varzantrav's blog

Εκπαιδευτικές δράσεις

1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Etwinning «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στα συνεργατικά σχολικά προγράμματα» Πάτρα 14, 15, 16 Νοεμβρίου 2014

ΣΥΝΕΔΡΙΟ eTwinning 2014

Βαρβάρα Ζαντραβέλη –Πρεσβευτής –Περιφέρεια Ηπείρου     18-11-2014

Συνοπτική παρουσίαση δραστηριοτήτων του Συνεδρίου

Παρασκευή14-11-2014

Εκπαίδευση εκπαιδευτών 9:00-13:30

Το πρωινό της Παρασκευής   αφιερώθηκε στην παρακολούθηση  εισηγήσεων που στόχευαν την περαιτέρω εκπαίδευση μας ως πρεσβευτές της δράσης του etwinning.Μας δόθηκε η δυνατότητα να ενημερωθούμε για την εξάπλωση της δράσης ,τα αποτελέσματα της διάδοσης πανελλαδικά μετά τις ημερίδες όλων των πρεσβευτών , ενδιαφέροντα στοιχεία για το πρόγραμμα e-safety  and etwinning  ,την αξία των κοινοτήτων μάθησης ,το νέο twin space αλλά και πώς θα βελτιώσουμε την ποιότητα των παραγόμενων έργων.

Αναλυτικότερα οι γνώσεις και οι δεξιότητες μας ανά ενότητα  διευρύνθηκαν ως εξής :

eSafety και eTwinning : Στην πολύ ενδιαφέρουσα εισήγηση του κ. Λούβρη μετά το στάδιο της γνωριμίας που προηγήθηκε ενημερωθήκαμε για τη Δράση e-safety  και πως αυτή μπορεί να συνδυαστεί με το etwinning .Εδώ μας παρουσιάστηκαν τα δεδομένα εγγραφής στην κεντρική Ευρωπαϊκή πλατφόρμα και η προτροπή κάθε σχολείο με τη συμβολή του Διευθυντή της σχολικής μονάδας και ,ή του καθηγητή της πληροφορικής να συμμετέχει στη διαδικασία αυτή .Τα οφέλη πολλαπλά ,όπως παρουσιάστηκαν καθώς σήμερα οι περισσότεροι νεαροί μαθητές εκθέτουν τους εαυτούς τους και τα ευαίσθητα προσωπικά τους δεδομένα αβίαστα σε ευρύτατα χρησιμοποιούμενα κοινωνικά δίκτυα χωρίς να γνωρίζουν τους κινδύνους .Η συμβολή των πρεσβευτών μπορεί να είναι καταλυτική προς  αυτή την κατεύθυνση με μια καμπάνια ενημέρωσης σε μαθητές ,γονείς και εκπαιδευτικούς .Ίσως είναι χρήσιμο να συμπεριλάβουμε στις ημερίδες μας μια ενότητα που να αναφέρεται στο θεμελιώδες ζήτημα της ασφάλειας για τη χρήση του διαδικτύου για εκπαιδευτικούς και μαθητές και να το προωθήσουμε.

Παρουσίαση νέων εργαλείων και νέου TwinSpace : Στην εισήγηση τους οι κ. Π. Μιχαηλίδης και κ. Χ. Καπράλου με απλό και κατανοητό τρόπο μας παρουσίασαν το  σχεδιασμό και τις δυνατότητες που δίνει στους etwinners το νέο twin space . Σε πιλοτικό χώρο μας έδειξαν τη χρήση των εργαλείων και πως θα τα αξιοποιήσουμε στις μελλοντικές μας ημερίδες .Επίσης στην κοινότητα των πρεσβευτών θα ανέβει το σχετικό υλικό για να μπορούν όλοι να το χρησιμοποιήσουν και να το αξιοποιήσουν για διάδοση μελλοντικά.

Διαχείριση διαδικτυακών κοινοτήτων και σύγχρονων συναντήσεων : Στην ενότητα αυτή η κ. Ε. Πατεράκη με πολύ πρωτότυπο τρόπο με ένα δημιουργικό παιχνίδι που μας έβαλε στο κλίμα της ‘τάξης ’ και μας μεταμόρφωσε σε παιδιά εισήγαγε με το κουβάρι την έννοια της δικτύωσης και της συνέργειας στο χώρο των εκπαιδευτικών κοινοτήτων. Μας δόθηκε   η ευκαιρία να συζητήσουμε τις δυνατότητες που μας παρέχει μέσα από ερωταπαντήσεις για κρίσιμα θέματα αλληλεπίδρασης και ανταλλαγής απόψεων ή και πρακτικών ζητημάτων που αντιμετωπίζουμε ως πρεσβευτές .

Παραδείγματα συνεργατικών δραστηριοτήτων για πιο ποιοτικά έργα: Στην εισήγηση της η κ. Π. Μπελόγια με αριστοτεχνικό τρόπο και μεταδοτικότητα που απορρέει από την εμπειρία της ως etwinner που έχει δημιουργήσει ποιοτικά έργα που έχουν διακριθεί   αλλά και τη συμμετοχή της στην εθνική αξιολόγηση για τις  ετικέτες ποιότητας μας παρουσίασε όλα τα απαραίτητα στοιχεία που χρειάζεται ένα έργο για να χαρακτηριστεί ποιοτικό. Η παρουσίαση ολοκληρώθηκε με  υλικό που έθεσε στη διάθεση μας –έτοιμο προς χρήση –, παρουσίαση, ούτως ώστε να μπορούμε να την χρησιμοποιήσουμε στις μελλοντικές μας ημερίδες.

Πλουσιότεροι σε γνώσεις και εμπειρίες ολοκληρώσαμε την εκπαίδευση μας και αφού ενημερωθήκαμε και από τον κ. Αγγελόπουλο για τα στατιστικά στοιχεία που αφορούσαν τη διάδοση της δράσης πανελλαδικά ,αλλά και τον τρόπο που την υποδέχθηκε και την αξιολόγησε  η εκπαιδευτική κοινότητα.

Έναρξη συνεδρίου –Ολομέλειες 15:00-20:00

Το απόγευμα της Παρασκευής έγινε η έναρξη του συνεδρίου με τις ολομέλειες. Χαιρέτισαν διαδικτυακά η Anne Gilleran ,ο κ. Μιχάλης  ως εκπρόσωπος της ΕΥΥ και  ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας ,κ. Παναγιωτόπουλος οι οποίοι εξήραν το έργο του etwinning και τη σημασία του για ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα.

Η κ. Πατεράκη ανέπτυξε τη σημασία της δράσης για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και των μαθητών και ο κ. Μαγγιώρος παρουσίασε  το νέο μεγάλο επιχειρησιακό Εκπαιδευτικό Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus + του οποίου φορέας υλοποίησης είναι το Ι.Κ.Υ. Το πρόγραμμα είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με τη δράση του etwinning , το οποίο αποτελεί τμήμα του και μάλιστα προσφέρει τη δυνατότητα να αναζητήσουν εκπαιδευτικοί και σχολεία εταίρους για μελλοντικές συνεργασίες .Παρουσίασε σφαιρικά το πρόγραμμα και ιδιαίτερα τις δράσεις  της σχολικής εκπαίδευσης ΚΑ1 και ΚΑ2 που σχετίζονται με την Κινητικότητα των εκπαιδευτικών και τις στρατηγικές –διασχολικές  συμπράξεις αντίστοιχα. Τόνισε τη σημασία διαμόρφωσης εκπαιδευτικού σχεδιασμού και δράσεων ανά σχολική μονάδα καθώς και την ευθύνη των στελεχών προς την κατεύθυνση αυτή .

Ακολούθησε η απονομή των Εθνικών Βραβείων etwinning σε σχολεία και εκπαιδευτικούς που διακρίθηκαν για το έργο τους .Παρουσιάστηκαν βίντεο με τη πλούσια δράση και τα ενδιαφέροντα εργαλεία που χρησιμοποίησαν και παρέλαβαν τα βραβεία εκπαιδευτικοί και μαθητές καταχειροκροτούμενοι από το κοινό .

Οι ολομέλειες ολοκληρώθηκαν με τις 4 ακόμη ενδιαφέρουσες  εισηγήσεις. Ο κ. Σάμψων (καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς )  ανέπτυξε το θέμα  αξιοποίηση των  Ψηφιακών συστημάτων και τεχνολογιών στην υποστήριξη συνεργατικών έργων σε διασχολικές συμπράξεις και το ρόλο της δράσης  του etwinning σε αυτό.

Ο κ. Τζιμόπουλος ανέπτυξε πως μια πλατφόρμα μάθησης έδωσε τη δυνατότητα να δημιουργηθούν κοινότητες μάθησης και να αναπτυχθούν οι δεξιότητες τους στις Τ.Π.Ε. σε εκπαιδευτικούς από απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές του Νοτίου Αιγαίου .Μας παρουσίασε τα δεδομένα για την επαγγελματική τους ανάπτυξη αλλά και πως οι ίδιοι αξιολόγησαν την πρόοδο τους.

Ο κ. Λούβρης ανέλυσε το επίκαιρο θέμα της ασφάλειας στο Διαδίκτυο και πως η δράση του etwinning μπορεί να συντελέσει σε αυτό. Και τέλος ο κ. Γκάμας  μίλησε για τα Διαδραστικά Σχολικά Βιβλία και το  Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων που ονομάζεται “Φωτόδεντρο” και αποτελεί την Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα του ΥΠΕΠΘ. Μας ανέλυσε τις ευκαιρίες που παρέχει στους εκπαιδευτικούς για άντληση υλικού χρήσιμου να ενσωματωθεί στις εκπαιδευτικές διαδικασίες .

Σάββατο 15-11-2014

Το πρωί και το απόγευμα του Σαββάτου αφιερώθηκε σε παράλληλες συνεδρίες όπου παρουσιάστηκαν καλές πρακτικές έργων etwinning καθώς και ενδιαφέρουσες εισηγήσεις για συνεργατικά έργα . Οι πρεσβευτές συνετέλεσαν στην ομαλή διεξαγωγή ως μέλη των προεδρείων στις τρεις παράλληλες συνεδρίες και στο εργαστήριο. Η δική μου εμπειρία  εκπηγάζει από την αίθουσα 2 , όπου είτε συντόνισα τους ομιλητές ως προεδρείο είτε παρακολούθησα τις εισηγήσεις .

Το πρωί του Σαββάτου περιελάμβανε θεματικές ,όπως  αξιοποίηση WEB 2.0 εργαλείων,   ποικίλες δράσεις eTwinning – σε συνεργασίες σχολείων της Ευρώπης, διδακτικά σενάρια με συνεργατικά εργαλεία, χρήση διαδραστικών πινάκων και η αξιοποίηση τους , η χρησιμότητα και τα οφέλη των κοινοτήτων μάθησης .Αφορούσαν κυρίως συνεργασίες προσχολικής αγωγής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και ήταν εντυπωσιακό το πώς παρουσιάστηκαν τα οφέλη για τους μαθητές μικρότερων ηλικιών. Στην προσχολική εκπαίδευση τα νήπια αποκτούσαν γνώσεις μέσω διαδικτυακών εφαρμογών και εξοικειώνονταν με τις νέες τεχνολογίες.

Πολύ πρωτοπόρα για τα εκπαιδευτικά δεδομένα της Ελλάδας ήταν η παρουσίαση ‘της αντίστροφης τάξης ’ και μάλιστα όταν την είδαμε να παρουσιάζεται σε μαθητές 11 ή 12 χρόνων. Εδώ αντιστρέφονται οι ρόλοι δασκάλων και διδασκομένων και οι μαθητές  αναζητούν και κατακτούν τη γνώση.

Οι εισηγήσεις συνεχίστηκαν το απόγευμα με ενδιαφέρον εκ μέρους εισηγητών και εκπαιδευτικών που τις παρακολούθησε .Η ένταξη  και χρήση λογισμικών για τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών ,η αξιοποίηση της δράσης του etwinning για εικονική περιήγηση στα Ευρωπαϊκά μουσεία, η σχολική καινοτομία για την προσχολική αγωγή ήταν κάποια από τα θέματα που παρουσιάστηκαν .

Κυριακή  16-11-2014

Την τελευταία μέρα του συνεδρίου οι παράλληλες συνεδρίες συνεχίστηκαν. Το ενδιαφέρον κρατήθηκε αμείωτο με τα εξής θέματα στην αίθουσα 2 :  α) Το eTwinning ως περιβάλλον επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών της παραμεθορίου. Αυτή ήταν μια θεωρητική παρουσίαση για τις δυνατότητες της δράσης σε απομακρυσμένες περιοχές ,όπως τα νησιά και μάλιστα την Κάλυμνο ,τόπο καταγωγής του εισηγητή (Τρικοίλης .Δ.) όπως μελετήθηκαν στο πλαίσιο της διδακτορικής του διατριβής .β) Η Αξιοποίηση του Moodle ως Μέσο Υποστήριξης στα  Σχολικά Συνεργατικά Προγράμματα. Εδώ οι εισηγήτριες παρουσίασαν πώς χρησιμοποίησαν την πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης, Moodle , στο πλαίσιο μιας έρευνας που υλοποίησαν σε διαφορετικά σχολεία σχετικά με τη θεματικά ‘Σχολική βία  και εκφοβισμός’ γ)  ‘Τα Ευρωπαϊκά Προγράμματα (erasmus+, eTwinning): ως ένα συνεργατικό εργαλείο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση’.  Ο κ. Μπαρής  ,Προϊστάμενος Επιστημονικής καθοδήγησης στη Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας παρουσίασε και θεωρητικά αλλά και εμπειρικά μέσω μιας έρευνας που βρίσκεται σε εξέλιξη πως μπορεί να αλλάξει το προφιλ εκπαιδευτικών και σχολικών μονάδων μέσα από συνεργατικές δράσεις και Ευρωπαϊκές συνεργασίες .δ) Ο κ. Σουβατζόγλου Β. πρεσβευτής Πελοποννήσου μας απέδειξε πως διαφοροποιούνται τα δεδομένα μέσα από την ‘ πρόσωπο με πρόσωπο επαφή μαθητών κατά την υλοποίηση ενός προγράμματος eTwinning’. Κατέγραψε την εμπειρία της αλλαγής των στερεοτύπων ή των αναστολών για τους μαθητές ,όταν συναντούν από κοντά τους συμμαθητές τους ,με τους οποίους είχαν συνεργαστεί διαδικτυακά . Αυτό το πέτυχε μέσα από μια σειρά συνεντεύξεων των μαθητών μετά από το ταξίδι τους στην Κάτω Ιταλία ,όπου με το πέρας του προγράμματος συνάντησαν τους συμμαθητές τους .ε) Η διαμορφωτική αξιολόγηση μέσα από το συνεργατικό πρόγραμμα «Speak your Culture in European School Radio» ,ήταν μια διαφορετική προσέγγιση αξιοποίησης του δυναμικού των μαθητών με το να παράγουν ραδιοφωνικές εκπομπές  συνεργατικά. στ) Εικονικοί κόσμοι και eTwinning : Σχεδίαση και υλοποίηση ενός σχεδίου εργασίας με χρήση web κόμικ. Εδώ οι μαθητές στόχευσαν στην παραγωγή ενός κόμικ με χρήση εργαλείων web. 2.0 στοχεύοντας σε ένα συνεργατικό τελικό προϊόν . ζ) Σύγχρονα Ευρωπαϊκά Περιβάλλοντα στην Εκπαίδευση. Το Παράδειγμα του Δικτύου Scientix. Ήταν μια ενδιαφέρουσα εισήγηση για το πώς οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αντλήσουν υλικό από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα  Scientix για τις φυσικές επιστήμες. η) «Μαζί, στο ταξίδι της Γης”: με εφαρμογές ψηφιακών αποθετηρίων σε ταμπλέτες» ήταν ο επίλογος των εισηγήσεων για μια νέα προσέγγιση της αξιοποίησης  του etwinning στη διδασκαλία της Γεωγραφίας και των Φυσικών Επιστημών .

Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με τις ολομέλειες ,όπου παρουσιάστηκε ξανά η υλοποίηση Προγράμματος eTwinning για αξιοποίηση της Μεθοδολογίας Αντεστραμμένης Τάξης, η κατάρτιση εκπαιδευτικών με στόχο την ανάπτυξη ικανοτήτων, με τη  μελέτη περίπτωσης του έργου TRANSIt και η παρουσίαση του Open Discovery Space: ως μία ανοικτή πλατφόρμα για την εκπαιδευτική καινοτομία.

 

Εμείς ως πρεσβευτές αποκομίσαμε οφέλη όχι μόνο κατά την εκπαίδευση μας αλλά και κατά την παρακολούθηση των εισηγήσεων με απίστευτο εμπλουτισμό εμπειριών και καταιγισμό νέων ιδεών .Ελπίζουμε να τις αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για την περαιτέρω διάδοση της δράσης .

Το παρόν υλικό από την αναφορά θα αναρτηθεί σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες (Δ.Δ.Ε. Πρέβεζας, Δ. Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πρέβεζας , Περιφερειακή Εκπαίδευση Ηπείρου )   και στον τοπικό τύπο προς ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας .Ήδη ενημερώθηκε ο σύλλογος διδασκόντων του  σχολείου μου και παρουσιάστηκε σχετικό υλικό.

eTwinning Animation

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων