Η ΣΤΑΣΗ ΤΩΝ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΕ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Επιτρέπεται ο καθηγητής να κάνει ρατσιστικά σχόλια για μαθητές ή να μένει
αδιάφορος σε φαινόμενα ρατσιστικής βίας και bullying ανάμεσα σε μαθητές;
Όχι. Καταρχάς δεν επιτρέπεται να κάνει μειωτικά σχόλια για τους μαθητές ή
να κάνει διακρίσεις εις βάρος τους. Η συμπεριφορά αυτή θεωρείται ανάρμο-
στη και τιμωρείται. Επιπλέον ο καθηγητής οφείλει να προστατεύει τους μα-
θητές από οποιαδήποτε απειλή ή άσκηση βίας σε βάρος τους. Από το 2012
έχει οριστεί η 6η Μαρτίου ως «Πανελλήνια σχολική μέρα κατά της βίας στο
σχολείο» προκειμένου να εξαλειφθούν από τα σχολεία τέτοια φαινόμενα.
Σύμβαση Δικαιωμάτων του Παιδιού (Ν. 2101/1992), άρθρο 2
«1. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη υποχρεούνται να σέβονται τα δικαιώματα, που ανα-
φέρονται στην παρούσα Σύμβαση και να τα εγγυώνται σε κάθε παιδί που υπά-
γεται στη δικαιοδοσία τους, χωρίς καμία διάκριση φυλής, χρώματος, φύλου,
γλώσσας, θρησκείας, πολιτικών ή άλλων πεποιθήσεων του παιδιού ή των γο-
νέων του ή των νόμιμων εκπροσώπων του ή της εθνικής, εθνικιστικής ή κοι-
νωνικής καταγωγής τους, της περιουσιακής τους κατάστασης, της ανικανότητάς
τους, της γέννησής τους ή οποιασδήποτε άλλης κατάστασης.
2. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη παίρνουν όλα τα κατάλληλα μέτρα ώστε να προστα-
τεύεται αποτελεσματικά το παιδί έναντι κάθε μορφής διάκρισης ή κύρωσης, βα-
σισμένης στη νομική κατάσταση, στις δραστηριότητες, στις εκφρασμένες
απόψεις ή στις πεποιθήσεις των γονέων του, των νόμιμων εκπροσώπων του ή
των μελών της οικογένειάς του»
«Οι σημαντικότεροι παράγοντες προκειμένου να επιτευχθεί η επιδιωκόμενη μεί-
ωση της σχολικής βίας είναι οι ακόλουθοι (…):
● Παρακολούθηση και προστασία των μελών της σχολικής κοινότητας από
19οποιαδήποτε απειλή ή άσκηση βίας σε βάρος τους. Κάθε εκπαιδευτικός ή μα-
θητής θα πρέπει να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του ή τα παράπονά του και
εφόσον χρειάζεται, να λαμβάνει εγγυήσεις για την αποτροπή της επανάληψης
βλαπτικών συμπεριφορών.
● Καθιέρωση διαδικασιών ακρόασης με την συνδρομή του Προϊσταμένου Επι-
στημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, όταν εκδηλώνεται ένα περιστατικό
βίας και ανάθεση ρόλων συμβούλων σε εκπαιδευτικούς με ειδικές γνώσεις και
δεξιότητες, ώστε να δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές να εξηγούν τις συμπε-
ριφορές τους, να εκφράζουν τις απόψεις τους, να επικοινωνούν ύστερα από την
εκδήλωση βίαιων ενεργειών και να γίνεται προσπάθεια συμφιλίωσης μεταξύ
των εμπλεκόμενων.
● Επιβολή κυρώσεων ύστερα από προσεκτική ακρόαση των μερών και με την
συνδρομή του Σχολικού Συμβούλου αλλά και του Προϊσταμένου Επιστημονικής
και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, όπου αυτή κρίνεται αναγκαία. (…)»