Σχέδιο δράσης για το Πρόγραμμα Ευ Ζην

ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΡΑΣΗΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ-ΒΑΡΕΙΑΣ

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ  2021-2022

Σχολική μονάδα Δημοτικό Σχολείο
Αριθμός τμημάτων 6
Αριθμός μαθητών/μαθητριών σχολικής μονάδας 125
Αριθμός εκπαιδευτικών σχολικής μονάδας 17
Αριθμός εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στα Εργαστήρια δεξιοτήτων 11

 

 

Ζωκαλύτερα–ΕυΖην ΦροντίζωτοΠεριβάλλον ΕνδιαφέρομαικαιΕνεργώΚοινωνικήΣυναίσθησηκαιΕυθύνη ΔημιουργώκαιΚαινοτομώΔημιουργικήΣκέψηκαιΠρωτοβουλία
1.    ΥΓΕΙΑ: Διατροφή – Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

2.    Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη

3.    Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

1.    ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

2.    Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία – Πρόληψη

3.    Γνωρίζω το σώμα μου – Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

1.    Ανθρώπινα δικαιώματα

2.    Εθελοντισμός διαμεσολάβηση

3.    Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

 

1.    STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική

2.    Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

 

       

 

 

 

 

 

Βασικός προσανατολισμός του ετήσιου Σχεδίου Δράσης (Πλεονεκτήματα-μειονεκτήματα)

 

Το όραμά μας  

Με τη φετινή εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, το βασικό όραμα της Σχολικής μας Μονάδας διαμορφώνεται σύμφωνα με το θεωρητικό πλαίσιο που διατρέχει το σύνολο του συγκεκριμένου αυτού προγράμματος. Στο επίκεντρο του οράματός μας βρίσκεται η επιδίωξη επιτυχούς καλλιέργειας των Δεξιοτήτων του 21ου αιώνα στις 3 βασικές κατηγορίες, στις οποίες αυτές διακρίνονται: α. δεξιότητες μάθησης (κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία και επικοινωνία) , β. δεξιότητες αλφαβητισμού (ιδιαιτέρως ψηφιακού εγγραμματισμού) και γ. δεξιότητες ζωής (ευελιξία, ηγεσία, ανάληψη πρωτοβουλίας και παραγωγικότητα). Παράλληλα, στο επίκεντρο του οράματός μας βρίσκεται η ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων. Θεωρούμε ότι ο δυναμικός συνδυασμός όλων των προαναφερθέντων στοιχείων αποτελεί για τους μαθητές και τις μαθήτριες το κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο για την προσωπική τους ευημερία και ευεξία αλλά και για τη μελλοντική εξέλιξή τους σε αυτόνομα, ενεργά και παραγωγικά μέλη της κοινωνίας.

 

Στόχοιτηςσχολικήςμονάδαςσεσχέσημετιςτοπικέςκαιενδοσχολικέςανάγκες Σε άμεση συνάρτηση με το όραμα της Σχολικής μας Μονάδας, όπως αυτό περιγράφηκε στην προηγούμενη ενότητα του παρόντος Σχεδίου Δράσης, οι στόχοι του σχολείου σε σχέση με τις τοπικές και ενδοσχολικές ανάγκες θα εστιάσουν στα εξής:

·         στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και γόνιμης συνεργασίας τόσο μεταξύ των νηπίων όσο και μεταξύ των εκπαιδευτικών

·         στην καλλιέργεια των βασικών δεξιοτήτων του προγράμματος «Εργαστήρια Δεξιοτήτων», όπως αυτές περιγράφηκαν στην προηγούμενη ενότητα, με απώτερο στόχο την ολιστική ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών και μαθητριών.

·         στην ευαισθητοποίηση των μαθητών και μαθητριών για θέματα ζωτικής σημασίας, που αφορούν τόσο το ανθρωπογενές και το φυσικό μας περιβάλλον όσο και την προστασία του πλανήτη μας

·         στη συνειδητοποίηση της ανάγκης μετάβασης από το «εγώ» στο «εμείς» καθώς και στη συνακόλουθη κινητοποίηση των μαθητών και μαθητριών και την ανάληψη δράσης για το κοινό καλό

·         στην ανάπτυξη και εδραίωση αξιών όπως η συνεργασία, ο σεβασμός στη γνώμη του άλλου, η αγάπη για τον πλησίον, η αλληλεγγύη και η αποδοχή της διαφορετικότητας.

·         στην εξοικείωση των νηπίων με τις Νέες Τεχνολογίες και τα ψηφιακά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα

 

Ο ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ  ΑΝΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ
   
ως προς τη  Θεματική Ενότητα

Ζω καλύτερα- Ευ ζην

Α΄ Τάξη

Θέμα: Κυκλοφοριακή Αγωγή

Τίτλος : Μαθαίνω να κυκλοφορώ

Στόχοι που θέτουμε:

·
Η ανάπτυξη κυκλοφοριακής συνείδησης
Η γνωριμία με τα είδη σήμανσης και τις κατηγορίες
πινακίδων
Η επαφή με θέματα κυκλοφοριακής αγωγής και
ασφάλειας
Η συνειδητοποίηση της συχνότητας και σοβαρότητας
των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα

Β΄τάξη

Θέμα Ψυχική και Συναισθηματική  Υγεία

Τίτλος : Ο μαγικός κόσμος της τάξης μας

 

Σκοπός του προγράμματος:

·         η πρωτογενής πρόληψη των προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον

·         προαγωγή της ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης και προσαρμογής των μαθητών/τριών

·         η ανάπτυξη της αίσθησης της κοινότητας

·         η δημιουργία  ευχάριστου  σχολικού κλίματος

·         η βελτίωση της ποιότητας  των διαπροσωπικών σχέσεων μέσα στο σχολικό περιβάλλον

 

Γ΄τάξη

Θέμα : Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση

Τίτλος : Το σώμα μου ένα θαύμα που αγαπώ , φροντίζω και προστατεύω

Σκοπός του προγράμματος:

·         είναι η γνωριμία των παιδιών με το σώμα τους

·         η σωστή εκμάθηση της ονομασίας όλων των μερών του σώματος

·         η προστασία του εαυτού τους από τη σεξουαλική βία

 

Δ΄τάξη

Θέμα : Διατροφή

Τίτλος : Μαθαίνω να τρέφομαι σωστά

Σκοπός του προγράμματος αναλυτικά :

·         Να επικοινωνούν σωστά

·         Να σέβονται τους άλλους

·         Να καλλιεργούν κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης

·         Να παρουσιάζουν σε όλη την τάξη τις ιδέες τους σχετικά με τις τροφές

·         Να ξεχωρίσουν τι κάνει μία τροφή πιο υγιεινή σε σχέση με κάποια άλλη

·         Να ανακαλύψουν γιατί τα ανθυγιεινά τρόφιμα έχουν συνήθως πιο όμορφη εμφάνιση σε σχέση με τα υγιεινά

·         Να κατηγοριοποιηθούν σε δύο ομάδες της υγιεινής και ανθυγιεινής διατροφής και να συνεργαστούν στην ομάδα τους

·         Να δημιουργήσουν την πυραμίδα της διατροφής

·         Να δημιουργήσουν κολλάζ υγιεινών και ανθυγιεινών τροφών

·         Να ανακαλύψουν ότι τρόφιμα τα οποία μπορεί να μην προτιμούσαν μπορούν να γίνουν λαχταριστά και να τα επιλέγουν

·         Να ταξινομήσουν και να απορρίψουν τις μη “κατάλληλες” τροφές

·         Να επιλέγουν στην καθημερινότητά τους πιο “υγιεινά” τρόφιμα

·         Να αντιληφθούν τη σημασία της υγιεινής διατροφής για την διατήρηση της καλής σωματικής υγείας, ανάπτυξης και πνευματικής διαύγειας

·         Να μπορούν να δημιουργήσουν στο σπίτι τους με την οικογένειά τους ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής το οποίο θα εμπεριέχει πολλές βασικές κατηγορίες τροφίμων

·         Να αντιληφθούν την αξία της ελιάς και του ελαιολάδου που παράγεται στην περιοχή μας

·         Να αντιληφθούν ότι η συνδρομή και των μαθητών στην παρασκευή των φαγητών με την συμβολή της οικογένειάς τους μπορεί να γίνει μία διασκεδαστική διαδικασία και παράλληλα έτσι να μπορούν να εκτιμήσουν ένα υγιεινό τρόφιμο επιλέγοντας πιο ποιοτικά υλικά

·         Να μάθουν ότι οι διατροφικές συνήθειες κάθε κοινωνίας λαού είναι διαφορετικές. Εξαρτώνται άμεσα από τη θρησκεία και την κουλτούρα κάθε χώρας.

·         Να μάθουν το οικολογικό αποτύπωμα της διατροφής τους και μαθαίνουν πώς να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων αλλά και χρήσιμες τεχνικές ανακύκλωσης, όπως η κομποστοποίηση.

Ε ΄τάξη

Θέμα : Ψυχική Υγεία

Τίτλος: Γίνομαι καλύτερος- Σέβομαι τους γύρω μου και σέβομαι τον εαυτό μου

Σκοπός του προγράμματος :

 

·Να επικοινωνούν σωστά

·Να σέβονται τους άλλους

·Να καλλιεργούν κλίμα αμοιβαίας εμπιστοσύνης

·Να παρουσιάζουν σε όλη την τάξη τον εαυτό τους

·Να μάθουν να είναι ενεργοί ακροατές

·Να δημιουργήσουν σχέσεις αλληλεπίδρασης

·Να αναγνωρίσουν τη διαφορετικότητα και κατανοήσουν την έννοια αυτής

·Να αναγνωρίσουν την αξία της διαφορετικότητας

·Να αντιλαμβάνονται τη μοναδικότητα που έχει ο κάθε άνθρωπος ως οντότητα

·Να αναγνωρίζου τα θετικά και τα αρνητικά συναισθήματά και στάσεις τους ενισχύοντας τα πρώτα

 

Στ ΄τάξη

Θέμα : Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση

Τίτλος : Η πορεία των σχέσεων χθες και σήμερα

Στόχος του προγράμματος :

·         η εκπαίδευση και η ενημέρωση των μαθητών/τριών σε θέματα που αφορούν τις εφηβικές σχέσεις με τη ματιά της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, έτσι όπως αυτές διαμορφώνονται σε βάθος χρόνου από το χθες στο σήμερα.

·         η σύνδεση με το χθες, με το κλίμα που διακατείχε τις σχέσεις

·         η καταγραφή  των διαφορών με το σήμερα.

·         η κατανόηση  των διεργασιών που διατρέχουν τις εφηβικές σχέσεις.

·         η συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες και τον στενό οικογενειακό κύκλο

 

 

Αναμενόμενο όφελος ως προς το σχολικό κλίμα Για τη σχολική κοινότητα το όφελος θα είναι πολλαπλάσιο, καθώς θα εμπλουτιστεί το ψηφιακό αποθετήριο από τις δράσεις που θα κοινοποιηθούν στην εκπαιδευτική κοινότητα.

Η συνεργασία, η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη και η επικοινωνία, που αποτελούν βασικούς πυλώνες του προγράμματος, θα αποτελέσουν σημαντικούς άξονες αναφοράς μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας οδηγώντας σε ενδιαφέροντα εκπαιδευτικά αποτελέσματα-προϊόντα συλλογικής προσπάθειας.

 

   
Ειδικότερα οφέλη Στα ειδικότερα οφέλη της εφαρμογής και υλοποίησης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων συγκαταλέγεται το μεγάλο εύρος δεξιοτήτων (νου, μάθησης, ζωής, κοινωνικών, συναισθηματικών, τεχνολογίας) που καλλιεργούνται και διατρέχουν όλους τους θεματικούς κύκλους, με αποτέλεσμα σταδιακά η μάθηση να εκπορεύεται αλλά και να βασίζεται αποκλειστικά στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των ίδιων των μαθητών.

 

Αντίκτυπο στην τοπική κοινότητα
Από τη διάχυση των αποτελεσμάτων των επιμέρους δράσεων ανά θεματικό κύκλο, θα υπάρξει συνολική ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινότητας για ζητήματα που αφορούν το σύνολο της κοινωνίας, ελπίζοντας ότι η ενημέρωση θα λειτουργήσει ενισχυτικά στην ανάληψη ατομικής ευθύνης αλλά και πρωτοβουλιών για τη βελτίωση των θεμάτων που η Σχολική Μονάδα θα επεξεργαστεί στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Προσαρμογές για τη συμμετοχή και την ένταξη όλων των μαθητών

 

Οι προσαρμογές που θα βοηθήσουν στη συμμετοχή και ένταξη όλων των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία κατά τη διάρκεια της υλοποίησης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, αφορούν κυρίως τη διδακτική προσέγγιση. Θα αξιοποιηθεί ένα πλήθος στρατηγικών διδασκαλίας, που αξιοποιώντας εποπτικό και ψηφιακό υλικό, βιωματικές δράσεις, τέχνες και θεατρικό παιχνίδι, θα επιδιώξει να συμπεριλάβει όλους τους μαθητές, συνεκτιμώντας τον ρυθμό και το προφίλ μάθησης του καθενός.

 

Φορείς και άλλες συνεργασίες που θα εμπλουτίσουν το σχέδιο δράσης ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΠΝΟΗ

 

Τελικά προϊόντα που θα στο τέλος του σχολικού έτους Έκθεση με έργα των μαθητών
Εκπαιδευτικό υλικό και εργαλεία  που χρησιμοποιήθηκαν εκτός της Πλατφόρμας των Εργαστήρια Δεξιοτήτων του ΙΕΠ.  

1) Πες μου το φύλο σου να σου πω τι να κάνεις. (minedu.gov.gr)

2) Photodentro-iCreate