Συνειρμική μάθηση

5 Δεκεμβρίου 2014 Δεν επιτρέπονται σχόλια Από ΚΑΤΣΟΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΕΡΓΙΟΣ

Μάθηση

Η μάθηση μπορεί να επιτευχθεί πιο εύκολα και άμεσα όταν το αποτέλεσμα ενός  ερεθίσματος περνάει από την κατάσταση της προσωρινής μνήμης σε κατάσταση μόνιμης μνήμης, Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με δύο τρόπους.

Λέξεις κλειδιά

  • μάθηση
  • ερέθισμα
  • προσωρινή μνήμη
  • μόνιμη μνήμη
  • εξοικείωση
  • ψυχοσωματικές ή ψυχοκινητικές δεξιότητες
  • γλωσσικές δεξιότητες
  • ανάκληση μνήμης
  1. Με τη συνεχή επανάληψη του ερεθίσματος σε τακτά χρονικά διαστήματα. Το μειονέκτημα αυτού του τρόπου είναι ότι απαιτούνται πολλές επαναλήψεις του ίδιου ερεθίσματος πράμα που είναι χρονοβόρο, ενώ υπάρχει και ο κίνδυνος της «εξοικείωσης», δηλαδή ο μαθητής να συνηθίσει το ερέθισμα και να πάψει να το αντιλαμβάνεται συνειδητά.
  2. Με την έκθεση του μαθητή σε ποικιλία ερεθισμάτων που απευθύνονται σε περισσότερες από μία αισθήσεις, ή που να απαιτούν την ανάπτυξη ψυχοσωματικών  και ψυχοκινητικών δεξιοτήτων για την επίτευξη των μαθησιακών στόχων. Έτσι, ένα σύνολο διασυνδεδεμένων ερεθισμάτων αποθηκεύονται με τη μορφή μόνιμης μνήμης σε διάφορα σημεία του εγκεφάλου (πχ, οι εικόνες στον ινιακό λοβό, οι ήχοι στον κροταφικό, οι ψυχοκινητικές δεξιότητες στην παρεγκεφαλίδα, οι λεξικές και γλωσσικές δεξιότητες στον βρεγματικό κοκ.) . Όταν χρειαστεί η ανάκληση αυτής της μνήμης, κατά τη διάρκεια π.χ. ενός φύλλου αξιολόγησης, η γνώση ξετυλίγεται σαν κουβάρι κατά τον ίδιο τρόπο με τον οποίο αυτή αποθηκεύτηκε.

Βλέπε περισσότερα στο βιβλίο της Βιολογίας Α΄ Λυκείου κεφ 9ο  Νευρικό Σύστημα στην παράγραφο “Ανώτερες πνευματικές λειτουργίες”.