ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ

ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ: οι προεκτάσεις

του Θεοφάνη Κουβούνα

Γεωπόνου – Εκπαιδευτικού

Πέρασε ένας χρόνος και ένα καλοκαίρι από την ημέρα που το νέο Μουσείο της Ακρόπολης δέχτηκε τους πρώτους  – τυχερούς – επισκέπτες.

Οι συνοδοί με ευγένεια εξηγούσαν στους παρευρισκόμενους ότι η είσοδος δεν επιτρέπεται σε όσους δεν δήλωσαν μέσω Internet την πρόθεσή τους να το επισκεφτούν. Απ’ τη Λάρισα εμείς, απ’ την Κίνα κάποιοι άλλοι, όλοι στην είσοδο του Μουσείου απολαμβάναμε τη στιγμή! Βρήκαμε και την ευκαιρία να περιπλανηθούμε για λίγο στη γειτονιά. Το τηλεοπτικό συνεργείο δεν σταμάτησε να ρωτάει τους επισκέπτες και να καταγράφει τις απόψεις τους.

Από τότε γράφτηκαν και ειπώθηκαν πολλά… οι λαμαρίνες, ασχήμιες περιμετρικά του κτηρίου, ο όροφος του Παρθενώνα έτσι, τα μοναδικά εκθέματα ανάμεσα σε κακής αισθητικής κολόνες, οι κρυμμένες επιγραφές στα σπουδαιότερα εκθέματα της κλασσικής αρχαιότητας, η αδυναμία να κινηθούν τα εκπαιδευμένα σκυλιά-συνοδοί και γενικά όλα στραβά και ανάποδα! Χρειάστηκε άλλη μια Δευτέρα να μάθω πως δεν λειτουργεί και μια τρίτη και φαρμακερή φορά που δεν με σταμάτησε τίποτα και έκανα θεαματική είσοδο…

Ακολουθώντας μια πομπή Παναθηναίων σιγά-σιγά ανηφόρισα προσέχοντας στα αριστερά μου τους Σιληνούς και τις Xορεύτριες ωσότου αντίκρισα τις Kαρυάτιδες, τα ξέχασα όλα και έμεινα στη θέση μου … λες και θα διάλεγα Νύφη!

Η μια καλύτερη απ’ την άλλη. Συμφώνησε και  η αρχαιολόγος.. η πίσω αριστερά ήταν μοναδικής τέχνης.. ντύμα, υποδήματα στάση κόμη… μοναδικά, ίσως επειδή ακριβώς, ήταν πίσω!  Τα εκθέματα είναι γενικά στενάχωρα.. όμως χρειάζονται χρόνο. Θα δείξουν από μόνα τους και θα βρουν τη θέση τους στο χώρο του Μουσείου. Σίγουρα το πρόβλεψαν οι δημιουργοί τους!

Για τον Παρθενώνα ειδικά, γνωρίζουμε το περιεχόμενο και τη θέση των γλυπτών του, από τις γκραβούρες ξένου περιηγητή. Υπάρχουν αντίγραφα όλων σχεδόν Τα πρωτότυπα τα χαίρονται άλλοι!!

Με το που βγαίνεις στο αίθριο, η έκπληξη έρχεται από απέναντι… είσαι εσύ και ο Παρθενώνας στο βράχο. Δεν μεσολαβεί τίποτα άλλο! Έφυγαν εξάλλου οι γερανοί κι οι ανυψωτικές μηχανές κι οι τηνιακοί μαστόροι, που σημαίνει ότι η αποκατάσταση ολοκληρώθηκε…

Τότε, στο Μουσείο σύγχρονης τέχνης στην Άνδρο υπήρχε έκθεση έργων του Βέλγου ζωγράφου Paul Delvaux.

όλες μαζί -και η κλεμμένη- φεύγουν φαίνεται κρυφά από το μουσείο της Ακρόπολης και το Βρετανικό και έρχονται εδώ κι εκεί για τις ανάγκες της εποχής μας. Σήμερα κράτησαν στα κεφάλια με τις περίτεχνες κόμες τις προεκτάσεις της μοναδικής τέχνης του Delvaux.(Βιβλίο επισκεπτών10-8-2009).

Πιο κάτω βρίσκεται το σπίτι της Οικογένειας Καραγάτση. Απόλαυσα τον καφέ μου στο Καφενείο του Μουσείου και κατηφόρισα τα σκαλοπάτια για να δω αν είναι η Κα Μαρίνα Καραγάτση στο σπίτι..

Έχει εκδοθεί ήδη το βιβλίο της το ευχαριστημένο ή οι δικοί μου άνθρωποι και μαθαίνω ότι το Μουσείο φιλοξένησε έκθεση έργων της μητέρας της. Ήθελα να συνδέσω την παρουσία μου στη χώρα με την Λάρισα, αφού αρκετά καλοκαίρια έρχομαι συνέχεια και δεν πρόσεξα ότι κάποιοι άλλοι Λαρισαίοι είναι από χρόνια εδώ!

Κοντοστέκομαι και ακούω την συνομιλία μιας μικρής με τη μαμά της.  Την κράταγε απ’ το χέρι:

Πάμε …

Γιατί;

Θα έρθουμε στις πέντε που ανοίγει πάλι..

Καλά.. και ποιος είναι αυτός ο Delvaux…

Είναι ένας ζωγράφος που χρησιμοποίησε τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό στα έργα του με έναν ιδιαίτερο τρόπο…ονειρικό…

και η μικρούλα…  Α! μάλιστα.

Δεν είχα λόγια για την μικρή. αλλά κυρίως για τη μαμά.. Εύγε! Εξάλλου, μάλλον τα Μουσεία είναι κατεξοχήν χώροι εκπαίδευσης και όχι τα Σχολεία Έτσι προκύπτει και η πολυσυζητημένη τελευταία αυτομόρφωση!!!

ΣΗΜ. Αυτό το καλοκαίρι το Μουσείο φιλοξένησε για πρώτη φορά παγκόσμια έργα του Αμερικανό-Ιάπωνα γλύπτη..¨ Isamu Noguchi. Τα μάρμαρα που προτιμούσε ήταν το Παριανό και το Πεντελικό..Για το λόγο αυτό επισκεπτόταν την Ελλάδα συχνά. Παριανό ήταν το Μάρμαρο στη σκεπή που Παρθενώνα και άφηνε το φως της μέρας να περνάει μέσα και βέβαια πολλά από τα εκθέματα του μουσείου της Ακρόπολης είναι από Πεντελικό μάρμαρο!!!!

Αφήστε μια απάντηση