Το εργαστηριακό πείραμα στη διδακτική πράξη

Όλοι συμφωνούμε ότι η αμιγώς προφορική διδασκαλία των Φ.Ε.   αφήνει  ελάχιστα ίχνη ουσιαστικής γνώσης ή κατανόησης και αναγνωρίζουμε την σπουδαιότητα του πειράματος για καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα.

Πολλοί ερευνητές είναι απόλυτοι για την αξία της πειραματικής διδασκαλίας αλλά υπάρχουν και ερευνητές που  στέκονται κριτικά και αμφισβητούν την άποψη ότι, η εργαστηριακή πρακτική είναι η καρδιά της διαδικασίας μάθησης των Φυσικών Επιστημών,

Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από διάφορες έρευνες έδειξαν ότι οι μαθητές/ριες 13- 16 χρόνων θεωρούν την πειραματική διδασκαλία λιγότερο βαρετή από τις διαλέξεις,   επίσης θεωρούν τις εργαστηριακές ασκήσεις ενδιαφέρουσες,   όταν καταλαβαίνουν τι κάνουν, ενώ δυσανασχετούν όταν κάτι δεν πάει καλά.

Έρευνες σχετικά με τις απόψεις των εκπαιδευτικών έδειξαν επίσης ότι  οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι η πειραματική διδασκαλία βοηθά τους μαθητές στη μάθηση και τους ίδιους στο διδακτικό έργο τους

Έρευνες, όμως, οι οποίες έχουν γίνει στον τομέα αυτόν έδειξαν ότι από τους 15χρονους μαθητές/ριες  ύστερα από αρκετά χρόνια άσκησης τους στο εργαστήριο, μόνο το 11% ήταν σε θέση να διαβάσουν μια ένδειξη σωστά και το 14% να πραγματοποιήσουν ένα ηλεκτρικό απλό κύκλωμα από ένα σχεδιάγραμμα

Επίσης, έχει διαπιστωθεί από έρευνες που έγιναν σε μαθητές/ριες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στη Βρετανία, ότι το ενδιαφέρον των παιδιών επικεντρώνεται κατά κύριο λόγο στη διεξαγωγή των πειραματικών εργασιών, χωρίς πολλές φορές να κατανοούν ποια έννοια ή ποιο φαινόμενο μελετούν, τι επιδιώκουν μ’ αυτό, ποιος είναι ο σκοπός του πειράματος, και για ποιους λόγους ακολουθήθηκαν κάποιες διαδικασίες.

Από τη δεκαετία του ’80 μέχρι σήμερα, τα αποτελέσματα των ερευνών έδειξαν ότι η διδασκαλία των Φ.Ε. είναι πιο επιτυχής όταν στο σχεδιασμό της πειραματικής διδασκαλίας και γενικότερα στις διδακτικές δραστηριότητες λαμβάνονται υπόψη οι προϋπάρχουσες αντιλήψεις των μαθητών/ριών για τα φαινόμενα, και τις αντίστοιχες έννοιες που τα περιγράφουν και τα ερμηνεύουν

Οι αναμορφωτές των Αναλυτικών Προγραμμάτων όμως επιμένουν ότι οι Φ.Ε. είναι καθαρά πειραματικές επιστήμες και συνεπώς πρέπει να διδάσκονται με εργαστηριακές ασκήσεις, οι οποίες βοηθούν στην ανάπτυξη και αισθητοποίηση αφηρημένων εννοιών ξεκινώντας από συγκεκριμένες καταστάσεις

Σχετικά με ssklaven

Σχολική Σύμβουλος  κλάδου ΠΕ04 στο νομό Ηλείας


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Χωρίς κατηγορία. Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Ένα σχόλιο στο Το εργαστηριακό πείραμα στη διδακτική πράξη

  1. Ο/Η ssklaven λέει:

    Παράλληλα με τη σημασία του πειράματος όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντική για την εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες είναι και η σύνδεσή τους με  την καθημερινή ζωή.Τη φετεινή χρονιά τα Σχολεία του Ν.Ηλείας θα συμμετάσχουν σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες που θα επιτρέψουν στους μαθητές να βιώσουν αυτή τη σύνδεση,  εξερευνώντας τον κόσμο των Ολυμπιακών Αγώνων με τα μάτια του «Επιστήμονα». οι εργασίες που θα υλοποιηθούν θα εντάσσονται στο γενικό θέμα: Φυσικές Επιστήμες  και Ολυμπιακοί Αγώνες και θα συσχετίζουν με δημιουργικό τρόπο το διδακτικό αντικείμενο (Φυσική, Χημεία, Βιολογία) με τους Ολυμπιακούς Αγώνες

     

     
     

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *