Αθλητισμός και υγεία

Τα οφέλη της άθλησης:

  • Ενισχύει την αυτοπειθαρχία.
  • Ενισχύει την ικανότητα αντοχής.
  • Είναι ο πιο υγιής τρόπος εκτόνωσης.
  • Προάγει την αυτοεκτίμηση.
  • Διατηρεί την καλή λειτουργία του μυϊκού συστήματος και προλαμβάνει τους τραυματισμούς σε μυς και αρθρώσεις.
  • Πλέον είναι σίγουρο πως η συστηματική άσκηση κατά την παιδική ηλικία προσφέρει τη δυνατότητα καταπολέμησης της παιδικήςπαχυσαρκίας και αν αυτή γίνεται μέσα σε ομαδικό πλαίσιο, τότε ενισχύει το αίσθημα ευγενούς άμιλλας και προωθεί το πνεύμα της συνεργασίας.
  • Στις μεγαλύτερες πάλι ηλικίες ο συνδυασμός άσκησης και σωστής διατροφής μειώνει τον κίνδυνοκαρδιακών παθήσεων, εγκεφαλικών επεισοδίων, οστεοπόρωσης κ.α.

Η άθληση λοιπόν στην καθημερινότητά μας και κυρίως στην καθημερινότητα των παιδιών μας είναι σημαντική, γι’ αυτό καλό θα ήταν και οι γονείς να προτρέπουν τα παιδιά τους να ασχοληθούν με τον αθλητισμό από μικρή ηλικία, για να μπορέσουν να αγαπήσουν από νωρίς αυτόν τον τρόπο ζωής. Άλλωστε η γυμναστική είναι μια δραστηριότητα που ξεκινά από την αρχαιότητα και είναι σημαντικό ότι έχει φυσικά και πνευματικά οφέλη.

Η δεύτερη κατηγορία αφορά το νοητικό επίπεδο των ανθρώπων που ασχολούνται με τη γυμναστική. Συνήθως οι αθλητές και οι αθλήτριες είναι περισσότερο εύστροφοι και καλοί μαθητές. Βασικό ρόλο σ’ αυτό παίζει η αυτοπειθαρχία και ο σεβασμός που αποκτά ο αθλητής μέσα από την ομαδικότητα που του προσφέρει ο αθλητισμός. Γι’ αυτό, κάτι παραπάνω θα ήξεραν και οι αρχαίοι όταν έλεγαν «Νους υγιής εν σώματι υγιεί» – για να είναι ο νους υγιής θα πρέπει να είναι και το σώμα υγιές.

Συμπεραίνουμε λοιπόν πως μία σωστή και ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό πάντα με άσκηση επιτυγχάνει θεαματικά και περισσότερο γρήγορα αποτελέσματα στο σώμα, στο μυαλό, στη διάθεση, στην ενέργεια και στην αποδοτικότητά μας, χαρίζοντάς μας υγεία, ευεξία, καλύτερη διάθεση και πάνω απ’ όλα, περισσότερο χαμόγελο!

Παρακάτω αναφέρονται μερικά επιπλέον στοιχεία, που προέκυψαν από έρευνες αναφορικά με τα οφέλη, τα οποία μπορούμε να αποκομίζουμε από τα σπορ, τη σωματική εξάσκηση και τον αθλητισμό:

  1. Μάθετε ότι δυστυχώς αυτοί που δεν βρίσκουν χρόνο για σωματική άσκηση θα πρέπει να βρουν χρόνο για γιατρούς και φροντίδα, λόγω ασθενειών που θα προκύψουν εξαιτίας της απουσίας της τακτικής άσκησης του σώματός τους.
  2. Προτιμάτε να χρησιμοποιείτε σκαλοπάτια και όχι ανελκυστήρα. Η συνήθεια αυτή μειώνει τη χοληστερόλη, την αρτηριακή πίεση, τον κίνδυνο καρδιοπάθειας και προσφέρει μακροζωία.
  3. Να θυμάστε: Ένας από τους καλύτερους τρόπους πρόληψης καρκίνου του μαστού, του παχέος εντέρου, της μήτρας και άλλων καρκίνων είναι η τακτική σωματική άσκηση 30 λεπτών κάθε μέρα!
  4. Να ξέρετε ότι η σωματική άσκηση επιδρά σε νευρώνες εγκεφάλου. Τους κάνει να ελέγχουν και να μειώνουν την όρεξη και έτσι σας βοηθά να έχετε κανονικό βάρος σώματος.
  5. Η προπόνηση δύναμης μπορεί να γίνεται με την άρση βαρών, το σκουός, το σπριντ, το ποδόσφαιρο, το σκι που είναι αναερόβιες ασκήσεις, οι οποίες αυάνουν τη δύναμη και τη μάζα μυών, ενώ ταυτόχρονα ισχυροποιούν τα οστά.
  6. Στους άνδρες η χαμηλή τεστοστερόνη αίματος σχετίζεται με μεγαλύτερη θνησιμότητα. Η τακτική σωματική άσκηση των ανδρών συμβάλλει στην αύξηση της τεστοστερόνης και απομακρύνει τον κίνδυνο παχυσαρκίας.
  7. Φροντίζετε για τον εγκέφαλο σας! Οποιαδήποτε μορφή σωματικής άσκησης είναι ωφέλιμη για τον εγκέφαλο. Η πνευματική διαύγεια ευεργετείται από τη σωματική άσκηση.
  8. Μην ξεχνάτε τη σημασία της τακτικής σωματικής άσκησης για τη σεξουαλική ζωή: Τα καλύτερα αφροδισιακά είναι η σωματική άσκηση και η υγιεινή διατροφή.

Η σωστή διατροφή βοηθάει:

  • στην πρόληψη προβλημάτων του νευρικού και ανοσοποιητικού συστήματος
  • στη διατήρηση του ρυθμού ανάπτυξης
  • στη διατήρηση υγιών ιστών του σώματος

Έτσι λοιπόν τροφές όπως τα δημητριακά, το κρέας, το ψάρι, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα φρούτα και τα λαχανικά συμβάλλουν σε μία ισορροπημένη διατροφή.

Μουσική- Η μουσική του 20ου αιώνα

Η μουσική εξελίσσεται με γρήγορους ρυθμούς σε ένα ηχητικό φάσμα, που διαρκώς μεταβάλλεται. Είναι τόσο διαφορετική από τη μουσική του παρελθόντος, ώστε βάσιμα να θεωρηθεί ότι έχει αποκοπεί από αυτήν. Όμως στην αρχή, η εξέλιξη ήρθε πιο φυσιολογικά.
Μεγάλες μουσικές μορφές, που με το έργο τους σημάδεψαν τη μουσική του 200ύ αιώνα, είναι ο Κλωντ Ντεμπισσύ (1869-¬1919), ο Ιγκόρ Στραβίνσκυ (1882-1971) και ο Άρνολντ Σαίνμπεργκ (1874-1951).
Με τον Ντεμπισσύ, αρχίζει η περίοδος της μοντέρνας μουσικής. Μια μουσική αντιρομαντική, ένα είδος μουσικού εμπρεσιονισμού, αντίστοιχα με τον εμπρεσιονισμό της ζωγραφικής. Χρησιμοποιεί μια νέα μουσική γλώσσα, με τη χρήση της κλίμακας κατά τόνους – εξάτονη κλίμακα – σε αντίθεση με τις επτάτονες μείζονες και ελάσσονες, που χρησιμοποίησαν οι κλασικοί και ρομαντικοί συνθέτες.
Επίσης, η ορχήστρα του είναι διάφανη, με λεπτότατες χρωματικές αποχρώσεις, και στην αρμονία του καταργεί τις κλασικές συνθέσεις των συγχορδιών. ‘Ελαβε το Α’ μεγάλο βραβείο της Ρώμης στη βίλα των Μεδίκων, όπου πολλοί σχολίαζαν τη μουσική του ως παράξενη και ακαταλαβίστικη. Το πιο αντιπροσωπευτικό έργο του είναι το μουσικό δράμα Πελλέας και Μελισσάνθη σε λιμπρέτο του Μαίτερλινκ.
Ο Ιγκόρ Στραβίνσκυ συνετέλεσε και αυτός αποφασιστικά στη διαμόρφωση της σύγχρονης μουσικής. Στις συνθέσεις του χρησιμοποιεί πρωτότυπους ρυθμούς, πολυρρυθμίες (διαφορετικούς ρυθμούς ταυτόχρονα), αρμονικές ελευθερίες, διαφωνίες, (φάτσα) και πολυτονικότητες (χρησιμοποίηση διαφορετικών κλιμάκων ταυτόχρονα).
Τα χαρακτηριστικά έργα της επαναστατικής μουσικής του που τον έκαναν διάσημο σε όλο τον κόσμο, είναι τα τρία χορο¬δράματα: Πουλί της φωτιάς, Πετρούτσκα και Ιεροτελεστία της ανοίξεως. Τα μπαλέτα αυτά τα παράγγειλε ο Σέργιος Ντιαγκίλεφ, που τα παρουσίασε στο Παρίσι. Ο Στραβίνσκυ επηρέασε όλους τους σύγχρονους συνθέτες. Με τα έργα του, όμως, της τελευταίας περιόδου, Ιστορία του στρατιώτη και Πουλτσινέλλα,ξαναγύρισε στον Μπαχ. Είναι ο νεοκλασικισμός στη μουσική, που ακολούθησαν σημαντικοί νεότεροι συνθέτες.
Ο Άρνολντ Σαίνμπεργκ είναι ο πατέρας της ατονικής ή σερραϊκής μουσικής (μουσική με διαρκείς διαφωνίες, μια επιτή¬δευση φάλτσων).
Καταργεί την τονικότητα, που κυριάρχησε τους τρεις τελευταίους αιώνες, μέχρι το 1910. Όμως, με ευρύτερη έννοια, η πολυτονικότητα» ανατρέχει στην αρχαιότητα. Μερικά από τα ατονικά έργα του Σαίνμπεργκ είναι τα: Πιερρό Λυναίρ, Πέντε κομμάτια για πιάνο, Σερενάτα, Παραλλαγές για ορχήστρα κ.ά. Η ατονική μουσική εντάσσεται στον μουσικό εξπρεσιονισμό.
Στα έργα της τελευταίας περιόδου του Σαίνμπεργκ, υπάρχουν και στοιχεία τονικής μουσικής, και αναφέρεται ότι ο Σαίνμπεργκ πέθανε με τις λέξεις αρμονία, αρμονία, αρμονία, στο στόμα. Οι μαθητές του Σαίνμπεργκ Άλμπαν Μπεργκ (1885¬1935) και Άντον Βέμπερν (1883-1945) καθιερώθηκαν ως ατονιστές και μαζί με τον Σαίνμπεργκ αποτέλεσαν τη μοντέρνα σχολή της Βιέννης.
Στους ανανεωτές της μουσικής του 20ού αιώνα αναφέρουμε και τον Πάουλ Χίντεμιτ (1895-1963), που υιοθετεί και τους τρόπους της ατονικής μουσικής, όμως παραμένει στα πλαίσια της τονικής μουσικής. Αναφέρουμε επίσης τον Ολιβιέ Μεσσιάν . Συμμετείχε στην ίδρυση της ομάδας των νέων Γάλλων συνθετών. Το έργο του Τρεις μικρές λειτουργίες της Θείας παρουσίας ξεσήκωσε εχθρική θύελλα στους μουσικούς κύκλους, για την ασυνήθιστη μουσική γλώσσα και την πρωτοτυπία, που ενοχλούσαν το μουσικό κατεστημένο.
Η μουσική τεχνολογία εισάγεται με την πειραματική μουσική. Διακρίνεται στη συγκεκριμένη και την ηλεκτρονική μουσική. Στη συγκεκριμένη μουσική, χρησιμοποιούν και επεξεργάζονται τους φυσικούς ή τεχνητούς ήχους, το θόρυβο, το θρόισμα του ανέμου, το σφύριγμα της αμαξοστοιχίας, το τρίξιμο της πόρτας, το κελάηδισμα των πουλιών, τον ήχο κινητήρων αυτοκινήτου ή αεροπλάνου κλπ. Τα υλικό εγγράφεται σε μαγνητοταινία, έτοιμο να «εκτελεσθεί». Η μουσική αυτή ξεκίνησε το 1945 στο Παρίσι, από τους Πιερ Σαιφέρ (1910-), Κονσέρτο θορύβων και Πιερ Ανρύ (1927-), Το συγκερασμένο μικρόφωνο, προφανώς κατά το συγκερασμένο κλειδοκύμβαλο (πρελούδια και φούγκες) του Μπαχ.
Στην ηλεκτρονική μουσική, χρησιμοποιούνται οι ηλεκτρονικές συσκευές, όπως μαγνητόφωνο, μεταλλικά φίλτρα, μεγάφωνα κλπ. Πρωτεργάτες οι Καρλχάιντς, Στοκχάουζεν , Χέρμπερτ Άιμερτ, οι οποίοι ξεκίνησαν τη συνεργασία τους στον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Κολωνίας κ.ά. Οι ήχοι αυτοί αποτελούν ένα μοντάζ σε μαγνητοταινία, που παρουσιάζεται είτε μόνη της είτε σε συνδυασμό με τους παραδοσιακούς μουσικούς ήχους
Η ηλεκτρονική μουσική έχει δώσει εξαιρετικά αποτελέσματα στην υπόκρουση θεατρικών έργων, στη μουσική για κινηματογράφο, στο χορό και το ραδιόφωνο.
Ο Ιάννης Ξενάκης , στα πλαίσια της αναζήτησης νέων υλικών και νέων μορφών, εισάγει τη μαθηματική θεωρία των πιθανοτήτων στη μουσική. Επίσης, κάνει χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και συνδυάζει τις συνθέσεις του και με την έννοια του χώρου.
Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου, όπως και άλλοι συνθέτες, συνδυάζει τη μουσική με το χρώμα και την εικόνα, χρησιμοποιώντας τις ακτίνες λέιζερ.
Γύρω στα 1920, η τζαζ επιδρά και στη σοβαρή μουσική, όπως το Ραγκτάιμ του Στραβίνσκυ και η Τζαζ όπερα, Ο Τζώνυ αρχίζει να παίζει του Κρζένεκ.
Στην Αμερική, ο Τζων Καίητζ (1912-1998) είναι η κυρίαρχη μορφή, που επηρέασε πολλούς συνθέτες της πρωτοπορίας. Είναι ο δημιουργός της μουσικής του παραλόγου. Αναφέρουμε τη σύνθεση του Φανταστικό τοπίο, για δώδεκα ραδιόφωνα και θορύβους, με θέμα ένα ορισμένο διάστημα στο οποίο μπορούν να ακουστούν τυχαία οποιοιδήποτε ήχοι. Είναι η εισαγωγή του τυχαίου στοιχεί¬ου στη μουσική (Aleatory). Άλλη σύνθεση του είναι ένα κομμάτι της μη μουσικής, όπου για 4′ και 33″, παραμένει ανοιχτό ένα πιάνο, με τον πιανίστα να μην παίζει ακούγεται μόνο ο θόρυβος του ακροατηρίου. Αυτό συνέβη και με ορχήστρα, που διευθύνει ο μαέστρος, χωρίς να παίζουν οι μουσικοί.
Επίσης, δημιούργησε και <<το προετοιμασμένο πιάνο», όπου ο πιανίστας κρούει τις χορδές, χωρίς να χρησιμοποιεί τα πλήκτρα.
Στην Ευρώπη, ο Στοκχάουζεν στο έργο του Στιγμές χρησιμοποιεί όλα τα είδη του παιξίματος, κτύπους, τραγούδι, ομιλίες, χειροκροτήματα, σύρσιμο των ποδιών, ψίθυρο, φλυαρία. Η θέση όλων αυτών είναι τυχαία και μπορούν να έχουν οποιαδήποτε σειρά στην παρτιτούρα.
Διευκρινίζεται ότι δεν πρέπει να συγχέουμε τον αυτοσχεδιασμό, μια παραδοσιακή εκτέλεση ή αυθόρμητη επινόηση σε δοσμένα μοντέλα, με την επιλογή μιας σκόπιμης απομάκρυνσης από κάθε εκλογίκευση. Εξάλλου, ο Έντγκαρ Βαρέζ (1883-1965), στη σύνθεση του το Ηλεκτρονικό ποίημα, χρησιμοποίησε 400 μεγάφωνα που εξέπεμπαν ήχους, περιστρεφόμενα στο εσωτερικό του περιπτέρου Φίλιπς, το οποίο κατασκεύασε ο Λε Κορμπυζιέ. Είναι οργανωμένος ηχογραφημένος ήχος, που σχεδιάστηκε για τρισδιάστατο χώρο• είναι μια σύνθεση συνυφασμένη με την έννοια του χώρου.
Νέες σημειογραφίες -τρόποι μουσικής γραφής- επινοήθηκαν και άρχισε να δίνεται μεγαλύτερος ρόλος στον εκτελεστή. Ο εκτελεστής, παραμερίζοντας τον συνθέτη, αποφασίζει για τις λεπτομέρειες η το πραγματικό σχήμα που θα δώσει σε μια ιδέα κατά την εκτέλεση. Εξάλλου, στη σύνθεση της μη μουσικής που προαναφέραμε και στην «εκτέλεση» με μαγνητοταινία, στην ουσία, καταργείται ο εκτελεστής.
Αναφέρουμε και άλλα έργα με εξτρεμιστικές ιδέες. Ένα έργο για πιάνο διαρκεί απεριόριστα, μέχρι να φύγει και ο τελευταίος ακροατής. Υπάρχει και το αντίστροφο: μία ορχήστρα παίζει και σε λίγο, αποχωρούν ένας – ένας οι εκτελεστές. Στο τέλος, μένει ένας μουσικός και, αφού παίξει μόνος, αποχωρεί και αυτός. Επίσης, σε ένα έργο, χρησιμοποιούν ανεμιστήρες, που γυρίζουν τις σελίδες μιας συμφωνίας του Μπετόβεν, και οι εκτελεστές παίζουν ότι τύχει να πέσει στο μάτι τους.
Στην Ιταλία, ο Λουίτζι Νόνο (1924-) συνδέει την καλλιτεχνική με την κοινωνική επανάσταση της εποχής μας. Στη σύνθεσή του Το φωτισμένο εργοστάσιο, υπάρχει μια εντυπωσιακή μαγνητοφωνημένη φλυαρία των φωνών, που κορυφώνεται σε μια αγωνιώδη κραυγή, για να εκφράσει «το εργοστάσιο σαν στρατόπεδο συγκέντρωσης».
Στη μουσική του 20ού αιώνα διαμορφώθηκε και η έννοια του μινιμαλισμού (ελαχιστοποίησης). Είναι μια μορφή διαφυγής, που οδηγεί σε ανεξερεύνητες περιοχές της συνείδησης. Στην πράξη, εφαρμόζεται με οδηγίες, όπως «κράτησέ το αρκετά, παίξε οποιοδήποτε κομμάτι» κλπ. Επίσης, διαμορφώθηκε η έννοια των Multi – Media (πολύτεχνα η πολλαπλά μέσα). Μια τέχνη που έχει προσανατολισμό το περιβάλλον, με τη χρήση πολλών τεχνολογικών μέσων, όπως, μαγνητοταινίες, συμμετοχή του κοινού κ.ά.

Πηγές: Διαδίκτυο

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

ΜΟΥΣΙΚΗ
Ως μουσική ορίζεται η τέχνη που βασίζεται στην οργάνωση ήχων με σκοπό τη σύνθεση, εκτέλεση και ακρόαση/λήψη ενός μουσικού έργου. Με τον όρο εννοείται επίσης και το σύνολο ήχων από το οποίο απαρτίζεται ένα μουσικό κομμάτι.
Γνωστή και ως Απολλώνια Τέχνη, η μουσική παίρνει το όνομά της από τις εννέα Μούσες της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας. Καθ’ αυτή την έννοια, η μουσική διέφερε σημασιολογικά της σημερινής χρήσης του όρου, και περιελάμβανε το σύνολο των τεχνών που βρίσκονταν υπό την προστασία των Μουσών. Στην Αρχαία Ελλάδα, ο όρος μουσικη εννοούσε την Ποίηση, το Μέλος και τον Χορό ως μια αδιάσπαστη ενότητα τεχνών η οποία καλλιεργήθηκε ιδιαίτερα στο Θέατρο, ενώ τη θεωρία της Μουσικής εξέφραζε ο κλάδος της Αρμονικής. Ο διαχωρισμός αυτός υιοθετήθηκε και αναπτύχθηκε από τον δυτικοευρωπαϊκό πολιτισμό. Έτσι σήμερα μπορούμε να πούμε ότι η μουσική ως τέχνη, έρχεται να καλύψει την ανάγκη του ανθρώπου να εκφράσει με τους ήχους, τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις ψυχικές του καταστάσεις.
Τόσο ο ορισμός της μουσικής, όσο και σχετικά με τη μουσική θέματα όπως η εκτέλεση, η σύνθεση και η σπουδαιότητά της, διαφέρουν από πολιτισμό σε πολιτισμό και ανάλογα με το κοινωνικό πλαίσιο. Η ερώτηση ‘τι είναι μουσική;’ έχει γίνει θέμα συζητήσεων – μεταξύ λογίων και μη -, έχει δεχτεί πληθώρα απαντήσεων, όμως καμία δεν ερμηνεύει το φαινόμενο της εν λόγω τέχνης σε καθολικό, διαπολιτιστικό επίπεδο. Μεταξύ άλλων, λεξικοί ορισμοί ορίζουν τη μουσική ως ‘τέχνη και επιστήμη των ήχων’ ενώ το Βρετανικό Λεξικό της Οξφόρδης εξηγεί πως πρόκειται για “μια από τις καλές τέχνες που ασχολείται με το συνδυασμό ήχων με σκοπό την ομορφιά ως προς τη φόρμα και την έκφραση των σκέψεων και συναισθημάτων.” [1] Ένας συχνόχρηστος ορισμός προέρχεται από τον μουσικοσυνθέτη Έντγκαρ Βαρές (Edgar Varese), ο οποίος χαρακτηρίζει τη μουσική ως ‘οργανωμένο ήχο’.[2] Ωστόσο, ο αμερικανός εθνομουσικολόγος Μπρούνο Νετλ αναφέρει πως “πολύ λίγοι λαοί έχουν έννοιες (κι επομένως λέξεις) αντίστοιχες με αυτή της Ευρωπαϊκής ‘μουσικής’.” [3]
Η μουσική χρονολογεί και εξελίσσει την ιστορία της ως παράλληλη μ’ εκείνη της Γλώσσας, κατ’ ουσίαν ως παράλληλη με την ανθρώπινη εξέλιξη. Καθώς ο έναρθρος λόγος ως ηχητικό μέσο δεν δύναται να αποδώσει το φάσμα των αποχρώσεων των κειμενικών, προσωπικών ανθρώπινων σκέψεων και συναισθημάτων ο άνθρωπος ανέπτυξε ένα νέο ηχητικό μέσο έκφρασης: τον Μουσικό Λόγο. Καθώς η Γλώσσα χρησιμοποιείται στην έκφραση παραστάσεων και εννοιών, στην ονομασία των πραγμάτων, έτσι, και η Μουσική, αποδεικνύεται ως απαραίτητη ανάγκη της ζωής στη διερμηνεία της ανθρώπινης ύπαρξη στο σύνολο των εκφάνσεών της.Στην αρχαιότητα η μουσική αποτελούσε στοιχείο μόρφωσης.
Στους νεότερους χρόνους ως μουσική ορίζεται η τέχνη έκφρασης των αισθημάτων και των ιδεών με τη βοήθεια ήχων, αρμονικά συνδυασμένων, η μελωδία μιας μουσικής σύνθεσης που εκτελείται με φωνή ή με όργανα, η ορχήστρα, το σύνολο των μουσικών (εκτελεστών, οργανοπαιχτών) το σύνολο των ηχητικών αξιών της εικόνας, που στηρίζεται στη μελωδία, την αρμονία, το ρυθμό, τον τονισμό, το μουσικό ρυθμό κλπ.
Η μουσική είναι το είδος της τέχνης που αντανακλά στην πραγματικότητα και επιδρά στον άνθρωπο με ενσυνείδητες και οργανωμένες ηχητικές δομές. Οι δομές αποτελούνται, κυρίως, από τους τόνους. Η μουσική βρίσκεται περισσότερο κοντά στο λόγο, τους κραδασμούς της φωνής που εξωτερικεύει τον ψυχικό κόσμο του ανθρώπου. Οι μουσικοί ήχοι, μ’ όλη την ομοιότητά τους με τους ήχους της πραγματικής ζωής, διαφέρουν απ’ αυτούς με την αυστηρή οργάνωση του τόνου και του ρυθμού, ανήκουν Δε σε συστήματα ιστορικά διαμορφωμένα, επιλεγμένα από τη μουσική πρακτική της κάθε κοινωνίας. Οι θυμικές διεργασίες και καταστάσεις του ανθρώπου παίζουν σημαντικό ρόλο στη μουσική όπως και οι βουλητικές παρορμήσεις. Στο μουσικό περιεχόμενο τον κύριο λόγο έχει η ηχητική και χρονική φύση της μουσικής. Στηρίζεται στον συνηθισμένο τρόπο έκφρασης των ψυχικών καταστάσεων και της μετάδοσής τους με τον ήχο και, έτσι, εκφράζει το θυμικό βίωμα ως κίνηση με τις αλλαγές, αποχρώσεις, δυναμικές εντάσεις, υφέσεις, την αρμονική εξέλιξη, τις συγκρούσεις. Η μουσική εκφράζει, επίσης, τους χαρακτήρες των ανθρώπων. Γι αυτό τη μουσική των ανθρώπων την ονόμασαν “γλώσσα της ψυχής”¨.

ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΑΘΛΗΤΕΣ

Σημαντικά σημεία στη διατροφή ενός νεαρού αθλητή
1.Κατανάλωση πρωινου
Το πρωινό αποτελεί ίσως το σημαντικότερο γεύμα της ημέρας τόσο για τα αθλούμενα όσο και για τα μη αθλούμενα παιδιά, είναι αυτό που θα προσφέρει στον οργανισμό ενέργεια.. Η κατανάλωση πρωινού βοηθά στην αύξηση ικανότητας συγκέντρωσης και απομνημόνευσης καθώς επίσης στην καλύτερη σωματική και πνευματική απόδοση. Τα παιδιά που δεν καταναλώνουν πρωινό έχουν μειωμένη απόδοση στη διάρκεια του μαθήματος, μοιάζουν κουρασμένα, ακολουθούν κακές διατροφικές συνήθειες κατά την διάρκεια της υπόλοιπης ημέρας και έχουν την τάση αύξησης του σωματικού τους βάρους
2.Γαλακτοκομικά προϊόντα
Κύρια πηγή ασβεστίου, απαραίτητο θρεπτικό συστατικό για γερά οστά. Απαραίτητο σε νεαρούς αθλητές για την πρόληψη καταγμάτων και τραυματισμών..
3.Ενδιάμεσα σνακ
Τα σνακ μεταξύ πρωινού και μεσημεριανού και μεταξύ μεσημεριανού και βραδινού μπορούν να βοηθήσουν στη συμπλήρωση των ημερήσιων αναγκών τους και να προμηθεύσουν τον οργανισμό με ενέργεια. Αρκεί οι επιλογές να είναι υγιεινές και ποιοτικές και να μην επιβαρύνουν τον οργανισμό με ζάχαρη και κορεσμένα λιπαρά.
Εξίσου σημαντικά είναι τα σνακ πριν και μετά την άσκηση.
4.Έμφαση στα κυρίως γεύματα
Τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη είναι το άπαχο κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια και τα θαλασσινά, τα αυγά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα όσπρια. Καλές πηγές υδατανθράκων είναι το ψωμί, τα δημητριακά, τα φρούτα, τα αμυλούχα λαχανικά, όπως η πατάτα και τα όσπρια. Μην ξεχνάτε πως μια διατροφή πλούσια σε λιπαρά είναι επιβλαβής για την υγεία, όμως λίγο λίπος είναι σημαντικό για την διατήρηση μιας καλής υγείας και αποτελεί πηγή ενέργειας για τους νεαρούς αθλητές.
5.Νερό
Οι νεαροί αθλητές κινδυνεύουν από απώλεια νερού και ηλεκτρολυτών λόγω έντονης εφίδρωσης. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ελαττωμένη οξυγόνωση ιστών, κακή νεφρική λειτουργία, ελάττωση αποθεμάτων γλυκογόνου του αίματος και επώδυνες κράμπες. Για κάθε 0,5 Kg σωματικού βάρους που χάνεται κατά τη διάρκεια της άσκησης, ο αθλητής χρειάζεται 2 ποτήρια νερό για να το αναπληρώσει. Υγρά όπως το νερό και οι 100% φυσικοί χυμοί μπορούν να κρατήσουν το παιδί σωστά ενυδατωμένο.
6.Ποικιλία τροφίμων
Όπως αναφέρθηκε και λίγο πιο πάνω, το σώμα για να μεγαλώνει σωστά και να παραμένει γερό, χρειάζεται καθημερινά πάνω από 40 διαφορετικές βιταμίνες και μέταλλα. Καμία τροφή από μόνη της δεν παρέχει όλα τα θρεπτικά συστατικά και ο καλύτερος τρόπος για να τα πάρουμε όλα είναι η καθημερινή ποικιλία από όλες τις βασικές ομάδες τροφίμων.

ΚΛΑΣΙΚΟΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΜΕΓΑΛΩΝ ΑΘΛΗΤΩΝ

Με τον όρο στίβος χαρακτηρίζεται και το σύνολο των αγωνισμάτων, ειδικότερα του κλασικού αθλητισμού, που διεξάγονται στο χώρο αυτό και στον οποίο περιλαμβάνονται:
• Αγώνες δρόμου:
• αγώνες ταχύτητας (αθλητών)
• αγώνες ημι-αντοχής (1 μίλι, κλπ)
• αγώνες αντοχής
• σκυταλοδρομίες
• αθλήματα ρίψεων (δισκοβολία-ακοντισμός-σφυροβολία-σφαιροβολία)
• άλματα (εις μήκος, εις ύψος)
• μικτά (δέκαθλο, πένταθλο, έπταθλο κλπ)
αγωνίσματα του στίβου είναι γνωστά και σαν κλασικός αθλητισμός, μιας και τα περισσότερα έχουν ρίζες σε ανάλογα αθλήματα που διοργανώνονταν στην κλασική αρχαιότητα. Τα αγωνίσματα του κλασικού αθλητισμού ήταν αυτά που κυριαρχούσαν στην αρχαία εποχή και ιδιαίτερα στους πανελλήνιους αγώνες. Χωρίζονται σε τρεις μεγάλες κατηγορίες: στους δρόμους, τα άλματα και τις ρίψεις. Υπεύθυνος φορέας παγκοσμίως για θέματα στίβου είναι η Παγκόσμια Ομοσπονδία Στίβου (IAAF) ενώ στην Ελλάδα τα ανάλογα
Δρόμοι
• Δρόμοι ταχύτητας (100μ. – 200μ.-400μ)
• Δρόμοι με εμπόδια (110μ – 400 ανδρών & 100μ 400μ γυναικών)
• Δρόμοι μεσαίων αποστάσεων (800μ – 1.500μ)
• 3000 μέτρα με φυσικά εμπόδια (στιπλ)
• Δρόμοι μεγάλων αποστάσεων (5.000μ – 10.000μ – μαραθώνιος: 42.195μ )
• Βάδην
• Σκυταλοδρομίες (4χ 100μ και 4χ 400 μ)
Άλματα
• Οριζόντια άλματα (άλμα σε μήκος και άλμα τριπλούν)
• Κάθετα άλματα (άλμα σε ύψος και άλμα επί κοντώ)
Τα άλματα βαθμολογούνται με 6 προσπάθειες στα οριζόντια και νικά ο αθλητής που έχει την υψηλότερη βαθμολογία, ενώ στα κάθετα οι αθλητές πραγματοποιούν συνεχώς άλματα μέχρι κάποιος να κάνει τρία άκυρα όπου και ολοκληρώνει τις προσπάθειές του.
Ρίψεις
• Σφαιροβολία
• Σφυροβολία
• Ακοντισμός
• Δισκοβολία

ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΟΡΕΙΑ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΘΛΗΤΩΝ

ΠΥΡΡΟΣ ΔΗΜΑΣ

ΠΥΡΡΟΣ ΔΗΜΑΣ

ΠΥΡΡΟΣ ΔΗΜΑΣ: Ο μοναδικός όλων των εποχών σε όλο τον κόσμο με 3 Χρυσά και 4 συμμετοχές.. Αναδείχθηκε Χρυσός Ολυμπιονίκης τα έτη 1992 – 1996 – 2000, ενώ το 2004 μετά τρία χρόνια αποχής και 3 εγχειρήσεις (βασικά στο γόνατο) κατετάγη 3ος. Είναι χαρακτηριστικές οι επιδόσεις των επιτυχιών του στους 4 αυτούς αγώνες: 1992 – 370 κιλά, 1996 – 392,5 κιλά, 2000 – 390 κιλά, 2004 – 377,5 κιλά.

ΚΩΣΤΑΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ

ΚΩΣΤΑΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ

ΚΩΣΤΑΣ ΚΕΝΤΕΡΗΣ: Κατέχει το Πανελλήνιο ρεκόρ των 200μ. με 19.85 από το 2002, αλλά αυτό δεν τον κάνει διάσημο στην Ελλάδα.. Στην Ελλάδα τον εκτιμούμε για το μεγάλο ταλέντο που έφερε από τη Λέσβο (γενν. το 1973) και για τις επιδόσεις του σε πολλά αγωνίσματα όπως π.χ στα 100μ. 10.15 (2001) και στα 400μ. 45.60 (1998). Στο Σίδνεϋ κέρδισε με 20.09 τα 200μ. και αυτό ήταν που ενόχλησε τους αντιπάλους του διότι τους ξεπέρασε στην επιστημονική προετοιμασία και τεχνική.

ΒΟΥΛΑ ΠΑΤΟΥΛΙΔΟΥ

ΒΟΥΛΑ ΠΑΤΟΥΛΙΔΟΥ

ΒΟΥΛΑ ΠΑΤΟΥΛΙΔΟΥ: Χρυσή Ολυμπιονίκης το 1992 στη Βαρκελώνη με 12.64 στα 100μ. εμπόδια. Την προηγούμενη του αγώνα η Βούλα είχε βελτιώσει το ατομικό της ρεκόρ (12.96) για να φθάσει διαδοχικά (μετά και από ένα 12.78) Η Βούλα είναι αυτή που αναφώνησε το ιστορικό «Για την Ελλάδα ρε γαμώτο» μετά την εξέταση του φωτο – φινις και την ανάδειξή της σε νικήτριαΗ επίδοση των 12,64 της Πατουλίδου εξακολουθεί να αποτελεί Πανελλήνιο ρεκόρ, πιστοποίηση της αξίας της.

ΝΙΚΟΛ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΝΙΚΟΛ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΒΟΥΛΑ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ Γεννημένη στην Αθήνα, η Βούλα Παπαχρήστου κέρδισε το χάλκινο μετάλλιο στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ανοιχτού Στίβου Νέων που διεξήχθη στο Μπίντγκοστς της Πολωνίας το 2008.] Τον επόμενο χρόνο, αγωνίστηκε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Κλειστού Στίβου στο Τορίνο της Ιταλίας, όπου προκρίθηκε στην τελική φάση με άλμα 14,47 μέτρων. Αφού πήρε το χάλκινο μετάλλιο στους Μεσογειακούς Αγώνες τον ίδιο χρόνο στη Πεσκάρα της Ιταλίας, αγωνίστηκε έπειτα στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ανοιχτού Στίβου, όπου δεν κατάφερε να προκριθεί στον τελικό. Κέρδισε το χρυσό μετάλλιο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα κάτω των 23 ετών την ίδια αγωνιστική περίοδο.
Κατά την αγωνιστική περίοδο κλειστού στίβου το 2011, αγωνίστηκε στα προημιτελικά του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Κλειστού Στίβου χωρίς να προκριθεί στον τελικό. Κατάφερε να κάνει ατομικό ρεκόρ με 14,72 μέτρα τον Ιούνιο του 2011 σε αγώνες στίβου στα Χανιά, που αποτέλεσε την τρίτη καλύτερη επίδοση για Ελληνίδα αθλήτρια, μετά την Χρυσοπηγή Δεβετζή και την Παρασκευή Τσιαμίτα. Αυτό το άλμα ήταν και η δεύτερη καλύτερη επίδοση όλων των εποχών στα Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα κάτω των 23 ετών μετά το ρεκόρ της Ρωσίδας Άννα Πιάτικ με άλμα στα 14,79 μέτρα Υπερασπίστηκε με επιτυχία το χρυσό της μετάλλιο στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα κάτω των 23 ετών στην Οστράβα της Τσεχίας.
Στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Στίβου 2016 έλαβε το χάλκινο μετάλλιο με άλμα στα 14,47 μ

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ

H ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗ (4 Φεβρουαρίου 1990) είναι Ελληνίδα πρωταθλήτρια του άλματος επί κοντώ και χρυσή ολυμπιονίκης. Διαγωνίσθηκε στους Ολυμπιακούς αγώνες του 2012 και του 2016.
Έχει ρεκόρ 4,86 μέτρα στον ανοιχτό και 4,90 μέτρα στον κλειστό στίβο. Το 2016 έφτασε στην κορυφαία στιγμή της καριέρας της αφού χρίστηκε χρυσή Ολυμπιονίκης στο Ρίο ντε Τζανέιρο με άλμα στα 4,85 μ. Επίσης αναδείχτηκε πρωταθλήτρια Ευρώπης στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα 2016 του Άμστερνταμ με άλμα 4,81 μ. και πρωταθλήτρια Ευρώπης στο Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα Κλειστού 2017 με άλμα στα 4.85. Άλλες σημαντικές επιτυχίες, ήταν το 2016 στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Κλειστού Στίβου όπου βγήκε τρίτη και η δεύτερη θέση το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα του 2014 και στο Ευρωπαϊκο Πρωτάθλημα Κλειστού το 2015.

