Περιβαλλοντικός Όμιλος Εσπερινού Γυμνασίου Σύρου

Ιστότοπος ενημέρωσης και δράσεων ομίλου

Η ασφάλεια στο διαδίκτυο

Αγαπητοί μαθητές,

επειδή το διαδίκτυο είναι μια “κοινωνία” ανθρώπων και κρύβει τους ίδιους κινδύνους που κρύβει κάθε κοινωνία είναι καλό κατά τη χρήση του να αποφεύγετε την κοινοποίηση των προσωπικών στοιχείων σας: ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, τηλέφωνο, φωτογραφία, κωδικοί πρόσβασης, αριθμός πιστωτικών καρτών, κ.ά.
Να αποδέχεστε την τοποθέτηση του υπολογιστή σε κοινόχρηστο χώρο του σπιτιού, καθώς και την ανάρτηση ενός κανονισμού χρήσης αποδεκτού από όλους στην οικογένεια σε εμφανές σημείο δίπλα στον υπολογιστή γιατί αυτό θα βοηθήσει στην προστασία όλων και θα ενθαρρύνει τη χρήση του διαδικτύου σε οικογενειακό περιβάλλον.
Να έχετε το θάρρος να μιλάτε στην οικογένεια σας για αυτούς με τους οποίους επικοινωνείτε και ανταλλάσσετε μηνύματα, επίσης να ενημερώνετε τους γονείς σας εάν ποτέ υποστείτε απειλές, εκφοβισμό ή παρενόχληση οποιασδήποτε μορφής.
Είναι καλό να αποφεύγετε τη χρήση του υπολογιστή ως αποκλειστικού μέσου απασχόλησης και ψυχαγωγίας, ενώ επίσης πρέπει να γνωρίζετε ότι οι πληροφορίες που παρουσιάζονται στο διαδίκτυο δεν είναι πάντα έγκυρες.
Τέλος στη διεύθυνση http://www.safeline.gr θα βρείτε ανοικτή γραμμή για καταγγελία παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο.

Εθισμός στο διαδίκτυο

Όταν η επαφή με φίλους γίνεται μόνο μέσω του υπολογιστή, όταν αντί για βόλτες στην πόλη κάνουμε βόλτες μόνο σε forum και κοινότητες online παιχνιδιών, όταν παθαίνουμε κρίση στέρησης γιατί δεν έχουμε πρόσβαση στο Facebook τότε μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι το έχουμε παρακάνει με το διαδίκτυο.
Πολλοί περνούν από μια τέτοια φάση, είτε επειδή θέλουν να απομονωθούν και βρίσκουν καταφύγιο στο Facebook, είτε επειδή κολλούν με ένα νέο παιχνίδι στο διαδίκτυο.
Υπάρχει μήπως, κάποιο όριο στη φυσιολογική ροπή προς το διαδίκτυο;
Υπάρχει κάποιο σημείο, πέρα από το οποίο να θεωρείται ότι πρόκειται για εθισμό;
Επειδή το φαινόμενο της διαδικτυακής εξάρτησης είναι πρόσφατο, οι ειδικοί επιχειρούν προσεγγίσεις για να αποφανθούν πότε μπορεί κάποιος να διαγνωστεί ως εθισμένος.
Η δημοφιλέστερη προσέγγιση της καθηγήτριας Ψυχιατρικής Dr. Young βασίζεται στα κριτήρια της παθολογικής εξάρτησης στον τζόγο, με τα εξής οκτώ κριτήρια, η πλήρωση πέντε εκ των οποίων συνιστά διάγνωση.
• Προσκόλληση στον παγκόσμιο ιστό
• Ανάγκη για αυξημένο χρόνο παραμονής σε σύνδεση ώστε να επιτευχθεί ένα επίπεδο ικανοποίησης
• Επανειλημμένες αποτυχημένες προσπάθειες περικοπής του χρόνου παραμονής
• Ευερεθιστότητα, κατάθλιψη ή ύφεση της διάθεσης όταν η χρήση περιορίζεται
• Παραμονή online περισσότερο από όσο αρχικά ήταν προγραμματισμένο
• Διακινδύνευση μιας δουλειάς ή εργασίας εξαιτίας της χρήσης του διαδικτύου
• Ψευδείς δηλώσεις στους άλλους σε σχέση με τον πραγματικό χρόνο χρήσης
• Παραμονή online ως τρόπος ρύθμισης της διάθεσης
Το πρόβλημα της διαδικτυακής εξάρτησης εμφανίζεται ιδιαίτερα έντονο στον ανήλικο πληθυσμό. Σύμφωνα με έρευνα της Μονάδας Εφηβικής Υγείας του Πανεπιστημίου Αθηνών, τα ποσοστά υπερβολικής χρήσης του διαδικτύου αυξάνονται σε σχέση με την έρευνα του 2007.
Από τα ευρήματα προκύπτει ότι:
• το φαινόμενο είναι πιο έντονο στις επαρχιακές πόλεις σε σύγκριση με την Αττική,
• τα ποσοστά είναι μεγαλύτερα στο Δημοτικό από ότι στο Λύκειο,
• τα δύο φύλα είναι εξίσου εξαρτημένα στο διαδίκτυο,
• οι συνηθέστερες αιτίες εθισμού είναι τα κοινωνικά δίκτυα και τα online παιχνίδια.
Σε δύσκολη θέση βρίσκονται φυσικά οι γονείς των παιδιών, που και οι ίδιοι δεν γνωρίζουν ποια είναι τα φυσιολογικά όρια της ενασχόλησης του παιδιού τους με το internet.
Η Ελληνική Εταιρεία Μελέτης της Διαταραχής στο Διαδίκτυο, προτείνει στους γονείς να ανησυχούν όταν παρατηρήσουν τα εξής σημάδια:
• υπερβολική κούραση,
• ημερήσια υπνηλία,
• πτώση της σχολικής επίδοσης,
• παραμέληση άλλων αγαπημένων δραστηριοτήτων,
• κοινωνική απόσυρση,
• ανυπακοή και ευερεθιστότητα
(τρεις ή παραπάνω από αυτές τις ενδείξεις κρούουν τον κώδωνα).
Η διατήρηση καλής επικοινωνίας στην οικογένεια είναι σημαντική για την προστασία του εθισμένου παιδιού στη χρήση του διαδικτύου και αυτό επιτυγχάνεται:
• με τον καθορισμό των στόχων από την πλευρά των γονέων,
• την επιλογή της κατάλληλης στιγμής για συζήτηση, η οποία πρέπει να είναι πριν την πλοήγηση στο διαδίκτυο και όχι κατά τη διάρκεια ή στο τέλος της.
Οι γονείς πρέπει να χρησιμοποιούν επιχειρήματα, να είναι προετοιμασμένοι για αρνητική στάση από την πλευρά του παιδιού και να έχουν κοινή στάση στην αντιμετώπιση του προβλήματος, να δείχνουν στο παιδί τους πόσο νοιάζονται, να βάζουν λογικούς κανόνες στη χρήση του διαδικτύου, η τοποθέτηση του υπολογιστή θα πρέπει να είναι σε κοινό χώρο στο σπίτι για να ελέγχεται το είδος της χρήσης και τέλος πρέπει να ενθαρρύνουν το παιδί να βρει εναλλακτικές δραστηριότητες.
Στην περίπτωση που η χρήση του διαδικτύου συνεχίζει να μην ελέγχεται και οι ώρες χρήσης αυξάνονται παρόλο που οι γονείς ακολούθησαν τα παραπάνω, τότε είναι απαραίτητο οι γονείς να απευθυνθούν σε ειδικούς ψυχικής υγείας εξειδικευμένους στον εθισμό στο Διαδίκτυο.
Όταν τα συμπτώματα δείχνουν εξάρτηση, είναι σημαντικό να εντοπιστούν οι αιτίες που οδήγησαν σε αυτή και να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.
Ειδικές μονάδες, ιατρεία, συλλόγους «απεξάρτησης» και ειδικούς μπορείτε να βρείτε στους παρακάτω φορείς:

1) Μονάδα Εφηβικής Υγείας, Β’ παιδιατρική κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών στο Παίδων «Κυριακού», Μεσογείων 24, Γουδή
Δέχεται από τις 10.00 ως τις 14.00,
άτομα ως 18 ετών
τηλ: 2107710824)
2) Γραμμή βοήθειας ΥποΣΤΗΡΙΖΩ:
Η ίδια Μονάδα Εφηβικής Υγείας διαχειρίζεται γραμμή χωρίς χρέωση (80011 80015) για υποστήριξη και συμβουλές σε γονείς και παιδιά για θέματα που σχετίζονται με την χρήση του διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, παιδοφιλία).
Η γραμμή λειτουργεί Δευτέρα ως Παρασκευή, από τις 9.00 ως τις 15.00.
3) Μονάδα Απεξάρτησης 18 Άνω – Ψ.Ν.Α.
Βουρνάζου 37,
τηλ: 210 6448980 – 210 6448003
για άτομα 18 ετών και άνω
4) ΚΕΘΕΑ ΠΛΕΥΣΗ
Τμήμα συμβουλευτικής για νεαρές ηλικίες ως 24 ετών,
Μαγνησίας 25,
τηλ: 2108218883, ώρες 9.00-17.00
5) Ειδικό εξωτερικό ιατρείο Ψυχιατρικής Κλινικής Παιδιών και Εφήβων στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης
λειτουργεί κάθε Πέμπτη 9.00-14.00
δέχεται άτομα ως 18 ετών
τηλ: 2310892417

Συνάντηση 5η:Η Αλληλεγγύη

Αλληλεγγύη είναι η αλληλοβοήθεια, η αλληλοκατανόηση, η συμπαράσταση, η υποχρέωση που έχουν τα μέλη μιας ομάδας να αλληλοϋποστηρίζονται και να αλληλοβοηθούνται.
Solidarity(Αγγλικά) Solidarität (Γερμανικά) Solidaritet (Σουηδικά) Solidaridad (Ισπανικά) Solidarité (Γαλλικά) Solidarietà (Ιταλικά) Solidarita (Τσέχικα) Solidarność (Πολωνικά) تضامن (Αραβικά) Солидарность(Ρώσικα) Szolidaritás (Ουγγρικά) Solidaritet (Αλβανικά)

Σε έναν κόσμο κοινών προκλήσεων κανείς δεν μπορεί να πετύχει μόνος του. Δουλεύοντας μαζί με τους άλλους, με κοινό σκοπό και στόχους, μπορούμε όλοι μαζί να φτιάξουμε ένα καλύτερο μέλλον για όλους.
Η αλληλεγγύη είναι μια πράξη ενότητας μεταξύ φίλων που αγωνίζονται για τους ίδιους στόχους. Λαμβάνει χώρα μεταξύ ίσων και περιλαμβάνει δέσμευση, συνεργασία, όπως και αναγνώριση ότι ακόμη και αν δεν έχουμε τα ίδια συναισθήματα, ή ίδιες ζωές, ζούμε σε ένα κοινό χώρο, το
.
Κανένας μαθητής δεν είναι μόνος του.
Κάθε μαθητής είναι ένα ευπρόσδεκτο μέλος της ομάδας μας.

Συνάντηση 4η: Δικαιώματα και υποχρεώσεις μελών ομάδας

1) Δεσμευόμαστε να σεβόμαστε τα δικαιώματα των άλλων μελών αλλά και της ευρύτερης μαθητικής κοινότητας του Σχολείου μας:
α) Κάθε μαθητής μπορεί να εκφράζει ελεύθερα τη γνώμη του (αρκεί να μην παραβιάζει τα δικαιώματα των άλλων).
β) Κάθε μαθητής μπορεί να συμμετέχει και να συνεργάζεται στις συγκεντρώσεις εργασίας της ομάδας.
γ) Κάθε μαθητής πρέπει να προστατεύεται από μορφές βίας ή προσβολές της τιμής και της υπόληψης του.
δ) Κανείς δε μπορεί να επεμβαίνει αυθαίρετα στην προσωπική ζωή ενός μαθητή.
ε) Όλοι οι μαθητές είναι ίσοι και πρέπει να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες στη μόρφωση.
στ) Κάθε μαθητής πρέπει να βοηθείται ώστε να αναπτύξει τις ικανότητες του και την προσωπικότητα του.
ζ) Είναι σεβαστή η διαφορετικότητα του κάθε μαθητή.
η) Τα μέτρα πειθαρχίας του σχολείου πρέπει να σέβονται την αξιοπρέπεια του μαθητή.
2) Αναλαμβάνουμε επίσης να τηρούμε τις εξής υποχρεώσεις:
α) Να τηρούμε τους κανόνες καλής συμπεριφοράς και πειθαρχίας.
β) Να μην εγκαταλείψουμε την προσπάθεια πραγματοποίησης των στόχων της ομάδας.
γ) Να αποδεχόμαστε τη γνώμη της πλειοψηφίας στις αποφάσεις της ομάδας.
δ) Να αποδεχόμαστε τις ευθύνες που μας αναθέτουν οι συνεργάτες μας.
Τα μέλη της ομάδας: Οι Creators…………Super4ever……………Crazy Kids…………………Τα Ξεφτέρια…………. Angry Birds….………

Συνάντηση 2η: Προσδιορισμός τίτλου και στόχων

Οι τρέχουσες συνθήκες στην τοπική μας κοινωνία και η άποψη των μαθητών και των μαθητριών ότι το σχολείο αποτελεί μια μικρογραφία της κοινωνίας, επηρέασαν την επιλογή του θέματος για την εργασία τους στο πλαίσιο των «Βιωματικών Δράσεων» και ειδικότερα της «Σχολικής και Κοινωνικής Ζωής».
Από το διάλογο μεταξύ των μαθητών και των μαθητριών κατά τη συνάντηση προέκυψε ως τίτλος:

Η Αλληλεγγύη στη μαθητική μας κοινότητα
Σκοπός της εργασίας των μαθητών είναι: Η καλλιέργεια της αλληλεγγύης για την ομαλή μετάβαση και προσαρμογή όλων των μαθητών στις νέες συνθήκες του Γυμνασίου.

Οι μαθητές και οι μαθήτριες της ομάδας έθεσαν τους εξής στόχους:
α) να αναπτύξουν στάσεις και ικανότητες να μάθουν πώς να μαθαίνουν,
β) να αναπτύξουν για το σχολείο και τη μάθηση συναισθήματα χαράς και απόλαυσης,
γ) να αξιοποιούν τις στάσεις, γνώσεις και ικανότητες που αποκτούν από τις βιωματικές δράσεις της ΚΣΖ, ώστε να παρεμβαίνουν όχι μόνο στο προσωπικό τους πεδίο (αυτοεκτίμηση, επιλογή συμπεριφοράς) αλλά και στο πεδίο του περιβάλλοντος τους.

Ερωτήματα που θα απαντηθούν με την ολοκλήρωση των εργασιών της ομάδας είναι:
α) πως θα αξιοποιηθούν οι εμπειρίες των μελών της ομάδας, ώστε να μάθουν όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες πως να μαθαίνουν;
β) πως θα αναπτύξουν στάσεις αλληλεγγύης, ώστε να έχουν θετικά συναισθήματα για το «δικό τους σχολείο»;
γ) θα οδηγήσει η εφαρμογή της ΚΣΖ σε ενεργοποίηση όλων των μαθητών και των μαθητριών;

Συνάντηση 1η: Ενημέρωση

ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Οι Βιωματικές Δράσεις, αποτελούν διακριτή μονάδα του Προγράμματος Σπουδών και του Ωρολογίου Προγράμματος του Γυμνασίου η οποία προωθεί τη βιωματική, συνεργατική και διερευνητική μάθηση.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΖΩΗ
Στην Α΄ τάξη υλοποιούνται θέματα της Σχολικής και Κοινωνικής Ζωής (ΣΚΖ) με σκοπό την ομαλή μετάβαση και προσαρμογή των μαθητών και των μαθητριών στις νέες συνθήκες του Γυμνασίου.
Η ΣΚΖ πραγματεύεται θέματα όπως: οι σχέσεις του μαθητή με τον εαυτόν του και με τους συμμαθητές του, η ταυτότητα και η ετερότητα, η διαχείριση των συναισθημάτων, των ρήξεων και των συγκρούσεων, η πρόληψη και η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού κ.ά.
α. Η αξιολόγηση των μαθητών.
Οι Βιωματικές Δράσεις δεν είναι γραπτώς εξεταζόμενο αντικείμενο, αλλά κάθε μαθητής αξιολογείται και βαθμολογείται ανά τρίμηνο. Η βαθμολογία του μαθητή προκύπτει:
α) από την αξιολόγηση της ατομικής συμβολής του στο ομαδικό έργο, όπως προκύπτει από την παρατήρηση του καθηγητή και το ατομικό ημερολόγιο που διατηρεί ο μαθητής, και
β) από την αξιολόγηση της ομαδικής εργασίας που υποβάλλει κάθε ομάδα.
Το άθροισμα των δύο βαθμών (ατομικός + ομαδικός)/2 αποτελεί το βαθμό τριμήνου.
β. Ατομική αξιολόγηση μαθητή.
Ο μαθητής διατηρεί ημερολόγιο με υλικό που συνέλεξε για τις δραστηριότητες που ολοκλήρωσε ως μέλος της ομάδας. Με προσωπικές σημειώσεις, με σκέψεις, προτάσεις και συναισθήματα σχετικά με το θέμα και τις εμπειρίες από την ατομική προσπάθεια και την ομαδική λειτουργία. Τα κριτήρια της ατομικής αξιολόγησης διακρίνονται σε:
α) κριτήρια κατάκτησης γνώσεων και ανάπτυξης στάσεων, ικανοτήτων και αξιών:
• ο βαθμός κατανόησης των κεντρικών εννοιών και γενικεύσεων,
• η ικανότητα διατύπωσης με συγκροτημένο λόγο ή/και με εναλλακτικούς τρόπους αναπαράστασης και κοινοποίησης της νέας γνώσης,
• η ικανότητα διατύπωσης τεκμηριωμένων κρίσεων και συμπερασμάτων,
• η δυνατότητα παράθεσης παραδειγμάτων και αναλογιών,
• η ικανότητα χρήσης της νέας γνώσης για λύση προβλημάτων και λήψη αποφάσεων,
• η αξιοποίηση των ικανοτήτων στην εκτέλεση έργου ή/και επίλυση προβλήματος,
• η συνειδητοποίηση και η ικανότητα διατύπωσης και αιτιολόγησης αξιών και στάσεων.
β) κριτήρια συμβολής στο κλίμα συλλογικότητας και στο αποτέλεσμα της συλλογικής εργασίας:
• η ενεργός και ουσιαστική συμμετοχή στις συζητήσεις μέσα στην τάξη,
• το ενδιαφέρον και η ενεργός και δημιουργική συμμετοχή στο ομαδικό έργο,
• η προσφορά βοήθειας και θετικής ενθάρρυνσης στα μέλη της ομάδας,
• η συμβολή στην επίλυση συγκρούσεων και δυσλειτουργιών και στη δημιουργία θετικού κλίματος εντός της ομάδας,
• η συνέπεια και η έγκαιρη ολοκλήρωση των ευθυνών που αναλαμβάνει,
• ο βαθμός κατοχής και ενεργοποίησης ποικίλων ικανοτήτων και κατάλληλης αξιοποίησης μεθόδων, τεχνικών και διαδικασιών που απαιτεί το συλλογικό έργο.
γ. Αξιολόγηση του συλλογικού έργου ομάδας.
Κάθε υποομάδα διατηρεί ομαδικό φάκελο στον οποίο τα μέλη της υποομάδας μπορούν να παρουσιάσουν αυτοβιογραφικά τον εαυτό τους, τις σκέψεις τους και τις προσδοκίες τους από το θέμα και την ομαδική εργασία.
Μπορούν ακόμη να ονοματίσουν την υποομάδα τους, να παραθέσουν μικρού μεγέθους φωτογραφίες τους και να αξιοποιήσουν τη φαντασία τους και το χιούμορ τους στην αυτοπαρουσίασή τους, καθώς όλη η εργασία γίνεται μέσα σε κλίμα δημιουργικότητας, πρωτοβουλιών, δράσης και ευχαρίστησης.
Η άντληση πληροφοριών γίνεται:
• μέσα στην τάξη ή κατά την επίσκεψη σε ειδικούς χώρους,
• μέσω συζητήσεων, μελέτης σύντομων και κατανοητών κειμένων, συμμετοχής σε δράσεις, συμπλήρωσης ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων.
Η αξιολόγηση του συλλογικού έργου της ομάδας γίνεται με βάση τον ομαδικό φάκελο κάθε υποομάδας και ο οποίος πρέπει να περιλαμβάνει:
• τις πληροφορίες που συνέλεξε κάθε ομάδα και τα εργαλεία που χρησιμοποίησε,
• τα φύλλα δραστηριοτήτων,
• τις επεξεργασίες των δεδομένων και τα συμπεράσματά τους,
• τις παρεμβάσεις που προγραμμάτισαν και υλοποίησαν και
• το συνοδευτικό έντυπο και οπτικο-ακουστικό υλικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΒΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Στο πλαίσιο εκδηλώσεων και ανοίγματος του σχολείου στην τοπική κοινωνία η ομάδα θα παρουσιάσει τις εργασίες της στο τέλος του σχολικού έτους.
Παράλληλα, θα γίνει ανάρτησή των μαθητικών εργασιών στο διαδίκτυο, στην ιστοσελίδα του σχολείου.


Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων