scott-kelly-one-year-mission-nasa-iss-05_1-710×455
NASA: το πείραμα των πανομοιότυπων διδύμων

Τον περασμένο Μάρτιο, ο αστροναύτης της NASA Scott Kelly, επέστρεψε στη Γη αφού πέρασε σχεδόν έναν χρόνο στο διάστημα.

Κατά τη διάρκεια των 340 ημερών του επί του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού (ISS), οι επιστήμονες -εκτός από τον ίδιο- παρατηρούσαν επίσης και τον πανομοιότυπο δίδυμο αδελφό του Scott, τον Mark Kelly, ο οποίος είχε μείνει στην Γη.

Στόχος τους ήταν να δουν τις αλλαγές στο ανθρώπινο σώμα που θα μπορούσαν να σχετίζονται με τη διαστημική πτήση.

Ο Scott και ο Mark αποτέλεσαν τέλεια υποκείμενα για αυτό το πείραμα, καθώς έχουν το ίδιο DNA. Αυτό σημαίνει ότι οι επιστήμονες είχαν την σπάνια ευκαιρία να συγκρίνουν άμεσα τις αλλαγές στα γονίδια του Scott με τις αλλαγές στα γονίδια του Mark, κατά την ίδια χρονική περίοδο.

Οι επιστήμονες γνωρίζουν ήδη ότι η ζωή σε ένα περιβάλλον χωρίς βαρύτητα, για έξι μήνες ή λιγότερο, μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στο ανθρώπινο σώμα, όπως τη συρρίκνωση των μυών ή την αναστάτωση του κύκλου του ύπνου. Όμως, οι επιπτώσεις της μακροχρόνιας έκθεσης στο διάστημα είναι λιγότερο γνωστές.

Τα αποτελέσματα της έρευνας της NASA, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την προετοιμασία μελλοντικών αποστολών στο διάστημα.

Οι ερευνητές εξακολουθούν να επεξεργάζονται τα δεδομένα, αφού έλαβαν βιολογικά δείγματα από κάθε δίδυμο πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τη διαστημική αποστολή του Scott.

Μπορεί να υπάρξει κάποιο χρονικό διάστημα πριν δημοσιευθούν τα πλήρη αποτελέσματα της μελέτης, λόγω του όγκου και της ευαισθησίας των δεδομένων-μερικά από τα οποία οι δίδυμοι μπορεί να θέλουν να παραμείνουν ιδιωτικά- σύμφωνα με την επιθεώρηση Nature.

Αποτέλεσμα εικόνας για nasa twins study

Μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα αποτελέσματα μέχρι στιγμής:

Τα τελομερή του Scott επιμηκύνθηκαν και στη συνέχεια επανήλθαν στο φυσιολογικό. Τα τελομερή του Scott, ή αλλιώς τα «πώματα» στο τέλος των χρωμοσωμάτων, μεγάλωσαν σε μήκος σε σχέση με του αδερφού του ενώ ήταν στο διάστημα- ωστόσο επανήλθαν στο κανονικό τους μήκος μόλις επέστρεψε στο σπίτι.

«Συνέβη ακριβώς το αντίθετο από αυτό που πιστεύαμε», δήλωσε η Susan Bailey, βιολόγος ακτινοβολίας στο Colorado State University στο Fort Collins. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα μικρότερα τελομερή σχετίζονται γενικά με το γήρας. Οι επιστήμονες εξακολουθούν να μελετούν τι σημαίνει αυτό. Θα μπορούσε όμως να συνδεθεί με την αυξημένη άσκηση και την κατανάλωση λιγότερων θερμίδων στο διάστημα, σύμφωνα με τη NASA.

Τα επίπεδα μεθυλίωσης του Scott μειώθηκαν. Το επίπεδο μεθυλίωσης, μια διαδικασία που μπορεί να αλλάξει τη δραστηριότητα ενός τμήματος του DΝΑ χωρίς να αλλάξει η αλληλουχία του, μειώθηκε στα λευκά αιμοσφαίρια του Scott κατά τη διάρκεια της πτήσης και αυξήθηκε στον Mark κατά τα μέσα της μελέτης.

«Τα συγκεκριμένα αποτελέσματα θα μπορούσαν να υποδεικνύουν γονίδια που είναι πιο ευαίσθητα σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον, είτε στη Γη είτε στο διάστημα», σύμφωνα με τη NASA.

Οι δίδυμοι εμφάνισαν διάφορα βακτήρια του εντέρου που βοηθούν στην πέψη, καθ ‘όλη τη διάρκεια του έτους. Αυτό πιθανώς είναι αποτέλεσμα των διαφορετικών διαιτολογίων και περιβαλλόντων, σύμφωνα πάντα με τη NASA.

Οι επιστήμονες αναζητούν αυτό που ονομάζουν «διαστημικό γονίδιο». Οι ερευνητές βρήκαν περισσότερα από 200.000 μόρια RNA που παρουσίαζαν διαφορές μεταξύ των αδελφών. Είναι φυσιολογικό τα δίδυμα να έχουν μοναδικές μεταλλάξεις στο γονιδίωμά τους, αλλά οι επιστήμονες «μελετούν προσεκτικά το εάν ένα ‘διαστημικό γονίδιο’ θα μπορούσε να ενεργοποιηθεί ενώ ο Scott βρισκόταν στο διάστημα», σύμφωνα με τη NASA.

NASA: το πείραμα των πανομοιότυπων διδύμων