200€ τον καθένα. Στο κατάστημά του, όμως, τους πουλάει με κέρδος 250€. Με αυτά τα δεδομένα, να συμπληρώσεις τον παρακάτω πίνακα: (40/100)

τιμή αγοράς τιμή πώλησης      κέρδος
1 υπολογιστής     1.200€        250€
35 υπολογιστές

Λύση:

 (4) Δίνεται ο πληθυσμός των πρωτευουσών της Ηπείρου:  (β) Να βρεις πόσους περισσότερους κατοίκους έχει η Άρτα από την Ηγουμενίτσα, (γ) Να βρεις πόσους λιγότερους κατοίκους έχει η Πρέβεζα από τα Ιωάννινα και (δ) Να βρεις το συνολικό πληθυσμό των πρωτευουσών της Ηπείρου. (32/100)

Λύση:

      Πόλη Πληθυσμός
Άρτα  22.390
Πρέβεζα  16.845
Ιωάννινα  67.893
Ηγουμενίτσα  9.106

 

Απαντήσεις: (β) ____________________________________________________________________________

(γ) ____________________________________________________________________________

(δ) ____________________________________________________________________________

Ο βαθμός μου

1ο ΜΑΘΗΜΑ (Κ.35 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ)

 

  1. Κάνω τις πράξεις όπως στο παράδειγμα. (20/100)
  • 12.840 + 573 = 12.840 + 500 + 70 + 3 = 13.340 + 70 + 3 = 13.410 + 3 = 13.413
  • 13.070 + 1.781 = _____________________________________________________
  • 14.810 + 3.833 = _____________________________________________________
  • 17.120 – 736 = 17.120 – 700 – 30 – 6 = 16.420 – 30 – 6 = 16.390 – 6 = 16.384
  • 15.780 – 1.296 = _____________________________________________________
  • 15.240 – 3.367 = _____________________________________________________
  1. Υπολογίζω με το νου όπως στο παράδειγμα.(20/100)

12.000 – 3.180 = 12.000 – 3.000 – 180 = 9.000 – 180 = 8.820

13.000 + 1.670 = ____________________________________________________

15.000 + 3.080 = ____________________________________________________

19.000 – 7.160 = ____________________________________________________

16.000 – 5.630 = ____________________________________________________

 3. Κάνω κάθετα τις πράξεις. (40/100)

   9.585              5.862          17.899           19.698

+8.735            +8.996        –   5.569         – 10.989

 4. Συνέχισε το μοτίβο. (20/100)

 11.000  , 11.500  ———–    ———–   ————    ————-   ———–

  8.200 ,   10.200   ……….   ………..     …………   …………..   …………

15.000 ,   12.500    ………..   …………     ………..    …………      …………

 7.013      8.014    …………    ……………   …………   …………   …………..

 

 

 

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ 1ο ΜΑΘΗΜΑ

ΠΡΩΤΟ ΜΑΘΗΜΑ:  Αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες θα αρχίσουμε τα μαθήματα αφού σας ευχηθώ να είστε καλά εσείς και οι οικογένειές σας. Μένουμε σπίτι και αρχίζουμε με επαναλήψεις από το 35ο μάθημα στα μαθηματικά. Ασχολούμαστε με αριθμούς ως το 20.000. Μπορείτε να παρακολουθήσετε το μάθημά σας διαδικτυακά . Ακολουθήστε τον σύνδεσμο: http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-D102/704/4652,21081/ ή μέσα από το βιβλίο σας. Θα ακολουθείτε τα ΒΗΜΑΤΑ με τη σειρά.Στις εφαρμογές  Στα αρχεία – όλα τα αρχεία- εργασίες μαθητών θα βρείτε ασκήσεις για κάθε κεφάλαιο που πρέπει να τις κάνετε αφού τις κατεβάσετε με ένα κλικ από τον φάκελο εργασίες μαθητών. Μπορείτε να τις στείλετε στον ίδιο φάκελο λυμένες. Ο τοίχος που γράφω είναι ο πίνακάς μας και μπορείτε και εσείς να γράφετε σε αυτόν. Ασχοληθείτε λίγο με την εκμάθηση της e-me.

Ασκήσεις 1ης επανάληψης στα ρήματα (μάθημα 1ο)

  1. Υπογραμμίζω τα ρήματα στο παρακάτω κείμενο. Μετά τα γράφω σε 2 στήλες ανάλογα με τη φωνή που ανήκουν:

 

Ο Φάνης άνοιξε τα μάτια του. Από κάποιες τρύπες της καλύβας βλέπει ουρανό και καταλαβαίνει πως είναι ακόμη νύχτα. Μα δυσκολεύεται να κοιμηθεί άλλο. Ντύνεται και γλιστρά έξω από την καλύβα. Θέλει να δει τη νύχτα στο δάσος.        ( Τα ψηλά βουνά. Ζ. Παπαντωνίου.)

 

Ενεργητική φωνή Παθητική φωνή
  1. Συμπληρώνω το κατάλληλο πρόσωπο στα ρήματα:

          Ενικός αριθμός                              Πληθυντικός αριθμός

Εγώ  τρέχω                                              ..  τρέχουμε

..  τρέχεις                                                 ..  τρέχετε

..  τρέχει                                                   ..  τρέχουν

 

  1. Γράφω το πρόσωπο και τον αριθμό των παρακάτω ρημάτων:

(γ προσ.) διαβάζουν (πληθ. αριθ.)                     ( )   συμπληρώνω (  )

παίζει                                                                              γράφουν ( )

τραγουδώ                                                                      κοιμάται (  )

κερδίζετε                                                                      προσπαθείς

πλένονται                                                                      γυμναζόμαστε

ακούμε                                                                             φεύγετε

έρχεσαι                                                                            είμαστε

  1. Βάζω το ρήμα της πρότασης στον πληθυντικό αριθμό:

Εγώ πηγαίνω περίπατο.   …

Αυτός παίζει μπάλα.      …

Εσύ έχεις το νου σου στο παιχνίδι.   …

Πώς πέρασες το Πάσχα;  ..

  1. Σχηματίζω το α΄ πρόσωπο των ρημάτων σε όλους τους χρόνους.

 Ενεστ :   Διαβάζω και γράφω.

Παρατ. : Δ

Αόρ. :

Μ. Εξακ. :

Μ. Στιγμ. :

Παρακ. :

Υπερ. :

Μ. Συντελ. :

  1. Υπογραμμίζω τα ρήματα και γράφω δίπλα από κάθε πρόταση σε ποιο χρόνο ανήκουν. ( παροντικό, μελλοντικό, παρελθοντικό )

α)  Αύριο θα έχουν τελειώσει τα βάσανά μου.  (μελλοντικό)

β)  Θα φύγω και δε θα γυρίσω ποτέ μου. (    )

γ)  Αυτό πάντα ονειρευόμουν για την εξοχή. (   )

δ)  Πραγματοποίησα ό,τι είχα ονειρευτεί. (    )

ε)  Λύνουμε πολλά προβλήματα στην τάξη. (    )

στ)  Σήμερα η φίλη μου βαφτίζει το μωράκι της. (   )

  1. Να κλίνω το ρήμα περνώ:

 

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ
 ΑΟΡΙΣΤΟΣ  ΜΕΛΛΟΝΤΑΣ ΕΞΑΚ.
ΜΕΛΛ.ΣΤΙΓΜ.  ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ
ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ  ΜΕΛΛ. ΣΥΝΤΕΛΕΣΜ.

 

1η Επανάληψη στα ρήματα (θεωρία)

Ρήματα λέγονται οι λέξεις που φανερώνουν ότι ένα πρόσωπο, ζώο ή πράγμα ενεργεί ή παθαίνει κάτι ή βρίσκεται σε μια κατάσταση.

Παραδείγματα:   α)  Ο μαθητής διαβάζει.

                                  β)  Το δέντρο ξεριζώθηκε από τον άνεμο.

γ)  Ο σκύλος κοιμάται.

Οι λέξεις ¨ διαβάζει, ξεριζώθηκε, κοιμάται¨, λέγονται ρήματα, γιατί φανερώνουν ότι ο μαθητής κάνει κάτι (α), το δέντρο παθαίνει κάτι (β) και ο σκύλος βρίσκεται σε μια κατάσταση (γ).

  1. ΦΩΝΕΣ ΤΟΥ ΡΗΜΑΤΟΣ

α)  Την ενεργητική φωνή : Ανήκουν τα ρήματα που τελειώνουν στο α΄ ενικό πρόσωπο του ενεστώτα σε: – ω    π.χ.  ρωτώ, παίζω, γράφω

β) Την παθητική φωνή: Ανήκουν τα ρήματα που τελειώνουν στο α΄ ενικό πρόσωπο του ενεστώτα σε: – μαι. π.χ.  χτενίζομαι, δένομαι

  • Τα ρήματα σχηματίζονται συνήθως και στις δύο φωνές: ενεργητική και παθητική.

π.χ.  Ενεργητική φωνή: δένω, χτενίζω, χτυπώ

Παθητική φωνή: δένομαι, χτενίζομαι, χτυπιέμαι

  • Μερικά όμως ρήματα σχηματίζονται μόνο στη μια φωνή.

π.χ.  διψώ, έρχομαι, θέλω, εύχομαι, εργάζομαι, 

 ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΟΙ ΤΟΥ ΡΗΜΑΤΟΣ

Το ρήμα δέχεται διαφορετικές καταλήξεις που δείχνουν για ποιον μιλάμε κάθε φορά
(δηλαδή δείχνουν Α’, Β’, Γ’ πρόσωπο ενικού και πληθυντικού αριθμού):

Ενικός αριθμός Πληθυντικός αριθμός
Α’ πρόσωπο εγώ τρόμαξ-α όλοι μας(εμείς) τρομάξ-αμε
Β’ πρόσωπο εσύ τρόμαξ-ες εσείς τρομάξ-ατε
Γ’ πρόσωπο ο θείος Βρασίδας(αυτός-ή-ό) τρόμαξ-ε τα ξαδέλφια μας(αυτοί-ες-α) τρόμαξ-αν

Με λίγα λόγια, το ρήμα έχει πρόσωπο και αριθμό.

 2 ΣΥΖΥΓΙΕΣ ΤΟΥ ΡΗΜΑΤΟΣ

Ανάλογα με τον τρόπο που κλίνονται, τα ρήματα χωρίζονται σε δυο μεγάλες κατηγορίες, που ονομάζονται συζυγίες.

  • Πρώτη Συζυγία: Σ’ αυτήν ανήκουν τα ρήματα που τελειώνουν σε:
  • ω (χωρίς τόνο) π.χ. δέν – ω (Ενεργητική φωνή).

–  ομαι                    π.χ. δέν – ομαι (Παθητική φωνή).

  • Δεύτερη Συζυγία: Σ’ αυτήν ανήκουν τα ρήματα που τελειώνουν σε:
  • ώ (με τόνο) π.χ. αγαπ – ώ, αγαπ – άς, αγαπ – ά (Ενεργητική φωνή)

–    ώ (με τόνο)   π.χ. αδικ – ώ, αδικ – είς, αδικ – εί (Ενεργητική φωνή)

–  ιέμαι               π.χ. αγαπι – έμαι (Παθητική φωνή)

–  ούμαι              π.χ. λυπ – ούμαι (Παθητική φωνή.)

  1. ONOI TOY ΡHMATOΣ

Οι τύποι κάθε ρήματος μας δίνουν διάφορες πληροφορίες για την ενέργεια που φανερώνει το ρήμα. Μια από τις σπουδαιότερες είναι πότε γίνεται αυτή η ενέργεια.

                     Ο μαθητής διαβάζει. (τώρα)

                     Η δασκάλα διόρθωσε τις εκθέσεις. (χθες)

                     Τα παιδιά θα πάνε εκδρομή. (αύριο)

Έτσι χωρίζουμε τους ρηματικούς τύπους σε ομάδες ανάλογα με το πότε γίνεται η ενέργεια του ρήματος. Τις ομάδες αυτές τις ονομάζουμε χρόνους του ρήματος.

Οι χρόνοι είναι οκτώ:

 1)  Παροντικοί:              

  α) Ενεστώτας: Εγώ διαβάζω.

Φανερώνει κάτι, που γίνεται τώρα.

β) Παρακείμενος: Εγώ έχω διαβάσει.

Φανερώνει κάτι, που είναι τελειωμένο την ώρα που μιλάμε.

2)  Παρελθοντικοί:       

α) Παρατατικός: Εγώ διάβαζα.

Φανερώνει ότι κάτι γινόταν στο παρελθόν συνέχεια.

β) Αόριστος: Εγώ διάβασα.

Φανερώνει ότι κάτι έγινε στο παρελθόν χωρίς να δηλώνεται η χρονική του διάρκεια.

γ) Υπερσυντέλικος: Εγώ είχα διαβάσει. (πριν παίξω).

Φανερώνει ότι κάτι τελείωσε στο παρελθόν πριν γίνει κάτι άλλο.

3) Μελλοντικοί:             

α)  Εξακολουθητικός Μέλλοντας: Θα διαβάζω.

Φανερώνει ότι κάτι θα γίνει στο μέλλον συνέχεια.

β)  Στιγμιαίος Μέλλοντας: Θα διαβάσω.

Φανερώνει ότι κάτι θα γίνει στο μέλλον χωρίς να δηλώνεται η διάρκειά του.

γ)  Συντελεσμένος Μέλλοντας: Θα έχω διαβάσει. (μέχρι να γυρίσεις).

Φανερώνει ότι κάτι θα είναι τελειωμένο στο μέλλον πριν συμβεί κάτι άλλο.

                                    ΠΩΣ ΘΥΜΑΜΑΙ ΤΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥ

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ                                                                             ΠΑΡΑΤΑΤΙΚΟΣ

Τι κάνω τώρα                                                                         Τι έκανα πριν συνέχεια.

ΑΟΡΙΣΤΟΣ                                                                                    ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ

Τι έκανα πριν για μια στιγμή.                                                      Με τη λέξη έχω              

ΜΕΛΛ. ΕΞΑΚ                                                                           ΜΕΛΛ.  ΣΤΙΓΜΙΑΙΟΣ

Θα  και (αύριο συνέχεια)                                                          θα και (αύριο μια φορά)

ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ                                                                     ΜΕΛΛ. ΣΥΝΤΕΛΕΣΜΕΝΟΣ

Με τη λέξη είχα                                                                              Με τη λέξη    θα έχω