RSS Feed for This PostCurrent Article

Μια γνώμη για το νέο σχέδιο προγράμματος στο Λύκειο του Ανέστη Χατζηιωακειμίδη

Με την πρώτη ματιά καταλαβαίνει κάποιος ότι το σχέδιο για τη νέα δομή του ωρολογίου προγράμματος, που το Υπουργείο Παιδείας διέρρευσε στον τύπο, κάθε άλλο παρά προωθεί τον πολυδιαφημιζόμενο στόχο για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών σε βάρος της αποστήθισης και της στεγνής γνώσης. Είναι ολοφάνερη η δραστική μείωση ωρών των μαθημάτων θετικών επιστημών, με αντίστοιχη περαιτέρω αύξηση των θεωρητικών.

Μέχρι τώρα φαινόταν φαιδρό και συχνά μοιραίο να εισάγεται παραδείγματος χάρη ένας μαθητής στις σχολές του 2ου και 4ου πεδίου (ακόμη και στη σχολή Χημικών), χωρίς να έχει διδαχθεί Χημεία στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου. Με το εν λόγω σχέδιο μπορεί ο μαθητής να αποφοιτήσει από το Λύκειο χωρίς να διδαχθεί ΚΑΘΟΛΟΥ στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου Φυσική και Χημεία. Αυτό μόνο ως ανέκδοτο μπορεί να εκληφθεί, αλλά εδώ τα πράγματα είναι σοβαρά, αφού μιλάμε για την εκπαίδευση των παιδιών μας. Ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της αντίληψης των φαινομένων, της αντιμετώπισης των προβλημάτων και της όξυνσης του πνεύματος ενός νέου επιτυγχάνονται διδάσκοντας (με αντίστοιχη επιλογή από τον μαθητή) εννιά ώρες ξένη γλώσσα και καθόλου Φυσική και Χημεία; Αυτό το σχολείο θέλουμε;

Αλλά υπάρχουν και πρακτικά προβλήματα· όλοι γνωρίζουμε ότι σε πάρα πολλά σχολεία η έλλειψη αιθουσών είναι τόσο ασφυκτική που αναγκαζόμαστε να κάνουμε μάθημα σε εργαστήρια, σε βιβλιοθήκες ακόμα και σε αποθήκες! Πού θα βρεθούν, κατά συνέπεια, αίθουσες για να υποστηρίξουν όλες αυτές τις διαφορετικές επιλογές των μαθητών; Με απλούς υπολογισμούς μπορούμε να βρούμε ότι ο κάθε μαθητής θα μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε 1134 διαφορετικά είδη προγράμματος. Πώς θα μπορέσει να διαμορφωθεί πρόγραμμα σε κάθε σχολείο; Εκτός και αν τα σχολεία χωριστούν ανά μαθήματα και τα παιδιά περιφέρονται από σχολείο σε σχολείο!

Έπειτα, πώς οι σχολές του 2ου, 3ου και 4ου πεδίου, λόγου χάρη, θα προϋποθέτουν οι μαθητές να εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα, όταν δεν θα μπορούν να διδαχθούν ταυτόχρονα Φυσική και Μαθηματικά σε υψηλό επίπεδο ή θα πρέπει να επιλέγουν μόνο ένα από τα μαθήματα της Φυσικής, της Χημείας ή της Βιολογίας; Εκτός και αν στα τέσσερα υπό εξέταση μαθήματα περιλαμβάνονται η ξένη γλώσσα και η Φυσική Αγωγή.

Σίγουρα το σχέδιο τίθεται σε διαβούλευση. Θέλω να ελπίζω ότι στο τελικό σχέδιο θα διορθωθούν οι αστοχίες του αρχικού και θα δομηθεί ένα Λύκειο που θα προσφέρει στα παιδιά μας ουσιαστικές γνώσεις, αναπτύσσοντας παράλληλα της οξυδέρκεια τους, ώστε να μπορούν να είναι έτοιμα να εισέλθουν στον ολοένα και πιο ανταγωνιστικό στίβο της ζωής.
Ανέστης Χατζηιωακειμίδης Φυσικός
edugate.gr

Trackback URL



You must be logged in to post a comment.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση