Μαθησιακές

 

 

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΔΥΣΛΕΞΙΑ;

Η Δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία, πράγμα που σημαίνει ότι εξαιτίας της καθυστερεί ή

εμποδίζεται η εκμάθηση γραφής και ανάγνωσης από παιδιά που έχουν όλες τις ικανότητες

και δυνατότητες για τις εργασίες αυτές.

Είναι δηλαδή παιδιά με κανονική ή και ανώτερη νοημοσύνη, χωρίς προβλήματα στην όραση ή ακοή, τα οποία ζούν σε όχι αρνητικά οικογενειακά – κοινωνικά περιβάλλοντα και φοιτούν σε οργανωμένα σχολεία.

Τα παιδιά αυτά ξεκινούν το σχολείο με «προδιαγραφές» καλών ή αρίστων επιδόσεων και ωστόσο δέχονται την ψυχρολουσία της σχολικής αποτυχίας.

Η αποτυχία τους οφείλεται αφενός στην πραγματική δυσκολία τους να καταλάβουν και να μάθουν τα σύμβολα (γράμματα) και το σύστημα ανάγνωσης – γραφής και αφετέρου στο γεγονός ότι οι δάσκαλοι (και αργότερα οι καθηγητές) εμφανίζουν απροθυμία στην εκπαίδευση «δύσκολων» παιδιών, στερούνται ειδικής εκπαιδεύσεως και το κυριότερο, παρερμηνεύουν την έννοια της «δίκαιης αξιολόγησης» των μαθητών τους.

Ποιά όμως είναι τα «σημάδια» της δυσλεξίας, αυτά που εξακολουθούν να πανικοβάλλουν γονείς και εκπαιδευτικούς, ακόμα και όταν «έχουν κάτι ακούσει» για το θέμα αυτό;

Συνοπτικά:

αντιστροφές γραμμάτων – αριθμών (ε αντί για 3)
αντιμεταθέσεις ή παραλείψεις ή προσθήκες γραμμάτων (ή συλλαβών) στην ίδια λέξη (πότι ή πι ή τοτόπι αντί για τόπι)
καθρεφτική ανάγνωση ή γραφή (εμ αντί με)
αντικαταστάσεις λέξεων με άλλες παρεμφερούς σημασίας (διαβάζουν ή γράφουν κοντός αντί για χαμηλός)
γενικά: κάνουν «περίεργα» και αδικαιολόγητα λάθη, έχουν δυσανάγνωστα γραπτά.
γενικά: δυσκολεύονται να μάθουν πίνακες, σειρές ονομάτων (π.χ. ημέρες της εβδομάδας, μήνες του χρόνου).
γενικά: δυσκολεύονται να αντιγράψουν από τον πίνακα ή από σημειώσεις.
γενικά: έχουν προβλήματα προσανατολισμού στο χώρο και στο χρόνο.

Όμως:

έχουν γρήγορη αντίληψη,
συχνά ξαφνιάζουν με την οξυδέρκεια των παρατηρήσεων τους,
έχουν ικανότητες συνδυαστικές
κρίνουν και οδηγούνται σε λογικά συμπεράσματα μετά από επεξεργασία δεδομένων
έχουν έφεση στην μηχανολογία, στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές
έχουν γόνιμη φαντασία, χιούμορ και επινοητικότητα.

Συνεπώς είναι σε θέση για σπουδές κάθε επιπέδου αρκεί: να κατανοούνται οι συγκεκριμένες τους δυσκολίες και να μην τους καταλογίζονται ως «θανάσιμα» σφάλματα τα ορθογραφικά, οι παρεφθορές λέξεων – ονομάτων, η αδυναμία να θυμηθούν χρονολογίες (ενώ κατανοούν πλήρως τα ιστορικά γεγονότα) και γενικά να αξιολογούνται με γνώμονα την ιδιαιτερότητα τους και την αποδοχή των αντιφάσεων στις επιδόσεις τους.

———————————————————————————————————————————————–

 

 

 

 

  • Παρουσίαση από την κ.Βλαστάρη-σχολική σύμβουλο

—————————————————————————————————————————————–

  • Δυσλεξία

 

—————————————————————————————————————————————–

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ

«Αναλυτικά Προγράμματα Μαθησιακών Δυσκολιών-Ενημέρωση-

Ευαισθητοποίηση»

ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ
ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ
ΤΕΥΧΟΣ Α΄
ΣΧΕΔΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Α. Καρακίτσιος
Π. Ευκαρπίδης, Ε. Αναγνωστοπούλου

——————————————————————————————————————————————-

ΤΕΥΧΟΣ Β΄
ΣΧΕΔΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ

—————————————————————————————————————————————–

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ

«Αναλυτικά Προγράμματα Μαθησιακών Δυσκολιών-Ενημέρωση-

Ευαισθητοποίηση»

ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ  – Μ. Τζεκάκη, Γ. Μπάρμπας, Γ. Καλκάνης

 

________________________________________

ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ

ΚΑΙ  ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ-ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ

 

————————————————————————————————————————————-

ΑΥΤΙΣΜΟΣ

 

Ο αυτισμός αποτελεί μία σοβαρή νεύρο-ψυχιατρική διαταραχή, που διαρκεί μία ολόκληρη ζωή και είναι συνήθως παρούσα από τη γέννηση του παιδιού. Στο πλαίσιο αυτής της διαταραχής εμποδίζεται ή δυσκολεύεται η ανάπτυξη ορισμένων ψυχολογικών δεξιοτήτων, που είναι ζωτικές για την ψυχο-κοινωνική λειτουργία και επάρκεια του ανθρώπου. Οι δεξιότητες αυτές σχετίζονται με την κοινωνική συναλλαγή και αμοιβαιότητα, την επικοινωνία και την οργάνωση πρόσφορης και σκόπιμης δραστηριότητας. Στις περιοχές αυτές, τα αυτιστικά άτομα εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες και χαρακτηριστικές αποκλίσεις.

Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, υπάρχει και κάποιος βαθμός νοητικής καθυστέρησης. Σε ένα μικρό σχετικά ποσοστό – περίπου στο 20% – η νοημοσύνη διατηρείται στο φυσιολογικό ή κοντά στο φυσιολογικό. Αυτισμός και νοητική καθυστέρηση συνυπάρχουν συχνά, αλλά οι δύο καταστάσεις δεν είναι ταυτόσημες. Εξάλλου, τα αυτιστικά άτομα που διατηρούν αντιληπτικές και νοητικές ικανότητες, πάλι παρουσιάζουν τις χαρακτηριστικές γνωσιακές, ψυχολογικές και συμπεριφοριστικές αποκλίσεις.

 

Πόσο συχνός είναι ο Αυτισμός;

Πρέπει να σημειωθεί ότι τα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει αρκετά τα επιδημιολογικά δεδομένα του αυτισμού και των συναφών του καταστάσεων. Με την αναγνώριση μιας ποικιλίας μορφών, αρκετές περιπτώσεις εντάσσονται τώρα στις διαταραχές «αυτιστικού φάσματος». Εμφανίζεται πολύ πιο συχνά στα αγόρια, σε μια αναλογία 3-4 αγόρια προς 1 κορίτσι. Δεν κάνει διάκριση από πλευράς φυλής, κουλτούρας ή κοινωνικής τάξης.  Με βάση αυτά τα δεδομένα, υπολογίζεται πως στην Ελλάδα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 4.000 έως 5.000 παιδιά και ενήλικα άτομα με κλασικό Αυτισμό και 20.000 έως 30.000 με αυτιστικού τύπου διαταραχές ανάπτυξης.

Χαρακτηριστικά αυτισμού

Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές

42-19599716.jpgΓίνεται σήμερα πλατειά αποδεκτό ότι οι διαταραχές που περιλαμβάνονται στο φάσμα του Αυτισμού («Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές») στα διεθνή τρέχοντα συστήματα ταξινόμησης είναι νευροψυχιατρικές καταστάσεις που εμφανίζουν μεγάλη ποικιλία έκφρασης και που προκύπτουν από πολυπαραγοντικές αναπτυξιακές δυσλειτουργίας του κεντρικού νευρικού συστήματος.

Οι διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές είναι συχνότερες στον παιδικό πληθυσμό από ορισμένες ευρύτερα γνωστές διαταραχές όπως ο διαβήτης ή το σύνδρομο Down. Επιδημιολογικές μελέτες δείχνουν ότι η επίπτωση κυμαίνεται μεταξύ 2 έως 6 στα 1.000 παιδιά . Mπορούν να διαγνωστούν από την ηλικία των 3 ετών, και σε μερικές περιπτώσεις ακόμα και από την ηλικία των 18 μηνών. Η εμφάνιση οποιουδήποτε συμπτώματος των αναπτυξιακών διαταραχών αποτελεί λόγο αξιολόγησης του παιδιού από ειδικευμένο επαγγελματία στις αναπτυξιακές διαταραχές. Έτσι, το άτομο με κάποια από αυτές τις διαταραχές μπορεί να παρουσιάζει έντονα μειωμένη ικανότητα για κοινωνική αλληλεπίδραση, για συναισθηματική αμοιβαιότητα ή για επικοινωνία, να εμφανίζει στερεότυπη συμπεριφορά και στερεότυπα ενδιαφέροντα.

Σε ορισμένες περιπτώσεις, το παιδί φαίνεται ‘διαφορετικό’ από τη στιγμή της γέννησής του, δεν ανταποκρίνεται στους ανθρώπους ή εστιάζει την προσοχή του σε ένα αντικείμενο για πολύ ώρα, και στις περισσότερες περιπτώσεις η ανάπτυξη δεν είναι φυσιολογική. Όταν ένα βρέφος ξαφνικά γίνεται σιωπηλό, αποσύρεται, αυτό-τραυματίζεται ή είναι αδιάφορο απέναντι στους άλλους, όλα αυτά σηματοδοτούν κάποιο πρόβλημα. Έρευνες έχουν δείξει ότι οι γονείς είναι συνήθως σωστοί όταν παρατηρούν αναπτυξιακά προβλήματα, αν και μπορεί να μην συνειδητοποιούν την ακριβή φύση ή το βαθμό του προβλήματος.

http://www.autismgreece.gr/index.php

<a href=»index.php»>Ελληνική Εταιρία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων (Ε.Ε.Π.Α.Α.)</a>

————————————————————————————————————————————————-

Πρώτα σημάδια του αυτισμού

 

————————————————————————————————————————————————-

 

  • ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΥΤΙΣΜΟ

 

Ο αυτισμός στην Ελλάδα έχει καταντήσει να είναι αποκλειστικά η εικόνα του αυτιστικού παιδιού, και ειδικά του παιδιού με τον ονομαζόμενο «βαρύ» αυτισμό! Δυστυχώς αυτή η εικόνα δεν είναι μόνο λανθασμένη, αλλά και ελλιπής! Λανθασμένη διότι ο αυτισμός δεν είναι μόνο οι «βαριές» μορφές που αναγνωρίζονται και διαγιγνώσκονται εύκολα, αλλά και πολλές άλλες ονομαζόμενες «ήπιες» ή «ελαφριές» μορφές όπως ο Υψηλής Λειτουργικότητας Αυτισμός (ΥΛΑ) και το Σύνδρομο Asperger.

Αυτές οι «ελαφριές» μορφές όπως το Asperger και ο ΥΛΑ είναι που κουβαλάνε και το βάρος του αυτισμού σε μια κατάσταση αφάνειας και άγνοιας του κοινού για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε! Εξ’ ου και η ελλιπής εικόνα του αυτισμού.  Κυρίως επειδή ο αυτισμός είναι συνδεδεμένος με την δυσκολία ή αποχή της επικοινωνίας, όταν ένας αυτιστικός με ΥΛΑ ή Asperger δεν δείχνει να έχει αυτές τις τόσο στερεοτυπικές αδυναμίες θεωρείται λιγότερο ή και καθόλου αυτιστικός! Σ’ αυτό το πρόβλημα λοιπόν πέφτουν και πολλοί από τους ενήλικες με αυτισμό! Επειδή έχουμε καταφέρει, λόγω ηλικίας, εμπειρίας ζωής, και προσπάθειας επιβίωσης να καλύψουμε τα «αυτιστικά» μας, τις δυσκολίες μας, τις ανεπάρκειες μας, δεν μοιάζουμε αρκετά αυτιστικοί ώστε να διαγνωστούμε και να έχουμε έτσι την βοήθεια και συμπαράσταση που χρειαζόμαστε.

«Ήμουν πολύ διαφορετικός από τα άλλα παιδιά.», λέει ο  Alex Plank, φοιτητής επί πτυχίο, του πανεπιστημίου George Mason, «Πολύ διαφορετικός.». Είπε πως πάντα ήξερε  ότι δεν ήταν ένα κανονικό παιδί. Πάλευε για να κοινωνικοποιηθεί με τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας του. Έτσι, όταν στα εννιά του χρόνια διαγνώσθηκε με μια μορφή αυτισμού, το λεγόμενο σύνδρομο Asperger, πολλά πράγματα βρήκαν την εξήγησή τους, αλλά το μέλλον του έμεινε αβέβαιο. «Δε νομίζω πως ούτε οι γονείς μου ούτε κι οι επαγγελματίες ήξεραν πως θα ήταν το μέλλον μου,» λέει ο Plank. «Ακόμη και στο λύκειο οι γονείς μου δεν ήξεραν αν θα αποφοιτούσα, γιατί την περίοδο εκείνη, ένιωθα τόσο απομονωμένος που έπεσα πραγματικά σε κατάθλιψη. «Ο Plank είναι τώρα 22. Θα αποφοιτήσει την ερχόμενη άνοιξη. Ανήκει στο πρώτο μεγάλο κύμα παιδιών που διαγνώσθηκαν κάτω από το πέπλο του αυτισμού, που προχώρησαν πέρα από το λύκειο.

Συμβουλές 

• Να προσφέρετε ένα αναμενόμενο και ασφαλές περιβάλλον.

• Να μειώσετε τις αλλαγές.

• Να προσφέρετε μια συνεπή καθημερινή ρουτίνα: Το παιδί με σύνδρομο Asperger πρέπει να καταλάβει την ρουτίνα της κάθε μέρας και να ξέρει τι προσμένει για να μπορεί να συγκεντρωθεί στο καθήκον του.

• Να αποφεύγετε εκπλήξεις:

Να προετοιμάσετε το παιδί πολύ λεπτομερώς και εκ των προτέρων για ειδικές δραστηριότητες, τροποποιημένα προγράμματα ή όποια άλλη αλλαγή στην ρουτίνα του όσο μικρή και να είναι.

• Να καθησυχάσετε φόβους για το άγνωστο εκθέτοντας το παιδί σε νέες δραστηριότητες, δασκάλους, αίθουσα, σχολείο, κατασκήνωση και ου το καθεξής και όσο το συντομότερο γίνεται για να μην υπάρχει υπερβολική ανησυχία από το παιδί. Για παράδειγμα, όταν ένα παιδί με σύνδρομο Asperger πρέπει να αλλάξει σχολείο, πρέπει να συναντήσει τους καινούργιους δασκάλους, να δει το καινούργιο σχολείο και να πληροφορηθεί για το νέο του πρόγραμμα πολύ πριν την υλοποίησή του. Οι εργασίες από το παλιό σχολείο μπορεί να προσκομισθούν για τις πρώτες μέρες ώστε η ρουτίνα για να εξοικειωθεί το παιδί με το νέο περιβάλλον. Ο καινούργιος δάσκαλος μπορεί να μάθει για τα ενδιαφέροντα του παιδιού και να έχει σχετικά βιβλία ή διαθέσιμες δραστηριότητες για την πρώτη μέρα του παιδιού.)

Διαταραχή στην κοινωνική αλληλεπίδραση

Τα παιδιά με σύνδρομο Asperger δείχνουν μια ανικανότητα στην κατανόηση πολύπλοκων κανόνων της κοινωνικής αλληλεπίδρασης όπως:

  • είναι αφελή
  • πολύ εγωκεντρικά˙
  • μπορεί να μην τους αρέσει η σωματική επαφή
  • μιλάνε προς τους ανθρώπους και όχι μαζί τους
  • δεν καταλαβαίνουν ανέκδοτα, ειρωνεία ή μεταφορές
  • χρησιμοποιούν μονότονο ή μονοκόμματο, αφύσικο τόνο φωνής
  • χρησιμοποιούν ακατάλληλα βλέμματα και γλώσσα του σώματος
  • είναι αναίσθητα και τους λείπει η διπλωματικότητα
  • παρερμηνεύουν κοινωνικές υποδείξεις
  • δεν μπορούν να κρίνουν την «κοινωνική απόσταση»
  • παρουσιάζουν φτωχή ικανότητα να αρχίσουν και να κρατήσουν μια συζήτηση
  • έχουν αναπτύξει καλά την ομιλία τους, αλλά έχουν φτωχή επικοινωνία
  • μερικές φορές τα χαρακτηρίζουν «μικρούς δασκάλους» επειδή το στυλ ομιλίας τους είναι τόσο ώριμο και σχολαστικό
  • τα εκμεταλλεύονται με ευκολία (δεν καταλαβαίνουν ότι κάποιες φορές κάποιοι λένε ψέματα ή τα κοροϊδεύουν)
  • και συνήθως έχουν την επιθυμία να είναι μέρος του κοινωνικού κόσμου