“ΑΠΟ ΤΟ ΕΓΩ ΣΤΟ ΕΜΕΙΣ” ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ & ΔΡΑΣΕΙΣ

Φόρμα Αποτύπωσης Σχεδίου Δράσης
σχολική χρονιά 2021-22
Σχολική Μονάδα: ΛΗΤΩ- ΤΣΑΚΙΡΗ ΘΕΟΚΛΗ
- ΣΥΣΤΕΓΑΖΟΜΕΝΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ –
7311033
Στόχος Βελτίωσης:
Στοχεύουμε να βοηθήσουμε τους μικρούς μας μαθητές να κατανοήσουν καλά τα παρακάτω:
Α. Μαθαίνω τι σημαίνει να περιμένω τη δική μου σειρά
Β. Αποδέχομαι εξίσου καλά τη νίκη μου, αλλά και την ήττα μου σε ένα ομαδικό παιχνίδι.
Γ. Μαθαίνω να σέβομαι τα θέλω των άλλων ώστε κι αυτοί να σεβαστούν τα δικά μου θέλω
Δ. Μαθαίνω την αξία του διαλόγου
Ε. Όταν σε κάποιο συμμαθητή μια συγκεκριμένη πράξη μας δεν του αρέσει ή τον ενοχλεί φροντίζουμε να μη
φέρουμε τον φίλο μας σε δύσκολη θέση
Ζ. Αναγνωρίζω την αξία του ‘μαζί δημιουργούμε και μαθαίνουμε καλύτερα’Κατακτούμε τα παραπάνω παίζοντας τακτικά επιτραπέζια παιχνίδια, μουσικοκινητικό παιχνίδι, παιχνίδια
ρόλων, θεατρικά παιχνίδια αλλά και στα ελεύθερα παιχνίδια μας στην αυλή ή στην τάξη μας - Σχέδιο Δράσης: “ΑΠΟ ΤΟ ΕΓΩ ΣΤΟ ΕΜΕΙΣ” ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ
Άξονας: Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών
Συντονιστής Δράσης: ΤΣΑΚΙΡΗ ΛΗΤΩ – ΘΕΟΚΛΗ
Α. Σχεδιασμός της Δράσης
Αναγκαιότητα – Στόχοι
Η αναγκαιότητα της συγκεκριμένης δράσης είναι μεγάλη και ο ρόλος της σημαντικός για τη μετέπειτα πορεία
των παιδιών στη ζωή. Τα παιδιά έρχονται για πρώτη φορά στο σχολείο με ανεπτυγμένο το εγωκεντρικό
στοιχείο, εδώ μαθαίνουν να μοιράζονται και έρχονται από το “Εγώ στο Εμείς”.
Η συστηματική διερεύνηση του σχολείου μας κατέληξε στο ότι όσο πιο σύντομα ένα παιδί μάθει να μοιράζεται
και να συνυπάρχει τόσο πιο ομαλή είναι η εκπαιδευτική του διαδικασία. Οι μηχανισμοί μάθησης μέσω των
ομαδικών δράσεων λειτουργούν πιο εύκολα και η αφομοίωση των γνωστικών πεδίων που δουλεύει ο
εκπαιδευτικός γίνεται καλύτερα μέσω συλλογικών διαδικασίων αλληλοβοήθειας και συνεργασίας των παιδιών
μεταξύ τους. - https://youtu.be/6VldB8ZuzvE
Στόχοι: οι στόχοι του σχεδίου δράσης - Από το Εγώ στο Εμείς, είναι οι παρακάτω:
Τα παιδιά με οργανωμένες δράσεις θα κατανοήσουν τι σημαίνει να περιμένουν τη σειρά τους.
Θα αποδέχονται εξίσου καλά τη Νίκη τους αλλά και την Ήττα τους
Μέσα απο ομαδικά παιχνίδια θα μαθαίνουν να σέβονται τα θέλω των άλλων
μαθητών ώστε και αυτοί με τη σειρά τους να σεβαστούν εκείνους
Τα παιδιά μέσα με συμμετοχή σε όμορφα διδακτικά progect θα κατανοήσουν
την αξία του διαλόγου, θα αντιλαμβάνονται ότι έστω και αν μία συγκεκριμένη
πράξη συμμαθητή τους δεν τους αρέσει ή τους ενοχλεί πρέπει να φροντίζουν να
το εξηγήσουν με ωραίο τρόπο, να αντιληφθούν ότι δεν φερόμαστε ποτέ εκδικητικά.
Τα παιδιά μέσα στη χρονιά αναγνωρίζουν την αξία του μαζί, δημιουργούν και
μαθαίνουν καλύτερα, μοιράζονται τα παιχνίδια τους, αλλά και το εκπαιδευτικό υλικό. Μαθαίνουν να οργανώνουν μουσικοκινητικά δρώμενα, τακτοποιούν τα υλικά, κάνουν όμορφα παιχνίδια ρόλων. - Ενέργειες & χρονοδιάγραμμα υλοποίησης
Διαδικασίες υλοποίησης. Κριτήρια επιτυχίας:
Σχεδιάζουμε και εφαρμόζουμε καλές πρακτικές για τη βελτίωση των διαπροσωπικών σχέσεων των παιδιών
Εμπλέκουμε τους γονείς στη διαδικασία.
Χρήση ομαδοσυνεργατικής μεθόδου διδασκαλίας στοχεύοντας στην καλύτερη κοινωνικοποίηση των παιδιών και την ανάπτυξη της ευγενούς άμιλλας και αλληλοβοήθειας μεταξύ των παιδιών.Κατά τη διάρκεια των 3 τριμήνων προγραμματίζουμε παιχνίδια εμπιστοσύνης, ενσυναίσθησης και για να νιώσουν τη χαρά της κοινής επιτυχίας θα λάβουμε μέρος σε αρκετούς διαγωνισμούς που οργανώνει το ΥΠΕΠΘ για τα νηπιαγωγεία
Υλοποιούμε συνάντηση επιμορφωτική για τους γονείς προσκαλώντας ψυχολόγο.
Συλλέγουμε πληροφορίες σχετικά με τις αιτίες που προκαλούν τις διενέξεις μεταξύ των παιδιών χρησιμοποιούμε το εργαλείο καρέκλες επίλυσης συγκρούσεων. - Μεθοδολογία- χρονοδιάγραμμα Πραγματοποίηση ενδοσχολικής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών κατά το πρώτο
τρίμηνο της σχολικής χρονιάς 2021-22, ώστε να προσεγγίσουμε με τον καλύτερο τρόπο τα παιδιά, να χτίσουμε
μία σχέση εμπιστοσύνη.
Μαζί με τους μαθητές θα δημιουργήσουν ένα πρωτόκολλο με τους κανόνες της τάξης, το οποίο θα
κληθούμε να ακολουθήσουμε όλοι. Υπάρχουν υποχρεώσεις και δικαιώματα και των δύο πλευρών.
Ενεργοποιώντας το μηχανισμό από το Εγώ στο Εμείς το σχολείο στέλνει ενημερωτικό έντυπο τους γονείς και
τους προτρέπει και αυτοί να λειτουργήσουν με τρόπο που θα υποβοηθήσει την ομαλή μετάβαση στην
κοινωνικοποίηση των παιδιών τους. Να ενθαρρύνουν τα παιδιά σε ότι αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία.
Να μην είναι επικριτικοί για το περιβάλλον του σχολείου.
Να συμμετέχουν στους διαλόγους γονέων της εκπαιδευτικής μονάδας ώστε να μπορέσουν και οι ίδιοι χτίζοντας μία όμορφη σχέση συνεργασίας με το σχολείο να βοηθήσουν τα παιδιά τους να ανοίξουν πιο εύκολα τα φτερά τους στο μαγευτικό κόσμο της εκπαίδευσης.Η πρώτη συνάντηση γονέων και εκπαιδευτικών θα υλοποιηθεί κατά το 1ο τρίμηνο της σχολικής χρονιάς 2021-22
Θα μας βοηθήσει η συνεργασία με υποστηρικτικούς φορείς όπως είναι η Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου, μία Κοινωνική Λειτουργός και η συνάντηση μας με μία παιδοψυχολόγο
Κατά την διάρκεια των τριών τριμήνων σχεδιάζουμε δραστηριότητες για την προώθηση των κοινωνικών
δεξιοτήτων των παιδιών που θα συντελέσουν στο θετικό κλίμα της τάξης.
Χρησιμοποιούμε υλικό και παίζουμε τα παιχνίδια συναισθημάτων του βιβλίου της διευθύντριας του σχολείου
“Σεβαστιανός ο φοβερός”που μιλά για την παρενόχληση στο περιβάλλον του σχολείου.
Παίζουμε το επιτραπέζιο των συναισθημάτων μας και ο καθένας διατυπώνει τα συναισθήματα που του
δημιουργούνται στη συνύπαρξη με τους συμμαθητές Το παιχνίδι παίζεται σε διαφορετικούς χρόνους και
καταγράφουμε τα σχόλια των παιδιών. Έτσι αξιολογούμε την πορεία των δράσεων μας. - Παρακολούθηση και ανατροφοδότηση των ενεργειών μας
Καταγραφή των δραστηριοτήτων και αποτυπώσεις το έντυπο εβδομαδιαίου σχεδιασμού δραστηριοτήτων και στο ημερολόγιο σχολικής ζωής
Υλοποίηση δραστηριοτήτων σύσφιξης κοινωνικών σχέσεων των μικρών μας μαθητών και βελτίωσης της ψυχικής τους υγείας Καταγραφή των δράσεων που εφαρμόσαμε.
Κατά τη διάρκεια των τριών τριμήνων Θα υπάρξουν συναντήσεις διαδικτυακές και δια ζώσης με τους παραπάνω φορείς. Τουλάχιστον μία κάθε τρίμηνο
Το τελευταίο τρίμηνο τον Μάιο του 2022 θα υλοποιηθεί στην αυλή του σχολείου ανοιχτή εκδήλωση.Τα παιδιά θα παρουσιάσουν όλα όσα κατέκτησαν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς αποδεικνύοντας περίτρανα το ότι ξεπέρασαν τον εγωκεντρισμό τους και έμαθαν να λειτουργούν με οδηγό το εμείς. - Πόροι – μέσα – ερευνητικά εργαλεία
Πόροι :το κόστος των δράσεων βαρύνει εξ ολοκλήρου τη σχολική μονάδα και θα καλυφθεί από αυτήν. - Τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν:
Υπολογιστής, διαδραστικός πίνακας, εργαλεία παρακολούθησης και αξιολόγησης, ημερολόγιο σχολικής ζωής,
έντυπο εβδομαδιαίου σχεδιασμού των δράσεων μας, εκπαιδευτικό υλικό, επιτραπέζια παιχνίδια, παραμύθι για
την παρενόχληση, υλικό θεατρικού παιχνιδιού, παιχνίδια αυλής, αερόστατο, κορίνες, στεφανία, απλό θεατρικό υλικό, κουκλοθεατρικό υλικό, μουσικοκινητικά παιχνίδια, τραγούδια, κάνουμε ψηφιακές καταγραφές χρησιμοποιώντας το εργαλείο Καρέκλες επίλυσης συγκρούσεων κλπ. - Ανθρώπινο δυναμικό:
Εκπαιδευτικοί,
Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων,
εθελοντές ιδιώτες,
ειδικοί επιστήμονες,
Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου. - Χρόνος διεξαγωγής Οκτώβριος 2021 Μάιος 2022
Υλικοτεχνικός εξοπλισμός σχολείου - Ερευνητικά εργαλεία
Φόρμα καταγραφής των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του κάθε μαθητή μας την οποία συμπληρώνει ο γονέας
κατά την προσέλευσή του παιδιού στην αρχή της σχολικής χρονιάς.
Καταγραφή των ερωτημάτων που κάνουν οι γονείς στην ψυχολόγο κατά την πρώτη συνάντηση γονέων
εκπαιδευτικών Καταγραφή των αποτελεσμάτων του παιχνιδιού επιτραπέζιο συναισθημάτων το οποίο επιτρέπει στα παιδιά να αναγνωρίσουν όλα τους τα συναισθήματα και να κουβεντιάσουν κι αυτά. Το υλικό υπάρχει μέσα στο παραμύθι της κυρίας Τσακίρη “Σεβαστιανός ο φοβερός” έχει δουλευτεί και σε δράσεις του Υπουργείου Παιδείας και της ΙΒΒΥ με τίτλο “Με σύμμαχο σου τα βιβλία διώξε τη βία από τα σχολεία”
Καταγράφουμε στο ημερολόγιο σχολικής ζωής όλες τις κοινές προσπάθειες των παιδιών
Καταγράφουμε στις εβδομαδιαίες φόρμες σχεδιασμού Οι μαθητές στη λήξη του σχεδίου δράσης δημιουργούν από κοινού σε συνεργασία με τη νηπιαγωγό τραγούδι για το σεβασμό στη μοναδικότητα του άλλου.
Καταγράφουμε την προσπάθεια των παιδιών και την αναρτούμε στο YouTube με εγγραφή βεβαίωση των γονέων ότι αποδέχονται - Κριτήρια επιτυχίας της Δράσης
Βασικό κριτήριο είναι η καλή συνεργασία σχολείου οικογένειας, που θα μας βοηθήσει να ξεδιπλώσουμε τις
δεξιότητες των παιδιών, η καλή αλληλεπίδραση μας θα οδηγήσει στην επιτυχία του σχεδίου δράσης μας.
Θα πρέπει να έχουμε ενημερωθεί πλήρως για τις μικρές τους αδυναμίες, για τις συνήθειές των μαθητών μας, τις πιθανές ιδιαίτερες συνθήκες που μπορεί να υπάρχουν στις οικογένειες τους και να ξεχωρίσουμε όλα αυτά που κάνουν τα παιδιά να ξεχωρίζουν.
Η καλή ψυχολογία της εκπαιδευτικού και η διάθεσή της για εποικοδομητικό διάλογο με γονείς και
παιδιά , η κατανόηση, υπομονή και επιμονή της στις δύσκολες συμπεριφορές των μικρών της μαθητών είναι
ένα ακόμη βασικό κριτήριο για την επιτυχία του σχεδίου δράσης. Η νηπιαγωγός του τμήματος έχει λάβει
εξειδίκευση στην ψυχική υγεία του παιδιού
Η επιμόρφωση της εκπαιδευτικού είναι επίσης βασικό κριτήριο ώστε να πάρει τα απαραίτητα εφόδια για να
μπορέσει να λειτουργήσει εξισορροπητικά στην ομάδα των μαθητών.
Η συνεργασία με ειδικό ψυχικής υγείας σε όλη τη διάρκεια υλοποίησης των παραπάνω δράσεων είναι
απαραίτητη και θα συντελέσει στην επίτευξη του σχεδίου δράσης μας - Διαδικασίες αξιολόγησης της Δράσης
Παρακολουθούμε και ανατροφοδοτούμε τις ενέργειές μας
Συλλέγουμε πληροφορίες από τους γονείς με το φυλλάδιο καταγραφής των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών
των μαθητών μας στην αρχή της χρονιάς.Οργανώνουμε συνάντηση με ειδικό ψυχικής υγείας για να γίνει επιμόρφωση γονέων και εκπαιδευτικού. Καταγράφουμε όλες μας τις δραστηριότητες που υλοποιούμε στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα σχεδιασμού δραστηριοτήτων καθώς και στο ημερολόγιο σχολικής ζωής
Χρησιμοποιούμε εγκεκριμένο εποπτικό υλικό και δουλεύουμε με τα παιδιά για την εκμάθηση μη βίαιης
επίλυσης των συγκρούσεων τους. Κάνουμε διαδικτυακές συναντήσεις μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών μια κάθε μήνα για τη μας.Οι συναντήσεις καταγράφονται στο ημερολόγιο σχολικής ζωής και εκπαίδευσης
Με τη λήξη του προγράμματος θα παραθέσουμε έκθεση αποτελεσμάτων του σχεδίου δράσης όπου θα
είναι καταγεγραμμένα όλα όσα υλοποιήσαμε στη διάρκεια της χρονιάς όπως διαδικασίες σχεδιασμού οργάνωσης συνεργασίες και επικοινωνίες αναθεωρήσεις σχεδιασμού επιδράσεις από άλλους δείκτες καθώς και γενική αποτίμηση της επιτυχίας του σχεδίου αυτού. Μία ανοιχτή παράσταση των παιδιών τον Μάιο στην αυλή μας , θα παρουσιάζει σε όλους τα όσα κατακτήσαμε αν υπάρχει απαγόρευση λόγω covid θα δημιουργήσουμε βίντεο με τη δράση αυτή - Ανατροφοδότηση – Προτάσεις ΣΕΕ