ΚΩΣΤΑΣ ΦΙΛΛΙΠΙΔΗΣ

ΚΩΣΤΑΣ ΦΙΛΛΙΠΙΔΗΣ

ΚΩΣΤΑΣ ΦΙΛΙΠΠΙΔΗΣ Στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα κλειστού στίβου του 2014, στο Σόποτ της Πολωνίας, ο Φιλιππίδης κατέκτησε το χρυσό μετάλλιο, με άλμα στα 5,80 μέτρα Σε ψηφοφορία που διεξήχθη μέσω της ιστοσελίδας του ΣΕΓΑΣ ψηφίστηκε ως ο κορυφαίος Έλληνας αθλητής στίβου για το 2014.Το Μάρτιο του 2017 κατέλαβε την δεύτερη θέση στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Κλειστού Στίβου που διεξήχθη στο Βελιγράδι, βελτιώνοντας το πανελλήνιο ρεκόρ που κατείχε ο ίδιος, με άλμα στα 5,85 μέτρα.

ΒΟΥΛΑ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ

ΒΟΥΛΑ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ

ΝΙΚΟΛ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ (γεν. Αθήνα, 21 Μαρτίου 1986, ύψος 1,68 μ., βάρος 57 κ.) είναι διεθνής Ελληνίδα αθλήτρια του άλματος επί κοντώ γυναικών και πρωταθλήτρια Ελλάδας.Στις 19 Φεβρουαρίου 2015 σε συνάντηση στίβου της Στοκχόλμης σημείωσε επίδοση 4,76 μ. το οποίο ήταν πανελλήνιο ρεκόρ. Ακολούθησε και νέα κατάρριψη σε μίτινγκ κλειστού στίβου στο Μπέρμινχαμ στην Μ. Βρετανία όπου σημείωσε επίδοση 4,80 μ . Το 2016 (Φεβρουάριος) και πάλι στο meeting της Στοκχόλμης κατέρριψε και πάλι την ατομική της επίδοση με 4.81 μ. Στον ανοιχτό στίβο το 2015 και το Diamond League του Παρισιού η Κυριακοπούλου κατέρριψε εκ νέου το δικό της ρεκόρ με επίδοση 4.83 μ.

Ηλιακό σύστημα

O Ήλιος

Σχηματίστηκε πριν από 4,6 δισεκατομμύρια έτη

Τα αντικείμενα με τη μεγαλύτερη μάζα που περιφέρονται γύρω από τον Ήλιο, ο οποίος συγκεντρώνει την κύρια μάζα του Ηλιακού συστήματος (99,86%), είναι οι οκτώ πλανήτες που σχηματίζουν το πλανητικό σύστημα, των οποίων οι τροχιές είναι σχεδόν ελλειπτικές και βρίσκονται πάνω στο επίπεδο που ορίζει η εκλειπτική. Οι τέσσερις εσώτεροι, ο Ερμής, η Αφροδίτη, η Γη και ο Άρης αποτελούν τους λεγόμενους γήινους πλανήτες και αποτελούνται κυρίως από πετρώματα και μέταλλα. Οι τέσσερις εξώτεροι πλανήτες ονομάζονται αέριοι γίγαντες. Από αυτούς, οι δύο μεγαλύτεροι, ο Δίας και ο Κρόνος αποτελούνται από υδρογόνο και ήλιο και οι άλλοι δύο, ο Ουρανός και ο Ποσειδώνας αποτελούνται από νερό, αμμωνία και μεθάνιο. Με εξαίρεση τον Ερμή και την Αφροδίτη οι υπόλοιποι πλανήτες διαθέτουν φυσικούς δορυφόρους, ενώ οι αέριοι γίγαντες διαθέτουν

Στο κέντρο του Ηλιακού συστήματος βρίσκεται ο Ήλιος, ένα κίτρινο αστέρι της κύριας ακολουθίας ηλικίας σχεδόν 5 δισεκατομμυρίων χρόνων.

Η Γη

Γη

Είναι ο μοναδικός πλανήτης στο σύστημα που έχει θάλασσες (κάτι που υποστηριζόταν παλιότερα για την Αφροδίτη και μέχρι πρόσφατα για το δορυφόρο του Κρόνου, Τιτάνα), ο μόνος με έντονη γεωλογική δραστηριότητα και ο μοναδικός (απ’ όσο ξέρουμε μέχρι σήμερα) που φιλοξενεί ζωή.

 

Ήλιος

Ο Ήλιος είναι μια θερμή σφαίρα αερίων στο εσωτερικό της οποίας γίνονται θερμοπυρηνικές αντιδράσεις. Αποτέλεσμα των αντιδράσεων είναι η παραγωγή ενέργειας η οποία ύστερα από εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια φτάνει στην επιφάνεια του ήλιου και στη συνέχεια μόλις σε 8,3 λεπτά φτάνει στη γη. Tο μεγάλο ενδιαφέρον που παρουσιάζει η μελέτη του ήλιου καθώς και οι ειδικές συνθήκες παρατήρησης του, δημιούργησαν έναν ιδιαίτερο κλάδο της αστροφυσικής, την ηλιακή φυσική. Βέβαια το γεγονός ότι ο ήλιος βρίσκεται κοντά στη γη μας κάνει πολλές φορές να ξεχνάμε ότι είναι και αυτός ένας αστέρας από τους δισεκατομμύρια του γαλαξία μας που βλέπουμε με γυμνό μάτι στο νυχτερινό ουρανό. Έτσι τα συμπεράσματα από τη μελέτη του μπορούμε να τα γενικεύσουμε για ένα πολύ μεγάλο πλήθος αστέρων.

ΤΟ ΤΕΛΟΣ  ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ

Όταν κάποια στιγμή ο ήλιος “κάψει” όλο το υδρογόνο του πυρήνα του και αρχίσει η καύση του ηλίου (Ηe),που έχει προκύψει από την προηγούμενη αντίδραση, το άστρο θα συνεχίζει να ζει αλλά θα “αλλάξει”. Τα εξωτερικά του στρώματα θα διασταλούν, η θερμοκρασία θα πέσει (οπότε το άστρο θα αλλάξει χρώμα) και θα συνεχίσει σαν ένας ερυθρός γίγαντας που θα καταπιεί τους τρεις πρώτους πλανήτες του πλανητικού μας συστήματος καθώς διαστέλλεται. Έτσι θα συνεχιστεί η αλυσίδα στον πυρήνα, όταν καεί όλο το ήλιο θα καεί το επόμενο κατάλοιπο, το επόμενο … έως να φτάσει στον σίδηρο (Fe) ο οποίος χρειάζεται ενέργεια για να αντιδράσει. Τότε ο ήλιος μας θα φτάσει στο τέλος του. Οι θερμοπυρηνικές αντιδράσεις θα σταματήσουν. Από τη στιγμή που δεν γίνονται αντιδράσεις στον πυρήνα ώστε να έχουμε παραγωγή ενέργειας η οποία θα αντισταθμίζει την πίεση των εξωτερικών στρωμάτων του άστρου, ο ήλιος θα αρχίσει να καταρρέει από την ίδια του την βαρύτητα. Δεν υπάρχει πια υδροστατική ισορροπία. Τα εξωτερικά στρώματα θα αρχίσουν να κινούνται προς το κέντρο με τρομακτικές ταχύτητες και θα αρχίσουν να ασκούν τεράστια πίεση προς τον πυρήνα μέχρι να προσπέσουν πάνω του και να έχουμε μια τεράστια έκρηξη / εκσφενδόνιση των εξωτερικών τοιχωμάτων του ήλιου στο διάστημα. Για τη περίπτωση του ήλιου μας, όπως ξέρουμε σήμερα με την βοήθεια της κβαντομηχανικής, θα έχουμε δημιουργία ενός λευκού νάνου (αστέρα ηλεκτρονίων) στην θέση του πυρήνα και την δημιουργία γύρω του ενός πλανητικού νεφελώματος το οποίο θα δώσει στο διαστρικό χώρο βαρύτερα υλικά για την συνέχιση της αέναης διαδικασίας της γέννησης και του θανάτου στο σύμπαν μας.

Ο  Δίας

Δίας

Ο Δίας είναι ο 5ος και μεγαλύτερος πλανήτης του ηλιακού μας συστήματος με μάζα περίπου 320 φορές μεγαλύτερη από τη Γη και σώμα της ίδιας χημικής σύνθεσης με τον Ήλιο. Η ύπαρξη του είναι γνωστή από την αρχαιότητα. Η τεράστια μάζα του, καθώς και τα φυσικά φαινόμενα που δημιουργούνται στο εσωτερικό και στην ατμόσφαιρά του, μας οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο πλανήτης αυτός μοιάζει να συμπεριφέρεται σαν ένα αστέρι που λόγω της μικρής του μάζας, σε σχέση με την απαιτούμενη που είναι κάπου 70 φορές μεγαλύτερη, δεν κατάφερε ποτέ να φθάσει στο σημείο που φτάνουν τα κανονικά άστρα στη διάρκεια της ζωής του (Κύρια Ακολουθία) και τώρα πεθαίνει όπως προβλέπει η αστρική εξέλιξη. 
Ο Δίας έχει διάμετρο 145000 km περίπου, περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό του σε 10 περίπου Γήινες ώρες και γύρω από τον Ήλιο σε 12 γήινα χρόνια περίπου. Η μέση επιφανειακή του θερμοκρασία είναι -110 βαθμοί Κελσίου.

Αρης

Ο Άρης είναι ο τέταρτος σε απόσταση από τον Ήλιο πλανήτης του Ηλιακού μας Συστήματος (Η/Σ), ο δεύτερος πλησιέστερος στη Γη, και ο έβδομος σε μέγεθος και μάζα του Ηλιακού Συστήματος. Λέγεται συχνά και «ερυθρός πλανήτης» εξαιτίας του ερυθρού χρώματος που παρουσιάζει οφειλόμενο στο τριοξείδιο του σιδήρου (Fe2O3) στην επιφάνειά του. O Άρης είναι ένας «γήινος πλανήτης» με λεπτή ατμόσφαιρα, με επιφάνεια που συνδυάζει τους κρατήρες σύγκρουσης της Σελήνης και τα ηφαίστεια, τις κοιλάδες, τις ερήμους και τα πολικά παγοκαλύμματα της Γης. Φαίνεται ακόμη να έχει περιοδικά επαναλαμβανόμενες «εποχές». Ο Άρης διαθέτει ακόμη το Όρος Όλυμπος, το ψηλότερο γνωστό όρος στο Ηλιακό μας Σύστημα και την Κοιλάδα Μαρινέρις, τη μεγαλύτερη κοιλάδα. Το βαθύπεδο Βορεάλις που βρίσκεται στο βόρειο ημισφαίριο του πλανήτη καλύπτει το 40% της επιφάνειάς του και αποτελεί το υπόλειμμα μιας γιγάντιας σύγκρουσης.[ Στην περιφορά του γύρω από τον Ήλιο συνοδεύεται από δύο μικρούς δορυφόρους: τον Φόβο και τον Δείμο (= Τρόμο).

Ερμής                                  

Ονομάστηκε με το όνομα του ελληνικού θεού Ερμή, γιος του Δία και μιας από τις κόρες του Άτλαντα, της νύμφη Μαία, ενώ οι Ρωμαίοι τον βάφτισαν με το όνομα του αντίστοιχου θεού τους Mercurius. Το αστρονομικό σύμβολό του είναι ένας κύκλος με ένα σταυρό από κάτω και ένα ημικύκλιο από επάνω (Unicode: ). Συμβολίζει το κεφάλι του Θεού με το κερατοειδές κράνος του. Πριν από τον 5ο αιώνα π.Χ. ο πλανήτης είχε δύο ονόματα καθώς εμφανίζεται εναλλάξ και στις δύο πλευρές του Ήλιου. Το βράδυ ήταν ο Ερμής και το πρωί ο Απόλλων (θεός του ήλιου). Θεωρείται ότι πρώτος ο Πυθαγόρας διατύπωσε την άποψη ότι πρόκειται για τον ίδιο πλανήτη. Η πρώτη καταγραφή του Ερμή έγινε από τον Τιμόχαρι τον Αλεξανδρινό.

Ατμόσφαιρα

Ο Ερμής περιβάλλεται από ένα λεπτό στρώμα ηλίου, οξυγόνου και υδρογόνου, ενώ οποιοδήποτε άλλο είδος ατμόσφαιρας κι αν είχε χάθηκε πριν από δισεκατομμύρια χρόνια, αφού η βαρύτητά του, η οποία δεν υπερβαίνει το 1/3 της γήινης, δεν κατόρθωσε να την συγκρατήσει. Το ήλιο προέρχεται από τον ηλιακό άνεμο και φυλακίζεται από το μαγνητικό του πεδίο, ενώ η ποσότητα που υπάρχει είναι τόσο μικρή ώστε για να γεμίσουμε ένα απλό παιδικό μπαλόνι θα έπρεπε να συγκεντρώναμε όλο το αέριο που περιλαμβάνεται σε μια σφαίρα με διάμετρο 6,5 χιλιομέτρων. Σε σύγκριση, η ατμόσφαιρα της Γης είναι ένα τρισεκατομμύριο φορές πιο πυκνή από αυτήν του Ερμή.

 Θερμοκρασία

Χωρίς ουσιαστική ατμόσφαιρα γύρω από τον Ερμή δεν υπάρχουν ούτε άνεμοι ούτε βροχές, δεν υπάρχει όμως ούτε προστασία από τη ζέστη ή από το κρύο. Στο αφήλιο του οι μεσημεριανές θερμοκρασίες στην επιφάνεια φτάνουν τους 285 βαθμούς Κελσίου, ενώ στο περιήλιο η θερμοκρασία ξεπερνάει τους 430 βαθμούς Κελσίου, 7,5 δηλαδή φορές την μέγιστη θερμοκρασία που έχει καταγραφεί ποτέ στην επιφάνεια της Γης (57,7 βαθμοί Κελσίου, στη Λιβύη τον Σεπτέμβριο του 1922). Στη θερμοκρασία αυτή, το ατσάλι χρειάζεται μερικά μόνο λεπτά για να κοκκινίσει ή να λιώσει ένα κομμάτι μολύβδου. Αντίθετα, οι μακρύτατες νύχτες του Ερμή είναι ιδιαίτερα παγερές και φτάνουν τους -180 βαθμούς Κελσίου, 7 δηλαδή φορές πιο κρύες από την κανονική θερμοκρασία που επικρατεί στην κατάψυξη ενός οικιακού ψυγείου. Θα αρκούσαν δηλαδή μερικά μόνο λεπτά στην επιφάνεια του Ερμή για να μετατραπεί κάποιος σε παγοκολόνα. Αυτή η διαφορά θερμοκρασίας που επικρατεί στον Ερμή (610 βαθμοί Κελσίου) είναι η μεγαλύτερη απ’ ότι σε όλους τους άλλους πλανήτες.

 Αφροδίτη

Η Αφροδίτη είναι ο δεύτερος σε απόσταση από τον Ήλιο πλανήτης του Ηλιακού Συστήματος. Είναι το πιο λαμπρό αντικείμενο στον νυκτερινό ουρανό μετά τον Ήλιο και τη Σελήνη. Ονομάζεται από το λαό Αυγερινός ή Αποσπερίτης. Είναι παρόμοια στη Γη σε μέγεθος, αλλά πολύ διαφορετική σε φυσικά χαρακτηριστικά, καθώς καλύπτεται από πυκνά νέφη διοξειδίου του άνθρακα και διοξειδίου του θείου και η πίεση και θερμοκρασία στην επιφάνεια της είναι πολύ μεγαλύτερες από τις αντίστοιχες της Γης. Η Αφροδίτη ονομάζεται “αδελφή της Γης”, ως προς την ομοιότητα της με την Γη.

