ΣΚΕΨΕΔΑΚΙΑ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ

poster hires 1 1

Ένα ταχύρρυθμο διαδικτυακό εργαστήριο που προσφέρει μια βιωματική και παιγνιώδη εισαγωγή στη Δημιουργική Σκέψη και τη Δημιουργικότητα και το πώς αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν στην πράξη και στην τάξη. Το εργαστήριο έχει ως βασικό στόχο την έμπνευση μέσα από τη διασκέδαση, καθώς και να ανοίξει την όρεξη των συμμετεχόντων για δημιουργική σκέψη και ένταξή της στην εκπαιδευτική τους πρακτική.

Το εργαστήριο βασίζεται και ταυτόχρονα εισάγει τη φιλοσοφία και τη μεθοδολογική προσέγγιση με το όνομα «Σκεψεδάκια», η οποία έχει δημιουργηθεί από τον εισηγητή και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με παιγνιώδη χαρακτήρα. Τα Σκεψεδάκια συνδυάζουν τη Δημιουργικότητα με τη Διασκέδαση και εξασκούν ποικίλες πτυχές της Δημιουργικής Σκέψης (φαντασία, ανοιχτομυαλιά, εφευρετικότητα, αντισυμβατικότητα, κ.α.). Ένα Σκεψεδάκι συνήθως είναι σύντομο, έτσι ώστε να μπορεί εύκολα να ενταχθεί στο πλαίσιο οποιασδήποτε εκπαιδευτικής δραστηριότητάς ακόμα και στο διάλειμμα. Πολλά Σκεψεδάκια μαζί μπορούν να συνδυαστούν για τη δημιουργία πολύωρων εργαστηρίων και εκπαιδευτικών δράσεων. Στο πλαίσιο του εργαστηρίου παρουσιάζεται η βασική «συνταγή» για τη δημιουργία επιτυχημένων Σκεψεδακίων, πολλά σχετικά παραδείγματα, αλλά και ο ρόλος και η αξία των «Ασχέτων», καθώς και πώς όλα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως δομικά στοιχεία για τη δημιουργία εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με παιγνιώδη χαρακτήρα.

Εισηγητής

Δημήτρης Γραμμένος, PhD

Κύριος Ερευνητής, Ινστιτούτο Πληροφορικής, ΙΤΕ

https://www.ics.forth.gr/person/Grammenos/Dimitrios

e-mail: gramenos@ics.forth.gr

 

Ο Δημήτρης είναι Κύριος Ερευνητής του Ινστιτούτου Πληροφορικής του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ). Επίσης, είναι πιστοποιημένος αξιολογητής των διεθνών στάνταρ τεστ δημιουργικότητας Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT). Είναι μέλος διαφόρων διεθνών επιστημονικών επιτροπών περιοδικών και συνεδρίων, καθώς και μέλος επίτροπων εξέτασης Μάστερ και Διδακτορικών τίτλων.

 

Από το 2014, δημιούργησε τη δραστηριότητα «Σχεδιαστές του Μέλλοντος[i]» στο πλαίσιο της οποίας αναπτύσσει και οργανώνει βιωματικές εμπειρίες που εισάγουν την έννοια και την πρακτική της Δημιουργικότητας και της Δημιουργικής Σκέψης σε παιδιά, γονείς, εκπαιδευτικούς, και το ευρύ κοινό. Ως τώρα, έχει οργανώσει περισσότερα από 65 εργαστήρια σε 5 χώρες και στο Διαδίκτυο, στα οποία συμμετείχαν συνολικά πάνω από 6.500 άτομα όλων των ηλικιών.

 

Έχει περισσότερες από 50 δημοσιεύσεις σε έγκριτα διεθνή επιστημονικά βιβλία, περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων και έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα σχετικά με την αξιοποίηση της βλακείας, της άγνοιας και της ανοησίας ως εργαλείων δημιουργικής σκέψης και καινοτομίας, καθώς και το μοναδικό επιστημονικό άρθρο διεθνώς που ξεκινά με τις λέξεις «Μια φορά κι έναν καιρό…» Το 2007, εκδόθηκε το παιδικό εικονογραφημένο βιβλίο του «Η συναυλία των χρωμάτων» (Άγκυρα), έχει δημιουργήσει το διαδικτυακό βιβλίο «η Μικρή Εξυπνοσκουφίτσα[ii]» και έχει επίσης γράψει 3 παιδικά θεατρικά έργα. Επίσης, έχει δημιουργήσει το THINQ[iii] (Trivial, Hard, Impossible & Nonsense Questions), μια προσέγγιση για την ανάπτυξη της δεξιότητας της δημιουργίας ερωτήσεων.

 

Μαζί με την Ανθή Στρατάκη, DPO του ΙΤΕ, έχει δημιουργήσει το διαδραστικό εργαστήριο «Ο GDPR και οι 40 κλέφτες» το οποίο είναι επίσης διαθέσιμο[iv] (δωρεάν) στο Κέντρο Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων Mathesis των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης (ΠΕΚ) (4.500 μαθητές) και από τον Μάρτιο του 2020 κυκλοφορεί και σε κόμικ από τις ΠΕΚ[v], όπου για πρώτη φορά διεθνώς, ένας νόμος αποδίδεται σε αυτή τη μορφή (και μάλιστα με εκπαιδευτική προσέγγιση και στόχο). Κέρδισε το Λογοτεχνικό Βραβείο Αναγνώστη 2021 στην κατηγορία Βιβλίο Γνώσεων.

 

To 2020, δημιούργησε το διαδραστικό διαδικτυακό εργαστήριο μυθοπλαστικής σχεδίασης «Η 6η ΑΙΣΘΗΣΗ: Το παιχνίδι από το μέλλον» με θέμα την επινόηση ενός μελλοντικού ψηφιακού παιχνιδιού με χρήση τεχνολογιών διάδρασης εγκεφάλου-προς-εγκέφαλο (brain-to-brain interaction / BBI). Στο εργαστήριο συμμετείχαν περισσότεροι από 900 μαθητές Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου από όλη την Ελλάδα και 300 ενήλικες (εκπαιδευτικοί και γονείς). Επίσης, δημιούργησε τον Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό «Brains & Games Greece», στον οποίο συμμετείχαν 65 ομάδες με συνολικά περισσότερους από 250 μαθητές. Η «6η Αίσθηση» συμπεριλήφθηκε στο πρόγραμμα μαθημάτων (curriculum) του Προγράμματος Beyonders Challenge[vi] του Torrance Center for Creativity and Talent Development του University of Georgia στο Mary Frances Early College of Education που αποσκοπεί στην ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης και της ενεργής μάθησης.

 

 

[i] https://www.facebook.com/groups/sxediastes

[ii] https://gramenos.wixsite.com/smarthood

[iii] https://blog.100mentors.com/thinq-part-1/

[iv] https://mathesis.cup.gr/courses/course-v1:Law+GDPR+19E/about

[v] https://www.cup.gr/book/o-gdpr-kai-oi-40-kleftes/

[vi] https://calendar.uga.edu/event/beyonders_challenge_program_4522