ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ
Οι Βιωματικές Δράσεις, αποτελούν διακριτή μονάδα του Προγράμματος Σπουδών και του Ωρολογίου Προγράμματος του Γυμνασίου η οποία προωθεί τη βιωματική, συνεργατική και διερευνητική μάθηση.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΖΩΗ
Στην Α΄ τάξη υλοποιούνται θέματα της Σχολικής και Κοινωνικής Ζωής (ΣΚΖ) με σκοπό την ομαλή μετάβαση και προσαρμογή των μαθητών και των μαθητριών στις νέες συνθήκες του Γυμνασίου.
Η ΣΚΖ πραγματεύεται θέματα όπως: οι σχέσεις του μαθητή με τον εαυτόν του και με τους συμμαθητές του, η ταυτότητα και η ετερότητα, η διαχείριση των συναισθημάτων, των ρήξεων και των συγκρούσεων, η πρόληψη και η αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού κ.ά.
α. Η αξιολόγηση των μαθητών.
Οι Βιωματικές Δράσεις δεν είναι γραπτώς εξεταζόμενο αντικείμενο, αλλά κάθε μαθητής αξιολογείται και βαθμολογείται ανά τρίμηνο. Η βαθμολογία του μαθητή προκύπτει:
α) από την αξιολόγηση της ατομικής συμβολής του στο ομαδικό έργο, όπως προκύπτει από την παρατήρηση του καθηγητή και το ατομικό ημερολόγιο που διατηρεί ο μαθητής, και
β) από την αξιολόγηση της ομαδικής εργασίας που υποβάλλει κάθε ομάδα.
Το άθροισμα των δύο βαθμών (ατομικός + ομαδικός)/2 αποτελεί το βαθμό τριμήνου.
β. Ατομική αξιολόγηση μαθητή.
Ο μαθητής διατηρεί ημερολόγιο με υλικό που συνέλεξε για τις δραστηριότητες που ολοκλήρωσε ως μέλος της ομάδας. Με προσωπικές σημειώσεις, με σκέψεις, προτάσεις και συναισθήματα σχετικά με το θέμα και τις εμπειρίες από την ατομική προσπάθεια και την ομαδική λειτουργία. Τα κριτήρια της ατομικής αξιολόγησης διακρίνονται σε:
α) κριτήρια κατάκτησης γνώσεων και ανάπτυξης στάσεων, ικανοτήτων και αξιών:
• ο βαθμός κατανόησης των κεντρικών εννοιών και γενικεύσεων,
• η ικανότητα διατύπωσης με συγκροτημένο λόγο ή/και με εναλλακτικούς τρόπους αναπαράστασης και κοινοποίησης της νέας γνώσης,
• η ικανότητα διατύπωσης τεκμηριωμένων κρίσεων και συμπερασμάτων,
• η δυνατότητα παράθεσης παραδειγμάτων και αναλογιών,
• η ικανότητα χρήσης της νέας γνώσης για λύση προβλημάτων και λήψη αποφάσεων,
• η αξιοποίηση των ικανοτήτων στην εκτέλεση έργου ή/και επίλυση προβλήματος,
• η συνειδητοποίηση και η ικανότητα διατύπωσης και αιτιολόγησης αξιών και στάσεων.
β) κριτήρια συμβολής στο κλίμα συλλογικότητας και στο αποτέλεσμα της συλλογικής εργασίας:
• η ενεργός και ουσιαστική συμμετοχή στις συζητήσεις μέσα στην τάξη,
• το ενδιαφέρον και η ενεργός και δημιουργική συμμετοχή στο ομαδικό έργο,
• η προσφορά βοήθειας και θετικής ενθάρρυνσης στα μέλη της ομάδας,
• η συμβολή στην επίλυση συγκρούσεων και δυσλειτουργιών και στη δημιουργία θετικού κλίματος εντός της ομάδας,
• η συνέπεια και η έγκαιρη ολοκλήρωση των ευθυνών που αναλαμβάνει,
• ο βαθμός κατοχής και ενεργοποίησης ποικίλων ικανοτήτων και κατάλληλης αξιοποίησης μεθόδων, τεχνικών και διαδικασιών που απαιτεί το συλλογικό έργο.
γ. Αξιολόγηση του συλλογικού έργου ομάδας.
Κάθε υποομάδα διατηρεί ομαδικό φάκελο στον οποίο τα μέλη της υποομάδας μπορούν να παρουσιάσουν αυτοβιογραφικά τον εαυτό τους, τις σκέψεις τους και τις προσδοκίες τους από το θέμα και την ομαδική εργασία.
Μπορούν ακόμη να ονοματίσουν την υποομάδα τους, να παραθέσουν μικρού μεγέθους φωτογραφίες τους και να αξιοποιήσουν τη φαντασία τους και το χιούμορ τους στην αυτοπαρουσίασή τους, καθώς όλη η εργασία γίνεται μέσα σε κλίμα δημιουργικότητας, πρωτοβουλιών, δράσης και ευχαρίστησης.
Η άντληση πληροφοριών γίνεται:
• μέσα στην τάξη ή κατά την επίσκεψη σε ειδικούς χώρους,
• μέσω συζητήσεων, μελέτης σύντομων και κατανοητών κειμένων, συμμετοχής σε δράσεις, συμπλήρωσης ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων.
Η αξιολόγηση του συλλογικού έργου της ομάδας γίνεται με βάση τον ομαδικό φάκελο κάθε υποομάδας και ο οποίος πρέπει να περιλαμβάνει:
• τις πληροφορίες που συνέλεξε κάθε ομάδα και τα εργαλεία που χρησιμοποίησε,
• τα φύλλα δραστηριοτήτων,
• τις επεξεργασίες των δεδομένων και τα συμπεράσματά τους,
• τις παρεμβάσεις που προγραμμάτισαν και υλοποίησαν και
• το συνοδευτικό έντυπο και οπτικο-ακουστικό υλικό.
ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗ ΒΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Στο πλαίσιο εκδηλώσεων και ανοίγματος του σχολείου στην τοπική κοινωνία η ομάδα θα παρουσιάσει τις εργασίες της στο τέλος του σχολικού έτους.
Παράλληλα, θα γίνει ανάρτησή των μαθητικών εργασιών στο διαδίκτυο, στην ιστοσελίδα του σχολείου.
Αφήστε μια απάντηση