Η Αφροδίτη ήταν γνωστή από τους αρχαίους χρόνους, καθώς είναι εύκολα ορατή στον ουρανό. Στην αρχαιότητα ονομάζονταν Εωσφόρος (“αυτός που φέρνει την αυγή”) όταν εμφανίζονταν το πρωί και Έσπερος το βράδυ. H θεά Αφροδίτη κατά τη μυθολογία ήτη της ομορφιάς και η προστάτιδα του έρωτα. Έτσι είναι προφανής ο λόγος που δόθηκε το όνομα της πιο λαμπερής θεάς στο συγκεκριμένο πλανήτη.

Μουσικά όργανα

mousika_organa1

Τα μουσικά όργανα είναι κατασκευάσματα τα οποία, με τον μηχανισμό τους και τις τεχνικές χρήσης τους, χρησιμοποιούνται με σκοπό την παραγωγή μουσικών ήχων. Στην πράξη, κάθε μέσο που μπορεί να παράγει ήχους μπορεί να χαρακτηριστεί ως μουσικό όργανο.

Η εμφάνισή τους τοποθετείται στα πρώτα στάδια του ανθρώπινου πολιτισμού, χωρίς ωστόσο να μπορεί να καθοριστεί ακριβής χρονολογία εμφάνισης του πρώτου οργάνου. Τα πιο παλιά αρχαιολογικά ευρήματα αφορούν κάποιες πρωτόγονες φλογέρες ηλικίας 37.000 ετών, χωρίς όμως να θεωρούνται τα πρώτα όργανα που υπήρχαν.

Ταξινόμηση

Υπάρχουν πολλοί τρόποι ταξινόμησης των μουσικών οργάνων. Όλες οι μέθοδοι εξετάζουν κάποιο συνδυασμό των φυσικών ιδιοτήτων του οργάνου, πως η μουσική εκτελείται στο όργανο, το εύρος του οργάνου, και τη θέση του οργάνου που μπορεί να λάβει σε μια ορχήστρα ή άλλη σύνθεση.

 Έγχορδα, πνευστά, κρουστά

Αυτή η μέθοδος ταξινόμησης με ελληνική προέλευση είναι διαδεδομένη στη Δύση και διακρίνει τα όργανα σε έγχορδακρουστά και πνευστά

ΕΓΧΟΡΔΑ

Έγχορδα ονομάζονται τα μουσικά όργανα τα οποία διαθέτουν χορδές για την παραγωγή του ήχου. Τέτοια όργανα είναι: η κιθάρα, το μπάσο, το βιολί, το βιολοντσέλο, η βιόλα, το σαντούρι, το κανονάκι, το μπουζούκι, η άρπα, η λύρα κ.α.

ΚΡΟΥΣΤΑ

Τα κρουστά είναι μια μεγάλη οικογένεια μουσικών οργάνων. Ονομάζονται καθ’ αυτόν τον τρόπο επειδή η μέθοδος διέγερσης αυτών των οργάνων είναι η κρούση: ο παραγόμενος ήχος προκαλείται χτυπώντας το όργανο (ή μέρος αυτού) με κάποιο ειδικό εξάρτημα (λ.χ., μπαγκέτα) ή με τα χέρια. Τα κρουστά όργανα ταξινομούνται σε δύο κύριες υποκατηγορίες, τα μεμβρανόφωνα και τα ιδιόφωνα: τα μεν αποτελούνται από ένα συνήθως κυλινδρικό σώμα που φέρει τεντωμένη μεμβράνη στα ανοίγματά του· τα δε κρούονται καθ’ολοκληρίαν (δηλαδή, κτυπώντας οποιοδήποτε σημείο του σώματός τους). Στα μεμβρανόφωνα περιλαμβάνονται τα τυμπάνια, το νταούλι, το ταμπούρο και άλλα· στα ιδιόφωνα κρουστά εντάσσονται τα κύμβαλα (ή πιατίνια), το ξυλόφωνο, οι καστανιέτες, το ντέφι και άλλα. Αξίζει να σημειωθεί πως ένα σύνολο τυμπάνων (γνωστό στην ελληνική ως τύμπανα ή και ντραμς) αποτελείται από μεμβρανόφωνα και ιδιόφωνα κρουστά.

ΠΝΕΥΣΤΑ

Στην ορολογία της μουσικολογίας -και ειδικότερα στον κλάδο της οργανολογίας– με τον όρο πνευστά περιγράφονται εκείνα τα μουσικά όργανα στα οποία η παραγωγή ήχου είναι συνέπεια της δόνησης ενός σώματος ή μιας στήλης αέρα. Τα πνευστά ανήκουν στη μητρική κατηγορία των αερόφωνων οργάνων και διαφοροποιούνται ανάλογα με τον ειδικότερο τρόπο ηχοπαραγωγής, το υλικό κατασκευής τους, τη χρήση τους στη μουσική κλπ. Κατά κύριο λόγο αποτελούνται από ένα σωληνοειδές σώμα και μπορεί να φέρουν επιστόμιο, οπές ή κλειδιά, πιστόνια ή άλλα επιμέρους στοιχεία. Η κύριά τους διαφοροποίηση με τα εν γένει αερόφωνα ορίζεται από το γεγονός ότι το σώμα αέρα που δονείται περικλείεται από το ίδιο το σώμα του οργάνου, το οποίο επίσης δονείται συμβάλλοντας στην ηχοπαραγωγή.

ΕΙΔΗ

1.   Ξύλινα πνευστά

Στα ξύλινα πνευστά η δόνηση δημιουργείται από τη διχοτόμηση του αέρα επί ενός σημείου κρούσης. Όπως φαίνεται και από το σχεδιάγραμμα ο αέρας εκπνοής άγεται μέσω μιας διόδου (Β) που περιλαμβάνεται στο επιστόμιο (Α) και διχοτομείται στο σημείο C. Αυτό δημιουργεί ταλάντωση του σώματος ή στήλης αέρα στο υπόλοιπο μέρος του οργάνου, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα την παραγωγή συγκεκριμένου τονικού ύψους. Με τη χρήση οπών η εν λόγω στήλη αέρα μπορεί να μεταβάλλεται, με αποτέλεσμα την ελεγχόμενη παραγωγή συγκεκριμένων τονικών υψών.Τα ξύλινα πνευστά υποδιαιρούνται σε δύο γένη, τα ελεύθερα (λεγόμενα και γενικώς φλάουτα ή αυλοί) και τα γλωττιδόφωνα.

2.   Χάλκινα πνευστά

Η ομάδα των χάλκινων ή χειλεόφωνων πνευστών οφείλει το όνομά της στο σύνηθες υλικό κατασκευής αυτών των οργάνων, τον χαλκό ή τον ορείχαλκο. Ως όρος χρησιμοποιείται στα πλαίσια της συμφωνικής ορχήστρας και άλλων μουσικών συνόλων για να τα διακρίνει από τα ξύλινα πνευστά, χωρίς ωστόσο αυτό να σημαίνει ότι τα όργανα αυτής της κατηγορίας δεν απαντώνται σε άλλα πλαίσια, ή ότι το υλικό κατασκευής τους περιορίζεται μόνο σε κράματα χαλκού.Η ηχοπαραγωγή στα χάλκινα εστιάζεται στην ταλάντωση των χειλιών του εκτελεστή, η οποία προκαλεί τη συμπαθητική ταλάντωση του αέρα στο κυρίως σώμα του οργάνου, το λεγόμενο αντηχείο. Τα χάλκινα διαιρούνται σε δύο βασικές υποκατηγορίες:

  • τα φυσικά χάλκιν
  •  τα χρωματικά χάλκινα