Ξεκίνησε η σχολική χρονιά και η λειτουργία του απέχει αρκετά από τα όνειρα και τις προσδοκίες της εκπαιδευτικής κοινότητας και της κοινωνίας.
Ας καταγράψουμε τη σημερινή κατάσταση με ψυχραιμία και αντικειμενικότητα:
Τμήματα 25 μαθητών σε αρκετά δημοτικά και πολλά νηπιαγωγεία της Βοιωτίας αλλά και της χώρας.
Το αίτημα για «20 μαθητές ανά τμήμα στο δημοτικό και 15 στο νηπιαγωγείο» αποδεικνύεται όνειρο απατηλό. Το εκπαιδευτικό μας έργο γίνεται δύσκολο και αφόρητα πιεστικό.
- Ελάχιστα ολοήμερα έχουν ξεκινήσει να λειτουργούν μιας και λείπουν – πέρα από 10 δασκάλους- εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων (αγγλικών, πληροφορικής, Εικαστικών κλπ). Τις ώρες αυτές τις καλύπτουν στο πρωινό ωράριο δάσκαλοι και δεν περισσεύουν για το ολοήμερο.
Σε κάποια σχολεία που πρέπει να λειτουργούν 2,3 ή 4 τμήματα Ολοημέρου θα λειτουργεί μόλις 1 ή θα σταματά στις 3 το μεσημέρι. Έτσι, δημιουργούνται θέματα στην εργασία των γονέων αλλά και στη μελέτη των μαθητών που αδυνατούν οι γονείς να τα βοηθήσουν.
Το αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας για αποκλειστικά υπεύθυνο ολοημέρου θα έλυνε τέτοια προβλήματα. Απλά, κοστίζει …
- Οι ανάγκες 000 αναπληρωτών στην εκπαίδευση δε μπορούν να καλυφθούν από τις 10 χιλιάδες διορισμούς και τις 20 χιλιάδες αναπληρωτές. Ας λάβουμε υπόψη μας ότι κάθε χρόνο συνταξιοδοτούνται κάποιες χιλιάδες εκπαιδευτικοί και ότι υπάρχουν χιλιάδες άδειες κύησης, λοχείας και ανατροφής μιας και ένα ποσοστό που πλησιάζει το 80% είναι πλέον γυναίκες.
Στην περιοχή της Α/θμιας Βοιωτίας, όπου η μεγάλη πλειονότητα των εκπαιδευτικών είναι μικρής ηλικίας, οι άδειες ξεπερνάνε τις 100.
Όταν το δημογραφικό τείνει να γίνει το Νο 1 πρόβλημα της χώρας πρέπει να χαιρόμαστε που υπάρχουν εγκυμοσύνες και μικρά παιδιά και όχι να λυπόμαστε βλέποντας νεοδιόριστες με φουσκωμένη κοιλιά.
Χρέος της πολιτείας να καλύπτει άμεσα τα κενά και όχι να προχωρά σε συγχωνεύσεις τμημάτων ( όπως αποκαλύπτεται από σχετικές εντολές του Υπουργείου Παιδείας) ούτε να καθυστερεί να κάνει νέες προσλήψεις. Αν και έλεγαν ότι γύρω στις 15 Σεπτεμβρίου θα γίνει η Β΄ φάση πρόσληψης αναπληρωτών υπολογίζουμε ότι νέοι αναπληρωτές θα έρθουν στα σχολεία μας τον Οκτώβρη με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
- Ο αριθμός των μαθητών που δικαιούνται παράλληλη στήριξη ( αυτισμός, ΔΕΠΥ κλπ) στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Βοιωτίας πλησιάζουν, αν δεν ξεπερνούν, τις 150. Η αρμόδια τοπική υπηρεσία (ΚΕΔΑΣΥ Βοιωτίας) στις γνωματεύσεις της μιλά για αντιστοιχία ενός ειδικού εκπαιδευτικού ανά μαθητή. Οι σχετικές προσλήψεις που έγιναν μέχρι σήμερα δεν καλύπτουν ούτε τα μισά παιδιά. Κι εδώ αρχίζουν οι αλχημείες του υπουργείου που μοιράζει- με εντολές και εγκυκλίους- τον εκπαιδευτικό σε 2 ή 3 μαθητές του ίδιου ή ακόμη και διαφορετικού σχολείου. Έτσι, η ομαλή λειτουργία κάποιων τμημάτων γίνεται αβίωτη για τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές, με παρεμβάσεις γονέων και το παιδαγωγικό κλίμα «πάει περίπατο».
- Η Βοιωτία, και κυρίως η περιοχή της Θήβας, έχει πολλούς εκπαιδευτικούς από τη Θεσσαλία, τη Μακεδονία και άλλες περιοχές της Ελλάδας. Ο μισθός των 800 ευρώ δεν επαρκεί για να βγει ο μήνας αν υπολογιστεί ενοίκιο, λογαριασμοί, μετακινήσεις, ακρίβεια καθημερινότητας κλπ. «Χορηγοί» αυτών των συναδέλφων γίνονται οι σύζυγοι και οι γονείς τους έχοντας κατά νου τους ότι σε 5-10 χρόνια θα φτάσουν στην πολυπόθητη μετάθεση στον τόπο των συμφερόντων τους.
Προφανώς, η ακρίβεια και η χαμηλή αγοραστική ικανότητα δεν πλήττει μόνο τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται μακριά από τα σπίτια τους αλλά τα περισσότερα ελληνικά νοικοκυριά.
- Υπάρχουν κτιριακά προβλήματα σε αρκετά σχολεία της περιοχής. Η έλλειψη κεντρικής πολιτικής για τη σχολική στέγη και η μη προτεραιότητα των δήμων στη διεκδίκηση καινούργιων σχολείων δημιουργεί ανασφάλεια και δύσκολες συνθήκες λειτουργίας των σχολείων αυτών.
- Η κατάργηση των σχολικών επιτροπών βρήκε ανέτοιμους τους δήμους. Οι διεθυντές/ντριες των σχολείων δεν έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν ή να επισκευάσουν κάτι για το σχολείο. Δεν έχουν προχωρήσει οι δήμοι στις διαδικασίες για μειοδοτικούς διαγωνισμούς σε είδη καθαριότητας, γραφική ύλη, αναλώσιμα κλπ. Δε μπορούν να πληρωθούν οι λογαριασμοί νερού, τηλεφώνου, φύλαξης κλπ μιας και τον Ιούνιο- βάσει σχετικού νόμου- δόθηκαν μέχρι σεντς τα χρήματα των σχολείων στους δήμους.
Για παράδειγμα, δε μπορούν ακόμη να αγοραστούν ξενόγλωσσα βιβλία για να διδαχτούν οι μαθητές των μεγάλων τάξεων αφού δεν έχουν χρήματα και το ΑΦΜ της σχολικής επιτροπής έχει καταργηθεί.
Κάπως έτσι είναι η καθημερινότητα στα σχολεία της Βοιωτίας αλλά και όλης της επικράτειας.
Τα προβλήματα, προφανώς, δε θα μας κάνουν να χάσουμε την αισιοδοξία ούτε την αγωνιστικότητά μας. Έχουμε στα χέρια και τις καρδιές μας τους μικρούς μας μαθητές που μας δίνουν δύναμη και ελπίδα για να προχωρήσουμε.
ΤΡΑΜΠΑΚΟΥΛΟΣ ΗΛΙΑΣ-ΜΗΤΣΑΚΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
Αιρετοί ΠΥΣΠΕ Βοιωτίας
Με το ψηφοδέλτιο
«ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ»