Οι υποψηφιότητες, οι προβλέψεις και ο απολογισμός της σεζόν

Θεσμός πλέον για το ελληνικό σινεμά, τα 4α ακαδημαϊκά βραβεία μάς θυμίζουν ότι αφήσαμε πίσω (ακόμη) μία αμήχανη χρονιά, παρόλο που οι ταινίες μας ξεπέρασαν σε προσέλευση τους ένα εκατομμύριο θεατές. Χωρίς ισχυρά φαβορί, η απονομή της Τρίτης 2/4 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση είναι έτοιμη να τιμήσει εκείνους που προσπάθησαν να την κάνουν ξεχωριστή.

Σε αντίθεση με τους κανονισμούς των αντίστοιχων ιδρυμάτων σχεδόν όλων των άλλων χωρών, η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου περιλαμβάνει στις υποψήφιες ταινίες της χρονιάς όχι μόνο όσες βρήκαν (έστω και περιορισμένη) διανομή τους προηγούμενους 12 μήνες αλλά και όσες έχουν κάνει έστω και μία δημόσια (;) προβολή. Έτσι, ταινίες που είδαμε το 2013 («Man at Sea») ήταν υποψήφιες πέρυσι, ενώ πολλές από αυτές που δεν έχουμε δει ακόμη είναι υποψήφιες φέτος. Όπως κι αν έχει, το πανόραμα των υποψηφιοτήτων μάς δίνει μια εικόνα του ελληνικού κινηματογραφικού παρόντος: από τη μία η εμπορική δυναμική του δεν έχει απαξιωθεί εντελώς («Αν…», «Ο Θεός Αγαπάει το Χαβιάρι»), αλλά από την άλλη το κοινό που μπορεί στοιχειωδώς να στηρίξει μια καλλιτεχνικών προδιαγραφών ταινία έχει σχεδόν εξαφανιστεί. Παραγωγές οι οποίες προβάλλονται και βραβεύονται στα σπουδαιότερα διεθνή φεστιβάλ («L», «Η Κόρη») δεν βρίσκουν ανταπόκριση ούτε σε πέντε χιλιάδες θεατές.
Η φετινή πεντάδα της καλύτερης ταινίας απλώνεται σε μια ευρεία γκάμα, τουλάχιστον ευρύτερη από την περσινή, η οποία απέρριψε όχι μόνο τα φεστιβαλικά «Wasted Youth» και «Άλπεις» αλλά και το εισπρακτικά επιτυχημένο «Τανγκό των Χριστουγέννων». Φέτος το φιλόδοξο και θεαματικό «J.A.C.E. (Just Another Confused Elephant)» φιγουράρει δίπλα στο βραβευμένο στο Κάρλοβι Βάρι «Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού», στο blockbuster «Αν…», στη βερολινέζα «Κόρη» και στις μινιμαλιστικές «11 Συναντήσεις με τον Πατέρα μου». Συνολικά με 11 υποψηφιότητες, αλλά χωρίς αυτήν του σεναρίου, το αλμοδοβαρικό μελόδραμα του Μενέλαου Καραμαγγιώ­λη «J.A.C.E.» κρατά τον τίτλο του χαλαρού φαβορί, σχεδόν ίδιες όμως είναι οι πιθανότητες και για την «Κόρη» του Θάνου Αναστόπουλου (9 υποψηφιότητες), ενώ οι πέντε πρωτοκλασάτες υποψηφιότητες του «Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού» βάζουν το φιλμ του Έκτορα Λυγίζου στη θέση του ισχυρού αουτσάιντερ. Όλες οι προηγούμενες κορυφαίες βραβεύσεις της Ακαδημίας («Κυνόδοντας», «Μαχαιροβγάλτης», «Άδικος Κόσμος») θεωρήθηκαν απόλυτα δίκαιες, όμως κάτι μας λέει ότι η φετινή –όποια κι αν είναι– θα βρει ουκ ολίγους επικριτές.
Η καλύτερη ταινία συνηθίζεται να παίρνει μαζί της τη σκηνοθεσία και το σενάριο. για τους πρώτους ρόλους τα φαβορί είναι ο Γιάννης Παπαδόπουλος με την Αμαλία Μουτούση, ενώ για τους δεύτερους ο Ιερώνυμος Καλετσάνος με την Κόρα Καρβούνη. Πολλά τεχνικά βραβεία θα καταλήξουν στα χέρια των συντελεστών του «J.A.C.E.», τα «Ημερολόγια Αμνησίας» έχουν τον πρώτο λόγο στα ντοκιμαντέρ, ενώ μάχη θα γίνει στην κατηγορία της μικρού μήκους (εξαιρετική σοδειά), όπου το βραβευμένο στη Δράμα «Χαμομήλι» έχει δυο-τρεις πολύ –μα πολύ– γερούς ανταγωνιστές. Περισσότερα για όλα αυτά, ωστόσο, θα μάθουμε το βράδυ της Τρίτης 2/4 στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, σε μια τελετή που επιμελείται σκηνοθετικά ο Σίμος Κακάλας, με οικοδεσπότες τους Μάκη Παπαδημητρίου και Βάσω Καβαλιεράτου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *