Για το μάθημά μας στην Πληροφορική

του Γυμνασίου και γενικά Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση

Η “Πηγή” της Ανάρτησης! και Αξιοπιστία πληροφοριών

| 0 σχόλια

Με τους μαθητές μου κοιτάζουμε πάντα την πηγή κάθε άρθρου ιστοσελίδας ή ανάρτησης σε ιστολόγια. Έχουμε πολλές φορές – τις περισσότερες 🙂 – βρεθεί στη θέση να μην ξέρουμε από που αντλεί πληροφορίες ο αρθρογράφος. Αυτό διότι ή δεν αναφέρεται καθόλου η πηγή ή αναφέρεται απλά η ένδειξη αναδημοσίευση ή αναφέρεται η ονομασία της πηγής χωρίς διεύθυνση, χωρίς σύνδεσμο. Αυτό δημιουργεί διάφορα προβλήματα. Το πιο σημαντικό για εμάς – από την πλευρά του χρήστη – είναι ότι δεν μπορούμε να ελέγξουμε την αξιοπιστία του περιεχομένου του άρθρου! Θα δώσω δυο πρόσφατα παραδείγματα.
Πριν ένα μήνα περίπου διαβάσαμε για μια επανάσταση στην αρχιτεκτονική και τα σπίτια χωρίς καμία πηγή. Κάνοντας αναζήτηση βρήκαμε το ίδιο άρθρο να έχει “πρωτοδημοσιευτεί” σε ελληνική εφημερίδα τον Δεκέμβριο του 2008!! Η επανάσταση λοιπόν ήταν τουλάχιστον 3 ετών!! Η εφημερίδα που ως τώρα μοιάζει να έχει κάνει την πρώτη δημοσίευση, αναφέρει σαν πηγή ξένη εφημερίδα χωρίς κάποιο σύνδεσμο! Οι μαθητές συνέχισαν την έρευνα για να βρουν το πρωτότυπο άρθρο αλλά και να ψάξουν για την αρχική αρχική πηγή! Δεν μπήκαμε στη διαδικασία να ελέγξουμε αν η μετάφραση ήταν σωστή! Και αυτό, διότι στην αρχική πηγή ανακαλύψαμε ότι αναφέρονταν σε κάποιο έργο που εκπονήθηκε απο το 1990 !! Ε, ήταν μια καθυστερημένη επανάσταση λοιπόν!!

Δεύτερο παράδειγμα. Παρακολουθούμε διάφορες ειδήσεις σε σχέση με το facebook και ομολογουμένως τα πράγματα αλλάζουν πολύ γρήγορα σε σχέση με αυτό. Δεν θα επεκταθούμε στο μέρος των αλλαγών, αλλά θα αναφέρουμε το άρθρο: “Σε ρόλο ψυχολόγου το… facebook” όπου η πηγή είναι το … “Web Only” χωρίς κάποιο σύνδεσμο.

Τι είναι αυτό το Web Only ? Ιδού η απορία!!!

Δεν γράψουμε εδώ περισσότερα για το καθένα παράδειγμα καθώς επεξεργαζόμαστε ακόμη το υλικό μας. Θα σημειώσουμε όμως πως η αναφορά της πηγής και της διεύθυνσής της και τα εύσημα αποδίδει στον “αρχικό συγγραφέα” και κλικ προς τη διεύθυνση δίνει και δυνατότητα επίσκεψης, ελέγχου της πληροφορίας.

Για το ίδιο το facebook και πόσο μπορεί να παίξει το ρόλο ψυχολόγου τι να πούμε εμείς όταν το άρθρο παρουσιάζει έρευνες πανεπιστημίου (στις ΗΠΑ). Ακόμη δεν μπορέσαμε να βρούμε το πανεπιστήμιο, την έρευνα την ίδια ούτε τη δημοσιευμένη εργασία…

Θα δώσουμε όμως σύνδεσμο προς μια είδηση των τελευταίων ημερών σύμφωνα με την οποία ένα μέλος άφησε μήνυμα στον λογαριασμό της στο facebook ότι κάνει απόπειρα αυτοκτονίας και δεν υπήρξε διάθεση για βοήθεια από κανέναν από τους χίλιους τόσους “φίλους” της εκεί. Τα υπόλοιπα σε σχέση με αυτή την είδηση διαβάστε τα στον σύνδεσμο που δίνουμε. Μεμονωμένη περίπτωση ίσως. Αποφασίστε εσείς η ενήλικοι ο καθένας για τον εαυτό του τι μπορεί να του είναι το fb. Για τα παιδιά όμως,  αν είναι να το χρησιμοποιούν τότε: ας τους μάθουμε να το χρησιμοποιούν σαν εργαλείο προστατεύοντας τον εαυτό τους.

Συντάκτης: tsomokou

2ο Γυμνάσιο Χαλκίδας


Περισσότερες πληροφορίες

Αφήστε μια απάντηση

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων