Οι Ρωμαίοι, μετά την υποδούλωση της Ελλάδας (146 π.Χ.), συνέχισαν τις κατακτήσεις τους. Στράφηκαν στη Δύση, στην Ανατολή και στη Βόρεια Αφρική.
Έτσι, κατάφεραν να μετατρέψουν όλες τις χώρες γύρω από τη Μεσόγειο σε ρωμαϊκές επαρχίες. Με περηφάνια ονόμασαν τη Μεσόγειο mare nostrum= «η θάλασσά μας».
Στις αρχές του 1ου αιώνα η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία (λατ. Imperium Romanum) είχε πληθυσμό μεγαλύτερο από 50 εκατομμύρια. Κατάφεραν έτσι οι Ρωμαίοι να γίνουν κοσμοκράτορες (κυβερνήτες όλου του κόσμου).
Αύγουστος (IMPERATOR•CÆSAR•DIVI•FILIVS•AVGVSTVS)
Ο πρώτος αυτοκράτορας της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας
που κυβέρνησε από το 27 π.Χ. έως το 14 μ.Χ.
Η μεγάλη αυτή αυτοκρατορία περιλάμβανε πολλούς διαφορετικούς λαούς με διαφορετική γλώσσα, θρησκεία και συνήθειες. Ήταν δηλαδή η ρωμαϊκή αυτοκρατορία μια πολυπολιτισμική αυτοκρατορία (αυτή που κατοικείται από ομάδες με διαφορετικό πολιτισμό). Το τεράστιο μέγεθος της καθώς και οι πολλοί και διαφορετικοί λαοί που την αποτελούσαν δημιούργησαν προβλήματα στη διοίκηση της.
Για να μπορέσουν οι Ρωμαίοι να διοικήσουν την τεράστια αυτοκρατορία τους πήραν μια σειρά από μέτρα:

Ο Κικέρων ομιλεί στην ρωμαική σύγκλητο
1. Ορίστηκε ο αυτοκράτορας ως ο «πρώτος πολίτης». Σε αυτόν όλοι όφειλαν πίστη και υπακοή.
2. Σε όσους κατακτημένους αποδέχτηκαν τη ρωμαϊκή κυριαρχία δόθηκε ο τίτλος του Ρωμαίου πολίτη (ο κάτοικος της αυτοκρατορίας που είχε πολιτικά δικαιώματα).
3. Για τη φύλαξη των συνόρων και την τήρηση της τάξης στο εσωτερικό της αυτοκρατορίας οργανώθηκε ένας πειθαρχημένος στρατός.
4. Διορίστηκαν ανθύπατοι, ανώτεροι Ρωμαίοι κυβερνήτες, για την επίβλεψη των τοπικών αρχόντων. Οι ανθύπατοι έδιναν αναφορά στον αυτοκράτορα.
5. Μειώθηκαν οι φόροι των πολιτών και οργανώθηκε καλύτερα ο τρόπος είσπραξής τους.
6. Ψηφίστηκαν δικαιότεροι νόμοι και δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή στην τήρηση και την εφαρμογή τους απ΄ όλους.
7. Κατασκευάστηκε ένα μεγάλο και καλά οργανωμένο δίκτυο δρόμων, το οποίο συνέδεε όλες τις περιοχές της αυτοκρατορίας με την πρωτεύουσα.
8. Οργανώθηκε ένα σύστημα ταχυδρομείου που εξασφάλισε την επικοινωνία των περιοχών της αυτοκρατορίας με την πρωτεύουσα.
Τα μέτρα αυτά βοήθησαν να επικρατήσει τάξη, ασφάλεια και δικαιοσύνη στην αυτοκρατορία για 200 χρόνια. Η περίοδος αυτή ονομάστηκε pax romana,«ρωμαϊκή ειρήνη». Αποτέλεσμα της pax romana ήταν η ανάπτυξη της γεωργίας, του εμπορίου, της ναυτιλίας και της βιοτεχνίας.
«Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στη Ρώμη»
Στα χρόνια ακμής του ρωμαϊκού κράτους κατασκευάστηκε ένα πυκνό δίκτυο δρόμων, που έκανε την πρωτεύουσα με όλες τις περιοχές της αυτοκρατορίας, τις μεγάλες πόλεις και τα λιμάνια. Ένας από αυτούς ήταν η Εγνατία Οδός. Τους δρόμους αυτούς χρησιμοποιούσαν κυρίως ο στρατός, οι έμποροι και οι αγγελιοφόροι.
Ήταν συνέχεια της Αππίας οδού που είχε την αφετηρία της στη Ρώμη. Το ελάχιστο πλάτος της ήταν 10 ρωμαϊκοί πόδες (περίπου 3 μ.) το οποίο μεγάλωνε όταν διερχόταν μέσα από μεγάλες πόλεις και ξεπερνούσε τα 5 μ.
Συνέδεε το Δυρράχιο με την πόλη Κύψελα στον Έβρο, διασχίζοντας όλη τη Μακεδονία. Η κατασκευή του έγινε το 118 ή κατ΄ άλλους το 110/100 π.Χ. Ο Στράβωνας αναφέρει στα ¨Γεωγραφικά¨ του ότι το μήκος της οδού ήταν 535 μίλια ή 4.280 στάδια ή 835 χλμ.
Σχετικά με το όνομα της οδού αναφέρονται δύο ερμηνείες. Σύμφωνα με την πρώτη προέρχεται από το Ρωμαίο ανθύπατο Γναίο Εγνάτιο (146-133 π.Χ.). Άλλοι υποστηρίζουν ότι οφείλεται στο μηχανικό Εγνάτιο που είχε την επίβλεψη κατασκευής του.
Σε απόσταση 45-50 χλμ. υπήρχαν πανδοχεία για τη διευκόλυνση των μεταφορών καθώς και εγκαταστάσεις φυλάκων που φρόντιζαν την ασφαλή διεξαγωγή του εμπορίου. Από τις Αδριατικές ακτές μέχρι τη Θεσσαλονίκη, υπολογίζεται ότι η απόσταση της ήταν 400 περίπου χιλιόμετρα (535 ρωμαϊκά βήματα) και από Θεσσαλονίκη μέχρι τον Έβρο άλλα 400.
Ήταν “βεβηματισμένη κατά μίλιον” και “κατεστηλωμένη”, δηλ. είχε μετρηθεί με βάση τα 100 βήματα και σε κάθε μίλι είχαν στηθεί μεγάλες στήλες, τα “μιλιάρια” που υποδείκνυαν την απόσταση και ονομάτιζαν τη συγκεκριμένη θέση.
Κάντε κλικ στην παρακάτω εικόνα για να παίξετε με την Εγνατία Οδό.
Οι αγγελιοφόροι – σκυταλοδρόμοι
Οι ταχυδρομικές υπηρεσίες των Ρωμαίων ήταν πολύ καλά οργανωμένες. Σε κάθε μεγάλη οδό υπήρχαν σταθμοί με ξεκούραστα άλογα. Οι αγγελιοφόροι άλλαζαν τα κουρασμένα άλογά τους και συνέχιζαν το ταξίδι τους μέχρι να συναντήσουν τον επόμενο ταχυδρόμο, που τους περίμενε για να μεταφέρει την αλληλογραφία. Με μορφή σκυταλοδρομίας, οι έφιπποι αγγελιοφόροι μετέφεραν την κρατική αλληλογραφία, από και προς τη Ρώμη, σε χρόνο θαυμαστό για τα μέσα της εποχής.
Will Durant, Παγκόσμιος Ιστορία τον Πολιτισμού
Επανάληψη και εξάσκηση…
1. Η εξέλιξη της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας .(κλικ)
2. Διαδραστικός χάρτης: Η εξέλιξη της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.(κλικ)