Ταξιδεύοντας στον κόσμο της Θεολογίας

Διδακτικά σενάρια Γυμνασίου και σκέψεις από την τάξη

Σκέψεις από την τάξη

Στοχασμοί, εμπειρίες και παρατηρήσεις από τη διδακτική πράξη.


«Η φωνή των μαθητών».

Ιούν 20264
CHoris titlo 5

Με την ολοκλήρωση της σχολικής χρονιάς, ζητήθηκε από τους μαθητές να συμπληρώσουν ένα σύντομο ανώνυμο ερωτηματολόγιο ανατροφοδότησης σχετικά με το μάθημα, τις δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν και τη συνολική μαθησιακή τους εμπειρία.

Σκοπός της διαδικασίας δεν ήταν η αξιολόγηση προσώπων, αλλά η καλλιέργεια μιας κουλτούρας διαλόγου και συνεχούς βελτίωσης. Η γνώμη των μαθητών αποτελεί πολύτιμη πηγή πληροφοριών για κάθε εκπαιδευτικό, καθώς βοηθά να αναγνωρίζονται τόσο τα δυνατά σημεία όσο και οι τομείς που μπορούν να εξελιχθούν.

Οι απαντήσεις των παιδιών ανέδειξαν τη σημασία της συμμετοχής, της συνεργασίας, των βιωματικών δραστηριοτήτων και της δημιουργικής προσέγγισης της γνώσης. Παράλληλα, καταγράφηκαν ενδιαφέρουσες προτάσεις που θα αξιοποιηθούν στον σχεδιασμό των επόμενων μαθημάτων.

Παρακάτω παρουσιάζονται ενδεικτικά ορισμένες ανώνυμες σκέψεις των μαθητών, όπως καταγράφηκαν στο ερωτηματολόγιο.

«Μου άρεσε που συζητούσαμε και δεν κάναμε μόνο μάθημα από το βιβλίο.»

«Οι ομαδικές εργασίες με βοήθησαν να συνεργαστώ καλύτερα με τους συμμαθητές μου.»

«Θα ήθελα περισσότερες εκπαιδευτικές επισκέψεις και δραστηριότητες εκτός τάξης.»

«Ένιωσα ότι μπορούσα να εκφράζω τη γνώμη μου.»

«Μου άρεσαν τα βίντεο και τα παιχνίδια που παίζαμε.»

Η εκπαίδευση είναι μια κοινή πορεία εκπαιδευτικών και μαθητών. Η ανατροφοδότηση των παιδιών μάς υπενθυμίζει ότι η μάθηση δεν είναι μονόδρομος· είναι ένας συνεχής διάλογος που μας βοηθά όλους να γινόμαστε καλύτεροι.

«Όταν το μάθημα γίνεται έμπνευση»

Μάι 202617

Κάποιες φορές, μέσα στην τάξη συμβαίνουν πράγματα μικρά που όμως μένουν για πάντα μέσα μας.

Μετά από ένα μάθημα Θρησκευτικών, μια μαθήτρια μου χάρισε έναν  πίνακα που αγιογράφησε μόνη της: την Παναγία με τον Χριστό.

Δεν ήταν η “τελειότητα” του έργου που με συγκίνησε.
Ήταν η σκέψη, ο χρόνος, η ανάγκη ενός παιδιού να εκφράσει με χρώματα κάτι που άγγιξε την καρδιά του μέσα στο μάθημα.

Ίσως τελικά η ουσία της διδασκαλίας να κρύβεται σε αυτές τις αθόρυβες στιγμές·
όταν ένα παιδί δεν παίρνει μαζί του μόνο γνώσεις, αλλά ένα μικρό ίχνος έμπνευσης.

Και τότε καταλαβαίνεις πως κάποιες εικόνες δεν μένουν μόνο πάνω στο ξύλο ή στο χαρτί.
Μένουν μέσα μας.

Σ ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου…… Α.Τ.

1779035989890

κάτω από: Σκέψεις από την τάξη | | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο «Όταν το μάθημα γίνεται έμπνευση»

Μια εικόνα κρυμμένη κάτω από ένα ύφασμα…

Μάι 202617
CHoris titlo 11

 

Μετά την ολοκλήρωση της ενότητας για την Εικονομαχία, οι μαθητές της Β’ Γυμνασίου  δραματοποίησαν μια σκηνή από την Κωνσταντινούπολη του 750 μ.Χ…

Ένας άνθρωπος προσπαθεί να μεταφέρει κρυφά μια εικόνα της Παναγίας σε έναν άρρωστο συγγενή, φοβούμενος μήπως τον δουν οι εικονομάχοι.

Η εικόνα ήταν σκεπασμένη με ένα απλό ύφασμα.

Οι μαθητές προσπάθησαν να μπουν στη θέση των ανθρώπων εκείνης της εποχής.
Να σκεφτούν πώς είναι να φοβάσαι ακόμη και για κάτι που αγαπάς ή θεωρείς ιερό.

Κατά τη διάρκεια της δραματοποίησης ακούστηκαν φράσεις όπως:

«Κρύψ’ την γρήγορα… κάποιος έρχεται!»

«Δεν κάνουμε κάτι κακό… θέλω μόνο να τη δει η μητέρα μου.»

«Αν μας καταλάβουν, μπορεί να έχουμε πρόβλημα…

Κάποια στιγμή, ένας “εικονομάχος” πλησίασε και ρώτησε με αυστηρότητα:

«Τι κρύβεις εκεί;»

 Για λίγα δευτερόλεπτα τα παιδιά ένιωσαν το φόβο, την αγωνία και την πίστη….

Αυτό που κατάλαβα ήταν πως τα παιδιά δεν γνώρισαν μόνο ένα ιστορικό γεγονός.
Προσπάθησαν να καταλάβουν τους ανθρώπους πίσω από αυτό:
τους φόβους τους, τις επιλογές τους, την ανάγκη τους να κρατήσουν κάτι που είχε βαθύ νόημα για εκείνους.

Και κάπως έτσι, μια εικόνα κρυμμένη κάτω από ένα ύφασμα έγινε αφορμή για σκέψη, συναίσθημα και διάλογο μέσα στην τάξη.

κάτω από: Σκέψεις από την τάξη | | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Μια εικόνα κρυμμένη κάτω από ένα ύφασμα…

Ζακχαίος – Η συγχώρεση μέσα από τα μάτια των μαθητών

Μάι 20269
d

 

Στο μάθημα για τον Ζακχαίο, δοκιμάσαμε κάτι διαφορετικό.

Ζήτησα από τα παιδιά να γράψουν σε μικρά χαρτάκια (post-it)μια φράση για  κάποιον φίλο ή συγγενή τους που αδίκησαν ή στεναχώρησαν
Όχι “σωστές απαντήσεις” — αλλά ό,τι ένιωθαν.

Στη συνέχεια, τα κολλήσαμε σε ένα μεγάλο αερόστατο στον πίνακα που έγραφε:

Οι μετανοημένες καρδιές  «ανεβαίνουν σε νέα ύψη».

Δεν ήταν εύκολο. Στην αρχή υπήρξε σιωπή.Ίσως γιατί η συγχώρεση δεν είναι απλώς μια λέξη — είναι κάτι που αγγίζει προσωπικά τον καθένα.

Σιγά σιγά όμως, άρχισαν να γράφουν:

«Συγγνώμη που σε πλήγωσα χωρίς να το σκεφτώ»
«Μου λείπεις, θέλω να τα ξαναβρούμε»
«Δεν έπρεπε να σου μιλήσω έτσι»
«Θα προσπαθήσω να γίνω καλύτερος φίλος»
«Συγγνώμη που δεν σε άκουσα»

Και κάπως έτσι, το μάθημα του Ζακχαίου απέκτησε άλλο νόημα.
Δεν έμεινε στην ιστορία ενός ανθρώπου που άλλαξε,
αλλά έγινε μια μικρή προσπάθεια αλλαγής εδώ, μέσα στην τάξη.

Ίσως τελικά η συγχώρεση να ξεκινά από κάτι πολύ απλό:
μια λέξη που βρίσκει το θάρρος να ειπωθεί.

κάτω από: Σκέψεις από την τάξη | | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ζακχαίος – Η συγχώρεση μέσα από τα μάτια των μαθητών

Με αφορμή τον Άσωτο Υιό

Μάι 20269

 

Μιλώντας για τον Άσωτο Υιό, στάθηκα περισσότερο στη στάση του πατέρα.
Όχι στα λάθη του γιου, ούτε στην επιστροφή του… αλλά σε εκείνη τη σιωπηλή αναμονή.

Ένα μαθητής ρώτησε: «Δηλαδή τον περίμενε όλο αυτό το διάστημα;»

Δεν ήταν εύκολη ερώτηση.
Γιατί μέσα της κρύβεται κάτι που όλοι, λίγο ή πολύ, έχουμε ανάγκη:
να υπάρχει κάπου ένας χώρος επιστροφής.

Και σκέφτηκα πως ίσως αυτό είναι τελικά το πιο δύσκολο μάθημα:
όχι να μιλάμε για συγχώρεση,
αλλά να πιστεύουμε ότι υπάρχει για εμάς.

κάτω από: Σκέψεις από την τάξη | | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Με αφορμή τον Άσωτο Υιό

Με αφορμή τον Καλό Σαμαρείτη

Μάι 20269

 

Στη συζήτηση για τον Καλό Σαμαρείτη, όλα έμοιαζαν αρχικά “ξεκάθαρα”.
Οι μαθητές ήξεραν ποιος είναι ο “καλός” και ποιος όχι.

Μέχρι που ήρθε η ερώτηση:
«Σήμερα ποιος είναι ο πλησίον;»

Εκεί άλλαξε κάτι.

Γιατί ξαφνικά η παραβολή έφυγε από το βιβλίο
και μπήκε μέσα στη ζωή.
Στο σχολείο, στη γειτονιά, στις σχέσεις τους.

Και ίσως τελικά αυτό είναι το πιο σημαντικό:
να καταλάβουμε πως ο πλησίον
δεν είναι μια έννοια…
αλλά μια επιλογή.

κάτω από: Σκέψεις από την τάξη | | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Με αφορμή τον Καλό Σαμαρείτη


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων